Lapsi ei nuku yöllä, koska päiväkodin hoitajat haluavat laiskotella!
Ongelma on siis se, että olen sanonut päiväkotiin, ettei lapseni (täyttää pian 4v) tarvitsisi nukkua enää mitään kahden tunnin päiväunia, koska sitten se vaikuttaa jo hänen yöuniinsa. Myös neuvolassa sanottiin, että tämä ok. Päiväkodin hoitajat eivät kuitenkaan suostu rajoittamaan päiväunia selittäen, että koska lapseni nukahtaa päivällä niin hän myös tarvitsee nuo unet, vaikka tiedän kyllä, että oikea syy on se, että se on heidän ainut hengähdystaukonsa päivän aikana, että kaikki lapset nukkuvat eivätkä halua tietenkään luopua moisesta tauosta. Minä taas en pysty kuvitella, miten tulen jaksamaan itse töissä, kun yöt ovat yhtä h*lvettiä, kun lapsi ei nuku. Viikonloput menevät paremmin, en vie lasta päiväunille, mutta saa pitää lepotauon - nukahtaakin, jos siltä tuntuu. Yleensä hänelle riittää n. puoli tuntia pötköttelyä sohvalla ja öisin nukkuu sitten normaalisti ja putkeen 10 tuntia, kuten kuuluu. Päiväkoti koittaa selittää, että koska lapseni nukahtaa päivällä, niin hän selvästi tarvitsee ne unet. Ja kun hän on nukkunut yön huonosti ja sitten nukkunut päivällä tuntikausia, niin toki se synnyttää viikottaisen noidan kehän, että hän tarvitsee ne unet päiväkodissa vain koska yö on mennyt huonosti, koska hän on edellisenä päivänä nukkunut parin tunnin unet päivällä. Minä tosin tunnen lapseni paremmin ja tiedän, että hän kyllä nukahtaa ihan mihin tahansa aikaan päivästä, jos hänet vain laittaa nukkumaan ja hän voi nukkua vaikka 3 tuntia, jos antaa nukkua eikä herätä. Mutta tottakai tällainen vaikuttaa heti yöuniin. Miten saisin kommunikoitua päiväkotiin, ettei lapsen tarvitsisi nukkua päivällä vaikka hänellä onkin ominaisuutenaan kyky nukahtaa päivällä nukkumaanlaittaessa tarkoittamatta sitä, että hän nuo unet tarvitsisi? En tiedä, saako tästä sepustuksesta mitään selvää, mielenterveys kohta ihan riekaleina näiden yöriekkumisten takia.
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset voi hoitaa kotona ihan itse. Yksilöllisyys edellä. Siinä ryhmässä on 30 muutakin lasta kuin sun pikku Mimmu.
Just näin!Hoitakaa ipananne sitten ihan itse,kun mikään ei ole hyvä!Ja miksi olette tehneet ne,jos ei ole varaa hoitaa kotona?
Miten niin mikään ei ole hyvä? Se on hyvä, että lapsi kuuntelee sadun ja menee sitten lukemaan, leikkimään legoilla tms. ja tämän ansiosta nukkuu kotona sitten hänelle sopivat 12h yöunet eikä huutoitke puolta yötä ja aamua.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrettävää lapsesi päiväkodin työntekijöiltä, sillä heille maksetaan aivan liian vähän palkkaa. Suuntaa kritiikkisi työnantajien järjestöille ja ammattijärjestöille.
Tässäpä oiva ratkaisu akuuttiin ongelmaan. Kyllä lasten hyvinvoinnista pitää edes yrittää huolehtia. Ei ole vanhempien vika hoitajien palkkataso.
Tämäkin ketju kertoo että päiväkotihoito ei kovinkaan usein ole lapselle se paras.
On täysi mahdottomuus luoda yksilöllistä hoitoa kun lapsia on laumoittain ja aikuisia vaan pari. Ihan sama mitä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa päiväkodin aloitus. Täälläkin hoetaan kuinka pitäisi olla aktiivinen päiväkodin jälkeen. Mistä se aika ja energia revitään siihen aktiivisuuteen? Nukut 6h vaikka tarvitset unta 8h, valmistaudut töihin 1h, käytät 10h fyysisesti raskaaseen työpäivään työmatkoineen, haet lapsen päiväkodista, pitäisi käydä kaupassa, pitäisi valmistaa ruoka, pitäisi syödä, pitäisi pestä pyykit, pitäisi tehdä lapsen iltatoimet, pitäisi maksaa laskut, pitöusi pestä hiukset, pitäisi treenata kuntosalilla, pitäisi harrastaa liikuntaa, pitäisi nähdä ystäviä ja sukulaisia, pitäisi pitäisi pitäisi. Ja silti samaan aikaan pitäisi olla lapsen kanssa aktiivinen, ulkoilla metsässä ja olla läsnä kaikessa ja opettaa leipomaan ja opettaa kuorimaan perunat jne.
