Lapsi ei nuku yöllä, koska päiväkodin hoitajat haluavat laiskotella!
Ongelma on siis se, että olen sanonut päiväkotiin, ettei lapseni (täyttää pian 4v) tarvitsisi nukkua enää mitään kahden tunnin päiväunia, koska sitten se vaikuttaa jo hänen yöuniinsa. Myös neuvolassa sanottiin, että tämä ok. Päiväkodin hoitajat eivät kuitenkaan suostu rajoittamaan päiväunia selittäen, että koska lapseni nukahtaa päivällä niin hän myös tarvitsee nuo unet, vaikka tiedän kyllä, että oikea syy on se, että se on heidän ainut hengähdystaukonsa päivän aikana, että kaikki lapset nukkuvat eivätkä halua tietenkään luopua moisesta tauosta. Minä taas en pysty kuvitella, miten tulen jaksamaan itse töissä, kun yöt ovat yhtä h*lvettiä, kun lapsi ei nuku. Viikonloput menevät paremmin, en vie lasta päiväunille, mutta saa pitää lepotauon - nukahtaakin, jos siltä tuntuu. Yleensä hänelle riittää n. puoli tuntia pötköttelyä sohvalla ja öisin nukkuu sitten normaalisti ja putkeen 10 tuntia, kuten kuuluu. Päiväkoti koittaa selittää, että koska lapseni nukahtaa päivällä, niin hän selvästi tarvitsee ne unet. Ja kun hän on nukkunut yön huonosti ja sitten nukkunut päivällä tuntikausia, niin toki se synnyttää viikottaisen noidan kehän, että hän tarvitsee ne unet päiväkodissa vain koska yö on mennyt huonosti, koska hän on edellisenä päivänä nukkunut parin tunnin unet päivällä. Minä tosin tunnen lapseni paremmin ja tiedän, että hän kyllä nukahtaa ihan mihin tahansa aikaan päivästä, jos hänet vain laittaa nukkumaan ja hän voi nukkua vaikka 3 tuntia, jos antaa nukkua eikä herätä. Mutta tottakai tällainen vaikuttaa heti yöuniin. Miten saisin kommunikoitua päiväkotiin, ettei lapsen tarvitsisi nukkua päivällä vaikka hänellä onkin ominaisuutenaan kyky nukahtaa päivällä nukkumaanlaittaessa tarkoittamatta sitä, että hän nuo unet tarvitsisi? En tiedä, saako tästä sepustuksesta mitään selvää, mielenterveys kohta ihan riekaleina näiden yöriekkumisten takia.
Kommentit (282)
Eskarilaisia ei kyllä nukuteta missään päiväkodissa enää, Omilla (3 kpl) oli kyllä lepohetki, jolloin voi maata patjalla ja lukea kirjaa tms. Lepääminen ja hiljaa oleminen on ihan hyviä taitoja opetella, samoin lukeminen tietysti.
MInusta tässä on pääongelma se, että vanhemmat haluavat, että lapset riehutetaan ja uuvutetaan päiväkodissa ihan piippuun, heille opetetaan siellä kaikki mahdollinen luistelusta uintiin, ja vanhemmat voivat sitten vaivoin seurustella heidän kanssaan max 2 h illalla, minkä jälkeen lapsoset vaipuvat unten maille, eikä heistä ole vanhemmilleen minkään sortin vaivaa.
Omien lasten päiväkotiaikana siellä oli myös perhe, jossa lapset laitettiin iltaunille klo 19. He tulivat päiväkotiin viimeisten joukossa, että ehtivät vielä puurolle, kun sitä ei viitsitty aamulla kotona keittää. Hirveä vänkääminen, kun tulivat joskus niin myöhään, että puurokattilat oli jo pesty. Heidän lapsosensa eivät nukkuneet päiväunia (outoa, vai mitä), kun niille klo 12 alettiin lapsia laittaa. Eli kotona rytmi oli niin kertakaikkisen pielessä, kun voi olla.
Päiväuniaika on pääsääntöisesti klo 12-14, eli klo 12 alkaa sadun lukeminen ja nukuttaminen. Klo 14 viimeistään herätetään, joten ei sitä päiväuniaikaa tule maksimissaankaan kuin jotain 1 h 45 min, useimmiten varmaan n. 1,5h. Ja ei lapsi nukahda, jos ei nukuta.
Päiväkodin jälkeen lapsi tarvitsee vanhempien huomiota, yhteistä tekemistä ja juttelua, sylissä pitämistä ja rauhoittumista. Sen jälkeen nukuttaa kyllä illallakin, n. klo 21. Siitä unta klo 6:30- 7 asti ja 1,5 h päiväunet, niin unta tulee kaikkinensa 11-12 h, eli just se, mitä kuuluukin.
En tiedä, oletteko huomanneet, että lasten keskittymistaito on todella rapautunut. Mä väitän, että syynä on liian vähä nukkuminen. Unensaantia vaikeuttaa vähäinen liikunta ja ulkoilu, 3 h:n suositukseen pääsee hyvin harva lapsi, ja lisäksi älylaitteet, joilla liian moni lapsi saa pelata liian paljon. On hälyttävää, että iso prosentti kuudesluokkalaisista lapsista ei osaa uida tai luistella. Monissa joukkuelajeissa (esim. jalkapallo) näkyy lasten huonot perusliikuntataidot. Lapset eivät vapaa-aikana pyöräile tai pelaa pihapelejä, kauppaan mennään autolla, samoin melkein mihin tahansa muualle.
Eli näkisin, että tässä on kyse paljon isommasta asiasta. Vanhemmat yrittävät päästä liian helpolla. Omalle liikunnalle raivataan aikaa ja lapselle tyrkätään siksi aikaa älylaite käteen. Mä peräänkuuluttaisin hyötyliikuntaa, työmatkojen kulkemista pyörällä, juosten tai kävellen, jollon kotiin tultua päivän liikunnat olisi jo suoritettu. Lasten kanssa pitäisi uida, pyöräillä, tehdä retkiä.
Tulkaa tämän jälkeen kysymään vielä siitä nukkumisesta, jos on asiaa.
Pakkonukutusta siis