Lasten osoitteen muutos, kauanko aikaa reagoida?
Kauanko toisella huoltajalla on aikaa reagoida saamaansa ilmoitukseen lastensa osoitteen muutoksesta? Jos haluaa sen estää? Miten siihen pitää reagoida? Netissä? Kirjeellä? Soittamalla? Tuleeko sille muutosta hakeneelle huoltajalle tietoa siitä, onko toinen hyväksynyt/estänyt muutoksen??
Kommentit (13)
https://www.svahn.fi/ero-ja-muutto-lapsen-kanssa/
Tuolla on tietoa asiasta. Toivottavasti vastaus löytyy.
Meillä exälle meni kirje. Siihen olisi pitänyt reagoida. Mutta ei tehnyt mitään, joten asia ok.
Eli kun lähihuoltaja muuttaa niin lapset pitää jättää vanhaan asuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Meillä exälle meni kirje. Siihen olisi pitänyt reagoida. Mutta ei tehnyt mitään, joten asia ok.
Kauankohan siihen kirjeeseen oli aikaa reagoida?
Kiitos linkistä, tutustun siihen seuraavaksi.
Tuossa linkissä sanotaan että lähetetään kirje, missä pyydetään antamaan suostumus muuttoon. Eli, jos ei reagoi, suostumusta ei ole? Vaan suostumus nimenomaan tarvitaan? Näin ainakin tulkitsen tuon linkin tekstin.
Eli, taitaa olla turha toivo, että suostumusta tulisi.
Tuleeko minulle tieto, että ei ole hyväksynyt lasten osoitteen muutosta?
Tuosta yksipuolisesta osoitteenmuutoksesta ei ole määritelty sanktioita. Etävanhempi voi kuitenkin käyttää tuota hyödykseen mahdollisissa tulevissa oikeudenkäynneissä liittyen siihen kumman luona lapsen tulisi asua. Näin ymmärsin tuon linkin tekstin.
Kyllä. Näin. Jos tilanne on se, että toinen on jo etä, toinen lähi.
Nyt kyseessä ero ja toinen huoltaja muuttaa pois yhteisestä kodista, haluaa lapset kirjoille uuteen kotiinsa. Toinen huoltaja jää vanhaan kotiin, ja kieltää lasten osoitteiden muutoksen, kiusatakseen.
Eikä suostu minnekkään sopimaan asiasta, tekemään mitään virallisia sopimuksia.
?
Oikeastikko kaikki muut ovat saaneet asiat sovittua riidattomasti? Eikä kokemuksia tämmöisestä ole kenelläkään?
Kyllä minä sain ne lasten kirjat muutettua uuteen kotiin eron jälkeen. Mies jäi siis entiseen taloon ja minä muutin pois. Eikä mies mitenkään erikseen suostunut, mutta ei siis vastustanutkaan. En nyt muista miten paljon siinä oli aikaa reagoida. Näin itsekin tuon kirjeen, kun vielä siinä sillä hetkellä olin. Osoitteenmuutoksen tein siis heti kun ositus ja kaupat uudesta kodista oli tehty. Tästä on 4v aikaa, joten voihan se olla että on jotenkin muuttunut.
T:tuo aiempi vastaaja
Okei, kiitos. Mun ex on ilmoittanut, että ei tule asiaan antamaan suostumustaan.
Siksi pohdin tätä asiaa ja kirjeen sisältöä.
Sitä, että kauankohan asiassa menee ennen kun on selvä suuntaan tai toiseen.
Tarvitseeko kirjeeseen siis reagoida jotenkin, jos vastustaa muuttoa? Vai tarvitseeko reagoida, että sallii muuton? Jos ei tee mitään, muuttoko hyväksytään? Vai hylätään?
Kauanko aikaa annettaan reagoida? Viikko? Kuukausi? Jos ei tee mitään, muuttuuko lasten osoite tämän jälkeen automaattisesti?
Mitä jos kieltää, ei hyväksy asiaa, tuleeko minulle tieto asiasta?
Entä, tuleeko tieto, jos hyväksyy?
Meneekö tieto toiselle huoltajalle kirjeellä?
Tapahtuuko muutos, jos toinen ei reagoi, vai pitääkö saamaansa ilmoitukseen jotenkin reagoida, hyväksyä se jotta osotteenmuutos voidaan tehdä???
Onko kenelläkään kokemusta tämmöisestä?