Miten teillä ihmiset riittää aika ja energia kun illassa on vain noin 3-4 tuntia käytössä tähän kaikkeen? Viikonloput kuluu siivotessa. Milloin te palaudutte töistä?
Kuvaus on kuin omasta elämästäni lähes parin viime vuosikymmenen ajalta, paitsi että 10 tunnin työpäivä työmatkoineen ei kulu fyysisesti raskaassa työssä, vaan henkisesti vaativassa asiantuntijatyössä. Lapseni ovat nyt jo teini-iässä, ja valitettavasti ainakin heidän kohdallaan näyttää yökukkuminen sujuvan melkein yhtä luontevasti kuin pikkulapsi-iässä - nyt se vain on kuljeskelua yöpalalle keittiöön, vessa- ja kylppärikäyntejä jne, joiden takia ei itse tarvitse nousta, mutta herättää yhtä kaikki, ja takaisin uneen pääsy ei onnistu välttämättä koko yönä.
En osaa sanoa, millä tuosta kaikesta kuvatusta oikein voi selvitä - mutta jotenkin tässä vaan mennään päivästä toiseen. Urakehitykseen en ole panostanut enkä tavoitellut esim. vastuullisia esimiestehtäviä. Ystävät ovat aika lailla jääneet, enkä ole oikein muutenkaan jaksanut kamppailla saadakseni omaa aikaa. Liikuntaharrastuksessa sinnittelen joten kuten mukana, siinäkin on välillä ollut katkoja. Kirjallisuus, taide-elämykset silloin tällöin - ne pitävät pään pinnalla. Perhe toki antaa paljon, mutta myös ottaa.
En ole lukenut koko ketjua, mutta kuulostaa oudolta tuo päiväkodin toiminta. Meillä on ainakin ohjeet joistakin lapsista, että heidät pitää herättää jonkin ajan päästä jos/kun nukahtavat. Sekä isompien että ihan pienten ryhmässä on tällaisia lapsia. Ja monet lapset ovat vain sen tunnin sängyssä lepäämässä ja sitten noustaan leikkimään rauhallisia leikkejä toiseen huoneeseen. Joskus siihen aikaan myös herätetään ne, jotka eivät saisi nukkua.
Meillä aina herätetty ne jotka tarvitsee herättää. Syynä on juuri tämä, koska pikku Pena ei illalla millään meinaa nukahtaa ja valvoo myöhään. No kävikö mielessänne, että se pikku Pena saattaa olla yliväsynyt! Jolloin nukahtaminen illalla on hyvin hankalaa. Lisätään tähän vielä nekin perheet, jotka laittavat lapsensa yöunille "nukkumaan" klo 18, koska oma-aika vanhemmille! Lisätään vielä sekin, että valitettavasti suuri osa nykyajan vanhemmista ovat aivan pulassa oman vanhemmuutensa kanssa ja juuri silloin kaikki syylliset ovat siellä päiväkodissa töissä. Minun omat viisi aikuista lasta ovat varmasti epänormaaleja, kun ovat nukkuneet päiväkodissa päiväunet ja menneet yöunille klo 21. On muuten hirveetä nostaa 3-vuotiaita 30 min tai muun vanhempien määräämän uniajan jälkeen ylös. Ihan silkkaa lapsen kidutusta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aina herätetty ne jotka tarvitsee herättää. Syynä on juuri tämä, koska pikku Pena ei illalla millään meinaa nukahtaa ja valvoo myöhään. No kävikö mielessänne, että se pikku Pena saattaa olla yliväsynyt! Jolloin nukahtaminen illalla on hyvin hankalaa. Lisätään tähän vielä nekin perheet, jotka laittavat lapsensa yöunille "nukkumaan" klo 18, koska oma-aika vanhemmille! Lisätään vielä sekin, että valitettavasti suuri osa nykyajan vanhemmista ovat aivan pulassa oman vanhemmuutensa kanssa ja juuri silloin kaikki syylliset ovat siellä päiväkodissa töissä. Minun omat viisi aikuista lasta ovat varmasti epänormaaleja, kun ovat nukkuneet päiväkodissa päiväunet ja menneet yöunille klo 21. On muuten hirveetä nostaa 3-vuotiaita 30 min tai muun vanhempien määräämän uniajan jälkeen ylös. Ihan silkkaa lapsen kidutusta.
