Kelan asenne
Olenko ainoa josta tuntuu että kela on muuttunut entistä v:seksi ?
Putosin pois muilta tuilta aiemmin , en pysy olemaan työelämässä sairauden vuoksi . No sitten jäi jäljelle enää se toimeentulotuki viimeisenä mahdollisuutena , jota en ole muuten edes tätä kirjoittaessa edes saanut vielä, ei päätöstä vaikka hakemuksen jättämisestä sellaiset 18 päivää .
Kela pyytää minulta esim , todistusta lopetetusta pankkitilistä jostain aiemmilta vuosilta , joka siis terminoitiin täysin jo kauan aikaa sitten. Minulla ei siis ole kyseistä pankkitiliä, eikä muutenkaan ollut mitään tekemistä Nordean kanssa pitkään aikaan. Sanoin ettei minun tarvi osoittaa heille , koska ei ole enää minulla koko pankkitiliä, ja olin jo muutossa hävittänyt tarkoituksella kaikkinaisia turhia papereita ,joita aina kertyy mm nordean pankkitiliin liityvät paperit. En tosin edes muista että olisin koskaan saanut mitään kirjallista todistusta pankkitilin lopettamisesta, no siitä on jo pitkä aika enkä yleensä muista hyvin tuollaisia kaukaa taaksepäin, ja miten muka olisin voinut tietää että joskus voisin tarvita sellaista paperia joskus, no eipä käynyt mielessäkään että joku taho vaatisi minua näyttämään sellaista.
Samoin , kela lähetti minulle viestin ettei hakemuksessa toimittamat pankin viralliset tiliootteet kelpaa heille, kun olivat päivä kohtaisi tiliotteita . Pyysin pankista sellaista kuukausi näkymä tiliotetta, mutta pankki sanoi ettei sellaista voi antaa, tämä johtui että olin joskus kauan aikaa sitten muuttanut tiliote asetukset " päivä" näkymäksi . Kela myös väitti että tiliotteessa on aukkoja , vaikkei ollut. No näillä syillä sitten ovatkin jarrutelleet päätöksen antamista jo kauan.
Kun siis kela haluaa , voi päätöksen antamista jarrutella viikkokausia .
Kela myös rupesi vaatimaan selvitystä tilitapahtumasta jossa olin maksanut pois omaa luottokorttivelkaani ,eli tilisiirto omalta tililtä yrityksen ( pankin ) tilille . Onko tämä normaalia ? uh-oh....maksan velkaani pois , kas kun myös luottokortin credit puolelta voi maksaa esim ruokaostoksia , no velaksi . Tästäkö myös pitää sitten rautalangasta vääntää kelan kanssa ?
Ei olla hyvinvointivaltiossa ei.
Kommentit (66)
Byrokratian rattaat, hitaasti liikkuvat.
Mietipä asiaa toisin. Jos saisit tukianomuksen läpi puutteellisin paperein tai ihan vain suusanallisesti kauniisti pyytämällä. Olisiko tämä hienoa asia?
Valitettavasti tukia hakee sellaisetkin jotka eivät niihin ole oikeutettuja. Siksi tarkempi syyni ja seuranta on paikallaan. Tämä on ihan perusteltua toimintaa näin veronmaksajan näkökulmasta.
Ei ole nordea vaan toisen pankin . Kun maksaa sitä velkaa pois, en saa penniäkään rahaa , tililleni ei ilmesty rahaa , ainoastaan velka pienenee summan x . Ainoa jo muuttuu on velan määrä vaikka lyhennän 40e niin olen silti velkaa koko ajan . Credit ja debit..aika eri juttu .
Kai tiedät että ministeriö, valtio, kunta, eu, rahasysteemi, tutkijat, kytkökset - mikä lie jossain tekee päätökset keinoälyn kanssa. Virasto sitten toteuttaa niitä. Osa kansalaisista vaati heikennyksiä aiemmin ja äänestää edelleen samaa. Miten olisi riittävä perustulo ja virastot säppiin.
Oletko itse henk kohtaiseti nähnyt hakemukseni , jos kuvaat sitä puutteelliseksi ? esim Tiliotteet olivan niin virallisia kuin vain on olemassa ylipäätään.
Käyttäjä3105 kirjoitti:
Ei ole nordea vaan toisen pankin . Kun maksaa sitä velkaa pois, en saa penniäkään rahaa , tililleni ei ilmesty rahaa , ainoastaan velka pienenee summan x . Ainoa jo muuttuu on velan määrä vaikka lyhennän 40e niin olen silti velkaa koko ajan . Credit ja debit..aika eri juttu .
Niin... luottotili toimii sillee. Se on sinun silti.
En tiedä miten tuo koko kela toimii , mutta samaa mieltä että joku vaikka kansalaispalkka ym olisi parempi , voisi sulkea valtio säästää isosti rahaa lakkauttamalla turhaa byrokratiaa.
Tosi hyvä, että ovat tarkkana näissä asioissa! Sossupummeja on liikaa. Toimita kiltisti pyydetyt tiedot ja ole kiitollinen, että saat edes muutaman kympin veronmaksajien rahoja!
