Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi ei nuku yöllä, koska päiväkodin hoitajat haluavat laiskotella!

Vierailija
20.02.2020 |

Ongelma on siis se, että olen sanonut päiväkotiin, ettei lapseni (täyttää pian 4v) tarvitsisi nukkua enää mitään kahden tunnin päiväunia, koska sitten se vaikuttaa jo hänen yöuniinsa. Myös neuvolassa sanottiin, että tämä ok. Päiväkodin hoitajat eivät kuitenkaan suostu rajoittamaan päiväunia selittäen, että koska lapseni nukahtaa päivällä niin hän myös tarvitsee nuo unet, vaikka tiedän kyllä, että oikea syy on se, että se on heidän ainut hengähdystaukonsa päivän aikana, että kaikki lapset nukkuvat eivätkä halua tietenkään luopua moisesta tauosta. Minä taas en pysty kuvitella, miten tulen jaksamaan itse töissä, kun yöt ovat yhtä h*lvettiä, kun lapsi ei nuku. Viikonloput menevät paremmin, en vie lasta päiväunille, mutta saa pitää lepotauon - nukahtaakin, jos siltä tuntuu. Yleensä hänelle riittää n. puoli tuntia pötköttelyä sohvalla ja öisin nukkuu sitten normaalisti ja putkeen 10 tuntia, kuten kuuluu. Päiväkoti koittaa selittää, että koska lapseni nukahtaa päivällä, niin hän selvästi tarvitsee ne unet. Ja kun hän on nukkunut yön huonosti ja sitten nukkunut päivällä tuntikausia, niin toki se synnyttää viikottaisen noidan kehän, että hän tarvitsee ne unet päiväkodissa vain koska yö on mennyt huonosti, koska hän on edellisenä päivänä nukkunut parin tunnin unet päivällä. Minä tosin tunnen lapseni paremmin ja tiedän, että hän kyllä nukahtaa ihan mihin tahansa aikaan päivästä, jos hänet vain laittaa nukkumaan ja hän voi nukkua vaikka 3 tuntia, jos antaa nukkua eikä herätä. Mutta tottakai tällainen vaikuttaa heti yöuniin. Miten saisin kommunikoitua päiväkotiin, ettei lapsen tarvitsisi nukkua päivällä vaikka hänellä onkin ominaisuutenaan kyky nukahtaa päivällä nukkumaanlaittaessa tarkoittamatta sitä, että hän nuo unet tarvitsisi? En tiedä, saako tästä sepustuksesta mitään selvää, mielenterveys kohta ihan riekaleina näiden yöriekkumisten takia.

Kommentit (282)

Vierailija
121/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli joskus sama ongelma, josta sai vääntää päiväkodin kanssa. Kyllähän lapsi tai kuka tahansa nyt voi nukahtaa päivällä jos on pakko maata tuntikausia hiljaa sängyssä, mutta eihän se todellakaan tarkoita, että hän oikeasti olisi väsynyt ja levon tarpeessa. Ihan turhaan menee sitten yörytmi sekaisin tällaisella lapsella. Ymmärrän, että hoitajat haluavat saada taukonsa, mutta ihan turha selitellä että tietävät paremmin minun lapseni unitarpeet. Samanlainen yökukkuja kuin minäkin olen aina ollut.

Taisi meidänkin päiväkodissa sitten tulla jossain vaiheessa mahdollisuus että ne jotka eivät halua nukkua, voivat puuhata toisessa tilassa jotain rauhallista ja ongelma poistui.

