Vantaan lastensuojelun kriisi, wtf?
Hesari kertoo just miten Vantaan lastensuojelun resurssit kriisiytyi. Sieltä lähti kerralla niin paljon avaintyöntekijöitä että 250 laitokseen sijoitettujen lasten valvonta jäi kahdelle sosiaalityöntekijälle. Avilta moitteita. eikä noiden lasten oikeudet taida toteutua. Vantaa ei saa täytettyä avoimia virkoja ja on jopa nostanut sossujen palkkoja jotta virat täyttyisi.
Just täällä oli keskustelu kuinka Vantaan johtava sosiaalityöntekijä toivoi hesarissa mistä vaan kenen päähän nousevasta huolesta lasuilmoituksia koska kyllä sieltä jotain varmasti löytyy mihin tarttua. Siis mitä v..? Kunnan lastensuojelu on kriisissä ja hesarissa asti pyydellään ilmoittamaan kaikki mahdolliset huolet sinne. Siis myös aiheettomat ja toimenpiteitä aiheuttamattomat joiden tutkimiseen menee resursseja vaikkei edes sijoitettujen lasten asioita kyetä tarpeeksi hyvillä resursseilla hoitamaan.
Mitä helv??
Kommentit (1529)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa on juttu miten lapset voivat. En näe kun on tilaajille mutta alussa oikeuspsykologian dosentti muistuttaa että väkivalta on vähentynyt.
Kumma kun samaan aikaan lasun menot ovat räjähtäneet.
Tutkimuksten ja tilastojen mukaan lapset vähenevät, nuorten päihteidenkäyttö vähenee, vanhemmat ovat parempia kuin ennen mutta lasun ilmoitukset ja kulut vain kasvaa ja kasvaa ja kasvaa.
Keskimäärin vähenee ei poista sitä, että meillä on jo kymmenvuotiaita kovien huumeiden käyttäjiä. Näiden hoito on kallista.
Jep mutta ne räjähtäneet kulut tulee siitä, että lastensuojelu haalii sinne sata tuhatta turhaa huoli-ilmoitusta vuodessa ja märehtii täysin kunnollisten perheiden asioita.
Eikä sekään auta että erilaiset sossut ja sossujen sukulaiset perustaa näitä huimaa voittoa tahkoavia lainvastaisia laitoksia näille päihdenuorille.
Ei ne tule ilmoituksista vaan siitä, että meillä on suhteellisen pieni määrä lapsia ja nuoria, jotka voivat aivan äärimmäisen huonosti ja heidän laitoshoitonsa maksaa aivan valtavasti. Näillä lapsilla on mielenterveyden pulmaa, päihteitä ja valtavaa traumataustaa. Nämä lapset ovat erittäin itsetuhoisia ja vaativat 24/7 aikuisen vierelleen.
On lapsia joiden tilanne on kriisiytetty sillä että ne on pakotettu kotoa niihin ihmisoikeuksia rikkoviin laitoksiin. Kuka tahansa menee sellaisesta itsetuhoiseksi. Se on seuraus, ei syy.
Okei. Nämä nuoret, jotka ovat itse kertoneet oppineensa narkkaamisen jo kotona, valehtelevat? Päihdevanhempia ei olekaan, vaikka vastasyntyneitä vieroitetaat kovista huumeista? Hekin valehtelevat, jotka kertovat sijaisperheen pelasteneen heidät. Päihteidenkäyttö on aina aloitettu vasta laitoksissa? Sossut ajaa käyttämään huumeita?
Tekstistäsi saa kuvan, että kunnon perheen pitää saada dokata ihan rauhassa. Lapset ja nuoretkin saa tehdä kadulla, mitä lystäävät, kunhan kunnon perhe niistä huolehtii. Päihteitä nuoret alkaa käyttää heti, kun sossu puuttuu?
t. Äiti, jonka 14-v tyttären toi poliisi kännissä kotiin. Tuli myös lasu, tottakai. Ei kännännyt tyttö enää, kun pidettiin jatkossa tytöstä parempaa huolta ihan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa on juttu miten lapset voivat. En näe kun on tilaajille mutta alussa oikeuspsykologian dosentti muistuttaa että väkivalta on vähentynyt.