Kela näkee kaikki olemassaolevat tilisi, joten tuo on ihan kiusaamista. Tilin lopettamisesta ei käsittääkseni saa mitään kuittia. Olen pari lopettanut, niin yritystilin kuin omanikin eikä mikään tositetta tullut. Henkilökohtaisen tilini lopettamisesta ei edes tullut ilmoitusta, en vain enää päässyt kirjautumaan tunnuksillani tililleni. Siitä ei varoitettu millään tavalla. Se vain lakkasi yhtäkkiä toimimasta.
Siltä minustakin tuntuu, että kiusaamisesta kyse . En muista minäkään saaneesi mitään ilmoitusta kun Nordean tili lopetettiin .
Vierailija kirjoitti:
Byrokratian rattaat, hitaasti liikkuvat.
Mietipä asiaa toisin. Jos saisit tukianomuksen läpi puutteellisin paperein tai ihan vain suusanallisesti kauniisti pyytämällä. Olisiko tämä hienoa asia?
Valitettavasti tukia hakee sellaisetkin jotka eivät niihin ole oikeutettuja. Siksi tarkempi syyni ja seuranta on paikallaan. Tämä on ihan perusteltua toimintaa näin veronmaksajan näkökulmasta.
Ollaan valovuosia sinun maalaamastasi utopiasta.
totuus on että valtion viraston ei kuulu palvella kansalaista koska se olisi taloudellisesti haitallista jos kansalainen hyötyisi siitä. Siksi asia täytyy tehdä niin byrokraattiseksi että vaaditaan asian hoitamiseen juristi.
Vierailija kirjoitti:
Kela näkee kaikki olemassaolevat tilisi, joten tuo on ihan kiusaamista. Tilin lopettamisesta ei käsittääkseni saa mitään kuittia. Olen pari lopettanut, niin yritystilin kuin omanikin eikä mikään tositetta tullut. Henkilökohtaisen tilini lopettamisesta ei edes tullut ilmoitusta, en vain enää päässyt kirjautumaan tunnuksillani tililleni. Siitä ei varoitettu millään tavalla. Se vain lakkasi yhtäkkiä toimimasta.
Kela=valtio. Valtio tietää tasan tarkkaa kaikkien omaisuuden.
Voi voi, ja tuommoisia kansalaisia täällä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät että ministeriö, valtio, kunta, eu, rahasysteemi, tutkijat, kytkökset - mikä lie jossain tekee päätökset keinoälyn kanssa. Virasto sitten toteuttaa niitä. Osa kansalaisista vaati heikennyksiä aiemmin ja äänestää edelleen samaa. Miten olisi riittävä perustulo ja virastot säppiin.
Näinhän se on.
Huvittavaa miten porukka luulee että se Kelan virkailija tahallaan ja piruuttaan tekee kiusaa kun suorittaa vain työtään mihin ohjeistukset tulee ylemmiltä tasoilta.
Eivät he voi alkaa kenenkään kohdalla sooloilemaan, se on hyvin äkkiä potku persiisiin heille itselleen.
Ei ole kadehdittava työpaikka sekään. Saa niskoilleen kansan vihat kun tekee ja toimii määräysten mukaan. Syntipukkina on hankala olla.
Kyllä! Minullakin on ttt-hakemus vetämässä ja kaikki liitteet toimitin. Myös jo liittyen yhteen aikoja sitten lakkautettuun tiliin liittyen. No ei kelvannut. Pitäisi saada siitä vuosia sitten lakkautetusta tilistä TILIOTTEET VIIMEISELTÄ KAHDELTA KUUKAUDELTA. Mitä idareita siellä on töissä kun eivät ymmärrä että lakkautetusta tilistä ei voi ottaa uusia tiliotteita koska siellä ei ole tilitapahtumia?? Tämän vatuloinnin vuoksi olen nyt tässä ilman rahaa ja ruokaa. Haistakaa pitkä v Kelan surkimukset!!!!
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Mitään tilinlopetuskuittia et voi verkkopankista tulostaa. Joten mielenkiintoista, että ne sellaisia jaksavat jatkuvasti pyytää.
Kyllä Kela on ihan omassa luokassaan mitä tulee hakemusten käsittelyyn. Eivät noudata lakia. Eivät osaa tulkita liitteitä. Eivät pidättäydy aikataulussa. Kiusaavat ja vetkuttelevat päätöksenteon kanssa.
Kela on samanlainen idioottien suojatyöpaikka kuin terveyskeskukset ja muut julkisrahoitteiset paikat.
Itse en jaksanut hakea työlästä tt -tukea joten roikun sairaana työmarkkinatuen turvin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksanut hakea työlästä tt -tukea joten roikun sairaana työmarkkinatuen turvin.
Siihenhän nämä Kelan kusipäät pyrkivät. Että kukaan ei hakisi enää tukia, kun eivät jaksa sitä olemattomien liitteiden pyyntötulvaa.
Se pankin (yrityksen) tili on sinun.
Onko se Nordea? Sitä ne sitten kysyy.
Tee mitä käskevät, et voi muutakaan. Kysy uudestaan ja uudestaan vaikka 100 kertaa, jos et ymmärrä jotain.