Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Oi, onpa kiva että saitte hyviä uutisia haaveilija. Onnea!
Mulla on rakenneultra juhannusviikolla, joten on vielä aikaa odottaa, löystyykö säännöt kesäkuun alussa. Jos ei, niin pitää sitten pohtia yksityistä ultraa tosissaan.
Mä oon kanssa pohtinut pitäisikö rakenneultraan mennä yksityiselle. Meillä se on myös tulossa juhannusviikolla ja huonolta tosiaan näyttää puolison mukana olo. Haluaisin niin paljon, että mies pääsisi jakamaan sen hetken. Olen myös miettinyt vaihtoehtoa, että kävisin "hoitamassa alta pois" rakenneultran julkisella yksin ja sitten myöhemmin kesällä, kun aika on otollisempi vauvan piirteiden katsomiseen, menisimme miehen kanssa yhdessä 3D-ultraan yksityiselle vastaanotolle.
Nyt alkaa itsekin uskoa, että vatsa on pyöristynyt muustakin kuin turvotuksesta, kun vatsa on ollut välillä todella toispuoleinen, eikä ole litistynyt edes aamulla selällä maatessa.
Ja niin: Ihania uutisia haaveilija!
Ja ihana nähdä sinut täällä Corianderher! Toivottavasti tyttären olo helpottaa. Äidin rakkaus on niin suurta, että mitä sitä huolelleen mahtaa. Anna itsellesi oikeus tuntea kaikki tunteet, vaikka ne tuntuisivatkin järjettömiltä. Oletko käynyt itse puhumassa jonkun ammattilaisen kanssa? Todella vaikea edes kuvitella, kuinka rankka tilanne tuollainen huolien kantaminen äidille on. Tosi paljon tsemppiä ja peukalot pystyssä, että pieni pysyy masussa mukana!
LA 10/20, ensimmäinen tulossa
Corianderher isäni sai lapsen äitipuoleni kanssa kun olin 18v ja äitini kun olin 20v, sinun tyttäresi ehkä vähän nuorempi, mutta vaikka itsellä oli tuolloin henkisiä haasteita elämässä, pikkusisarusten saapuminen oli pelkästään tosi positiivinen juttu. Toivotaan että kaikki menee lopulta hyvin sekä vanhemmalla tyttärelläsi että vauvalla.
Itsellä täällä pahoinvointi jatkuu, nyt kaksi kertaa käynyt tiputuksessa, sunnuntaina tulee kuukausi täyteennsänkylepoa. Aika käy pitkäksi, mutta ei ainakaan joudu epäilemään etteikö raskaus etenisi.. tänään rv 9+2.
Raskaus+ apissa sanottiin että raskaana ollessa ei saisi saunoa tai olla poreammeessa. Itse rakastan saunaa ja poreammetta eikä ollut tullut mieleenkään että ne voisi olla kiellettyjä.. onko teillä tästä parempaa tietoa?
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Helvi: En toki tiedä, mutta veikkaan, ettei appi ole alunperin suomalainen. Ulkomailla noita saunakieltoja esiintyy, mutta Suomessa ei.
Terveyskirjastossa sanotaan: "Saunomisesta ei ole haittaa raskauden tai imetyksen aikana."
Tässä myös vaun artikkeli:
https://www.vau.fi/raskaus/elamantavat-raskauden-aikana/onko-sauna-tai-…
Tuli vausta mieleeni, että me luetaan miehen kanssa joka viikko vau.fi:stä juuri sen viikon jutut raskauteen liittyen. Siellä käydään siis raskaus läpi viikko viikolta.
Monessa apissahan kerrotaan toki samat jutut, mutta toi vau on niin helppo kun voi jakaa aina linkin miehelle ja luetaan sit molemmat samaan aikaan :)
Corianderher onnea! Toivotaan, että kaikki menee hyvin niin raskaudessa kuin tyttärelläsikin :)
Juttelen näköjään yksinään, sori 😅
Tänään käytiin yksityisellä ultrassa. Kaikki oli kunnossa, koko vastasi viikkoja ja sukupuolikin kuultiin (sillee semivarmasti ainakin. Sanoi, että rakenneultrassa saa sit vielä varmistuksen).