Tutkimuksten ja tilastojen mukaan lapset vähenevät, nuorten päihteidenkäyttö vähenee, vanhemmat ovat parempia kuin ennen mutta lasun ilmoitukset ja kulut vain kasvaa ja kasvaa ja kasvaa.
Keskimäärin vähenee ei poista sitä, että meillä on jo kymmenvuotiaita kovien huumeiden käyttäjiä. Näiden hoito on kallista.
Jep mutta ne räjähtäneet kulut tulee siitä, että lastensuojelu haalii sinne sata tuhatta turhaa huoli-ilmoitusta vuodessa ja märehtii täysin kunnollisten perheiden asioita.
Eikä sekään auta että erilaiset sossut ja sossujen sukulaiset perustaa näitä huimaa voittoa tahkoavia lainvastaisia laitoksia näille päihdenuorille.
Ei ne tule ilmoituksista vaan siitä, että meillä on suhteellisen pieni määrä lapsia ja nuoria, jotka voivat aivan äärimmäisen huonosti ja heidän laitoshoitonsa maksaa aivan valtavasti. Näillä lapsilla on mielenterveyden pulmaa, päihteitä ja valtavaa traumataustaa. Nämä lapset ovat erittäin itsetuhoisia ja vaativat 24/7 aikuisen vierelleen.
On lapsia joiden tilanne on kriisiytetty sillä että ne on pakotettu kotoa niihin ihmisoikeuksia rikkoviin laitoksiin. Kuka tahansa menee sellaisesta itsetuhoiseksi. Se on seuraus, ei syy.
Okei. Nämä nuoret, jotka ovat itse kertoneet oppineensa narkkaamisen jo kotona, valehtelevat? Päihdevanhempia ei olekaan, vaikka vastasyntyneitä vieroitetaat kovista huumeista? Hekin valehtelevat, jotka kertovat sijaisperheen pelasteneen heidät. Päihteidenkäyttö on aina aloitettu vasta laitoksissa? Sossut ajaa käyttämään huumeita?
Tekstistäsi saa kuvan, että kunnon perheen pitää saada dokata ihan rauhassa. Lapset ja nuoretkin saa tehdä kadulla, mitä lystäävät, kunhan kunnon perhe niistä huolehtii. Päihteitä nuoret alkaa käyttää heti, kun sossu puuttuu?
t. Äiti, jonka 14-v tyttären toi poliisi kännissä kotiin. Tuli myös lasu, tottakai. Ei kännännyt tyttö enää, kun pidettiin jatkossa tytöstä parempaa huolta ihan kotona.
Lohjan 20-vuotias murhaaja sanoo että lastensuojelu tuhosi hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo jaksanut lukea koko ketjua, mutta uteliaisuudesta kysyn, mitä pahaa se lasu tekee, jos on aiheeton ilmoitus. Tulee käymään kerran ja vie kallista aikaa? Vai jotain hirveämpää? Vie lapset heti huostaan? Haluaa keskustella kanssasi ja selvittää, oliko ilmoitus aiheellinen.
En kertakaikkiaan tiedä edes paljon kommentteja lukeneena tiedä mitä nämä virkailijat tekevät käynneillään tai muuten. Kertokaa.
Loukkaa teidän perheen perusoikeuksia.
No tässä näkyy se asenne-ero: meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus, kutsuttiin tapaamiseen ja todettiin että palvelun tarvetta ei ole. Ihan hyvä mieli jäi ja sanoivat lopuksi että jos voivat jotenkin auttaa niin ottakaa yhteyttä. Case closed. En minä kokenut mitään perusoikeuksiamme loukatun kun kävimme tunnin juttelemassa. Mielestäsi siis sossujen olisi pitänyt todeta opettajan tekemä ilmoitus aiheettomaksi, koskaan tapaamatta meitä? Millä perusteella mitään ilmoitusta sitten saisi lähteä selvittämään?
Jos perheen asioita on selvitelty vuosi niin ongelmia on, eikä ihan pieniä. Tiedän useampia perheitä joista ilmoitus on tehty ja jos asiat on oikeasti kunnossa, se homma päättyy ekaan tapaamiseen.