Eivät ne sinun viisi aikuista lastasi ole epänormaaleja, mutta he ovat paljon unta tarvitsevaa sorttia. Lapsena he ovat vaivattomia vanhemmilleen, kun heidät voi pistää helposti nukkumaan sekä päivällä että illalla.
Minun lapseni ovat aina olleet vähäunisia. Eivät ole nukkuneet päivähoidossa eivätkä kotonakaan niin kauhean aikaisin. Onhan siinä ollut vaivaa, mutta toisaalta mikäpä olisi parempaa kuin ajan viettäminen omien lasten kanssa.
Luin tutkimuksesta, jonka mukaan vähäuniset lapset ovat älykkäämpiä kuin paljon nukkuvat - koska saavat enemmän virikkeitä. Siitä en tiedä, mutta aikuisena on ainakin kiva, että on enemmän vapaa-aikaa. Mieheni katsoo joka ilta leffan minun käytyäni nukkumaan, ja kadehdin häntä siitä. Yli 700 tuntia vuodessa enemmän omaa aikaa kuin minulla, joka nukun sen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi sanaa: yksityinen päiväkoti :)
Ei sekään kaikkea pelasta. On paikkoja, joissa ei lapsia laiteta lepohetkelle, jos eivät nuku kotonakaan enää päiväunia. Silloin he tekevät jotain hiljaisia tehtäviä, esim. palapelit, piirtäminen ym., kun osa lapsista nukkuu. On paikkoja, joissa lapsi herätetään vanhempien kanssa yhdessä sovitun ajan jälkeen. Mutta on myös paikkoja, joissa kaikki nukkuu esim. 2h, vaikka vanhemmat pyytäisi mitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyväksynyt, että lapsi ei nuku yöllä. Hän menee nukkumaan noin klo 1 yöllä ja minä valvon kanssaan siihen asti. Herätys on aamulla klo 6.45, puen nukkuvan lapsen haalariin ja vien hoitoon, jossa hän kiukkuaa koko aamun ja vie käytännössä yhden hoitajan ajan kokonaan. Aamupalakaan ei väsyneenä maistu. Aamulla ulkoillessa hän on vaisu ja jo ennen lounasta valmis nukkumaan. Päiväunet hän nukkuu kunnolla ja hoidossa antavat nukkua pitkään. Niinpä lapsi jaksaa valvoa yöllä pitkään.
Päiväkodissa on moneen kertaan sanottu, että heillä ei ole aikaa olla yhden lapsen kanssa aamupäivää, unirytmiin täytyy tulla muutos. Olen ollut ihmeissäni ja kertonut, että viikonloppuna meillä sujuu hyvin: lapsi heräilee itsekseen noin 7.30 ja menee illalla nukkumaan noin klo 20. Mikä siinä mahtaa olla, että kotona rytmi on näin erilainen.
”Minä olen hyväksynyt”?
No, mä en kyllä pystyisi hyväksymään tilannetta, jossa oma lapsi voi kaikki arkipäivät jotenkin huonosti. Liian tärkeä asia, että pesisin vain käteni koko hommasta sanoen ”ne tekee siellä päiväkodissa näin, en mä tälle mitään voi”.
En tietenkään tiedä, mitä itse kukin voi tossa tilanteessa tehdä. Joku voi vaikuttaa omaan työaikaansa, joku toinen ei. Jossain on vaihtoehtoja päivähoitopaikoissa, jossain ei. Ja noin miljoona muuta muuttujaa.
Ymmärrän kyllä, että toi ”olen hyväksynyt tilanteen” on osin sarkasmia, mutta mulla ei olis sydäntä hyväksyä sitä käytännön tasolla. Tilanteeksi, joka toistuu joka arkipäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi sanaa: yksityinen päiväkoti :)
Ei sekään kaikkea pelasta. On paikkoja, joissa ei lapsia laiteta lepohetkelle, jos eivät nuku kotonakaan enää päiväunia. Silloin he tekevät jotain hiljaisia tehtäviä, esim. palapelit, piirtäminen ym., kun osa lapsista nukkuu. On paikkoja, joissa lapsi herätetään vanhempien kanssa yhdessä sovitun ajan jälkeen. Mutta on myös paikkoja, joissa kaikki nukkuu esim. 2h, vaikka vanhemmat pyytäisi mitä.