Tämä! Siis nimenomaan tämä! Kuka tahansa nukahtaa hämärään ja rauhalliseen huoneeseen päivällä, vaikkei niitä unia tarvitsisikaan. Kiitos, kun sanoitit pointtini aloituksestani. Tosiaan pyysin tätä päiväunien rajoitusta aiemmin päiväkodissa, mutta sain sellaisen täystyrmäyksen hoitajilta, etten enää uskaltanut ottaa puheeksi. Tuli juurikin tuollaisia ajatuksia, kuten joku on täällä kommentoinutkin, että hoitajat ajattelevat, että halua vain saada lapsen nukkumaan mahdollisimman aikaisin kotona, ettei tarvitse olla sen kanssa ja muuta skeidaa. Vaikka kyse ei todellakaan ole siitä, vaan lapsen omasta rytmistä. Jos yö on heräilyä niin onhan se nyt jo täysin selvä viesti siitä, että päivällä on nukuttu liikaa! -Ap

Vierailija
122/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä otsikosta ymmärtää,miksi hoitajat on aliarvostettuja ja palkka huono.

Itse en todellakaan laiskottele.Kaikki aika menee työntekoon,myös nukkariaikana.

Ne pari kuppia kahvia,jotka juon työpäivän aikana,juon lasten kanssa pöydän ääressä.

Taukoja ei ehdi pitää.

Mietinkin uutta koulutusta ja alanvaihtoa.on käsittämätöntä,että vanhemmat,joiden lapsia hoidetaan päivät pitkät,eivät arvosta yhtään.

Otsikko oli tarkoituksellisen provosoiva (Näin oletan, en ole ap). Kyllä työtänne arvostetaan. Mutta moni vanhempi ymmärrettävästi kokee, että päiväkodin päivärytmi menee ihan muiden asioiden kuin lasten ehdoilla. Se ei ole hoitajien syy eikä opettajienkaan. Mutta hyvä olisi pystyä keskustelemaan, missä määrin näitä rutiineja voitaisiin keventää sen sijaan että ne tuntuvat vain käyvän raskaammiksi.

Onko jokainen tiimipalaveri välttämätön, voitaisiinko ilmoitusasiat kertoa jotenkin joustavammin? Kai vasukeskustelujen paperityöt tehdään samalla siinä keskustelun ohessa (ainakin meidän päiväkodissa näin)? Ovatko äitienpäivän aamiaiset ja isänpäivän puuhatuokiot ym. ylitöitä kerryttävät ekstrat välttämättömiä? Itse koen päiväkodilla iltaisin ja viikonloppuisin pidettävät tapahtumat kuormittavina, vaikka en joudu niitä edes järjestelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin arvostan päiväkodin hoitajia ja ymmärrän senkin, jos haluavat päiväunien aikaan "laiskotella". Kuitenkin se "laiskottelu" kahvihuoneessa on myös kirjaamista, muiden hoitajien kanssa käydään läpi asioita ja ongelmia mietitään yhdessä yms. Todellakin eri asia kuin kotiäitinä, kun lapsia on useimmiten yli 15 vähintään ja kaikkien asiat täytyy hoitaa tasapuolisesti, suunnitella yms. Myös yhden hoitajan vastuulla voi olla jopa seitsemän huomionhakuista, keskittymiskyvytöntä, ylivilkasta tmv lasta ja kaikilla erilainen tausta, kasvuympäristö, vanhemmat, ei-vanhempia, yksi vanhempi jne. Eikä hoitotyössä lasten parissa toimi samalla tavalla tauot kuin monessa muussa työpaikassa. Itsellä kokemusta päiväkodissa työskentelystä ja kotiäitinä olemisesta. On myös todella stressaavaa sekin, kun lapset oireilee ja kun et ole lapsen vanhempi, kun yrität tukea vanhemmuutta, mutta se on yhtä tyhjän kanssa. Oli ilo tehdä yhteistyötä kodin kanssa, kun lapsistakin heijastui se, että kotona on kaikki kunnossa ja siinä ihan mielellään näiden lasten kanssa puuhasteli, että ei kahvitaukoja tarvinnut tai "omaa aikaa". Toki on myös hoitajia, jotka ovat jämähtäneet, itsekkäitä tmv. Hoitotyö on aika pitkälle kutsumus, mutta myös alalla on niitä, jotka ovat vain hyvän työllisyystilanteen ja rahan takia, hoitavat hommansakin kuin robotit ilman sosio-emotionaalisia taitoja, koska tämä homma ei toimi samalla tavalla kuin jonkin elottomien asioitten kanssa jne.