Se myöhästelevän teinin äiti
Ei ollut mitään ongelmia, vaikka niitä kissojen ja koirien kanssa yritettiin löytää.
Teillä kävi hyvä tuuri ettei se sossu ollut pahimmasta päästä. Joku ilkeä olisi kyllä keksinyt syitä ja helvetti olisi päässyt valloilleen,
Kyllä se sossu oli from hell. Meillä vaan on todella tasapainoiset ja hyvinhoidetut lapset. Siksipä se syyttely sitten kääntyikin meihin vanhempiin, kun lapsista ei kirveelläkään kaivamallakaan löydetty aliravitsemusta, kehitysvikoja tai neurologisia ongelmia kuten mt-ongelmainen ilmoittaja väitti.
Sen jälkeen keskityttiinkin sitten haukkumaan meitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lasrensuojelun asiakas ja saanut korvaamatonta apua. En ymmärrä, miksi häiritsee, että joku tulee kotona käymään, jos ei ole mitään salattavaa. Ei nämä lastensuojelun asiat ulkopuolisille kuulu ja on vaitiolovelvollisuus. Paljon olen tukea ja apua saanut.
Mitä korvaamatonta apua? Mitä apua? Mitä tukea?
Tukiperheen. On ohjattu palvelujen piiriin. Perheneuvola, lapsiperheiden kotipalvelu, perhetyö.
Et itse osaa etsiä palveluja? Et saa lapsia itse minnekään yökylään? Et osaa palkata siivoojaa, etkä osaa lukea kasvatusoppaita?
Kai sinä käsität että ei kaikki ole yhtä aivottomia.
Osaan tuon kaiken, mutta kriisin keskellä ei pysty toimimaan loogisesti ja noista olis apua kelle tahansa. Avartavaa ottaa apua vastaan. En ajattele narsistisesti olevani täydellinen.
Olen aikuinen täysivaltainen ihminen. Minulla on vastuu, koska ei ole muita vaihtoehtoja. Ei kukaan muu ota vastuuta minusta ja minun perheestä. Ei ole ihmistä, joka tekee ratkaisut minun puolestani.
En kuvittele olevani täydellinen, mutta hoidan omat asiani, teen sen eteen asioita, että pärjään ja perheeni pärjää, käytän tarvittavia palveluja, tietysti, minua voi auttaa niinkuin itsekin teen muille. Tasavertaiset aikuiset ihmiset auttavat ja neuvovat toisiaan, tietysti.
Tekeekö se minusta narsistin?
Niin kauan kuin olen täysivaltainen, työkykyinen aikuinen, joka ei ole syyllistynyt mihinkään, niin ei kukaan tule tarkastamaan minua ja kotiani ja kuulustelemaan lapsiani.
Ihan sama kuinka monta viranomaisholhousta kaipaavaa huoltajaa Suomessa onkaan, ei ole minun ongelmani eikä velvoita minua mihinkään.
No sittenhän sinulla on kaikki ok. Etkä ole lasun asiakas? Uupumus, avioero, talousvaikeudet ym. aiheuttivat minulle kriisin, johon sain paljon tukea.
Minä myös ymmärrän, ettei ole kristallipalloa, mistä voisi katsoa, mikä ilmoitus on aiheeton. Kuulostat edelleen täydelliseltä ja virheettömältä, joka määrää ja odottaa ehdotonta kunnioitusta tuntemattomiltakin.
Lisäksi halveksit toisia. Olet yläpuolella.
t. Ihan tavallinen ihminen kaikkine virheineen
Minä saan olla virheellinen ihan ilman, että viranomaisen pitää siihen puuttua. Itse myös suvaitsen muiden virheitä ilman, että ilmiannan heitä pakkovaltaa käyttäville viranomaisille.
Pidän muita aikuisia ihan tasavertaisina itseni kanssa. Jos neuvoni eivät kelpaa, en käytä jäätä pidempää ja soita suuttuneena sossuille, että naapurin Pirjo ei tottele.
Se on sitä kunnioitusta, katsos.