Kyllä se aina helpottaa kun näkee, että kaikki on ok ❤
Helvi, ulkomailla tuo saunominen on lähinnä luultavasti siksikin raskaana kiellettyä, kun käytössä on yleensä vain yleisiä saunoja ja näin mahdollisesti tulehdusriski voi olla korkeampi. Kielto voi myös olla ihan tutkimustiedon puutteenkin takia, kun eihän saunominen kovin yleistä muualla ole.
Hattara, millä viikoilla näkyi jo selvästi sukupuoli? Itsekkin jännitän, että pääsenkö näkemään sukupuolen enne rakenneultraa kun on niitä polikäyntejä tulossa ennen sitä.
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Millainen ruokavalio teillä on nyt raskausaikana? Se kieltolistahan on loputon, miten kaiken sen voi edes muistaa 🙈Yllätyin siitäkin, ettei siemeniä (esim. auringonkukansiemen) saa syödä. Ne jäi sitten aamupuurosta pois. Jotkut ruoka-aineet on toki ymmärrettävästi kiellettyjä, kuten raaka kala.
Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena
nano1 mulla oli eilen 17+3. Mä kysyin siltä lääkäriltä, että näkeekö sukupuolta vielä ja oli vähän että ei sitä vielä, viikolla 20 on paljon selvempää. Mutta hetken ultrattuaan kysyi, että haluatteko tietää sukupuolen, vauva kääntyi oikein näyttämään 😃 Sanoi kuitenkin, ettei nyt ihan 100% lupaa tätä, mutta vaikutti vähän varovaiselle tosiaan muutenkin tän asian suhteen.
Mä oon ymmärtänyt että about vk 16 jälkeen on hyvä mahdollisuus jo nähdä, tokihan virheen mahdollisuus on aina olemassa ja jos vauva on huonossa asennossa niin silloinhan sitä ei näe.
pieni_mutta_pippurinen mulla ei oo kyllä kauheesti vaikuttanu ruokavalioon kiellot.
Erona että nyt syön pihvin kypsänä, meetwurstia en nyt syö (mutta sitä muulloinkin harvemmin), siemeniä muutenkin lähinnä joskus sämpylän päällä. En syö ikinä raakaa kalaa tai maksaa (poislukien maksamakkara, jota syön joskus ja nyt en) jne.
En mä oikeestaan koe noita ohjeita edes kovin rajoittavana, mutta en taida olla normaalistikaan niin kaikkiruokainen kun äkkiseltään ajattelen 😂
Mun mielestä kieltolista ei oo mitenkään älyttömän pitkä. Salmiakkia on eniten ikävä ja muutamia salmiakkeja oon syönyt pahimpiin himoihin, mutta en viikoittain. Loppujen lopuksi mielestäni aika harva asia on kielletty. Toki jotkut noudattaa äärimmäistä varovaisuutta ja tuntuu etsivän netistä vielä lisää kieltoja. Mutta virallinen lista ei ole kovin rajoittava itselleni. Maailmassa on niin paljon syötävää, että vaikka joutuu olemaan ilman maksaa, raakaa kalaa ja lihaa sekä homejuustoja, niin löytyy kyllä syötävää. Varsinkin kun monia listan asioista saa syödä kypsentämisen jälkeen.
En saanut neuvolasta edes mitään listaa mukaan. Käskettiin käyttää maalaisjärkeä. Olen virallisen listan sitten lukenut netistä pari kertaa. Ja jos joku asia mietityttää, niin tarkistanut, että saako syödä.