Vierailija
124/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aina nää tietyt vanhemmat,kun valittaa päiväunista!

Lapsi on umpiväsynyt ja nukahtaa kun pää osuu tyynyyn.Pidä nyt siinä sitten väkisin hereillä.

Mutta onhan se tietty hirveää,kun lapsi nukkuu päikkärit.Sitähän joutuu sitten illalla viettämään sen kanssa ihan aikaa,eikä saakkaan tuupattua heti yöunille.

Ja lapsenhan pitää myös syödä joka ateria pväkodissa,autossa ootellaan että ruoka aika ohi,jos sattuu hiukka aiemmin pväkodilla olemaan.

Ja parin tunnin ulkoilu tietty oltava hoidettuna,ettei vaan itse joudu menemään ulos!

Täyshoitoa!siitähän sitä maksetaan.vai mitä?

Sun mielestä on siis ihan ok, että lapsi valvoo ja pyörii sängyssä puolilleöin? Onko nyt sitten ihmekään, jos väsyttää päikyssä?

Vierailija
125/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä otsikosta ymmärtää,miksi hoitajat on aliarvostettuja ja palkka huono.

Itse en todellakaan laiskottele.Kaikki aika menee työntekoon,myös nukkariaikana.

Ne pari kuppia kahvia,jotka juon työpäivän aikana,juon lasten kanssa pöydän ääressä.

Taukoja ei ehdi pitää.

Mietinkin uutta koulutusta ja alanvaihtoa.on käsittämätöntä,että vanhemmat,joiden lapsia hoidetaan päivät pitkät,eivät arvosta yhtään.

Otsikko oli tarkoituksellisen provosoiva (Näin oletan, en ole ap). Kyllä työtänne arvostetaan. Mutta moni vanhempi ymmärrettävästi kokee, että päiväkodin päivärytmi menee ihan muiden asioiden kuin lasten ehdoilla. Se ei ole hoitajien syy eikä opettajienkaan. Mutta hyvä olisi pystyä keskustelemaan, missä määrin näitä rutiineja voitaisiin keventää sen sijaan että ne tuntuvat vain käyvän raskaammiksi.

Onko jokainen tiimipalaveri välttämätön, voitaisiinko ilmoitusasiat kertoa jotenkin joustavammin? Kai vasukeskustelujen paperityöt tehdään samalla siinä keskustelun ohessa (ainakin meidän päiväkodissa näin)? Ovatko äitienpäivän aamiaiset ja isänpäivän puuhatuokiot ym. ylitöitä kerryttävät ekstrat välttämättömiä? Itse koen päiväkodilla iltaisin ja viikonloppuisin pidettävät tapahtumat kuormittavina, vaikka en joudu niitä edes järjestelemään.

Kiitos kerrankin järkevästä ja rakentavasta kommentista!Tämä on aivan tosiasia.Päiväkodissa on nykyään niin paljon turhaa ja hoitajia kuormittavia asioita.Paperitöitä,suunnitteluja,tapahtumia,keskustelua mm,että ne vievät ajan siitä tärkeimmästä eli lapsesta.Kaiken on oltava niin tarkkaa ja ”ammattimaista”.Tuntuu että lapsen kanssa oleminen ja normaali turvallinen läsnäolo on nykyisin sivuseikka.Ja ylempäähän nämä määräykset tulevat.Tässä yksi syistä,miksi ammattini tulee vaihtumaan.Haluan olla lasten kanssa,en nysvätä papereita.

Vierailija
126/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos pystyt järjestämään aamut niin että viet lapsen vähän myöhemmin. Varmasti vaikuttaa perheenne hyvinvointiin suuresti.