Soitan sitten poliisille, jos Pirjon lapset on yöllä peloissaan rappukäytävässä, kun Pirjo jännää.
Mutta jos Pirjo ei vaan pääse kampaajalle, koska lapset jäisi yksin kotiin, niin otan lapset siksi aikaa meille. En soita sossuille, että Pirjolla ei taida olla tukiverkkoja..
Voi olla, että myös silti halveksin joitain ihmisiä. Sellaisia, jotka itse alentavat itsensä taas muiden määräiltäväksi. Onhan se noloa, siis terveelle ihmiselle ainakin.
Kättä pidempää tietysti. ei ”jäätä” pidempää (!?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti olet oikeassa. Olen nähnyt läheltä tämmösen tapauksen.
Minun lapseni eivät ole edes kokeilleet päihteitä, eivät ole tapelleet, eivät lintsanneet, on paljon harrastuksia, ovat terveitä olleet. Itse en ole päihteitä käyttänyt koskaan, en edes tupakkaa maistanut.
Eräs henkilö kuitenkin on katkera siitä, että saan elää perhe-elämää, sellaista, jota hän ei koskaan voi saada . Hän on keksinyt tehtailla ilmoituksia minusta (kyllä, nimenomaan minusta) ja ne ovat menneet ja menevät lastensuojelussa läpi.
Vaikka asiat ovatkin hyvin perheessämme, ei yksinhuoltajana pienellä palkalla ja vähäisellä tukiverkostolla ole aina ollut helppoa. Erokaan ei aikanaan ollut helppo. Voin kertoa, että ei tee hyvää jaksamiselle joutua syynätyksi ja todistelemaan vanhemmuutensa tasoa syynä tosiaan minä ja katkeruus minua kohtaan ilman ensimmäistäkään havaintoa tai oiretta lapsissa.
Ja sen Pirjon piti kännää ei jännää.
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein, jos mielenterveysongelmainen sukulainen tekee perheestä aiheettomia lasuja, niin tämä perhe hyökkää sosiaalityöntekijöiden silmille ja kieltäytyy edes tapaamasta, koska ”mädät sossut haalii aiheettomia ilmoituksia ja kyttää kunnon perheitä”?!?!
Miksi ette mene siihen sossujen tapaamiseen, kerro että ilmoittaja x kärsii mielenterveysongelmista, osoita että olette normaaleja yhteistyökykyisiä ihmisiä ja homma on sillä selvä? Tunnin juttu. Ja jos tämä sekopää sukulainen tekee uusia ilmoituksia, ne kuitataan yhdellä puhelulla. Kaikilla on tiedossa ilmoittajan motiivit ja mt-ongelmat ja perhe voi jatkaa omaa elämäänsä.
No ei ole tunnin juttu! Ekana puheluita, ajan sopimisia, sitten yleensä eka palaveri.
Ilmoitus tehty vaikka siitä, että kodissa on sotkuista ja lapsia laiminlyödään.
Sitten alkaa lasten tapaamiset, kotikäynnit, uudet tapaamiset. Aikaa kuluu usein yli 3 kk, koska lastensuojelu ei vaan saa aikoja järkättyä. Tapaamisia voi helposti tulla lähes kymmenen ja tälle kun laskee sossujen kulut, vanhempien poissaolot töistä ja lasten poissaolot koulusta... Kallista ja kuormittavaa.
Ja se ei auta mitään, että väittää jonkun tyypin olevan kahjo. Hän ei ole millään tavalla tutkimuksen alla, hänen terveystietojaan ei pyydetä, ilmoitus voi olla nimetön. Täysin hyödytöntä kertoa, että ilmoittaja on hullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein, jos mielenterveysongelmainen sukulainen tekee perheestä aiheettomia lasuja, niin tämä perhe hyökkää sosiaalityöntekijöiden silmille ja kieltäytyy edes tapaamasta, koska ”mädät sossut haalii aiheettomia ilmoituksia ja kyttää kunnon perheitä”?!?!
