Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki plussanneet

25.02.2020 |

"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)

Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).

Kommentit (1188)

281/1188 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain vähän tietoa, mihin tuo niskaturvotustutkimus perustuu ja mitä niistä arvoista voidaan päätellä. Itselle tämä artikkeli: https://helda.helsinki.fi//bitstream/handle/10138/297778/sll172017_1079… avasi aika hyvin tulkinnan periaatteita (käsittelee kuitenkin vain niskaturvotusta).

Omia tulkintoja ei tietenkään kannata kauheasti tehdä, antaa alan ammattilaisten hoitaa ne. Itsellä asiaan etukäteen perehtyminen helpottaa kuitenkin pelon käsittelyä.

LA 10/20, ensimmäinen tulossa

282/1188 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanamo, pikkuminnis, Blanche, Satsuma ja hattara, kiitos onnitteluista! Kyllä on monenlaisia tunteita tässä ehtinyt olla. Suurinpana toiveena on, että tämä pieni ihme pitää tiukasti kiinni ja syntyy terveenä joulukuun alussa ❤

Hcg eilen verikokeessa 1764. Hienosti noussut, aiemmista raskauksista olen saanut vain alle viiterajojen, kun ovat ehtineet keskeytyä kunnolla.

21.4. Varhaisultraan, tuolloin pitäisi laskujen mukaan olla rv7+2 ❤ silloin näen meidän pienen ihmeen ensi kertaa ❤❤

Tänään siis 5+2, edelleen hämmentävän onnellinen ja ihmeissään oleva olo. Hirveä nälkä ja järkyttävää tämä palelu (en koskaan palele, kuumaverinen vaikka mikä pakkanen olisi). Pahoinvointia iltaisin, ja aina kun nälkä tulee (eli usein). En kuitenkaan oksenna, mutta hampaiden pesun kohdalla käy työstä ettei yökkäile 🤭

Ihanaa odotusta kaikille! ❤

Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
283/1188 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuiville vielä tätäkin kautta onnittelut! Kiva saada sinut tähän ketjuun mukaan ❤️

Me emme ole nt-ultraa käyty, koska se ei kuulu meidän raskausseurantaohjelmaan täällä missä asutaan. En siis osaa ottaa niihin millään tavalla kantaa. En ole asioihin edes perehtynyt.

Täällä mennään rv 23 ja maha kasvaa koko ajan. Siitä on tullut aika ihana ja siev pallomaha! Liikkeitä tunnen päivittäin ja käteen tulee jo kunnon potkuja. Meille on tulossa selkeästi vahva tyttö ❤️

Vointi on todella hyvä! Ihanaa kaiken oksentamisen jälkeen! Enää en oksenna kuin pari kertaa viikossa hammaspesun yhteydessä, luksusta. Muuten mulla on aika rankka vaihe elämässä, teen töitä koronan keskellä ja työpäivien jälkeen viimeistelen tutkimusta jonka kirjoitusprosessi on vielä kesken. Minulla ei siis tällä hetkellä ole vapaa-aikaa ollenkaan enkä oikein saa nauttia kaikesta vauvahömpötyksestä..

284/1188 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään viikkonäytölliseen digitestiin 3+, kuten pitääkin👍 Ehkä nyt jo maltan lopettaa testaamisen ja odotan varhaisultraa hyvillä mielin.

27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20

285/1188 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aivan normaalia, että alkuraskaudessa suolisto menee sekaisin ja vesiripulille/ummettaa? Hirveitä kipukohtauksia pitkin päivää, ruoka ei maistu ja vessassa saa laukkoa jatkuvasti. Minulla menkkoihin kyllä liittyy selvästi vesiripuli tai erittäin kovalle menevä suoli (ja molemmat voi pahimpina päivinä tulla vielä samalle päivälle) Mietin että onko ok näin raskaanakin sama 🙄🤔

286/1188 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi kirjoitti:

Onko aivan normaalia, että alkuraskaudessa suolisto menee sekaisin ja vesiripulille/ummettaa? Hirveitä kipukohtauksia pitkin päivää, ruoka ei maistu ja vessassa saa laukkoa jatkuvasti. Minulla menkkoihin kyllä liittyy selvästi vesiripuli tai erittäin kovalle menevä suoli (ja molemmat voi pahimpina päivinä tulla vielä samalle päivälle) Mietin että onko ok näin raskaanakin sama 🙄🤔

Mulla ainakin on suolisto käynyt kaikki maholliset läpi, alkuun oli vuoronperään löysällä ja ummella. Nyt ollaankin sit sen alun jälkeen oltu aivan ummessa koko ajan eikä helpotusta näy ainakaan vielä.