Vierailija
127/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on umpiväsynyt ja nukahtaa kun pää osuu tyynyyn.Pidä nyt siinä sitten väkisin hereillä.

Mutta onhan se tietty hirveää,kun lapsi nukkuu päikkärit.Sitähän joutuu sitten illalla viettämään sen kanssa ihan aikaa,eikä saakkaan tuupattua heti yöunille.

Ja lapsenhan pitää myös syödä joka ateria pväkodissa,autossa ootellaan että ruoka aika ohi,jos sattuu hiukka aiemmin pväkodilla olemaan.

Ja parin tunnin ulkoilu tietty oltava hoidettuna,ettei vaan itse joudu menemään ulos!

Sun mielestä on siis ihan ok, että lapsi valvoo ja pyörii sängyssä puolilleöin? Onko nyt sitten ihmekään, jos väsyttää päikyssä?[/

Ei sekään ole tietenkään ok,mutta on sekin kamala lapsen olla umpiväsyneenä pitkän päivän päiväkodissa.Päiväkodissa on raskasta pienen olla ja vastaa työpäivää.Hirveää on myös repiä ylös kesken unien.

Vierailija
128/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin päikkärit on aivan perseestä, lapsia ei saa illalla nukkumaan ja ite pitäis herätä viideltä, ihme höpötätien kasvatussoopaa.

Vierailija
129/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päiväkodissa työharjoittelussa. Nukkua ei tarvinnut, mutta levätä piti puoli tuntia satua kuunnellen ja sitten sai siirtyä leikkimään. Osa lapsista nukahti heti.

Kolme lasta oli vanhempien pyynnön mukaan herätettäviä. Kaikki joutui repimään ylös sängystä. Yksi jatkoi uniaan kylmällä lattialla vaikka meteli olisi kuinka kova leikkihuoneessa. Kaksi itki vähintään puoli tuntia. Tämä toistui päivittäin. Minusta oli järkyttävä pakottaa ne lapset ylös.

Vierailija
130/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä ketjussa nyt pari marttyyrihoitajaa on tullut voivottelemaan omia työolosuhteitaan, niin voin kertoa, että olen itse tehnyt siivoustyötä joskus ja työpäivät(yöt) venyivät usein 12 tunnin mittaiseksi ja mitään taukoja ei siinä ollut, joten tiedän jotakin raskaasta työstä. Arvostan myös todella korkealle lastenhoitajia, he tekevät todella tärkeää työtä. Mutta tuo asenne, että heillä on kaikista raskainta, niin sitä en täysin ymmärrä. Tajuaako hoitajat, että myös ne lasten vanhemmat ovat töissäkäyviä ihmisiä ja tarvitsevat unta? Jos olisi pakko valita, niin mielummin luopuisin töissä ruoka- ja kahvitauoista kuin yöunista. -Ap

Vierailija
131/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin vuosia sitten päiväkodissa hoitoapulaisena.

En sanoisi laiskotteluksi opettajaparkaa, joka joutuu olemaan kammottavan pahalle haisevien ja piereskelevien lasten kanssa useamman tunnin samassa huoneessa.

Lapset tarvitsevat unta eikä päiväkodissa välttämättä ole tiloja tai henkilökuntaa valvovien lapsien seuraamiseen.

Vierailija
132/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestä on siis ihan ok, että lapsi valvoo ja pyörii sängyssä puolilleöin? Onko nyt sitten ihmekään, jos väsyttää päikyssä?[/

Ei sekään ole tietenkään ok,mutta on sekin kamala lapsen olla umpiväsyneenä pitkän päivän päiväkodissa.Päiväkodissa on raskasta pienen olla ja vastaa työpäivää.Hirveää on myös repiä ylös kesken unien.

