Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
Hattara, erikoista tuo, että laitetaan valitsemaan varhaisultran ja np-ultran väliltä🤔 sikiöseulontoihinhan pitäisi jokaisella raskaana olevalla olla oikeus.
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Soitin neuvolaan, sain ajan 14.4. Th ei alkanut edes vielä laskemaan mulle laskettua aikaa epätasaisen kierron takia. Kuulemma sitten katsotaan, joko saataisiin alakautta ultralla jotain näkyviin.
nano1 kirjoitti:
Hattara, erikoista tuo, että laitetaan valitsemaan varhaisultran ja np-ultran väliltä🤔 sikiöseulontoihinhan pitäisi jokaisella raskaana olevalla olla oikeus.
Minun käsittääkseni raskaana olevalla on oikeus kahteen maksuttomaan ultraan. Eli jos haluaa seulonnat niin np-ultra ja sitten se rakenneultra siellä viikon 20 tienoilla. Ei muihin. Tilanne lienee hieman eri jos on jotain perustetta kuten vaikka se raskauden keston selvittäminen. Mutta noin muuten ekstrat on sitten oman harkinnan mukaan ja maksullisia.
Np-ultraan on toki oikeus, mutta ei sinne pakko ole mennä, jos ei halua.
Hattara, näin toki, mutta kuulosti vaan niin oudolta, että np-ultra evättäisiin jos olisi varhaisultra jo käytynä😄 Näissäkin on varmasti tosi paljon eroja käytänteissä eri paikkakuntien välillä. Itsellä esikoisen raskaudessa sattui ja tapahtui vaikka mitä ja ultrassa juostiin jatkuvasti, niin silläkin varmaan tuo vain 2 ultraa kuulostaa niin vähältä😅
Hattara, nyt kuulostaisi että on käynyt sekaannus, nt-ultrahan liittyy nimenomaan sikiöseulontoihin, ja jos ei halua seulontoihin osallistua niin voi mennä ns "tavalliseen ultraan" joka myöskin varhaisultran nimellä kulkee ja tämä voidaan tehdä aiemmillakin viikoilla kun niskaturvotusta ei mitata. Onkohan terveydenhoitaja tarkoittanut valintaa näiden kahden välillä, eli haluatko normiultran (varhaisultra) vai nt-ultran seulontana?
Viuhkelis kirjoitti:
Hattara, nyt kuulostaisi että on käynyt sekaannus, nt-ultrahan liittyy nimenomaan sikiöseulontoihin, ja jos ei halua seulontoihin osallistua niin voi mennä ns "tavalliseen ultraan" joka myöskin varhaisultran nimellä kulkee ja tämä voidaan tehdä aiemmillakin viikoilla kun niskaturvotusta ei mitata. Onkohan terveydenhoitaja tarkoittanut valintaa näiden kahden välillä, eli haluatko normiultran (varhaisultra) vai nt-ultran seulontana?
Nyt mä en taas ymmärrä mitä eroa tällä on siihen mitä sanoin? 😅
Sain valita menenkö siihen tavalliseen/varhaisultraan vai np-ultraan.
Sori jos käytin termiä varhaisultra väärin, meillä kun oli nimenomaan puhe, että jos ei halua seulontaan niin voi mennä jo aikaisemmin niin mä nyt mielessäni ajattelin sen varhaisultraksi (oletin että kaikki ennen vk10 on varhaisultra nimellä, on ne sitten varhaisia tai tavallisia :D mehiläisen sivulla taisi lukea tuo raja 10 viikkoa ).
Mutta joo, samasta asiasta siis mun nähdäkseni puhutaan 😄
Enkä tarkoittanut että varhaisultra tarkoittaa ettei saa mennä np-ultraan vaan sitä, ettei ne molemmat ole automaatio kaikille.
Luulisi, että olisi fiksumpaa ensin todeta raskaus olevaksi ennen kuin käytetään tunti tolkulla aikaa raskaudesta puhumiseen. Ehkä sen ensikäynnin pitäisi olla sitten sen nt -ultran jälkeen.. Ilmeisesti joku fiksu on kuitenkin päättänyt näin. 😅
Mä kerroin heti miehelle. Normaalioloissa olisin kertonut äitille vasta myöhemmin ja livenä, mutta koska äitini kuuluu koronan riskiryhmään, emme voi ikuisuuksiin tavata kasvokkain ja hän odotti tietoa lapsenlapsesta kovin innokkaasti, niin päätin hänelle kertoa heti ja tuottaa sillä tavalla iloa. Miehen kanssa mietimme myös, että jos raskaus menee kesken, niin saadaan myös tukea niiltä, joille olemme kertoneet. Olen lisäksi kertonut parhaalle ystävälleni ja siskolleni. Mieheni ei ole halunnut vielä kertoa kenellekään, vaikka olen antanut luvan. Muuten sitten ei ole tarvinnutkaan miettiä, että kyttääkö joku syömisiä tai muutan, kun ei voi ketään tavatakaan. Suurimman osan ajasta haluaisin kuitenkin kertoa ihan kaikille, koska onhan se nyt niin ihmeellistä ja mahtavaa. ☺️ Töissä tuntuu hassulta, kun muut suunnittelevat syksyä ja loppu vuotta ja itse yrittää nyökytellä mukana ja samalla miettii, että olen sitten lokakuussa jo äitiyslomalla. 😅
Ainiin, vielä piti kommentoida, että multa ei edes aikaa varatessa kysytty kierrosta yhtään mitään muuta, kuin edellisten kuukautisten ensimmäinen päivä. Mulla myös epäsäännöllinen kierto joka heittelee yli viikolla enkä todellakaan tiedä, että mikä on se oikea viikko, joka nyt menossa. Toivotaan, että nt-ultra sattuu kuitenkin sitten oikeaan kohtaan.
