Kaikki plussanneet
"Vauva vuodelle 2020-21" -ketjun innoittamana ketju kaikille raskautuneille. Ideana oli siis se, että lasketusta ajasta riippumatta voidaan kaikki jatkaa juttua täällä, ja tottakai kaikki muutkin odottajat on tervetulleita jakamaan ajatuksiaan :)
Itse olen plussannut reilu viikko sitten. Nyt menossa 6+5 vikoista menkoista laskien.
Jännittää ja pelottaa kun ei tiiä miten tässä käy, mutta positiivisella mielellä, että pieni pysyy matkassa :) Kovasti ootan, että pääsis ekaan ultraan, mutta kyllähän sitä saa vielä tovin oottaa... Ennen sitä en uskalla kenellekään kertoa (tai sille ainakin nyt tuntuu).
Kommentit (1188)
nano1 tottakai mahtuu mukaan! 🙂 Onnea ja toivotaan, että kaikki menee hyvin! 😊
Tervetuloa mukaan nano1 ja paljon onnea plussauksesta ❤️🥰
Toivotaan pienen nyt mukana pysyvän niin siellä kuin täälläkin, itsekkin vielä "heikoilla jäillä" kulkeva, tänään 6+6 😊
Aika kyllä menee vauhdilla, keskiviikkona eka neuvola ja eka kolmannes jo puolessa välissä 👍🏻
Tänään tajusin kuinka nopeasti aika on kulunut, vaikka toisaalta tuntuu että aika matelee. Viimeinen kolmannes on jo lähtenyt käyntiin ja pientä krenkkaakin on alkanut tulemaan, mutta onneksi pystyn edelleen esimerkiksi käymään töissä - mitä nyt enää on työpäiviä jäljellä..
Olen alkanut myös miettimään, että mikäköhän on "koronatilanne" kesäkuussa. Näkyyköhän se jollain tavalla osastolla, muutenkin kuin esim vierailut kielletty. Ilman miestä en kyllä suostu synnyttämään!
Omat vauvakutsutkin peruttu koronan takia, ja niin myös sairaalan tutustumiskäynnit ja synnytysvalmennukset jajaja.. Tietenkin ymmärrän tilanteen, mutta harmittaahan se, kun olis ollut kiva keskittyä pelkkiin vauvajuttuihin äitiyslomalla ennen vauvan syntymää.
Mannapuuro, ymmärrän niin hyvin että tässä tilanteessa synnyttäminen ja muut rajoitukset ottaa pattiin. Mulla la vasta elokuussa, mutta silti tympäsee moni asia. Esim en ehkä voi ostaa mitään vauvan tarvikkeita kivijalkakaupoista tai mennä kiertelemään kirppiksiä. Ja muutenkin tietysti huoli että mitä jos saa tartunnan. Onhan tämä turhamaista osittain, mutta silti.
Kuinka moni muuten odottaa jo kuumeisesti uuden äitiyspakkauksen julkaisua? 🤩 Pitäis alkaa näinä päivinä ilmestymään Kelan sivuille.
Satsuma, mä niin tunnistan sun viestistä tuon turhamaisuuden 🙈 Vajaa viikko sitten ultrassa selvisi, että tyttö tulossa, ja mä oon siitä asti pyöriny ihan hulluna nettikaupoissa ja facebookin kirppiksillä! Siihen asti selvisin muutamalla vaateostoksella... Ärsyttää, kun ei oikein viitsi mennä kavereiden lapsiperheisiin kyläilemään ja komppaamaan vauvanvaatteita -koska korona. Ja kun ei tää koronatilanne kuitenkaan ihan heti tästä helpotakaan, niin mun sisäinen materialisti jo huutaa, että meidän vauvalla ei oo kohta yhtään vaatetta, jos en heti niitä NYT shoppaile 🙈
Aadastella, voimia teille ❤️❤️
Tervetuloa myös uusille! Täällä tänään 32+0, loppusuoralla ollaan. Pakko sanoa, että rupeen olemaan jo niin täynnä tästä raskaudesta 😆 kolottaa joka paikkaa, kulkeminen ja hengittäminen on vaikeaa. Silti toivon, että pienokainen pysyisi kyydissä vielä ainakin sen 5 viikkoa täysiaikaisuuteen asti. Potkut rupee olemaan niin voimakkaita, et lähes tulkoon jokainen semmoinen tekee kipeää kylkiluissa. Kuitenkin, päivä päivältä lähempänä tyttären tapaamista❤️❤️
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille ja jaksamisia pahoinvointien ja vallitsevan tilanteen keskellä!