Yksityinen päiväkoti huonommilla resursseilla ja alimiehityksellä on jotenkin ratkaisu..? Ei ole.
Mikä ihme saa jotkut edelleen luulemaan, että yksityiset palveluntarjoajat olisivat jotenkin parempi vaihtoehto lasten tai vanhusten hyvinvoinnin suhteen? Miten se yrityksen voitontekeminen parantaa näiden hoidettavien asemaa?
Jos yksityisessä päiväkodissa jätetään päikkärit väliin, säästetään varmaan lakanoissa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi uraäiti, joka arvosti päiväkodin päiväunia ja näki sen antavan lapselle hyvinvointia. Muutaman vuoden sitä omaa aikaa ei ollut, mutta sen mä olin ihan valinnut raskautuessani.
Vierailija kirjoitti:
Selitäpä, miten kyse voisi olla yliväsymyksestä, jos lapsi nukahtaa hyvin illalla kun päiväunia ei ole nukuttu, ja huonosti kun päiväunet on nukuttu? Ellei sitten ajattele päiväunien väsyttävän enemmän kuin piristävän.
sipulisallaattii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyväksynyt, että lapsi ei nuku yöllä. Hän menee nukkumaan noin klo 1 yöllä ja minä valvon kanssaan siihen asti. Herätys on aamulla klo 6.45, puen nukkuvan lapsen haalariin ja vien hoitoon, jossa hän kiukkuaa koko aamun ja vie käytännössä yhden hoitajan ajan kokonaan. Aamupalakaan ei väsyneenä maistu. Aamulla ulkoillessa hän on vaisu ja jo ennen lounasta valmis nukkumaan. Päiväunet hän nukkuu kunnolla ja hoidossa antavat nukkua pitkään. Niinpä lapsi jaksaa valvoa yöllä pitkään.
Päiväkodissa on moneen kertaan sanottu, että heillä ei ole aikaa olla yhden lapsen kanssa aamupäivää, unirytmiin täytyy tulla muutos. Olen ollut ihmeissäni ja kertonut, että viikonloppuna meillä sujuu hyvin: lapsi heräilee itsekseen noin 7.30 ja menee illalla nukkumaan noin klo 20. Mikä siinä mahtaa olla, että kotona rytmi on näin erilainen.Olisiko sama noidankehä, eli nukkuu siellä päiväkodissa vähän liian hyvin ja sitten yö menee heräillessä/valvoessa. Monesti minullekin marmatettu, että väsynyt lapsi. Eipä se ihme ole, kun yö ei suju, niin päivällä väsyttää. Pitäisi saada käännettyä unirytmi yöpainotteiseksi.
Sehän se on. Minusta vain on turha laittaa lapsi nukkumaan viimeistään klo 21, kun ei yhtään väsytä. Joka tapauksessa hän valvoisi hyvinkin 3 tuntia ja nukkumisesta tulisi "peikko". Viikonloppuna ei ole päiväunia, joten lapsi on illalla väsynyt ja nukahtaa klo 20. Päiväkoti ei suostu luopumaan päiväunipakosta, joten kärsikööt kaikessa rauhassa aamut väsyneen lapsen kanssa, hehän sen ovat aiheuttaneet.
Näin on. Toki voisi kysyä heiltä, kumman ottavat mielummin; Heti aamulla kiukkuavan ja väsyneen lapsen tai lapsen, joka nukkunut yön hyvin ja touhuaisi rauhassa päiväuni-ajan omia juttujaan (vaikkei nuku). Saahan ne hoitajatkin siinä tauon, jos lapsi vaikka piirtelee tai askartelee. Itsekin miellän ne taukoina omassa arjessa.