Mulla on vähän samanlainen lähestymistapa ruokailuun kuin marikkalla: Olen lukenut kiellettyjen aineiden listan läpi ja varmistan, jättänyt maksan (pl satunnainen maksamakkara) ja homejuuston pois ja varmistan, että syön lihan ja kalan kypsänä. Muuten ajattelen, että kaikkea kohtuudella.
Itse ajattelen, että parempi pyrkiä käyttämään maalaisjärkeä kuin lähteä ottamaan liiallista painetta ja siitä aiheutuvaa ylimääräistä stressiä kyttäämällä tarkasti kaikkea, mitä syön.
LA 10/20, ensimmäinen tulossa
Äh viesti hävisi jonnekin. Uudestaan: eli te ketkä olette jo olleet lääkärikäynnillä (n rv 18) niin onko käynti ollut hyödyllinen puolisolle, jos on ollut mukana. Jos sydänäänet kuunnellaan niin mies pääsisi edes ne kuulemaan. Ymmärtääkseni käynnille saisi mieskin osallistua ja minulla olisi lääkäri tällä viikolla. Joku sanoikin että alatutkimuksessa mies voi siirtyä odotustilaan halutessaan.
Ja kieltolistasta. Minäkään en niin tarkkaa noudata. Kunhan ei raakaa kalaa yms syö. Salmiakkia olen välttänyt, sekä siemeniä. Mutta jos nyt jossain ruuassa niitä on ollut, en ole pois noukkinut. Ja katson onko maitotuotteet pästoroituja.
Huh, täällä lähti viimeinen kolmannes käyntiin! Aika menee hurjan nopeasti. Maha kasvaa kokoajan, se muistuttaa jo kovasti jalkapalloa 🤭 Olo on mainio ja töissä jaksan hyvin vaikka onkin paljon seisomista ja kävelyä. Loppu alkaa jännittämään jo.
Mä en ole jaksanut stressata kieltolistasta. Pyron syömään monipuolisesti ja terveellisesti, en ole syönyt salmiakkia tai lakritsia, enkä pästoroimattomia maitotuotteita. Raakaa tuoretta kalaa olen syönyt sushissa pari kertaa ja muuten lihat kypsennetty kunnolla. Minusta sitä kieltolistaa ei ole ollut vaikea noudattaa, paljon löytyy listan ulkopuolelta hyviä ruoka-aineita.
Meillä ei ole mies päässyt millekään käynnille mukaan eikä ilmeisesti ole pääsemässäkään. Toki minullakin lähtee käynnit taas rullaamaan kahden viikon päästä kun neuvolatoiminta palailee normaaliin toimintaan. Aikalailla siis tähän asti on menty omalla seurannalla mikä on tuntunut todella pelottavalta kun ensimmäinen raskaus kyseessä.
Varhaisultrassa käyty tänään rv 6+4 ♥️
Jos kaikki menee hyvin meitä on loppuvuodesta neljä. ♥️🙊
Kaksosia siis pukkaa! Molemmilla sydämet sykki hienosti ja erimunaiset ovat ♥️
LA 12/20
Joo, eiköhän maalaisjärjellä pääse aika pitkälle tuon ruokavalion kanssa. Haluan aina tehdä kaiken tunnollisesti ohjeiden mukaan, niin siksi stressasin sitä kieltolistaa 🙈Mutta eipä siinä loppujen lopuksi ole paljoa rajoituksia.
Haaveilija91, vitsi miten jännää! Onnea tuplasti, mahtavaa, että kaikki oli hyvin ❤
Tänä aamuna herätessä tajusin, ettei rinnat arista enää yhtään. Siitä sitten keräsin kierroksia ja googlettelin itku kurkussa. Myöskään kohdun kasvukipuja ei ole tänään tuntunut ainakaan niin voimakkaina, kuin yleensä. Hirveä pelko, onko mennyt kesken. Vaikka joo, oireita voi tulla ja mennä, mutta kyllä se silti pelottaa. Varhaisultraan on vielä reilu viikko aikaa. Toivottavasti oireet palaisi, niin ei tarvii siihen asti pelätä pahinta 😥Juuri kun ehdin huokaista tämän asian suhteen ja oli luottavainen fiilis...