Voi miten osa jo lähellä synnytystä täällä! ❤️
Varmasti ahdistaa tää korona tilanne, en itsekkään haluaisi ilman miestä synnyttää. Toivottavasti ette tekään yksin joudu! 😔
Itsekkin olen jo harmitellut, kun kirppis ihmisenä ei pääse nyt kiertämään kun VIIMEIN olis lupa ostaa niitä pieniä suloisia vauvanvaatteita ❤️ Onneksi vielä aikaa, kun LA 17.11. jos tää tilanne ehtis tasoittua siihen mennessä 😅
En uskalla kyllä mitään vielä hankkia, kunnes np-ultraan jos selvittäisi ja kaikki ois hyvin 🙈❤️
Itse en edes halua tietää mitä uudessa äitiyspakkauksessa on! Se on sit ihana yllätys kun postissa tulee 🥰
Oletteko soittaneet miten pian neuvolaan plussan jälkeen? Itse ajattelin odotella vielä tämän viikon ennen kuin soitan.
Olisi jo hirveä hinku liittyä fb:n tämän vuoden vauvaryhmiin, mutta niin moni kaveri ja tuttu on saanut tai on saamassa tälle vuotta lapsen joten joka ryhmässä on kuitenkin tuttuja... Pienet on murheet, onneksi 😄
27v / esikoinen 4/19 / kuopus 11/20
Satsuma, mä meinasin odottaa uuden pakkauksen julkistamista, mutta totesin että taidetaan joka tapauksessa saada se 2019 pakkaus, kun vanhat jaetaan ensin pois.
Ultrassa kun todettiin että tyttö tulossa, niin päätin olla ottamatta pakkausta. Omaan silmään osa vaatteista on ehkä vähän ei-tyttömäisiä tai ei ainakaan sellaisia kuoseja mistä itse pidän. Avustusrahalla kasataan oma paketti tytölle. ❤ Ollaan myös saatu aika paljon vanhoja tyttöjen ja poikien vaatteita. Pikkasen joutuu täydentämään, mutta ajattelin että vaatetta ostan lisää tarvittaessa syntymän jälkeen, jos käykin niin että koon 50 vaatteet ovatkin heti pieniä. :D
Nano1, mä muistaakseni soitin rv6-7. Halusin antaa itselleni aikaa sisäistää koko asia, onhan se iso juttu!
Neuvolan sivuilla kuitenkin lukee että ajan voi varata heti positiivisen testin tehtyään.
Nano1, Minä soitin neuvolaan pari pv sen jälkeen kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa (plussasin jo dpo10) sillä töiden kannalta helpoin järjestää aamu- taikka iltapäiväaika. Olikin vain yksi aamuaika jäljellä ja se ihan viimeisenä mahdollisena kun 8+6 viikolla vasta on.
Minä odotan jo tuon uuden äitiyspakkauksen julkaisua, sillä marraskuun lasketulla ajalla tulee varmasti se eikä tuo 2019 boksi :)
Ensi viikolla varhaisultra, jännittää hirveästi! Eilen tein vielä clearbluen viikkonäyttötestin jossa 3+ viikkoja niinkuin pitikin, nyt taas hieman luottavaisempi olo :)
En tiedä, missä nano1 asut, mutta minä soitin heti kun plussasin ja sain ajan vasta päivälle 9+5, kun täällä ainakin ensikäynti on viikoilla 8-10.. eli saimme ajan hädin tuskin viikolle 10. Kannattaa ehkä heti soittaa ja varata aika.
Tosin en kyllä ymmärrä, miksi ensin mennään keskustelemaan tunniksi, kun ei voi edes tietää, onko sikiö elossa tai oikeassa paikassa tai mitään.. tuntuu vähän hassulta. Onko teillä muilla tästä kokemuksia vai ootteko kaikki käyneet varhaisultrassa?
Itse ainakin päivittäin mietin, että mistäs mä tiedän onko se kohdussa, kasvaako se, lyökö sydän jne... Oireita yritän tunnustella ja aina jos on joku selkeä oire, hetken olen rauhassa, että kai siellä joku on.. epätodelliselta tuntuu lopun aikaa.
