Lapsi ei nuku yöllä, koska päiväkodin hoitajat haluavat laiskotella!
Ongelma on siis se, että olen sanonut päiväkotiin, ettei lapseni (täyttää pian 4v) tarvitsisi nukkua enää mitään kahden tunnin päiväunia, koska sitten se vaikuttaa jo hänen yöuniinsa. Myös neuvolassa sanottiin, että tämä ok. Päiväkodin hoitajat eivät kuitenkaan suostu rajoittamaan päiväunia selittäen, että koska lapseni nukahtaa päivällä niin hän myös tarvitsee nuo unet, vaikka tiedän kyllä, että oikea syy on se, että se on heidän ainut hengähdystaukonsa päivän aikana, että kaikki lapset nukkuvat eivätkä halua tietenkään luopua moisesta tauosta. Minä taas en pysty kuvitella, miten tulen jaksamaan itse töissä, kun yöt ovat yhtä h*lvettiä, kun lapsi ei nuku. Viikonloput menevät paremmin, en vie lasta päiväunille, mutta saa pitää lepotauon - nukahtaakin, jos siltä tuntuu. Yleensä hänelle riittää n. puoli tuntia pötköttelyä sohvalla ja öisin nukkuu sitten normaalisti ja putkeen 10 tuntia, kuten kuuluu. Päiväkoti koittaa selittää, että koska lapseni nukahtaa päivällä, niin hän selvästi tarvitsee ne unet. Ja kun hän on nukkunut yön huonosti ja sitten nukkunut päivällä tuntikausia, niin toki se synnyttää viikottaisen noidan kehän, että hän tarvitsee ne unet päiväkodissa vain koska yö on mennyt huonosti, koska hän on edellisenä päivänä nukkunut parin tunnin unet päivällä. Minä tosin tunnen lapseni paremmin ja tiedän, että hän kyllä nukahtaa ihan mihin tahansa aikaan päivästä, jos hänet vain laittaa nukkumaan ja hän voi nukkua vaikka 3 tuntia, jos antaa nukkua eikä herätä. Mutta tottakai tällainen vaikuttaa heti yöuniin. Miten saisin kommunikoitua päiväkotiin, ettei lapsen tarvitsisi nukkua päivällä vaikka hänellä onkin ominaisuutenaan kyky nukahtaa päivällä nukkumaanlaittaessa tarkoittamatta sitä, että hän nuo unet tarvitsisi? En tiedä, saako tästä sepustuksesta mitään selvää, mielenterveys kohta ihan riekaleina näiden yöriekkumisten takia.
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Lapset voi hoitaa kotona ihan itse. Yksilöllisyys edellä. Siinä ryhmässä on 30 muutakin lasta kuin sun pikku Mimmu.
Just näin!Hoitakaa ipananne sitten ihan itse,kun mikään ei ole hyvä!Ja miksi olette tehneet ne,jos ei ole varaa hoitaa kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset voi hoitaa kotona ihan itse. Yksilöllisyys edellä. Siinä ryhmässä on 30 muutakin lasta kuin sun pikku Mimmu.
Just näin!Hoitakaa ipananne sitten ihan itse,kun mikään ei ole hyvä!Ja miksi olette tehneet ne,jos ei ole varaa hoitaa kotona?
Mielellään hoidan lapsen kotona, mutta sinä maksat sen. muunmuassa asumistukena, työttömyysetuutena ja toimeentulotukena, jotka tulevat verovaroista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aina nää tietyt vanhemmat,kun valittaa päiväunista!
Lapsi on umpiväsynyt ja nukahtaa kun pää osuu tyynyyn.Pidä nyt siinä sitten väkisin hereillä.
Mutta onhan se tietty hirveää,kun lapsi nukkuu päikkärit.Sitähän joutuu sitten illalla viettämään sen kanssa ihan aikaa,eikä saakkaan tuupattua heti yöunille.
Ja lapsenhan pitää myös syödä joka ateria pväkodissa,autossa ootellaan että ruoka aika ohi,jos sattuu hiukka aiemmin pväkodilla olemaan.
Ja parin tunnin ulkoilu tietty oltava hoidettuna,ettei vaan itse joudu menemään ulos!