Miksi ette mene siihen sossujen tapaamiseen, kerro että ilmoittaja x kärsii mielenterveysongelmista, osoita että olette normaaleja yhteistyökykyisiä ihmisiä ja homma on sillä selvä? Tunnin juttu. Ja jos tämä sekopää sukulainen tekee uusia ilmoituksia, ne kuitataan yhdellä puhelulla. Kaikilla on tiedossa ilmoittajan motiivit ja mt-ongelmat ja perhe voi jatkaa omaa elämäänsä.
En koskaan sanonut sosiaalityöntekijällä yhtä pahaa sanaa ilmoittajasta enkä kertonut kuka ilmoittaja on. Ei kuulu heille. Tutkikoon itse ilmoittajaa, jos haluavat. (Mitäs ottavat vastaan anonyymejä ilmoituksia.)
Kerroin vain, että ilmoitus on valhetta. Mitään muuta velvollisuutta en katso itselläni lain mukaan olevan. Eikä olekaan.
Minulla ei ole tietenkään mitään velvollisuutta osoittaa, että olen normaali yhteistyökykyinen ihminen, ei se ole kyseenalaista edes. Olen normaali vanhempi, joka tietysti tekee tarvittaessa yhteistyötä viranomaisen kanssa.
Sosiaalityöntekijä yritti aloittaa selvityksen, joka ensin kuulosti pieneltä, mutta sitten paljastui täysin määrittelemättömän suhteettomaksi ja olisi vaatinut esim. lasten osallistumisen prosessiin. Tätä ei voitu ilmoituksella perustella, joten kieltäydyin tietysti, sillä minun tehtäväni on valvoa sekä omaa että myös lasteni etua. Jopa viranomaista vastaan, jos tämä ei meidän etujamme ajattele.
Koska sinä olet kokenut vääryyttä, koko lasu on ihan mätä? Jolle pitää kostaa ja julkisesti mustamaalata? Narsistit ovat hyvin kostonhimoisia. Tällaisia voi olla myös siellä lasussa. Kaksi narsistia väittelee maailman tappiin, kuka on oikeassa. Kumpikin ovat itsensä mielestä täydellisia, joiden pitää saada ehdotonta kunnioitusta toiselta osapuolelta.
Ei koko lasu ole mätä, etkä sinäkään on täydellinen. Lasussa on kai mätiä ihmisiä ja vanhemmissa huonoja vastuunkantajia, vaikka sinä olisitkin ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittaatko mahdollisesti minuun?
Me menimme tapaamiseen ja kutsuimme heidät myös kotiimme kahville. Kaksi sosiaalityöntekijää. Sanoivat että eivät näe meissä tai kodissa mitään vikaa.
Sen jälkeen he menivät sosiaalitoimistoon, jossa heidän esinaisensa johtava sosiaalityöntekijä päätti, että meissä on jotain vikaa.
Mt-ongelmaiselta sukulaiselta pumpattiin lopulta yli sata ilmoitusta, häneltä tilattiin ruutuvihkollinen syytöksiä minua kohtaan, hänet lähetettiin tekemään lisää ilmoituksia kiertokautta niin että näyttäisi siltä, että ne tulivat joltakulta muulta.
Johtava sosiaalityöntekijä soitti lasten kouluun, päivähoitoon, neuvolaan ja joka paikkaan ja kerjäsi ilmoituksia.
Uhkaili ja kähmi.
Koskaan emme tavanneet häntä. Emme puhuneet puhelimessa.
Tätä kesti vuoden. Teimme kantelun. Hän sai huomautuksen ja juttumme suljettiin vihdoin. Aiheeton ilmoitus.
Kolme kuukautta myöhemmin saimme taas kutsun sosiaalivirastoon keskustelemaan.
Emme menneet. Teimme kantelun. Hän sai uuden huomautuksen ja vaihtoi työpaikkaa.
Tämän kokemuksen jälkeen minulle on ihan turha tulla sössöttämään, miten lastensuojelu auttaa ja tukee ja riittää, kun vaan itse on asiallinen.
Kuulostaa hurjalta. Onneksi sai huomautuksen, ehkä potkut olisi ollut paras vaihtoehto.