Eikä kukaan kysynyt haluanko nt-ultran vai varhaisultran. 😕 Olisin varmaankin valinnut sen varhaisultran. Ehkä täällä ei sitten voi valita..
Hattara, viikolla 11-13 tehdään siis joko np-ultra (eli sikiöseulonta), tai sitten tavallinen ultra ilman seulontoja. Varhaisultra taas siis tehdään ennen rv10. Varhaisultrassa ei myöskään selviä oikeastaan mitään muuta kuin raskausviikot. Np-ultrassa tai normaalissa ultrassa saadaan taas sitten jo enemmän mittoja ja tietoja sikiöstä.
Pingu multa se täti kysy siellä ekassa neuvolassa niistä ultrista. En tiiä miten muualla mut kyllä sen antamat vaihtoehdot oli, että joko seulonta tai sitte voi mennä aiemmin siihen tavalliseen/varhaiseen. Ehkä muualla saa molemmat, jos pyytää :) mä en tajunnu edes kysyä kun oli niin selvä kysymys, että kumman haluat.
Se eka neuvola kesti meillä vielä jonku tunnin niin kyllähän se oikeesti tuntuis hölmöltä, jos sen jälkeen selviäis, ettei mitää vauvaa olekaan tulossa / joku massiivinen ongelma.
Ois ehkä itelle järkevämmän tuntusta kun ois jo jotenkin varmistettu asia eikä mentäs vaan sen oman testituloksen perusteella. Vaikka onhan sekin totta, että aika monta ekaa viikkoa on aika korkea riski keskenmenoon, että voishan se käydä kumminkin. Kai nää on joku fiksu päättäny näin :D
nano1 kirjoitti:
Hattara, viikolla 11-13 tehdään siis joko np-ultra (eli sikiöseulonta), tai sitten tavallinen ultra ilman seulontoja. Varhaisultra taas siis tehdään ennen rv10. Varhaisultrassa ei myöskään selviä oikeastaan mitään muuta kuin raskausviikot. Np-ultrassa tai normaalissa ultrassa saadaan taas sitten jo enemmän mittoja ja tietoja sikiöstä.
Ookoo eli käytin siis termiä väärin. Pahoittelut. Se oli ihan mun väärinkäsityksestä johtuvaa, oletin sen "normaalin ultran" olevan varhaisultra kun terkka kertoi, että sen saa aiemmin kuin seulontaultran. Ei siis ilmeisesti saa kuin samaan aikaan otti kumman vain.
Hattara, joo eli siis np-ultra on tärkeää tehdä tiettyjen viikkojen aikana että mahdolliset poikkeamat löytyvät. Se "tavallinen" ultra taas ei ole niin viikon päälle, koska siihen ei liity verikokeita eikä kromosomipoikkeavuuksia etsitä siinä.
Varmaan th selittänytkin sulle tämän asian vähän epäselvästi, mutta tätä siis todennäköisesti tarkoittanut tuolla varhaisemmalla ultrauksella😄
Mulla oli tuo varhaisultra neuvolalääkärin tekemänä joskus rv 9. Ja sitten rv 13 np-ultra. Ihan yllätyin kun soitin viikko plussauksen jälkeen neuvolaan ja varattiin aika jo tuohon ekaan ultraan neuvola-ajan lisäksi. Ja joo, muistan kuinka mäkin ihmettelin tuota neuvolan ajankohtaa, kun se oli ennen ultraa. 😅 Tuntui hassulta puhua raskaudesta ja sen etenemisestä kun ei ollut siinä vaiheessa mitään muuta konkreettista kuin raskaustestit.
Täällä mennään 24+6. Nännit on muuttuneet about kuukausi sitten tosi tummiksi, melkein mustiksi. :D Tissit muutenkin vähän kasvaneet turvotuksen lisäksi ja tästä muistona ensimmäinen raskausarpi vasemmassa rinnassa. Lisäksi noin viikon verran oon huomannut nyt kuinka ei meinaa saada happea tarpeeksi, kun joutuu välillä ihan haukkomaan. Rauta-arvot on hyvät, mutta kun tuo lapsonen tarvitsee niin paljon verta ja happea. Joulusta asti myös nenä on ollut jatkuvasti tukkoinen, koska limakalvot turvonneet raskauden takia. Nyt se on ollut jotenkin extrakamalaa kun nenä on tukossa eikä saa normaalisti hengittämälläkään (paitsi haukkomalla) happea. 😂 Pitäis ehkä kysellä voisko siihen saada jotain helpotusta.. Mitkään merisuolasuihkeet ei mulla auta.
