Lapsi ei nuku yöllä, koska päiväkodin hoitajat haluavat laiskotella!
Ongelma on siis se, että olen sanonut päiväkotiin, ettei lapseni (täyttää pian 4v) tarvitsisi nukkua enää mitään kahden tunnin päiväunia, koska sitten se vaikuttaa jo hänen yöuniinsa. Myös neuvolassa sanottiin, että tämä ok. Päiväkodin hoitajat eivät kuitenkaan suostu rajoittamaan päiväunia selittäen, että koska lapseni nukahtaa päivällä niin hän myös tarvitsee nuo unet, vaikka tiedän kyllä, että oikea syy on se, että se on heidän ainut hengähdystaukonsa päivän aikana, että kaikki lapset nukkuvat eivätkä halua tietenkään luopua moisesta tauosta. Minä taas en pysty kuvitella, miten tulen jaksamaan itse töissä, kun yöt ovat yhtä h*lvettiä, kun lapsi ei nuku. Viikonloput menevät paremmin, en vie lasta päiväunille, mutta saa pitää lepotauon - nukahtaakin, jos siltä tuntuu. Yleensä hänelle riittää n. puoli tuntia pötköttelyä sohvalla ja öisin nukkuu sitten normaalisti ja putkeen 10 tuntia, kuten kuuluu. Päiväkoti koittaa selittää, että koska lapseni nukahtaa päivällä, niin hän selvästi tarvitsee ne unet. Ja kun hän on nukkunut yön huonosti ja sitten nukkunut päivällä tuntikausia, niin toki se synnyttää viikottaisen noidan kehän, että hän tarvitsee ne unet päiväkodissa vain koska yö on mennyt huonosti, koska hän on edellisenä päivänä nukkunut parin tunnin unet päivällä. Minä tosin tunnen lapseni paremmin ja tiedän, että hän kyllä nukahtaa ihan mihin tahansa aikaan päivästä, jos hänet vain laittaa nukkumaan ja hän voi nukkua vaikka 3 tuntia, jos antaa nukkua eikä herätä. Mutta tottakai tällainen vaikuttaa heti yöuniin. Miten saisin kommunikoitua päiväkotiin, ettei lapsen tarvitsisi nukkua päivällä vaikka hänellä onkin ominaisuutenaan kyky nukahtaa päivällä nukkumaanlaittaessa tarkoittamatta sitä, että hän nuo unet tarvitsisi? En tiedä, saako tästä sepustuksesta mitään selvää, mielenterveys kohta ihan riekaleina näiden yöriekkumisten takia.
Kommentit (282)
Minulla oli kuulemma aivan samanlainen tilanne lapsena, paitsi että tämän päikyn tädit olivat suoraan sanoneet äidilleni, että tarvitsevat kahvitaukonsa. Aina en edes saanut unta, ja koska kaksi tuntia oli lapselle pitkä aika maata valveilla jos ei nukuta, niin potkin yläpuolella nukkuvaa selkään, kuiskailin ja etsin muita hereillä olevia ym. Onneksi se oli vain lyhyt ajanjakso elämässä ja eskariin mennessä loppui.
Olen ilmeisesti aina ollut huonouninen ja vähäuninen, myös lapsena. Lapsuusiän jälkeen en ole kertaakaan kyennyt nukahtamaan päiväsaikaan tai torkkumaan, edes kipeänä ja edes vaikka olisin nukkunut vain 2 tunnin yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teidän mielestä 4-vuotias pitää/pitäisi nukuttaa illalla?
Rutiineilla. Päiväkodin jälkeen päivällinen, ulkoilua, iltapala ja rauhoittuminen.
+ valojen himmentäminen tuntia ennen nukkumaan menoa. Kun täällä takerrutaan nyt pikkuasioihin se nukkuttaminen alkaa jo siitä kotiin tulosta. Ei meillä jäädä sinne lapsen huoneeseen hengailemaan vaan sanotaan hyvää yötä ja poistutaan. Eli pidetään selkeä rajat, että nukkumaan meno on nukkumaan menoa, eikä esim. juttelutuokio. Rouhoittumisen aikaan, kun annetaan sitä huomioita, luetaan, jne...ei lapsen tarvitse enää hakea sitä huomiota.
