Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Onko teillä pidemmällä olevilla tai aiemmin raskaana olleilla kokemusta alapään kivusta? Viikkoja tänään 5+6 ja aamupäivällä alkoi emättimen/kohdunkaulan jomotus ja vihlonta. Ihan paikallaan ollessa ei juuri tunnu, ja liikkuminen pahentaa. Vasenvoittoista ja vasemman jalan pitäminen ylhäällä tuntuu auttavan 😅 Mitään vuotoa ei ole ollut. Voisiko olla vain kohdun kasvukipuja, vai pitäisikö pelätä keskenmenoa? 😥
Viuhkelis, mulla muistaakseni oli. Taisi tuntua emättimessä ja oikealla nivusessa/alavatsan seutumilla vihlontaa. Sitä tuli ja meni. Myöhemminkin ollut mutta lähinnä enää alavatsalla oikealla puolella. En koskaan kysynyt neuvolassa mitä mahtaisi olla, kun sillä hetkellä sitä ei ollut niin unohtui.
Liikkeistä joku kysyi, mulla liikkeet alkoi tuntua aika myöhään johtuen istukan sijainnista. Vaikka rv 30 nyt, niin edelleen on hiljaisia päiviä eikä liikkeet välillä tunnu edes päälle päin. Odotan että kääntyisi perätilasta päätarjontaan niin potkut tuntuisi selkeämmin. Huomaan selvästi jos on perätilassa, potkut tuntuvat elohiiriltä ihan alavatsalla kun taas päätarjonnassa potkut jopa näkee päälle päin navan yläpuolella. ❤️
Ultrasta sen verran että meillä päin ensimmäinen ultra on niillä viikoilla kun nt ultra tehtäisiin. Vasta pöydällä pötköttäessä voi ilmaista haluaako tietoonsa niskaturvotuksen. Eli siihen asti on aikaa miettiä. Toki verikokeet täytyy käydä antamassa aiemmin mm. seulontaa varten.
Tietenkin erikseen tilanteet joissa esim hedelmöitysaika tai raskausviikot tarvitsee tietää aiemmin niin niistä en sitten tiedä. Luulisin että neuvolan oma lääkäri ultraa aiemmin. Seulontaultrat meillä tehdään sairaalassa.
Nemi, mulla alkoi näkyä maha noin rv15-16. Sitä ennen olin kyllä jo vaihtanut tiukat farkut mammamallisiin, koska puristivat jo. Rv 18 tunsin ekat liikkeet, ja rv 19 tuntui ekan kerran liikkeet myös mahan päältä. Mulla istukka takaseinässä ja olen tosi laiha, lääkärin mukaan mahdollistavat varhaiset tuntemukset. Liikkeitä tuntuu nyt päivittäin. 😊
Mulla oli muistaakseni ihan ekoilla viikoilla vihlasuja ja pakotuksia alavatsalla, jotka kesti ehkä parisen viikkoa. Maha alkoi selkeästi kasvamaan rv 16-17 ja nyt se on viimeisen kahden viikon aikana pullahtanut kunnolla ulos niin ettei jää mitään epäselvyyttä raskaudesta ulkopuoliselle. Alkuun maha oli vain höttöä ja turvonnut. Liikkeitä aloin tuntemaan rv 18 kutitteluina ja rv 20 tunsin ekat potkut käteen. Nyt niitä tulee jo päivittäin ja mieskin pääsee nauttimaan raskaudesta eri tavalla kun pääsee tunnustelemaan liikkeitä. Eilen oli ihana hetki kun ihmettelin sängyssä illalla miksei kuulu potkuja kun yleensä on ennen nukkumaanmenoa tullut. Mies tuli sitten kanssa nukkumaan ja samantien kun hän alkoi höpöttämään, alkoi mönkiminen mahassa ❤️ Nyt on rv 22 puolessa välissä.
Viuhkelis, mulla oli esikoisen aikaan paljonkin noita alapään vihlaisuja ja jomotuksia. Nyt ei ole vielä ainakaan alkanut.
Onko muilla ollut lähes täysin oireettomia alkuraskauksia? Mulla ei tällä hetkellä mitään selkeitä oireita, ehkä hiukan enemmän väsyttää.