Mistä muuten tiedät että tältä mt-ongelmaiselta tilattiin ilmoituksia ja miten sait tietää että muut ilmoitukset on kiertoteitse sossun tilaamia? Kerroit ettet jutellut koskaan tämän sosiaalijohtajan kanssa. Oliko tai onko sinulla kaikesta huolimatta hyvä keskusteluyhteys tämän mielenvikaisen ilmoittajan kanssa kun tiedät mitä häneltä on ”tilattu”?
En ole lainaamasi mutta lasun toimintatavat ovat tietynlaista "huolitilailua". Eli kun niille joku ilmoittaa jotain ne alkavat soitella noita kouluja ja päiväkoteja läpi. Esim. Koulusta voivat kysellä lapsen poissaoloista. Kun ope sit vastaa että oli viime syksynä paljon pois lasu kertoo että heillä on huoli ja käskevät ilmoittamaan virkavastuun uhalla seuraavat pitkät poissaolot. Eli tilaavat käytännössä lasun jota opettaja ei muuten olisi tehnyt.
Tyypillistä on myös se, että heillä menee itsellään tunteeseen. Heti. Asiasta tulee arvovaltakiista. Tämä meidän johtava sosiaalityöntekijämme ei voinut millään ilveellä myöntää, että oli erehtynyt. Siksi hän mieluummin vaikka väkisin halusi muokata ilmoituksista aiheellisia kuin myöntää, että "sori, anteeksi, tein virheen".
Edelleenkään ei ole itse pahoitellut toimintaansa. Hänen ylin esimiehensä lähetti kirjallisen anteeksipyynnön.
Tämä on suuri ongelma. Nämä "arvokkaat" virkamiehet eivät tosiaankaan myönnä virheitään. Keksivät vaan lisää valheita teorioidensa tueksi.
Bisnestä bisnestä bisnestä. Mistään muusta ei ole kysymys kun lapset, nuoret aikuiset ja vanhukset laitetaan yritysten riepoteltaviksi. Eikä kukaan uskalla tehdä mitään asialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksi sanoo näin, se on koko totuus😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole tunnin juttu! Ekana puheluita, ajan sopimisia, sitten yleensä eka palaveri.
Sitten alkaa lasten tapaamiset, kotikäynnit, uudet tapaamiset. Aikaa kuluu usein yli 3 kk, koska lastensuojelu ei vaan saa aikoja järkättyä. Tapaamisia voi helposti tulla lähes kymmenen ja tälle kun laskee sossujen kulut, vanhempien poissaolot töistä ja lasten poissaolot koulusta... Kallista ja kuormittavaa.
Ja se ei auta mitään, että väittää jonkun tyypin olevan kahjo. Hän ei ole millään tavalla tutkimuksen alla, hänen terveystietojaan ei pyydetä, ilmoitus voi olla nimetön. Täysin hyödytöntä kertoa, että ilmoittaja on hullu.
Missä kunnassa on resurssia tavata enemmän kuin kerran kaksi? Ei pääkaupunkiseudulla ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän yllä nimenomaan väitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnassa on resurssia tavata enemmän kuin kerran kaksi? Ei pääkaupunkiseudulla ainakaan.
Kyllä pk-seudullakin tavataan jos vain sossu haluaa. Kaivaa ja kaivaa ja kaivaa. Ja hehän lähettävätkin niitä epäpäteviä lähihoitajia tarkkailutöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ei mene näin yksinkertaisesti.
Ilmoitus on lähtökohtaisesti totta.
Perhe kuulustellaan ilmoituksen lähtökohdista. Jos kohde ottaa esiin ilmoituksen epäluotettavuuden, siinä esiintyvät ristiriitaisuudet tai kertoo tekevänsä rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta, kohteesta kirjataan helposti, että on yhteistyökyvytön, hyökkäävä, syyttää ilmoituksen tekijää yms. Nämä herättävätkin lisähuolta ja pahimmillaan suojeluvaiston ilmoittajaa kohtaan.
Meidän kohdallamme kävi niin, että esitin todisteetkin uhkailusta etukäteen. Se ei kuitenkaan kiinnostanut, eikä niitä kirjattu mihinkään. Uhkaus ilmoituksesta ja kaikesta viranomaisten sinulle aiheuttamasta pahasta oli tehty useita kertoja, mutta niin vain yhtäkkiä päivystysaikaan heräsi akuutti huoli.