Jep. 18 lasta niin kaikki varmasti piirtelee kokoajan rauhassa. Hieman eri tilanne kuin yhden oman kanssa tauko samalla. Eikä siinä, hoitajalla ainakin meillä on se tauko aina siinä lasten vieressä. Kerran viikossa pääsee kahvi tauolle pois ryhmästä. Mutta se, onko siinä1 vai 11 vai 21 on ihan eri asia. Olisi myös mukava että nämä ihmiset jättäisivät itae joskus kaikki taukonsa pitämättä. Söisivät ja kahvittelisiavat samalla kun tekevät töitä ja tietoakaan että ehtisi työkavereita kunnolla näkemään tai kuulumisia vaihtamaan koskaan. Ei se nyt niin juhlaa aina ole. Ja se tosiasia että siellä ryhmässä on se 22 äidin pikku kullanmurua eikä vain se sinun joka tuppaa aina vanhemmilta unohtumaan. Lapsi kun saattaa käyttäytyä aika erilailla ryhmässä kuin kotona yksikseen. Mutta mitä tulee aloitukseen, kyllä meillä ainakin on ihan lapsia jotka saavat nukkua vain sen puoliaen tuntia ja sitten herätetään jotta uni tulee yöllä. Jotkut nousevat hyvin ja jotkut taaa itksevät puolituntia herätyksen jälkeen väsyään.
Joo, itsekään en ensinnäkään tiedä, miksi mun kohta neljä vuotias lapsi on laitettu päiväkodissa alle kolme vuotiaiden ryhmään! Siellä tottakai vauvat ja taaperot nukkuu päiväunet, mutta ei oteta huomioon, että isompiakin on. Se palaute, mitä itse olen saanut lapsen käytöksestä päiväkodissa, niin on siellä suorastaan enkeli. Kotona sitten tahtoa riittää. Mielestäni riittäisi ihan hyvin maksimissaan puolen tunnen unet hänelle ja ihan satavarmasti piirtelisi ja tekisi palapelejä hiljaa loppuajan. Ja yöllä saataisiin molemmat nukuttua. Itellä sekoaa ainakin pää ihan justiin, jossen saa yöllä nukuttua. -Ap
Meneppä nyt polkemaan jalkaa johtajan huoneeseen ja kysymään MIKSI hän on pienten ryhmässä! Yleensä siirretään jos mahdollista heti isoille kun on 3v. JA todellakin,kaikki lapset ovat yksilöitä eikä "tekemättömiä töitä" saa sälyttää lasten niskoille! Jääkööt tekemättä,pääadsiallinen työ kun kuitenkin ovat ne lapset,eikä pesemättömät pyykit! JA mitkä ihmeen pyykit,pesulat on sitä varten! Ja jos on siivottavaa,niin silloin pitää hankkia siivooja. Ärsyttää nämä kaikenmaailman selitykset "muista töistä"!
Joo,sinne vaan,"pomon" koppiin kyselemään,ei täällä ole kuin turhia neuvoja! Jokainen on oman lapsensa asiantuntija piste.
Meillä ei ainakaan ole rahaa siivoojaan tai keittiötyöntekijään erikseen. Hoidamme päiväkodilla itse kaiken lamppujen vaihtoa ja ikkunoiden pesua myöten. Meillä tosin vanhemmat ovat erittäin tyytyväisiä ja pidämme vain puolen tunnin pakollisen lepohetken lapsilla. Pienimmät toki saavat nukkua 2h, jos sitä tarvitsevat. Joskus menee 2 viikkoa ilman taukoja, mutta sitten kun on esimerkiksi flunssakausi, ehdimme siivoilla muunakin aikana ja pidämme pitempiä taukoja.
Oma tyttö lopetti päiväunet 2 vuotiaana. Ei vaan nukkunut enää, vaikka olisi pakottanut olla sängyssä. Riippuu tosi paljon päiväkodin työntekijöistä/ilmapiiristä, miten lasten yksilölliset tarpeet huomioidaan. Yleensä ei mitenkään. Osaksi ongelma on henkilökunnan vähyys, osaksi heidän oma joustamattomuus.
Ymmärrän, että henkilökunta tarvitsee taukoja, mutta tiedän tapauksia, joissa 2 tuntia on pakko lasten pysyä sängyssä pitkällään hiljaa. Henkilökunta kahvittelee sen ajan. Olen sijaistaessa nähnyt todella inhottavia tilanteita, kun lasta yritetään pakottaa nukkumaan päiväunia ja olemaan sängyssä paikallaan. Raivokohtauksia, kiinnipitämisiä ja syyllistämistä. Ihan turhaan. Lapsi olisi kyennyt leikkimään rauhallisesti päivälevon ajan. Pelkkää vallankäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap.ta. Oma lapseni nukkui pk.ssa ja valvoi pirteänä klo 23-23 asti. Ja kun herätin klo 7 oli taatusti ensimmäinen joka nukahti päiväkodissa. Olen myös pk.ssa itse töissä ja meillä lepäillään 30-40 min, jona aikana luetaan satuja ja kuunnellaan lasten lauluja, samaan aikaan ruokatilat siivotaan. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että pieni preikki on lapsille paikallaan ja ehdottomasti ääneen luettu satu on lapsen parhaaksi, mutta nukkua ei tarvitse, jos lapsi ei tarvitse unia. . Aikuisten kahvitauko on 10 min. ainoa tauko pois ryhmästä koko päivänä, meillähän ei ole ruokataukoa.