Täyshoitoa!siitähän sitä maksetaan.vai mitä?Sun mielestä on siis ihan ok, että lapsi valvoo ja pyörii sängyssä puolilleöin? Onko nyt sitten ihmekään, jos väsyttää päikyssä?[/
Ei sekään ole tietenkään ok,mutta on sekin kamala lapsen olla umpiväsyneenä pitkän päivän päiväkodissa.Päiväkodissa on raskasta pienen olla ja vastaa työpäivää.Hirveää on myös repiä ylös kesken unien.Näköjään joillekin asia joutuu vääntää ratakiskosta; se lapsi on umpiväsynyt SEN TAKIA, KOSKA se ei ole nukkunut yöllä kunnolla KOSKA se on nukkunut päiväkodissa tunti tolkulla keskellä päivää. Tajusitko jo?
Kunnallinen pk Espoossa meillä....kuuntelevat vanhempia: jos päiväunia pitää rajoittaa niin rajoittavat. Näin täällä toimii.
Minusta se on ihan totta, kun joku sanoi, että päiväkodissa on paljon turhaakin juttua ja hoitajien aikaa voi mennä siihen sen sijaan, että sekin aika käytettäisiin lasten kanssa oloon. Samoin päiväkodin rytmi ei ole monestikaan lapsen kannalta hyvä ja siinä tavallaan menneen erilailla, kun kotona monesti mentäisiin. Ymmärrän todellakin sen, että lapsia paljon ja ei voi kaikkea toteuttaa, mutta ei se arki aina vaan ole sellaista kuin toivoisi. Liikaa nukkumista ja sellaisenkin lapsen on levättävä, vaikka ei tahtoisi, liian vähän ulkoilua, muutenkin kaipaisi toimintaa enemmän jne. Itse en varmaan laittaisi lastani päiväkotiin vaan yrittäisin miettiä joko perhepäivähoitajaa tai sitten hoitaisin itse. Minulla sen verran ikäviä kokemuksia omista päiväkotivuosista ja en viihtynyt siellä. Voin tämän ihan suoraan sanoa ja olin itsekin todella kiltti ja helppo lapsi joten en yleensä tapellut tai muuten ollut hankala, mutta silti päiväkoti ei ollut kiva paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielellään hoidan lapsen kotona, mutta sinä maksat sen. muunmuassa asumistukena, työttömyysetuutena ja toimeentulotukena, jotka tulevat verovaroista
Mikset maksa omista rahoistasi tai kumppanisi? Älä tee lapsia jos ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä niin typerä kommentti, ettei tuohon viitsi edes vastata mitään. Hävettäis olla sinä.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi sanaa: yksityinen päiväkoti :)
Joo, meilläkin kommunikointi helpottui kun pääsimme Touhulasta kunnalliseen. Suosittelen. 👍
Meillä lapset nukkuu tarhassa ja kotona kasilta nukkumaan, hyvin menee, enkä kyllä tee mitään taikoja tai ”enemmän oikein” mitään. Lapset on vaan niin yksilöllisiä ja tässä käynyt vaan hyvä tuuri. Ymmärrän ärsytyksesi todella hyvin! Toivottavasti tuleva lapsi olisi kans tällainen unimatti, kääk muuten.
Meillä on paljon pienemmän lapsen kohdalla vähän sama kokemus, syksystä asti nukahtaminen on mennyt välillä puolille öin. Koen silti niin, että päiväkodissa mennään ryhmän mukana ja jos tämä ei meille sovi, hoidamme pienen kotona.
Meillä ainakin hoitajat ja opet tekevät niin hienoa ja arvokasta työtä, etten ala heille aikatauluttamaan lapseni unia. Toki he herättävät lapsemme ensimmäisten joukossa ja kuuntelevat kokemuksiani, mutta ei siellä voi päivän ainoan tauon aikana yhtä pitää asiakseen hereillä. Isompien kohdalla yhdelle lapsista taas voi olla vaikeaa antaa erivapauksia olla menemättä nukkariin nukahtamisen pelossa.
Ei tämä kauaa kestä, ja jos jotain olen lasten kanssa oppinut niin sen, että aina tulee vaiheita jotka menevät myös ohi. Mutta ymmärrän ja uskon ap:ta, vaikka veemäiseltä saatan kuulostaakin. Kohta pääsette toivottavasti siihen ikään kun lapsi ei enää nukahda sen puolen tunnin pakollisen levon aikana.
