Lasten isä (ex) kiristää, että koiran vaatima leikkaus olisi otettava lasten (9- ja 11v) säästöistä ja tulevista viikkorahoista, tai koira lopetetaan, mitä ihmettä teen?
Olemme ihan kamalassa tilanteessa. Koiramme tarvitsee hintavan leikkauksen, tai sen elämänlaatu tulisi olemaan niin huonoa, että se täytyy lopettaa.
Koira otettiin aikanaan yhdessä, ja eron tullessa se jäi minulle ja lapsille. Tällöin koiraa varten perustettiin myös hätävaratili, juuri tällaisten tapausten varalle, mutta erotessa ex nosti oman puolikkaansa pois. Olen ollut jo jonkiin aikaa työttömänä ja minulla ei olisi sijoittaa leikkaukseen kun se raha, minkä sinne hätävaratilille aikoinaan laitoin. Lasten kontolle jäisi lähes 1000€ maksettavaa.
Ex oli minun tietämättäni soittanut vanhemmalle lapselle ja kiristänyt heidän rahojaan koiran lopetuksen uhalla. Lapset tulivat suoraa huutoa itkien sanomaan että eivät tarvitse enää ikinä viikkorahaa jos koira pelastuu ja ovat valmiita antamaan myös säästönsä. (Syntymäpäivä- ja joululahjarahoja sukulaisilta pääosin) Vanhempi on esimerkiksi säästänyt ensi kesän linnanmäki-reissuun käyttämällä naapurin koiraa lenkillä euron per lenkki. Siksikin olisi kohtuutonta laittaa lapset maksamaan, kun toinen nähnyt tosissaan vaivaa.
Työttömänä ei saa lainaa, töitä ei ole näköpiirissä lukuisista yrityksistä huolimatta. Mitä ihmettä me teemme :( Koira on minullekin älyttömän rakas.
Kommentit (146)
Kannattaa kilpailuttaa nuo leikkaukset. Viedä jopa eri kaupunkiin hoitoon. Pieni klinikka ja kokenut eläinlääkäri.
Meillä 3 kissaa ja selvää on ettei näiden jälkeen tulee yhtään lemmikkiä.
Silloin kun tulee kiire eläinlääkäriin niin joutuu menemään isolle klinikalle ja lasku on suuri.
Yhden kissan hoitoon meni 800 euroa.
Miten yleensäkään voi lopettaa koiraa kun se koura ei asu exän luona.
Jatkossa koiraa ei viedä exän kotiin.
Maksa omista rahoista sen minkä pystyt ja loput laskulla. Meillä eläinlääkärissä saa laskun ja pystyy maksaa osissa. Jos saat töitä, niin maksat sitten enemmän sitä laskua nopeammin pois.
Vierailija kirjoitti:
Tää juttu ei oikein loogisesti toimi.
Jos kerran tuli ero missä koira jäi ap:lle ja ex nosti koirahätätililtäkin osuutensa pois, niin miten koiran hoitamisasiat kuuluisi enää sille exälle pätkääkään. Miksi hän soittelisi lapsille, kiristelisi koiran hoitorahoja lopettamisen uhalla. Ei koiran lopettamispäätöskään enää kuulu hänelle.
Aika sikamaista viedä koirankin rahat. Ja miksi ex soittelisi lapsille ja uhittelisi koiran lopettamisella? No, vaikkapa siksi, jos on katkera erosta tai muuten vain haluaa kostaa. Oma ex jaksaa lapsille valittaa "suurista" elatusmaksuista, vaikka ei kolmen tonnin nettotuloilla maksa edes kolmea sataa. Myös exän vanhemmat valittavat lapsille asiasta. Ei kaikki erot suju sopuisasti vaikka itse seisoisi päällään.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, miksi siis ex-puolisosi kiristäisi lasten viikkorahaa koiran leikkausta varten, vaikka koira on teillä? Eikö siis sinun täytyisi maksaa koiran leikkaus, jos koira on jäänyt osituksessa sinulle?
Koira on juridisesti ”esine”, eli sama jos erossa olisi sinulle jäänyt soutuvene ja nyt sen pohjassa on nyt reikä. Valitettavasti exäsi ei ole velvollinen osallistumaan paikkauskuluihin. Olet esineen omistaja ja täysi-ikäinen henkilö, joten koiran kulut ovat 100% sinun vastuullasi. Sille hätätilille olisi voinut laittaa joka kuukausi vähän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran tuli ero missä koira jäi ap:lle ja ex nosti koirahätätililtäkin osuutensa pois, niin miten koiran hoitamisasiat kuuluisi enää sille exälle pätkääkään. Miksi hän soittelisi lapsille, kiristelisi koiran hoitorahoja lopettamisen uhalla. Ei koiran lopettamispäätöskään enää kuulu hänelle.