287/1188 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahuivi, mulla on useamman viikon ollut maha sekaisin. Aamulla heti silmät auki saatuani on pakko kirjaimellisesti juosta vessaan. 😅 Välillä menee päivälläkin sekaisin, välillä ei ole mitään ongelmaa.

Kävin tänään verikokeissa ja vein samalla pissanäytteen ja tk:ssa tein vielä sen klamydiatestin sillä pumpulipuikolla. Aiemmin se on ihan pissasta kyllä otettu. Noh, enpä osannut varautua siihen, että se minimaalisen pieni pumpulipuikon sisään tuikkaaminen ja siellä pyörittely SATTUU. Siis mulla se ainakin sattui työntää sisään, ihan kuin se olisi ollut kunnon piikki. 😩 Jäi vähän huono fiilis koko hommasta. Oli siinä ohje, että jos et saa tehtyä niin ota yhteys henkilökuntaan, mutta sekään ei tuntunut hyvältä vaihtoehdolta. 😅

Esikoinen la 10/2020. 💜

288/1188 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doshika, kiitos onnitteluista aiemmin! ❤

Kyllähän tämä on hämmentävää aikaa, voides raskaus ja silti en tiedä mitään 🤭 eipä tosin aiemmissa ole ollut tätä hassua oloa, pahoinvointia kylläkin. Ja rintojen kiristystä/arkuutta on ollut myös aiemmin. Mutta ei suolisto-ongelmia.

Olen haaveillut vauvan kehdon tekemisestä. Tarvitsisin vain jonkun, joka opettaa minut virkkaamaan 🤔 youtube tosin on täynnä opetusvideoita, mutta huonona oppilaana en ymmärrä niitä.

Oletteko te muut tienneet ennen uä varmistusta, kumpaa odotatte? Mistä tiesitte asiasta? Sukupuolihan näkyy vasta myöhemmin, rakenneultrassa ilmeisesti? Jostain olen saanut päähäni, että tämä vauva on tyttö. Järkytyn kyllä jos onkin poika! Vaikka ei sukupuolella itsessään ole merkitystä, mutta oman vaiston pettämistä järkytyn kyllä 🤣 tytölle on jopa nimi tiedossa, pojalle ei.

Oletteko nähneet unia vauvasta? Itse näin unta synnytyksestä. Vauva syntyi, tyttö oli. Mutta kun sillä oli syntyissään rusetti tukassa, ja sitä tukkaa oli paljon 🤭🤣 se jäi mieleen vahvasti, se rusetti siis.

289/1188 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen unia vauvasta ja raskaudesta etenkin jos mietin asiaa ennen nukahtamista. 😁 Mutta koskaan en ole unessa nähnyt, onko vauva tyttö vai poika. Mulla on tällä hetkellä viikot 10+2 ja ei ole mitään hajua siitä, kumpi tämä on. 🙈 Ensi tiistaina on nt-ultra, josta voi sitten jo sen nub-teorian kautta selvitellä, kumpi sieltä olisi tulossa. Kannattaa googlettaa, jos on ihan outo sana. 😄 Tosin en tiedä, miten paikkaansa pitävä tuo teoria on. Ja jos ei saa kuvia, joista tuo nub näkyy, niin eipä sitä sitten voi tiirailla. 😂

Meille on tervetullut niin tyttö kuin poikakin. ♥️ Anoppi tuumasi, että näitä poikia jo riittää eli tyttö saisi tulla. 🙈 Ensimmäinen lapsenlapsi on kyseessä, mutta miehellä on vain veljiä ja niitäkin useampi kappale. Appiukkokin on sitä mieltä, että tämä on kuulemma tyttö. 😆 Kummatkin on silti ihan yhtä odotettuja. Pojalla ainakin olisi monta setää, keiden kanssa touhuta ”poikien juttuja”. 😍 Minun mies on kyllä jo sanonut, että vaikka vauva olisi tyttö, niin hänet opetetaan kelkkailemaan, ajamaan crossipyörällä yms. että hänelle ei sukupuolella ole väliä, kunhan tarpeelliset taidot oppii. 😅😂

En muuten tiennyt, että on ilmeisen yleinenkin tapa käydä yksityisellä ultrassa selvittämässä vauvan sukupuoli ennen rakenneultraa? Sinne voi mennä jo joskus viikolla 17. En ollut ennen edes kuullut moisesta ennen kuin eräässä vauvaryhmässä törmäsin tähän tietoon. 😯 Toki se sitten maksaa, paikkakunnasta riippuen. Moni tuntuu nyt haluavan mennä sinne, kun isät ei tällä hetkellä pääse julkiselle ultriin mukaan, niin yksityiselle taas sitten pääsee. Enpä tiedä, voihan se olla että itselläkin alkaa tuo jossain vaiheessa kiinnostaa, vaikka nyt tuntuukin ettei ehkä kiinnosta. 🙈