Ja ja, mitäs muuta. En ole jaksanut käydä kirjoittelemassa, mutta luen joka päivä tätä ketjua. Onnea uusille plussanneille todella paljon! ❤️ Ja voimia & jaksamisia niille, joilla meni raskaus kesken 😔
Esikoinen, LA 7/2020
Selkeästi vaihtelee hurjasti käytännöt eri kunnissa noihin ultriin ja neuvola-aikoihin liittyen. Itselläni on epäsäännöllinen kierto, ja ekaa nla-aikaa varatessani kysyttiin vain edellisten kuukautisten alkamisajankohtaa. Nla otettiin noin viikolle 9. Siellä sitten neuvolan terveydenhoitaja katsoi ultralla crl-mitan joka vahvisti, että alkio on vasta 7+ jotain. Ja sen tiedon avulla osattiin varata oikealle viikolle nt-ultra ja verikokeet. Käsittääkseni harvassa neuvolassa terkka pystyy ultraamaan, mutta meillä siis näin 🙂
Mä varasin neuvola-ajan vasta yksityisen varhaisultrakäynnin jälkeen. Yksi keskenmeno takana, ja muistan kuinka inhottava oli silloin soitella neuvolaan ja perua jo varattu aika. Tässä raskaudessa soitin siis neuvolaan 8+jotain, eka neuvola oli muistaakseni ysiviikon loppupuolella eli nopeasti löytyi aika.
Hattara kirjoitti:
Pingu multa se täti kysy siellä ekassa neuvolassa niistä ultrista. En tiiä miten muualla mut kyllä sen antamat vaihtoehdot oli, että joko seulonta tai sitte voi mennä aiemmin siihen tavalliseen/varhaiseen. Ehkä muualla saa molemmat, jos pyytää :) mä en tajunnu edes kysyä kun oli niin selvä kysymys, että kumman haluat.
Se eka neuvola kesti meillä vielä jonku tunnin niin kyllähän se oikeesti tuntuis hölmöltä, jos sen jälkeen selviäis, ettei mitää vauvaa olekaan tulossa / joku massiivinen ongelma.
Ois ehkä itelle järkevämmän tuntusta kun ois jo jotenkin varmistettu asia eikä mentäs vaan sen oman testituloksen perusteella. Vaikka onhan sekin totta, että aika monta ekaa viikkoa on aika korkea riski keskenmenoon, että voishan se käydä kumminkin. Kai nää on joku fiksu päättäny näin :D
Okei.. 😅 Mua harmittaa, että se eka neuvola on vasta viikon 10 lopussa. Sittenhän se nt -ultra onkin jo siitä seuraavilla viikoilla mahdollinen, että kai me sitten se valitaan. Tuntuu tosi hassulta, että mähän oisin voinut vaan soittaa itselleni neuvola-ajan, vaikka mitään lasta ei olisikaan, siis etten olisi tehnyt testiä. Koska eihän ne sitä tietäisi. 😅 Miksei se keskustelukäynti olisi vaikka sit vko 12 jälkeen, kun se keskenmenon riski pienenee ja nt -ultran on pystynyt jo tekemään..? 🧐
Mutta mikäs tässä odotellessa.. 😅
On kyllä tosi erilaiset käytännöt eri kunnissa. Pingu oot oikeessa, et neuvolaan pääsis ilman et kukaan sitä todistanut muuten kuin sanot et teit positiivisen testin 🤔😅
Noh, toivotaan että kaikilla raskaus etenee hyvin ja kaikki olisi kunnossa.❤️
Kieltämättä jännittää jos seulonnoissa jotain selviää tai sitten seuraavassa ultrassa todetaan kuolleeksi. Ihan hirveitä ajatuksia tulee vaikka yrittää ajatella, että eiköhän kaikki mene hyvin 😔
Odotan jo suurella mielenkiinnolla mahan kasvamista ja ensimmäisiä vauvan liikkeitä 🥰😍
Milloin teillä alkoi erottamaan vauvamahaa ja milloin tunsitte ensimmäiset liikkeet? 🙂
Toki yksilöllistä, mutta haluaisin silti udella mielenkiinnosta.
Itsellä mahtuu vielä ihan tavan farkut, ei purista ja vatsa edelleen lauta, toki Viikkoja vasta 7+2😂 Illasta yleensä turvottanut, mutta turvotukset kun voi johtua ihan siitä mitä tullut syötyä 😅
Nemi, itsellä esikoisesta maha alkoi näkyä rv 15 eteenpäin. Sitä ennen oli toki turvotusta. Liikkeet alkoi tuntua noin rv 18-20, aluksi semmoisena "kuplintana" ja hipaisuilta. Kunnon potkut tuntui muistaakseni vasta paljon myöhemmin.
Nemi: täällä np-ultran ajan sai itse varata netissä. Paljon on eri käytäntöjä näköjään.