Meidän päiväkodissa ainakin on ton ikäsillä niin et ne nukkuu ketkä nukkuu ja loput lepäilee lyhyemmän ajan ja tulee sit hiljaisiin leikkeihin tms. Mutta kyllä meillä ainakin on kuunneltu vanhempien toivetta, jos haluavat että lapsi ei nuku "liikaa" ja toiveiden mukaan niitä herätellään siis aiemmin. Outoa ettei sun lasta suostuta herättää aikasemmin...
Meidän lapsi ei nukahtanut päiväunille enää 3-vuotiaana päiväkodissa ja tämä oli ongelma ja kysyttiin mihin aikaan menee illalla nukkumaan. No mielestäni klo 21 ei ollut yhtään liian aikaisin. Itse olin tyytyväinen, että pystyimme järjestämään lapselle useimmiten katkeamattomat 10- 11 tunnin yöunet. Lapset on erilaisia kuten aikuisetkin myös uniasioissa. On tosi yksinkertaista väittää, että vanhemmat ovat tässäkin itsekkäitä ja syyllisiä, jos lasten nukkuminen ei mene yksiin päiväkodin vaatimusten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keiden luulet maksavan jo nyt sun subventoidun lasten hoitopalvelu. Päiväkotikeijunko?
Pelottaa päiväkodin aloitus. Täälläkin hoetaan kuinka pitäisi olla aktiivinen päiväkodin jälkeen. Mistä se aika ja energia revitään siihen aktiivisuuteen? Nukut 6h vaikka tarvitset unta 8h, valmistaudut töihin 1h, käytät 10h fyysisesti raskaaseen työpäivään työmatkoineen, haet lapsen päiväkodista, pitäisi käydä kaupassa, pitäisi valmistaa ruoka, pitäisi syödä, pitäisi pestä pyykit, pitäisi tehdä lapsen iltatoimet, pitäisi maksaa laskut, pitöusi pestä hiukset, pitäisi treenata kuntosalilla, pitäisi harrastaa liikuntaa, pitäisi nähdä ystäviä ja sukulaisia, pitäisi pitäisi pitäisi. Ja silti samaan aikaan pitäisi olla lapsen kanssa aktiivinen, ulkoilla metsässä ja olla läsnä kaikessa ja opettaa leipomaan ja opettaa kuorimaan perunat jne.
Miten teillä ihmiset riittää aika ja energia kun illassa on vain noin 3-4 tuntia käytössä tähän kaikkeen? Viikonloput kuluu siivotessa. Milloin te palaudutte töistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä omista rahoista? Mistä ne omat rahat tulee jos ei käy töissä? Aika omituinen logiikka sulla.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa päiväkkodin aloitus. Täälläkin hoetaan kuinka pitäisi olla aktiivinen päiväkodin jälkeen. Mistä se aika ja energia revitään siihen aktiivisuuteen? Nukut 6h vaikka tarvitset unta 8h, valmistaudut töihin 1h, käytät 10h fyysisesti raskaaseen työpäivään työmatkoineen, haet lapsen päiväkodista, pitäisi käydä kaupassa, pitäisi valmistaa ruoka, pitäisi syödä, pitäisi pestä pyykit, pitäisi tehdä lapsen iltatoimet, pitäisi maksaa laskut, pitöusi pestä hiukset, pitäisi treenata kuntosalilla, pitäisi harrastaa liikuntaa, pitäisi nähdä ystäviä ja sukulaisia, pitäisi pitäisi pitäisi. Ja silti samaan aikaan pitäisi olla lapsen kanssa aktiivinen, ulkoilla metsässä ja olla läsnä kaikessa ja opettaa leipomaan ja opettaa kuorimaan perunat jne.
Miten teillä ihmiset riittää aika ja energia kun illassa on vain noin 3-4 tuntia käytössä tähän kaikkeen? Viikonloput kuluu siivotessa. Milloin te palaudutte töistä?
Monet lapset eivät kaipaa sen ihmeempää aktiviteettia päiväkotipäivien jälkeen, varsinkaan silloin kun päiväkoti on uutta. On tärkeämpää sen jälkeen olla yhdessä rennosti eikä painaa tukka putkella jonnekin. Suorittaminen ei ole hyväksi lapsillekaan.