Esikoinen la 10/2020. 💜

290/1188 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aion opettaa lapselleni niin perinteiset naisten- kuin miestenkin työt. Ja harrastukset. Meillä ei muutenkaan erotella, kumpi kirvekseen tai imuriin tarttuu, samalla tavalla ruokakauha pysyy miehen kädessä kuin vasara minulla. Eli en koe, että olisi vain tyttö- tai poikajuttuja, joita opettaa. Siksi ei ole väliä onko lapsi tyttö vai poika, mutta oma intuitio on kyllä rajusti väärässä jos tämä on poika 🤭

Näen usein vauvaunia. Kai se johtuu siitä kaipuusta, joka on ollut minussa aina. Odotan kovasti, että saan oman nyytin syliini, tunnen pehmeän posken sormini alla ja vauvantuoksun ❤ haaveilen vaunulenkeistä, kotipäivistä... täyteläisestä elämästä.

291/1188 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli vahva aavistus tytöstä aika alkuviikoista lähtien (ehkä n. Rv 8 aikoihin) ja en jostain syystä päässyt siitä eroon. Aikaisemmissa raskauksissa mitkä meni kesken ei tällaista aavistusta tullut. Rakenneultrassa sitten varmistui tyttöaavistus todeksi. Mä en ole nähnyt mitään unia vauvasta vaikka se on joka ilta viimeisin asia mitä mietin ja mistä miehen kanssa jutellaan. Nyt varsinkin kun tunnustellaan yhdessä liikkeitä ennen nukkumaanmenoa ja höpötellään sille.

292/1188 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doshika meillä odotetaan myös crossikaveria, en ihmettelis vaikka jo miettis millasella mopolla voi alottaa 😂

Meillähän oli nytkin tarkoitus odottaa nt-ultraa (oli tällä viikolla) mutta koska sinne ei mies saanut tulla niin käytiin yksityisellä olikohan 11+3. Oli meille todella tärkeää, että ekalla kerralla nähdään pieni yhdessä.

Rakenneultra mulla on kesäkuun alussa, täytyy toivoa, että nämä rajoitukset poistuisi sitä ennen. Muuten täytyy taas miettiä sitä yksityiselle menoa. Se on vaan kallista ja "turhaa" maksaa kun ultra olisi kumminkin... mutta mun miehelle (ja mulle) on tärkeää, että hän saa olla mukana ja osana tätä kaikkea.

Tuntuu epäreilulta kun hänet suljetaan ulkopuolelle. Vaikka toki ymmärrän miksi nämä rajoitukset on niin harmittaahan se silti.

Mulla ei oo vieläkään mitään aavistusta kumpi tulee. Toiveita tietysti, mutta lopultahan pääasia on, että tulisi terve vauva!

Joskushan pohdittiin täälläkin oireita/oireettomuutta ja sen perusteella sanoisin poika. Vaikka siitä on tieteellisyys kaukana 😆

Ja mä kallistuisin kyllä sen nub-teorian mukaan myös poikaan.

Jännä nähdä!

Mä en oo vauvaunia (ainakaan muistaakseni) nähnyt.

Olikohan vielä jotain mitä meinasin sanoa, ei kai :D

293/1188 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille, siirryn tänne myös odottavien joukkoon.

Tänään tein vielä digi testin ja se näytti odottavani 1-2vk sijaan 2-3vk, iloinen yllätys.

Neuvolaan on soitettu ja yksityiseltä varhaisultra varattu 2.5 🥰

Onko teillä suositella öljyä / voidetta vatsan alueelle, ajattelin aloittaa mahdollisimman pian säännöllisen rasvauksen.

29v/32v
Ensimmäinen toiveissa.
Endometrioosi taustalla.
Plussa 8.4.2020 (yk5)
LA 12/20

294/1188 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Kiiltotähti ja tervetuloa joukkoon! 😊❤️

Aiempaan keskusteluun viitaten mulla on kans maha aivan kuralla ja samaan aikaan ummettaa. Menin töissä vessaan, jouduin istumaan 10 min pöntöllä ja sitten kun vihdoin tuli jotain, se oli vesiripulia.. että varmaan aika normaali oire, kun teilläkin niin monella samaa. 😳

Mulla nyt 5+1 ja aamupahoinvointi oli tänään pahimmillaan. Kun saa pakotettua itsensä syömään aamupuuron, on joka kerta vähän helpottanut. Vielä en onneksi ole alkanut oksennella. Ja nyt on helpottava olo kun on pääsiäisloma, koska käyn töissä ja on aika noloa juosta kokoajan vessassa.. en aio kertoa töissä ennen kuin on se 12vk täynnä.