Ja teidän tehtävä siellä päiväkodissa on tehdä perheiden elämästä MAHDOLLISIMMAN hankalaa? Miksi olen kuvitellut kyseessä olevan jonkinlaisen perheitä tukevan yhteistyön? Taitaa sittenkin olla vain se kuuluisa säilytyspaikka.

Onneksi omat lapset ovat jo isoja ja varhaislapsuuden saivat olla kotona ja yhteistyökykyisellä pph:lla, joille myös meidän vanhempien jaksaminen merkitsi jotain. Yhdessä saatiin säädettyä lasten päiväunet sopivan mittaiseksi, ettei illat ja yöt menneet kotona ihan plörinäksi. Ja kun lapsi ei enää nukahtanut heti päivälevon alkaessa, hänen ei tarvinnut makoilla väkisin kahta tuntia sängyssä ja pakottaa unta, vaan sai nousta tekemään muuta.

Vierailija
133/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin päiväkodissa työharjoittelussa. Nukkua ei tarvinnut, mutta levätä piti puoli tuntia satua kuunnellen ja sitten sai siirtyä leikkimään. Osa lapsista nukahti heti.

Kolme lasta oli vanhempien pyynnön mukaan herätettäviä. Kaikki joutui repimään ylös sängystä. Yksi jatkoi uniaan kylmällä lattialla vaikka meteli olisi kuinka kova leikkihuoneessa. Kaksi itki vähintään puoli tuntia. Tämä toistui päivittäin. Minusta oli järkyttävä pakottaa ne lapset ylös.

Pitikö ne lapset sitten laittaa sinne unille ylipäätään?

Vierailija
134/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä ketjussa nyt pari marttyyrihoitajaa on tullut voivottelemaan omia työolosuhteitaan, niin voin kertoa, että olen itse tehnyt siivoustyötä joskus ja työpäivät(yöt) venyivät usein 12 tunnin mittaiseksi ja mitään taukoja ei siinä ollut, joten tiedän jotakin raskaasta työstä. Arvostan myös todella korkealle lastenhoitajia, he tekevät todella tärkeää työtä. Mutta tuo asenne, että heillä on kaikista raskainta, niin sitä en täysin ymmärrä. Tajuaako hoitajat, että myös ne lasten vanhemmat ovat töissäkäyviä ihmisiä ja tarvitsevat unta? Jos olisi pakko valita, niin mielummin luopuisin töissä ruoka- ja kahvitauoista kuin yöunista. -Ap

Ehkä olisi vaan pitänyt jättää ne lapset tekemättä.

Vierailija
135/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei päiväkodin toiminta kelpaa niin hoida lapsesi itse. Mitä hittoa edes tehdä lapsia jos ei itse niitä hoida! Äläkä selitä mistään ei ole varaa asiasta. Kyllä on paljon köyhemmilläkin ihmisillä.

Vierailija
136/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja kirjoitti:

Itse ainakin arvostan päiväkodin hoitajia ja ymmärrän senkin, jos haluavat päiväunien aikaan "laiskotella". Kuitenkin se "laiskottelu" kahvihuoneessa on myös kirjaamista, muiden hoitajien kanssa käydään läpi asioita ja ongelmia mietitään yhdessä yms. Todellakin eri asia kuin kotiäitinä, kun lapsia on useimmiten yli 15 vähintään ja kaikkien asiat täytyy hoitaa tasapuolisesti, suunnitella yms. Myös yhden hoitajan vastuulla voi olla jopa seitsemän huomionhakuista, keskittymiskyvytöntä, ylivilkasta tmv lasta ja kaikilla erilainen tausta, kasvuympäristö, vanhemmat, ei-vanhempia, yksi vanhempi jne. Eikä hoitotyössä lasten parissa toimi samalla tavalla tauot kuin monessa muussa työpaikassa. Itsellä kokemusta päiväkodissa työskentelystä ja kotiäitinä olemisesta. On myös todella stressaavaa sekin, kun lapset oireilee ja kun et ole lapsen vanhempi, kun yrität tukea vanhemmuutta, mutta se on yhtä tyhjän kanssa. Oli ilo tehdä yhteistyötä kodin kanssa, kun lapsistakin heijastui se, että kotona on kaikki kunnossa ja siinä ihan mielellään näiden lasten kanssa puuhasteli, että ei kahvitaukoja tarvinnut tai "omaa aikaa". Toki on myös hoitajia, jotka ovat jämähtäneet, itsekkäitä tmv. Hoitotyö on aika pitkälle kutsumus, mutta myös alalla on niitä, jotka ovat vain hyvän työllisyystilanteen ja rahan takia, hoitavat hommansakin kuin robotit ilman sosio-emotionaalisia taitoja, koska tämä homma ei toimi samalla tavalla kuin jonkin elottomien asioitten kanssa jne.