Päiväkodissa vaan on nykyään niin paljon työtehtäviä, joita ei lasten läsnäollessa voi tehdä, joten niitä pyritään tekemään silloin kun lapset nukkuu, mutta senhän sinä tiedätkin kun olet pk:ssa itsekin töissä. Ei se nukkariaika mitään lorvailua ja kahvittelua hoitajille ole.
Onko sinulla ap pitkäkin kokemus toimia virkeänä noin 8 tuntia päivässä riekkuvan ja kiljuvan suuren lapsijoukon hoitajana ilman ainuttakaan taukoa? Kuule ei se päiväkodin henkilökuntakaan ole nitään duracell-pupuja, jotka jaksavat ja jaksavat ja jaksavat ... Päivälevon aikana se henkilökunta ehtii istahtaa alas ja suunnitella jo seuraavien päivien ohjelmaa. Jätä se tablettitai läppäri tai luuri huomiotta ja puuhaa sen sijaan lapsesi kanssa iltapäivät ja illat. Nyt alkaa olla jo valoisaakin pidempään, joten ulkoilu onnistunee hyvin.
Meillä pyritään kuuntelemaan vanhempien toiveita, mutta kyllä se on kamalaa pitää hereillä lasta joka on superväsynyt. Nuokkuu ja kiukuttelee loppupäivän, koska vanhempien mielestä hän ei tarvitse unta päivällä, koska ei nuku päikkäreitä kotonakaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama homma. Päiväkodista suostuivat luopumaan päiväunista vasta sitten, kun neuvolasta soitettiin päikkyyn ja kerrottiin, että kotona on nukahtamisvaikeuksia niiden päiväunien takia.
Eikö tässä asiassa ole vieläkään tullut tolkkua? Noin 20 vuotta sitten me saimme avun Jyväskylän yliopistossa alan ammattilaisia kouluttaneelta päiväunigurulta, jonka kutsuimme kylään. Tai siis päiväkoti iloitsi kovasti hänen käynnistään, ja me osallistuimme erittäin aktiivisesti.
Riekaannuin lokeroon ilmaantuneesta lapusta, jossa luki "älä herätä nukkuvaa koiranpentua äläkä lasta, niistä tulee luonnevikaisia".
Sopii tulla keskustelemaan aiheesta vieläkin, lapsi on aikuinen ja työelämässä. Yövuorot sujuvat mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pyritään kuuntelemaan vanhempien toiveita, mutta kyllä se on kamalaa pitää hereillä lasta joka on superväsynyt. Nuokkuu ja kiukuttelee loppupäivän, koska vanhempien mielestä hän ei tarvitse unta päivällä, koska ei nuku päikkäreitä kotonakaan.
Eikö teille ole kukaan kertonut, että ehkä se lapsi tarvitsee päivälevon aikaisemmin? Ehkä hän on se, jonka kotiväki joutuu heräämään töihin jo kuudelta, ja lapsi myös. Siispä hän on teidän laitoksen päiväuniaikaan liian väsynyt, nukkuu liian pitkään ja sitten ei saa illalla unta.
Kierteen voi katkaista järjestämällä lepohetken myös aamupäivällä ennen lounasta. Ei ole edes vaikeaa, mutta naisvaltaisen alan tapaan ei voi kuvitella muutosta vaan vängätään vastaan " mutta kun ..." ja keksitään selityksiä vanhalle käytännölle.
Mun exää ei kiinnostanut kuin oman päivän helppous vaikka sai kaikki yöt nukkua rauhassa. Mä sitten nukuin jos nukuin kun hän ei saanut lasta syömään, antoi nukkua vaikka illalla klo 19 autossa jne. Järkyttävän yön jälkeen itselläkin houkutus antaa nukkua 2h mutta sen tietää että kostautuu illalla kun lasta ei väsytä ja itse aivan väsymyksestä sekaisin. Luulisi kuitenkin että ihminen jota lapsi ei koskaan valvota ja illatkin saa rentoutua niin jaksaisi valveilla sen 8-9h ja tunnin unet.