N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023

295/1188 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiltotähti onnea plussasta! Ja itse käytän bio oilia vatsan rasvaamiseen. Voin suositella sitä. Jostain aikoinaan luin, että moni raskaana oleva rasvaa sillä, niin voi säästyä arvilta. En jaksa säännöllisesti, mutta silloin tällöin. Hetki kestää vaan kuivua, mutta välillä vaan laitan paidan silti heti päälle.

Täällä jotenkin poika fiilis enemmän. Olen nähnyt yhden unen, jossa ultrassa paljastui poika. Saa nähdä meneekö oikein.

296/1188 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskaturvotusasiasta: Jos täällä on muitakin hermoheikkoja, niin mua ainakin helpotti käydä kunnallisen tutkimuksen lisäksi yksityisellä nipt-tutkimuksessa. Sai samalla tietää sukupuolenkin. Tietysti hintavaa, noin 500 e täällä edullisimmassa paikassa, jonka löysin.

297/1188 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole sikiöseulonnassa käynyt kun se ei seurantaohjelmaan kuulu mutta en tiedä rehellisesti sanoen olisinko käynyt jos Suomessa asuisin. Mitä te jotka käytte vielä ylimääräisissä testeissä tekisitte, jos saisitte sellaisen riskiarvion että lapsella saattaisi olla kromosomihäiriö? Kromosomihäriöt usein aiheuttaa rakennepoikkeavuuksia ja ne näkyvät rakenneultrassa. Ja suurin osa kromosomipoikkeavuuksista (harvinaisia kylläkin) selviää vasta lapsen synnyttyä jos selkeitä rakennepoikkeavuuksia ei ole. Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, kun en itse voisi edes kuvitella keskeyttäväni raskautta ellei selkeästi henkeä uhkaavaa tai lapsen elämänlaatuun heikentävästi vaikuttavia poikkeavuuksia löydy. Usein kuitenkin nämä näkyvät rakenneultrassa.

Tarkoitus ei ole kohdistaa viestiä kenellekään tai loukata ketään. Tämä on vain sellainen aihe mikä minua on mietityttänyt kun olen saanut valtavasti ihmetystä siitä miksen ole matkustanut Suomeen ja omakustanteisesti käynyt sikiöseulonnoissa yksityisen kautta. Ilmeisen vastuuton tuleva äiti olen.

298/1188 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, meitä on niin erilaisia, mäkin toisaalta ymmärrän myös niitä, jotka tarkoituksella ei mene seulontoihin. Mutta itse olisin ollut valmis keskeyttämään raskauden, jos jotain olisi ilmennyt ja ajattelin, että haluaisin siinä tapauksessa tietää mahdollisimman varhain. Silloin keskeytyskin vielä tuntuisi helpommalta eikä olisi näkynyt vauvamahaa muille. Nipt on vielä tosi tarkka niiden kromosomipoikkeamien suhteen, joita se seuloo. En kyllä tiedä, mitkä olisi olleet jatkotutkimukset sellaisessa tilanteessa. Mutta jotenkin se tuo mielenrauhaa, että on selvittänyt edes niitä asioita, joita pystyy selvittämään. Kun niin paljon kaikkea muutakin voi olla. En tiedä, mitä sitä sitten tästä asiasta ajattelisi, jos olisi ollut vaikka tosi vaikeaa tulla raskaaksi ylipäätään.

299/1188 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv5+6, hirveä menkkamainen kipu alamahalla. Kestänyt koko yön. Enemmän tuntuu että olisi suolistoperäinen (ilmaa maha täynnä), mutta kun tämä alkoi jo illalla rakastelun jälkeen... pelottaa niin paljon. Mitään vuotoja ei ole, mutta rakastelun yhteydessä tuli useamman kerran tunne että emätin ja kohtu täyttyy ilmalla ja asentoa piti useammasti vaihtaa kun alkoi tuntua huonolle. Tuntuu tyhmälle edes selittää tätä, mutta tämmöstä ei ole ikinä käynyt ja nyt on koko ajan kipuja 😔 onko se normaalia? Siis tuo tunne, että yhdynnän vuoksi täyttyy ilmalla paikat, ja sitten on kipuja?

300/1188 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kovia kipuja ole ollut mutta alkuun silloin tällöin jomotusta ja vihlontaa oli. Mutta nämä on niin yksilöllisiä. Luulisin että menee Villahuivi hyvinkin raskauden piikkiin menkkamaiset kivut ja rakasteluun liittyvät kivut.