Aika sikamaista viedä koirankin rahat. Ja miksi ex soittelisi lapsille ja uhittelisi koiran lopettamisella? No, vaikkapa siksi, jos on katkera erosta tai muuten vain haluaa kostaa. Oma ex jaksaa lapsille valittaa "suurista" elatusmaksuista, vaikka ei kolmen tonnin nettotuloilla maksa edes kolmea sataa. Myös exän vanhemmat valittavat lapsille asiasta. Ei kaikki erot suju sopuisasti vaikka itse seisoisi päällään.
Tuo on järkyttävää kuunneltavaa kun aikuiset ihmiset kitisee raha-asioista lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koiraa ei ole vakuutettu?
Lapsille voi kertoa, että koirille on oma taivaansa.Ihan sama taivas on kuin ihmisille, myös eläimille.
Voi apua!! En jaksa enää tuonpuoleisessa kuunnella räksytystä. Nyt kärsinyt 7 vuotta alakerran louskusta. Omat taivaat koirille!!
Nyt lähtee kommentit menemään väärään suuntaan. Ideana oli haukkua itsekästä miestä!!
AP
No, jos oletettavasti tämän jälkeen koira ei tarvitse kalliita hoitoja tai uutta leikkausta, yritä lainata joltain kaverilta tai sukulaiselta rahaa. Myös osamaksu on vaihtoehto, itse sain osamaksun kerran kun pyysin, kun oli monta muutakin isoa menoa siinä kuussa. Pari kertaa on myös eläinlääkäri (kaupungin oma) kysynyt heti, että haluanko maksaa yhdellä kertaa vai tarvitseeko osamaksun. Ja varmasti voi siirtää laskujen eräpäivää, jos tarvitsee, kun vain soittaa ajoissa ja selittää tilanteen.
Joo ja lisää tunteikkaita kommentteja lemmikkien tärkeydestä lapsille. Thx.
AP
Jos koira jäi erossa sinulle, se on sinun koirasi, eikä exän tarvitse sen leikkauksia maksaa, vaan se kuuluu nyt sinulle.
Arvelen ettei se exä ole mitään kiristänyt lapsia, vaan sinä itse olet sanonut exälle että hänenkin pitää osallistua koiran maksuihin, koska muuten et olisi pukahtanut mistään vuosien takaisista yhteisistä koirarahoitorahoista mitään, koska eihän se tähän kuulu. Kun otit koiran erossa kontollesi, oli ihan oikein että exäsi otti omat rahat koiran hoitotililtä pois. Se on sitä eroamista se.
Tulee oma lapsuus mieleen, kun vanhemmat joutuivat käyttämään lähes kaikki minulle laittamansa säästöt, kun tuli vaikea tilanne ja itse en ole siitä katkera, koska äitini oli pitkään työtön ja tiesin minkälaista elämää elimme ( eli ne rahat eivät todellakaan menneet viinaan tai tupakkaan). Ne rahat kuluivat ihan välttämättömiin asioihin. Meille tuli myöhemmin koira ja silloin kaikki oli vähän paremmin, mutta kyllä minäkin silti välillä autoin koiran kuluissa ja koiralla oli pari leikkausta joihin oikeasti kerättiin rahaa vähän sieltä sun täältä, että saatiin maksettua. Myöhemmin otettiin vakuutus, kun pystyttiin kun kuluja tuli niin paljon. Tämä sama koira on minulla vieläkin ja se todella tärkeä minulle. Maksanut varmaan jo pelkkien leikkausten muodossa ainakin 3000 euroa, mutta oli nuorempana ainoa ystäväni ja muutenkin edelleen korvaamaton seura. Siinä mielessä saisin sitten itsekin olla vanhemmilla katkera kaikesta ja siitä kun käyttivät säästöjäni, mutta en vaan halua olla ja tiedän, että olimme lähellä ulosottoakin välillä ja siinä mielessä pelastuimme. Jos tilanne olisi ollut eri niin sitten tietenkään he eivät olisi sieltä ottaneet ja joskus kadehdin niitä joilla on jo täysi-ikäisenä heti paljon säästöjä tai jopa kaikki lapsilisät säästetty. Meillä ei tämä ollut mahdollista ja olenkin nyt itse kerännyt vähitellen säästöjä, kun olen pystynyt ja vanhemmat auttavat välillä pienillä summilla ja tavallaan maksavat nyt takaisin niitä rahoja, kun joutuivat paljon ottamaan. Eläinlääkäri reissut ovat kyllä todella kalliita ja se on huomattava säästö jos koira ei paljon käyntejä sinne tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelepa tilanne jossa pariskunnalla on auto. Kuvittele että auton maksuja varten on molemmat laittaneet tonnit sivuun. Sitten tulee ero, ja auto jää naiselle. Eikö mies tosiaankaan saisi ottaa tuota omaa tonnia autorahoista, sitä tonnia jonka on ITSE laittanut OMAA autoaan varten sivuun, vaan naiselle pitäisi luovuttaa tonni hänen autonsa huoltoon, vaikak mies on saattanut ostaa jo ihan ikioman auton, ja sitä tonnia tarvittaisiin sielläkin.