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Nemi, mulla alkoi masu kasvaa vasta rv 20 jälkeen. Nyt kun mennään tässä rv 33 niin muutaman viikon aikana on selkeästi kasvanut. Ehkä rv 25 joku tietämätön kysyi ekan kerran, että odotanko 😊 mulla tosin tosi pitkä selkä ja vähän taakse päin kallistunut kohtu et sen takia pysyi pitkään piilossa. Ekat selkeästi potkuiksi tunnistettavat tunsin joskus rv 18 ehkä, sitä ennen jotain kuplintaa mitkä saattais olla vauvan liikkeitä.
Nano1, mulla ei ollu mitään raskausoireita missään vaiheessa. Liitoskivut tuli kuvioon ehkä rv 26 paikkeilla ja ne onkin ainoat mitä on ollut. Toki on runsasta valkovuotoa jne ollut koko raskausajan mut pahoinvoinnit ja muut ikävät seuralaiset on pysyneet poissa alusta asti 😊
Onko teillä tullut mitään outoja ruokahimoja tai joku entinen herkku lakannut maistumasta? Mä huomaan, että ennemmin tekee mieli suolaista kuin makeaa, mutta mitään erityistä himoa johonkin tiettyyn ei ole syntynyt. Tosin kaksi kertaa olen syönyt sipsejä nyt odotusaikana ja niitä en syö normaalisti välttämättä edes kahta kertaa vuodessa. Mitään makeaa tekee vähemmän mieli kuin ennen raskautta, mutta välillä kyllä.
Mulle ei oikein maistu mitkään herkut. 😕 Ei tee mieli mitään, edes ruokaa. Sirkusaakkosia haluttaisi, mutta niitähän ei saa syödä. 😅 Yksi päivä yritin syödä sipsejä ja dippiä, mutta yritykseksi jäi.
Esikoinen la 10/2020. 💜
Mulla liikkeitä tuntunut rv17 asti, mieskin tunsi jo rv18 😍 Nykyään myllää joka päivä ja jos välillä on hiljaisempaaa, niin heti alkaa pelottaa ja tällä viikolla kuuntelin jopa dopplerilla, kun oli niin hiljaista yli vuorokauden 😮
Kysyttiin eilen kummeja ❤ Meillä toiset kummit eristyksissä ja lomautettuna Uudellamaalla. Piti heiltä kasvotusten kysyä kun oli keväälle sovittuna yhteistä tekemistä, nyt sitten aikaistettiin kysymistä vähän, kun haluttiin piristää heitä tässä koronakaaoksessa.
Heille ja isovanhemmille paljastettiin myös nimi eilen ❤
Hei 👋🏻
Saanko liittyä seuraanne?
Tuolta toiveena vauva 20-21 ryhmästä minäkin, sitä ennen pyörinyt 19-20 ryhmässä. Takana 4 varhaista keskenmenoa, yritystä vuodesta 2017. Yk28 sitten toi viidennen plussan 31.3., ja toivotaan että tämä rakas pysyy matkassa ja saadaan syliin asti ❤
Nyt siis r4+6, pahoinvointi rajua vaikken oksenna. Paino tippuu, kun ruokahalu on mennyt vaikka yritän syödä vähän väliä hillitäkseni pahoinvointia. Sain labraan ajan maanantaille, lisäksi tulen saamaan varhaisultran JA np-uä, koska selittämättömiä keskenmenoja taustalla. Haluaa lääkäri varmistaa, että raskausmateria on oikeassa paikassa ja vastaa viikkoja (vastaa se, koska 10.3.uä tutkimuksessa todettiin vasta 13mm folli 🤭) olen käynyt siis perhesuunnitteluneuvolassa tutkimuksissa lapsettomuuden vuoksi.
Ihanaa viikonloppua naiset! 🌞💐
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Villahuivi, tervetuloa! Ja superisot onnittelut!! 💛Seurasin syksyllä paljonkin sun kirjoitteluja tuolla vauvakuume-puolella. Toivotaan todella että hankaluudet ois vihdoin teidän kohdalla taakse jäänyttä.