Ja ei ne kaikki 15 lasta valvo, vaan saattaa olla muutama, jotka ei enää nuku päiväunia ja rauhassa pystyvät touhuamaan omia juttujaan. Miksi täällä on kommentteja, että jos yksi tai muutama lapsi ei nuku niin se rinnastetaan heti kahteenkymmeneen nukkumattomaan lapseen?

Vierailija
137/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voi hoitaa kotona ihan itse. Yksilöllisyys edellä. Siinä ryhmässä on 30 muutakin lasta kuin sun pikku Mimmu.

Vierailija
138/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kotiäidillä voi hyvinkin olla 2 tai 3 tai enemmänkin päiväunia nukkumatonta lasta, jotka piirtelevät ja askartelevat ja kyseinen kotiäiti mieltää sen taukona.

Vierailija
139/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset voi hoitaa kotona ihan itse. Yksilöllisyys edellä. Siinä ryhmässä on 30 muutakin lasta kuin sun pikku Mimmu.

No sitten ei voisi käydä töissä ja siitäkin tulisi sanomista, että tuilla elää

Vierailija
140/282 |
21.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua minullekin siinä mielessä, että olin itse se lapsi joka ei melkein koskaan nukkunut päiväkodissa vaan makasin aina kyllästyneenä siellä sängyssä sen ajan mitä piti. Silloin 90-luvun lopussa ei muistaakseni kukaan pienempien puolelta ( alle 4- vuotiaat) saanut jäädä leikkimään vaan oli pakko mennä makoilemaan sinne sänkyihin. Meillä oli vielä sellaiset "kerrossängyt" ,jotka aika korkealla niin en paljon uskaltanut siellä "pyöriä ja liikkua", kun oli jotenkin niin korkealla se sänky ja toisen lapsen sänky oli siinä alempana alla.  Tämä tilanne oli aika ahdistava ja en tykännyt olla siellä pienessä huoneessa kun en nukkunut. Toisaalta olen aina ollut aika kiltti lapsi ja en paljon viitsinyt vastustella sitä "nukkumaan menoa". En oikeastaan kotonakaan nukkunut päivisin lainkaan.

Hassua myös se, että olin joskus tuossa samassa päiväkodissa hetken töissä ja sama meno jatkui, että kaikki nukkuvat tai ainakin makoilevat siellä jos eivät unta saa. Sitten tulikin yksi tyttö, jonka kanssa joustettiin ja itse paljon piirtelin hänen kanssaan kun kaikki muut nukkuivat. Ihmettelen silti itsekin tätä, että täytyy nukkua ja olin sellainen lapsi, joka viihtyi paljon ulkona ja siinäkin mielessä päiväkodin ulkoilut eivät riittäneet. Vaihdettiin sitten perhepäivähoitajalle myöhemmin ja voin sanoa, ettei kyllä kenenkään ollut pakko nukkua ja oltiin ulkona todella paljon. Sopi minulle paljon paremmin ja päivissä oli joustoa ja sieltä on jäänyt ihania muistoja.