Äitiyspakkausta odotan jo kovasti. Olen jo parin viikon aja käynyt säännöllisesti katsomassa, että joko on julkistettu ja ärsyttää kun ei ole edes julkaisupäivää kerrottu. 😅 Onhan me tavarat väkisinkin jo valittu ja tilattu jne.
Pingu, kotipaikkakunnallani sain ajan varhaisultraan automaattisesti neuvolasta kun esikoista odotin. Nyt asutaan miehen kotipaikkakunnalla maaseudulla, niin en yhtään tiedä miten ajat täällä menevät ja onko varhaisultraan mahdollisuutta. Toisaalta mulla on hyvin pitkä ja epäsäännöllinen kierto, joten sen perusteella ei tarkkaa laskettua saa edes määriteltyä... Taidampa soittaakkin neuvolaan jo tällä viikolla, jos täälläkin sattuu olemaan ajat kiven alla. Esikoisesta en muista yhtään milloin soitin neuvolaan😃
Hei, täällä yksi plussannut. Tämä vauva tuli ns. "yllätyksenä", koska emme olleet suunnitellut lasta tällä hetkellä, mutta silti ajatus siitä, että se nyt tulee niin samaa hymyn kasvoille. Joten toivottavasti tulee pysymään matkassa mukana.
Yksi juttu vain hämmentää, onko normaalia että aivastaessa tai nopeasti vaihtaessa liikettä niin vastassa repäsee oikein kunnolla? :(
30 v / ensimmäinen lapsi LA 12/20
Nadada, onnea plussasta! 🥰 Tuo on tuttu tunne. Mulla oli tuota siinä alussa ja tuntu todella veitseniskuilta erityisesti aivastukset. Menivät kyllä ohi. Jonkun verran auttoi että kumartui / pyöristi selkää aina aivastaessa. Nyt puolivälissä (20+0) ei oo enää ollu muita tuntemuksia kuin vauvan liikkeet ja potkut, jotka muuten tuntuu jo mahan päältä 😊
Itse tein positiivisen testin sunnuntaina 15.3. ja heti maanantaina soitin neuvolaan 😊
Sieltä hoitaja antoi ensin soittoajan saman viikon keskiviikolle ja tuolloin sitten juteltiin jo vähän millainen kierto ollut. Sitten sain 25.3. ajan ultraan, että lasketaan viikot. Nyt tänään olen menossa ekalle varsinaiselle neuvola käynnille, jännittävää! 😬😍
Harmittelin kun mies ei pääse nyt mukaan töiltään, toki saattaahan se olla jo kiellettykkin. Onneksi sai olla siellä ultrassa ja näki sykkeen! ❤️🥰
Rohkeasti vain soittamaan! 👍🏻
Pingu ymmärrän fiiliksen, että mennä nyt juttelemaan ja varmuutta täyttä ei ole onko tuulimuna tms. 😓 Mielestäni kaikkien pitäis päästä eka aina tohon ultraan ja sit just neuvolaan jos kaikki ok. Sain itse ainakin mielenrauhan ja pääsi perille millä viikolla tosiaan mennään (koska epäsäännölliset kierrot oli) 🤔😊
Pingu toivotaan et siellä sinulla pieni sitkeästi mukana kasvanut ja kehittynyt, tsempit ❤️🥰
Tulen kertomaan sitten miten elämäni eka neuvolakäynti meni! ❤️
Ihanaa huhtikuun ekaa kaikille ☀️ Täällä ainakin alkoi lumisesti, useampi sentti lunta tullut illalla/yöllä 😂😅
P. S. Varokaa pilailijoita 🎉
Kiitos Satsuma 😍
Pitää muistaa tuo neuvo, sen verran repivää kipua tulee välillä.
Milloin olette kertoneet lähipiirille, tai olette ajatellut, että kerrotte? Tämä on siis ensimmäiseni.
Itse mietin, että voisin äitienpäivänä kertoa äidilleni (+muille). 😊 Jos pystyn pitämään suuni supussa sinne asti 😅
30 v / ensimmäinen lapsi LA 12/20
nano1, itse soitin neuvolaan samana päivänä, kun positiivisen testin olin tehnyt. Minulla ei toisaalta ollut siinä vaiheessa tietoa kuinka pitkällä raskaus oli. Neuvolan täti arpoi jonkun ajan ja varhaisultran jälkeen sitä pitikin siirtää. Tuurilla sain vielä viimeiselle mahdolliselle päivälle omasta neuvolasta ajan.
nadada, vihlaisut on kyllä tulleet tutuksi. Google osasi kertoa, että ovat ihan normaaleja, mikä huojensi itseäni (ja varhaisultra varmisti). Jalkojen koukistaminen ennen aivastamista tai yskäisemistä on auttanut.