Villahuivi mahtavaa! Onnea! Toivotaan todellakin, että nyt kaikki menee hyvin! Tosi hieno juttu 😊
Mahtavaa Villahuivi, sylin täydeltä onnea! 😊🌷Ihana kuulla, että teillä viimein onnisti!
Mulla on ruokahimot olleet enimmäkseen tavallista kotiruokaa. Nakkikeittoa en ole syönyt vuosiin, mutta nyt on alkanut tehdä mieli, samoin lihapullia ja kalapuikkoja. 😋 Alkuraskaudesta ei tehnyt mieli mitään makeaa tai suolaista, mutta nyt viikolla 21 ja tämän virustilanteen takia on tullut ihan liikaa syötyä herkkuja. Vaikeampi pitää mielihaluja kurissa.
Esikoista odotamme, LA 8/2020
Onnea villahuivi ihan mielettömästi ja tervetuloa tänne mukaan! Aivan ihanaa että teitä vihdoin onnisti. Seurasin toista ketjua ahkerasti ja kävinkin siellä jo onnittelemassa, mut onnea vielä!
Täällä on nt ultra käyty ja viikot varmistui niin, että tänään olisi 12+5 (varhaisultrasta saaman tiedon mukaan olisin ollut 12+3 tänään, mutta nyt tuli pari päivää lisää).
Niskaturvotus oli 1,4 mm. Onko muilla ollut mitä lukemia? Nyt alkaa vasta raskaus ihan oikeasti muuttua todeksi. Nyt voi vähän huokaista.
Onko teillä pidemmällä olleilla huoli pudonnut tässä 1/3 jälkeen, vai jatkuuko se edelleen? Olen ollut itse yllättävänkin rento, ei tämä vauva asia pyöri koko ajan mielessä, ja kun on suht oireetonkin, niin ehkä se auttaa asiaa. En ole ostanutkaan vielä yhtään mitään. Ehkä nyt jotain pientä voisi :)
Oi onnea Villahuivi! Teillä on kyllä rankka tie takana; toivotaan, että nyt onni on kääntynyt ja pieni pitää tiukasti kiinni ja pysyy mukana!
Me käytiin viime viikolla neuvolassa ensikäynnillä. Olisihan se ollut aika hassua käydä, jos ei olisi varhaisultrassa jo käyty. Käynti oli jotenkin odotettua sujuvampi, kun hoitaja oli valmiiksi perehtynyt esitietolomakkeeseen ja kyseli sen perusteella vain täsmäkysymyksiä. Eipä mekään osattu oikeastaan mitään siinä vaiheessa kysellä. Tuntuu, että nyt googlaa heti kaikki mieleen tulevat asiat..
Seulontaultran sain varattua reilun parin viikon päähän, nyt pitäisi vaan jaksaa sinne odottaa. Kokoajan mielessä pyörii kaikki mahdolliset entä jos -ajatukset. Tuntuu todella raskaalta..
Nyt on arvion mukaan rv 10+3 ja tuntuu, että turvottaa ihan kamalasti. Sietämätön väsymys on tehnyt sen, että liikunta on jäänyt todella vähäiseksi ja varmaan painoa senkin takia kertynyt. Etätyöt ja harrastusten peruuntuminen ei auta asiaan. Neuvolassa hoitaja onneksi lohdutteli, että parin viikon päästä väsymyksen pitäisi alkaa helpottamaan. Täytynee varmaan hankkia kotiin jotain jumppavälineitä, jos tämä tilanne vielä jatkuu. Haluaisin, että lihakset olisivat mahdollisimman hyvin valmistautuneet kantamaan loppuraskauden taakan.
Nyt vähän tuntuu, että vaikka vatsa alkaisikin hiljalleen pyöristymään, niin sitä ei pitkään aikaan huomaisi kertyneen ylimääräisen turvotuksen takia. Yritän kuitenkin olla ottamatta mitään stressiä ja kuunnella omaa kehoani.
Oletteko raskauden vaikuttaneen uniin? Tuntuu, että nukun jotenkin todella levottomasti ja unet menee kokoajan vain häiriintyneemmiksi. Enää en uskalla edes miehelle kaikkia kertoa; luulisi vielä, että olen menettänyt ihan täysin järkeni.