Esikoinen 1/21, toinen lapsi haaveena
Onnea Haaveilija91! Voi miten ihana kuulla <3 Huojentavaa, että siellä kaikki hyvin ja vielä tuplasti! Jostain tuli vastaan teksti (en enää löydä sitä) missä joku kirjoitti, että oli ollut erilaisia vuotoja melkein puoliväliin raskautta asti. Hän puhui, että menkat. Eli vuotoa voi raskauden aikana ilmeisesti olla noinkin runsaasti kuin tekstin kirjoittaja kirjoitti (oisko ollut joku äitiysblogin teksti tms). Mutta hienoa, että nyt alkaa näyttää jo selkeämmältä teillä :) Mikä oli ensi reaktio kaksosiin? Entä puolisollasi? Meillä suvussa useampi kaksonen niin aina miettinyt tuleeko meillekin ja minkälainen olisi reaktio. Tällä kertaa tulee kuitenkin yksi :D
Mä pääsin käymään ravitsemusterapeutilla aika raskauden alkuvaiheessa koska mulla on liuta asioita joita en voi/pysty syödä. Neuvolan henkilön kanssa puhuttiin, että ois hyvä tsekata että saa sitten varmasti kaiken tarvittavan. Ravitsemusterapeutti oli kyllä perusteellinen siitä mitä saa ja mitä ei saa syödä :D Mainittu mm ne siemenet, sillä ne keräävät paljon myrkkyjä eikä ole hyväksi lapselle. Eikä muutenkaan niitä suositella kuin noin 1-2 rkl/päivä juuri niiden myrkkyjen takia. Toinen oli kasvikset, ne tulisi pestä huolella etenkin ulkomaalaiset mutta kotimaisetkin. Eikä ulkomaalaisia pakastemarjoja suositella käytettävän sellaisenaan vaan ne olisi hyvä kuumentaa (tämä suositus myös ihan muutenkin). Kasviksissa ja marjoissa listerian vaara mikä saattaa aiheuttaa keskenmenon. Otin tämän siksi vakavissani, kuten myös ne siemenet. Se nyt ei haittaa, että jos niitä sattumalta jossain on mutta ravitsemusterapeutti suositteli ettei niitä lisäisi erikseen mihinkään. Myös erilaiset haudukkeet/teeuutteet hän sanoi, että kannattaa jättää pois, kun ei voi tietää millaisia vaikutuksia niillä on. Esim inkivääri ok sellaisenaan mutta haudukkeena/teeuutteena se voi aiheutta supistuksia. Osa muistakin haudukkeista saattaa esim rentouttaa ja aiheuttaa niitä supistuksia. Vihreä tee on ok. Sain kyllä aimo annoksen listoja mukaan, mutta ohjeeksi myös, että maalaisjärkeä saa käyttää. En halua kuitenkaan itse ottaa minkäänlaista riskiä raskauden tai lapsen terveyden suhteen ja olen pysyttäytynyt melko tiukasti suosituksissa. En kestäisi ajatusta jos jotenkin itse aiheuttaisin lapselle jotakin :( En kuitenkaan kulje lista kädessä vaan ihan rennosti ottanut ja jättänyt vaan asioita pois. Sitä kerkeää sitten taas raskauden jälkeen nauttia eri asioista. Kyllä sitä 9kk ilmankin pärjää ihan hyvin :)
Huomasin muuten, että puolisoni nimi saattaa näkyä välillä tuossa wannabe mamin kohdalla jos on kirjautuneena Ruutu.fi:n :D Toivottavasti ei lähde tekstit hänen nimellään :D Vähän tässä joka kerta jännännyt milloin pamahtaa teksti niin, että hänen nimi näkyy. Sitä kommenttia, kun ei sitten saa pois :D
Kuulosti ihanalta Blanche, kun sanoit, että maha alkaa näkyä jo, kun makaat selälläsi :) Taidetaan olla aika samoilla viikoilla jos oikein muistan. Itse odotan myös milloin maha taas palaa :D Alkuraskauden turvotus vain katosi ja pahoinvoinnin aiheuttama ruokahalottumuus vei kiloja, joten näyttää etten olisi raskaana ollutkaan. Olin jo kolmisen kuukautta tottunut, että pömppis on pysyvä, kun se hieman jo kasvoikin. Tästä sain kommenttiakin muutamaan otteeseen. Nyt sitten odotellaan josko se "oikea vauva maha" alkaisi näkymään ja tyyppi kasvaisi :) Olisi muuten niin kiva nähä muiden masukuvia! Mä rakastan kattella niitä :D Onko muut kattelleet esim instasta rv:n mukaan vauva mahoja?