Meillä oli esikoiden kanssa sma ongelma päiväkodissa reilun vuoden ajan. Hän ei oikeastaan koskaan nukkunut päivällä, ei pitempiä pätkiä edes vauvana. Päiväkodissa joutui aina sänkyyn makaamaan, eikä edes saanut unta ennen kuin vasta joskus 40-50 minuutin kuluttua. Nukkui yleensä reilun tunnin päikkärit ( tai jopa pitempään kun tätien mielestä oli niin väsynyt) ja kotona nukahtaminen meniki sitten klo 23 tienoille. Mies oli toisella paikkakunnalla töissä ja menin itse nukkumaan jo ennen kymmentä. Makasin sitten aina reilun tunnnin sängyssä kuuntelemassa kun lapsi vielä iltasadun jälkeenkin höpötteli ja rallatteli sängyssä.
Meillä ongelma loppui siihen kun muutimme toiseen kaupunkiin ja lapsi siirtyi perhepäivähoitajalle. Hän oli aivan innoissaan kun ei tarvinnut maata pakolla, vaan sai leikkiä yksikseen, piirtää tai vaikka katsoa hoitajan kanssa hiihtokisoja.
Kyllä ymmärrän täysin mitä tarkoitat. meillä onneksi ollut tähän saakka perhepäivähoitaja, jonka kanssa nukkumisasiat menneet suht joustavasti. meidän lapsi 1v9kk ja unentarve vaikuttaisi olevan aikalailla 11,5h/vrk. Joko niin, että hän saa nukkua päivällä 2h ja yö on vain 9,5h eli 22-0730 (häntä ei meinaa saada aamulla ylös) TAI niin, että yö on 11,5h ja hän ei nuku päiväunia. Kaikkein sopivimmaksi olemme molemmat havainneet, että hän saa nukkua vain tunnin. Itselle klo 22 nukkumaan meno lapsen osalta on tuskastuttavan myöhään. Kun taas päivällä nukkunut, vaikka nukkuu klo 1230-1430, siirtää unia niin että ei vain väsytä illalla riittävästi. Jos nukkuu sen 11,5h yössä, menee nukkumaan klo 20. 2030 olisi vielä itselleni ok. Rytmin muutokset myös vaikeita kun lasta ei saa aiemmin nukkumaan ja aamulla joudun joskus nukkuvana pukemaan jos ilta venynyt. Kyllä mä pyytäisin, että unet rajattaisiin max tuntiin ellei takana ole esim poikkeuksellisen lyhyt yö.
ja ne jotka kuvittelevat, että olisi aikaa mennä klo 1730 jälkeen ulos kun tullaan kotiin. Joo ei. :D Meillä on päivällinen klo 18, iltatoimet aloitettava klo 1930. Siihen väliin ei jää pitkää hetkeä tehdä kotitöitä.
Ymmärrettävää lapsesi päiväkodin työntekijöiltä, sillä heille maksetaan aivan liian vähän palkkaa. Suuntaa kritiikkisi työnantajien järjestöille ja ammattijärjestöille.
Päiväkoti onneksi ollut päiväuniasioissa yhteistyökykyinen ja sen suhteen olen ollut onnekas.
Kun esikoiseni oli 1,5-2,5-vuotiaana ex-mieheni kotihoidossa, hän piti huolta, että lapsi nukkui aina 3 h:n päiväunet. Rytmiä ei suostunut muuttamaan, vaikka kaksivuotiaana lapsi kukkui aina yli puolen yön, nukkui katkonaisesti ja heräsi kanssani klo 6.30. No mieshän ei lapsenhoitoon osallistunutkaan työaikojeni ulkopuolella. Itselläni oli vaikeuksia jaksaa töissä ja kotona 6 tunnin katkonaisilla yöunilla ja lapsen kokonaisunimäärä jäi niin alhaiseksi, että lapsi oli huonotuulinen ja söi huonosti.
Kun mies oli kesälomamani aikana matkoilla, jätin lapselta päiväunet pois. Alkoi nukkumaan öisin 12,5 h putkeen ja muuttui iloisemmaksi ja söi hyvin.
Päiväuniin ei enää palattu, kun mieskin näki selvän eron matkansa jälkeen lapsessa.