LA 10/20, ensimmäinen tulossa
Pikkuminnis: Lähellä muuttui näköjään samaksi :D mulla tänään myös 12+5. Ultrakin oli tänään, meillä niskaturvotus 1,1
Mulla ei muutoksia tullut, viikot ja la pysyi samana, ja kaikki näytti olevan hyvin. Tosi harmi vaan kun ei mies voinut tulla mukaan. Videota otin kotiintuotavaksi :)
Blanche: Musta tuntuu, että pääosin oon nukkunu samoin/paremmin. Tosin aina mä oon melko hyvä nukkumaan ollut, mutta varsinkin pahimman väsymyksen aikaan nukuin kyllä enemmän. Ja vieläkin kyllä huomaa, että iltaisin väsyttää aika kovasti vaikkei enää muuten väsymys niin pahasti vaivaa. Nukkumaanmeno on aikaistunut :D
Meiän pienellä niskaturvotus oli vain 0,6. Seerumiseuloissa lukemat eivät olleetkaan sitten niin hyvät ja down-riski "nousi" 1:1600. Tästä aluksi huolestuin mutta täytyy luottaa siihen että riski on silti olematon. Muut trisomiariskiluvut olivat 1:100000.
Nää on näitä juttuja kun tieto lisää tuskaa 🙉
Hattara kirjoitti:
Pikkuminnis: Lähellä muuttui näköjään samaksi :D mulla tänään myös 12+5. Ultrakin oli tänään, meillä niskaturvotus 1,1
Mulla ei muutoksia tullut, viikot ja la pysyi samana, ja kaikki näytti olevan hyvin. Tosi harmi vaan kun ei mies voinut tulla mukaan. Videota otin kotiintuotavaksi :)Blanche: Musta tuntuu, että pääosin oon nukkunu samoin/paremmin. Tosin aina mä oon melko hyvä nukkumaan ollut, mutta varsinkin pahimman väsymyksen aikaan nukuin kyllä enemmän. Ja vieläkin kyllä huomaa, että iltaisin väsyttää aika kovasti vaikkei enää muuten väsymys niin pahasti vaivaa. Nukkumaanmeno on aikaistunut :D
Jee hattara samoissa mennään! Kiva seurata kun ollaan ihan samoissa päivissä ja viikoissa :)
:D olihan se myös harmi kun mies ei päässyt mukaan. Asia olisi ehkä vielä paremmin hänellekin tuntunut todelta. Toivotaan, että siihen seuraavaan ultraan pääsisi mukaan.
Väsymyksestä puheenollen, minua vaivaa unettomuus. Öisin joutuu käymään vessassa ja sittenpä ei enää nukuta, rasittavaa. Tulee sentään 5 h nukuttua, mutta se on kyllä itselle ainakin liian vähän. Silti olo ei ole niin väsynyt päivisin, hormonit varmaan. Iltaisin kyllä tulee uni ajoissa onneksi.
Eilen käytiin esikoisen 1v-neuvolassa, ja samalla siirrettiin mun neuvola-aikaa muutamalla päivällä eteenpäin. Th epäili että sitten ainakin saataisiin syke näkyviin, jos siellä jotain on. Aika on jo ensi viikon perjantaina, ei millään jaksaisi odottaa 😅
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Minulla 11+6 ja alkaa tuntua että pikkuhiljaa alkaisi jo maha hieman näkyä tai ainakin jäätävän turvonnut maha on, tuskin vielä muuta on. Pitää käyttää löysiä paitoja töissä ja housut piti vaihtaa löysempiin. Ensi viikolla nt ultra ja jos kaikki on hyvin niin uskaltaa jo muille kertoa. Harmi vain, että mies ei saa tulla mukaan.
Rintojen arkuus hävinnyt oikeastaan kokonaan mikä huolettaa hieman. Vessassa saa juosta ja hajut ällöttää. Iltaisin varsinkin on ällö olo. Muuten edelleen todella pieniä oireita. Voiko tästä selvitä näin vähällä :D
Odotan myös äitiyspakkauksen julkistamista paljon. Miksei se jo ilmesty vaikuttaako korona siihenkin :D.
Hyvää odotusta kaikille :)