Kyllä voi olla ahnetta porukkaa, hyi että!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, miksi siis ex-puolisosi kiristäisi lasten viikkorahaa koiran leikkausta varten, vaikka koira on teillä? Eikö siis sinun täytyisi maksaa koiran leikkaus, jos koira on jäänyt osituksessa sinulle?
Koira on juridisesti ”esine”, eli sama jos erossa olisi sinulle jäänyt soutuvene ja nyt sen pohjassa on nyt reikä. Valitettavasti exäsi ei ole velvollinen osallistumaan paikkauskuluihin. Olet esineen omistaja ja täysi-ikäinen henkilö, joten koiran kulut ovat 100% sinun vastuullasi. Sille hätätilille olisi voinut laittaa joka kuukausi vähän rahaa.
EN ymmärrä miks ei ymmärrä lukemaansa! Asia ei kuulu todellakaan exälle enää millään lailla,mutta KIUSA SE ON PIENIKIN KIUSA jos esim vaimo on vaatinut eroa! JA lasten rahoja ex pyytää, tahtoo käyttää koiraan,salaa soitellu lapsille.
Tosin en ymmärrä miksi se äiti ei maksa ite sitä leikkausta,jos ei o rahaa,veis piikille.
Tarkoitus oli haukkua itsekästä miestä? Aijaa, luulin ihan, että olet hädissäsi lasten takia, ja rakkaan koirasi.
Sorry, mutta eläimen vointi tuollaisessa tapauksessa pitäisi jo eläinsuojelun kannalta olla ensisijainen huolenaiheesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko ap jo, miten aiot maksaa leikkauksen ja pyysitkö exältäsi rahaa siihen?
Ei se eksälle kuulu. Hän on erossa luopunu koirasta
Onko vastaus nyt tulkittavissa niin, että pyysit rahat leikkaukseen exältäsi, mutta mielestäsi exä ei saisi ehdottaa sinulle muita rahoitusvaihtoehtoja?
Tällöinhän itse sotkit exäsi koira-asiaan.
No en ole ap joten helvettiäkö minulta kyselet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun meidän koira lopetettiin, lapset olivat muksna hyvästelemäddä. Eutanasian jälkeen vaihtoehdot oli jättää koira sinne pirntä korvausta vastaan yhteistuhkaukseen tai koira yksilölliseen tuhkaukseen ja ostaa uurna ja sitten voimme myöhemmin hakea uurnan tuhkineen. Valitsimme jälkimmäisen, huntaa tuli vähän yli 600 e.
Meillä kunnallisella ison koiran lopetus ja tuhkaus 120€.
Minun koirani oli vain 40 kiloinen ja lopetus ja tuhkaus 460e. Kunnallisella.
Miten se ex voi määrätä, että koira lopetetaan? Vai tuleeko se ampumaan sen?
Koita saada rahat koiran leikkaukseen jostain, siltä lasten isältä et kuitenkaan voi maksamista vaatia. Koiraan nähden sillä ei ole elatusvelvollisuutta.
Paitsi jos koira on jo hyvin vanha ja leikkaus ei välttämättä paranna sen elämänlaatua pitkäksi aikaa, niin voit tietysti harkita sen lopettamistakin. Se on kyllä lasten kannalta inhottava juttu ja varmasti itsellesikin. Uusi koira maksaa vähintään tonnin sekin. Sekarotuisia saa kyllä ihan ilmaiseksikin, jos sellaisen onnistuu jostain saamaan. Joku voi luopua koirastaan ilmaiseksikin, jos on pitovaikeuksia.
Koiran lopettaminenkin eläinlääkärillä maksaa.
Tietty iskä auttaisi lapsiaan hoitamaan koiran jos olisi kunnon isä
Meillä kunnallisella ison koiran lopetus ja tuhkaus 120€.