Tuossa tapauksessa rikosilmoitus. Ei tarvitse sossuille kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se murha lähtee siitä murhaajan omasta ajatuksesta. Jos pienenä on isä tai koulukiusaaja heitellyt vähän pitkin naulakoita, niin se pitää kestää kuin mies ja kasvaa aikuisesksi. Saatana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oo jaksanut lukea koko ketjua, mutta uteliaisuudesta kysyn, mitä pahaa se lasu tekee, jos on aiheeton ilmoitus. Tulee käymään kerran ja vie kallista aikaa? Vai jotain hirveämpää? Vie lapset heti huostaan? Haluaa keskustella kanssasi ja selvittää, oliko ilmoitus aiheellinen.
En kertakaikkiaan tiedä edes paljon kommentteja lukeneena tiedä mitä nämä virkailijat tekevät käynneillään tai muuten. Kertokaa.
Loukkaa teidän perheen perusoikeuksia.
No tässä näkyy se asenne-ero: meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus, kutsuttiin tapaamiseen ja todettiin että palvelun tarvetta ei ole. Ihan hyvä mieli jäi ja sanoivat lopuksi että jos voivat jotenkin auttaa niin ottakaa yhteyttä. Case closed. En minä kokenut mitään perusoikeuksiamme loukatun kun kävimme tunnin juttelemassa. Mielestäsi siis sossujen olisi pitänyt todeta opettajan tekemä ilmoitus aiheettomaksi, koskaan tapaamatta meitä? Millä perusteella mitään ilmoitusta sitten saisi lähteä selvittämään?
Jos perheen asioita on selvitelty vuosi niin ongelmia on, eikä ihan pieniä. Tiedän useampia perheitä joista ilmoitus on tehty ja jos asiat on oikeasti kunnossa, se homma päättyy ekaan tapaamiseen.
Se myöhästelevän teinin äiti
Ei ollut mitään ongelmia, vaikka niitä kissojen ja koirien kanssa yritettiin löytää.
Teillä kävi hyvä tuuri ettei se sossu ollut pahimmasta päästä. Joku ilkeä olisi kyllä keksinyt syitä ja helvetti olisi päässyt valloilleen,
Kyllä se sossu oli from hell. Meillä vaan on todella tasapainoiset ja hyvinhoidetut lapset. Siksipä se syyttely sitten kääntyikin meihin vanhempiin, kun lapsista ei kirveelläkään kaivamallakaan löydetty aliravitsemusta, kehitysvikoja tai neurologisia ongelmia kuten mt-ongelmainen ilmoittaja väitti.
Sen jälkeen keskityttiinkin sitten haukkumaan meitä.
Näinhän ne yrittää tehdä. Provosoivat ja uhkailevat vanhempia, että vanhemmat hermostuisi ja rupeaisivat uhkailemaan sossuja. Sitten olisi kaikki menetetty. !
Tietysti odotan kunnioitusta muilta ihmisiltä. Kunnioitan itsekin muita ihmisiä.
Viranomaisella varsinkaan ei ole mitään syytä olla epäkunnioittava, sehän on meidän veronmaksajien ansioilla pyöritettävä PALVELU.
Lapseni on lasun asiakas, sosiaalityöntekijän päätöksellä. Pelkkää haistattelua. (Sitäkin kitkerämpää, että oikeasti rahoitan tätä itseeni kohdistuvaa kiusaamista. 🤪)
Mitä tämä puhe on näistä kristallipalloista? Onko se jotenkin väärin, jos viranomainen ei tiedä miten asia on? Sehän on ihan Ok. Ei perusteita toimenpiteille.
Ei sen pitäisi olla lastensuojelun selvittää perheitä, joita kukaan ei syytä mistään. ”Huoli” ei sinnikkäästi markkinoinnista huolimatta ole juridisesti pätevä peruste tietovaatimukselle.
Toivoakseni suurin osa suomalaisista perheistä onkin välttynyt siltä, että viranomainen tietää mihin kellonaikaan aamupala syödään, kuka vie lapsen harrastukseen etc.