Esikoinen 11/20
Haaveissa sisarus taaperolle
Meillä sikiöseulonta ultrassa rv13 (?) kätilöllä oli jo epäilys lapsen sukupuolesta, kun tyypin näki niin hyvin monesta eri kulmasta ja selkeästi. Hän sanoi sen itseasiassa jopa ääneen ilman, että kysyi minulta halutaanko tietää.. Oops! En osannut tähän reagoida mitenkään, sillä tajusin asian vasta, kun olin ultrasta ulos. Samalla, kun kerroin puolisolle itku kurkussa miten siellä meni. Kaikki oli siis hyvin, joten itkin vain silkasta helpotuksesta ja onnesta :D Siinä sitten vasta tokaisin, että jopas, enpä olisi halunnut tietää! Mutta satavarmaksihan sitä ei voinut vielä sanoa, joten vasta sitten rakenneultrassa tietää varmemmin. Eipä sillä sukupuolella ole mitään väliä kunhan kaikki on hyvin <3 En vain itse halua tietää vasta ennen kuin lapsi syntyy. Ainakin nyt tämä on ajatukseni asiasta. Puoliso haluaa tietää jo, kun vain mahdollista. Joten joka tapauksessa, pääsee hän seuraavaan ultraan mukaan tai ei, haluan, että kätilö kirjoittaa sukupuolen lapulle ja sitten kotona vasta katsotaan se tai sitten vain puolisoni katsoo.
Esikoinen 11/20
Haaveissa sisarus taaperolle
Onnea Haaveilija 😍
Plussanneille onnea☺️
Kiitos myös edelliseen viestiini vastanneille.
Verikokeissa käyty viime viikolla ja nestetasapaino kunnossa joten tiputukseen en pääse. Täällä edelleen jatkuu sama meno 🤢
Lisäksi suussa on alkanut maistumaan pahalle ja vesi ei meinaa maistua. Maistuuko muilla vesi oudolle?
29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20
Ihana uutinen Haaveilija ❤ peukut pystyssä, ettei nyt tulisi enempää huolia ja raskausaika sujuisi hyvin!
Käytiin eilen yksityisellä ultrassa varmistamassa, että meidän pieni varmasti on tyttö. Nyt ei jäänyt epäselvyyksiä 👍 Rakenneultran tyyppikin sanoi 99% varmuudella tyttö, perusteluna lähinnä "jos tällä olisi pippeli, niin olisi se jo jossain kuvakulmassa vilahtanut"... Halusin siis varmuuden, ettei pieni sitten synnytyksessä paljastu pojaksi ja kotiudu vaaleanpunaisessa kukkabodyssa 🙈
Iso suositus Tampereen keskustassa sijaitsevalle Vauvantaille! Todella herttainen tyyppi, jaksoi perusteellisesti selittää ja hinta todella hyvä (82e) Mehiläiseen ja Terveystaloon verrattuna. Mieskin pääsi mukaan 😊 3D-ultraa ei ole käytössä, eli kasvokuvia tms tuolta ei saa, mutta esim varhaisultraan ja sukupuolen selvitykseen oikein hyvä vaihtoehto!