Parhaalle ystävälle kerroin raskaudesta heti plussan jälkeen. Melkein olin hänelle laittamassa viestiä jo ennen miehen herättämistä (hän olikin ainoa joka tätä tietoa osasi odottaa). Muutama lähin ystävä sai tietää myös hyvin nopeasti, koska en halunnut alkaa heille valehtelemaan nähdessämme. Äidille olisin halunnut kertoa kasvotusten, mutta koronatilanne muutti asiaa ja kerroin puhelimessa vähän varhaisultran jälkeen. Olen niin läheinen äitini kanssa, että kertomisen venyttäminen olisi tuntunut pahalta. Äidille kertominen teki asiasta jotenkin todellista. Hän ei ollut osannut yhtään odottaa asiaa ja selkeästi onnen kyyneleiden pidättelyksi loppupuhelu taisikin mennä.
LA 10/20, ensimmäinen tulossa
Nadada: kerroin myös parhaalle ystävälle joka osasi odottaa uutista sekä miehelleni, eipä tästä vielä muut tiedä 😅
Ajattelin odotella np-ultraan asti niin saisi varmennettua kaiken olevan hyvin ja ainahan voi sattua ikävästikkin. Siksikin pitkitän, ettei sitten suru-uutista sen kaiken keskellä kaikille tarvitse selitellä, koska alkuraskaudessa vielä ollaan ja keskenmenot mahdollista 🥺
Kävin nyt neuvolassa ja kaikkea perusasioita terveyteen ja yleiseen hyvinvointiin liittyen. Vino pino paperia ja infoa. Tehtiin perus mittaukset (paino, rr+p, Hb sekä stixit virtsasta) näissä ei ollut kuin verenpaineessa ehkä isoin muutos, oli laskenut normaalista 101/70, sinänsä ihan ok 🙂 Huimaava olo on kyllä monesti kun ylös nousee sekä silmissä pimenee 😅
Sikiöseulontaa varten verikokeita, np-ultraan postissa tulee aika äitiyspolille ja sokerirasitus edessä, toukokuun lopussa sitten uusi aika neuvolan th:lle. 😊
Ikävää kun äitiyspolille ultriin ei kumppani pääse, mutta neuvolaan lupa vielä on 🙂👍🏻
Pingu ja nano1: Mä soitin neuvolaan heti plussan jälkeen, plussasin viikolla 5. Eka neuvola oli viikolla 8. Ja joo, mustakin oli vähän typerää olla siellä puhumassa kaikkea kun ei ees tienny mikä tilanne on...
Mulle/meille terkka anto vaihtoehdot, että joko varhaisultra tai np-ultra. Valittiin np-ultra. Se on ensi viikolla. Mutta mulla oliki selvää, koska ollu viimiset menkat jne että ei ollu mitää selvitysjuttuja, sillon ehkä tilanne eri?
Ois muuten odotettukin sinne asti, mutta koronan takia mies ei saa osallistua vaan pitää mennä yksin (soitin ja varmistin vielä sen, näin se menee täälläkin), joten käytiin viime viikolla yksityisellä ultrassa mihin pääsi molemmat.
nadada: Ton viime viikon ultran jälkeen kerrottiin lähipiirille, ja nyt sit voi kertoo kelle haluaa :) Sitä ennen mä en kertonu kenellekään, mies yhdelle ihmiselle. Halusin ensin nähdä, että kaikki on kunnossa.
Vieläkö tähän ketjuun mahtuu mukaan? Tein tänään positiivisen raskaustestin, menkkojen olisi pitänyt alkaa huomenna tai tiistaina. Varsinaisia oireita ei ole ollut, on vain muutamana päivänä ollut vahva tunne että raskaana olen.
Vielä en oikein uskalla innostua, takana keskenmenoja sekä esikoisen raskaus alkoi kaksosraskautena, jossa toinen meni kuitenkin jo heti alussa kesken.
Jotenkin tuntuu myös, että voiko tässä hyvin käydä, kun plussa tulikin odotuksiin nähden todella nopeasti. Tammikuussa siis jätettiin ehkäisy pois, ja mentiin tulee jos on tullakseen ajatuksella.