Lapsi kyllä nukahtaa muutamassa minuutissa iltasadun jälkeen ja nukkuu rauhakseen 2-3h, mutta sitten alkaa heräily ja pyöriminen. Tätä ongelmaa ei ole viikonloppuisin, kun ei nuku päiväunia. Pitää lepohetken ja yöllä vetelee sikeitä 10h putkeen ja katkotta, kuten kuuluukin ja tämän olen kertonutkin jo aiemmin täällä. -Ap
Voisitko nukkua eri huoneessa kuin lapsi? Silloin pyöriminen ei haittaa sinua.
Päiväkodeissa aika paljon lapsettomia työntekijöitä, joko nuoria tai lapsettomia vanhempia tätejä. Ei mitään ymmärrystä lapsiperheen elämästä. Sitten vielä naisia jotka venyneet loputtomiin ja kostavat sen äideille joilla lapsia on. Nelivuotiaan päiväunet tästä hyvä esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rutiineilla. Päiväkodin jälkeen päivällinen, ulkoilua, iltapala ja rauhoittuminen.
+ valojen himmentäminen tuntia ennen nukkumaan menoa. Kun täällä takerrutaan nyt pikkuasioihin se nukkuttaminen alkaa jo siitä kotiin tulosta. Ei meillä jäädä sinne lapsen huoneeseen hengailemaan vaan sanotaan hyvää yötä ja poistutaan. Eli pidetään selkeä rajat, että nukkumaan meno on nukkumaan menoa, eikä esim. juttelutuokio. Rouhoittumisen aikaan, kun annetaan sitä huomioita, luetaan, jne...ei lapsen tarvitse enää hakea sitä huomiota.
Lapsi kyllä nukahtaa muutamassa minuutissa iltasadun jälkeen ja nukkuu rauhakseen 2-3h, mutta sitten alkaa heräily ja pyöriminen. Tätä ongelmaa ei ole viikonloppuisin, kun ei nuku päiväunia. Pitää lepohetken ja yöllä vetelee sikeitä 10h putkeen ja katkotta, kuten kuuluukin ja tämän olen kertonutkin jo aiemmin täällä. -Ap
Ihan ohiksena totean, että meillä vielä 6-vuotiaskin pelkää niin kovasti pimeää, että haluaa nukkua toisten kanssa samassa huoneessa. Esikoinen oli 8, kun siirtyi omaan huoneeseen.
Joten meillä ei ainakaan olisi ollut ratkaisu pistää 4-vuotiasta yksin pyörimään.
Nukkua ei ole pakko, mutta se ei valitettavasti ole vaihtoehto että lapsesi ei mene lepohetkelle ollenkaan. Ihmettelen kyllä miksei päiväkodin henkilökunta suostu herättämään lastasi esim. tunnin jälkeen. Minua ärsyttää suunnattomasti tämä termi "laiskotteluhetki." Kuinka monelle teistä kuuluu töissä sekä ruoka- että kahvitauko? No meille ei kuulu kuin kahvitauko. Ihmettelen myös millä ajalla vanhemmat kuvittelevat meidän suunnittelevan seuraavan viikon toiminnan, tekevän askartelumallit, käyvän vasukeskustelut ym. Ai niin, omalla ajalla työpäivän jälkeen.
Meillä oli joskus tuota samaa ongelmaa, juurikin 4 vuotiaan kanssa. Lapselle itselleen se ei aiheuttanut ongelmaa, koska hän nukkui riittävästi. Mutta minä olin väsynyt, koska omat yöuneni jäivät liian lyhyiksi lapsen lyhyiden yöunien vuoksi. Meillä siis lapsi nukkui 9 tuntia vuorokaudessa. Kun hän siis nukkui päiväkodissa 2 tuntia, jäi yöllä vain 7 tuntia, joka ei riitä minulle.
Teillä sentään jää lapselle 8 tuntia yöunta, joten voitte mennä lapsen kanssa samaan aikaan nukkumaan, ja kumpikin saa sen 8 tunnin unen, minkä tarvitsee.
Toinen vaihtoehto on, että järjestät illalla valmiiksi aamua varten lapselle jotain hiljaista tekemistä siksi aikaa kun hän on jo hereillä, mutta sinä vielä nukut.
Kolmas vaihtoehto on, että vaihdatte päiväkotia, sellaiseen, missä hoitajat ymmärtävät, että vaikka lapsella on hyvät unenlahjat, se ei tarkoita, että hän tarvitsisi paljon unta.
Oikeasti, nämä pakkonukutukset ovat yleensä yhden hoitajan päätös, jota muut peesaavat, kun eivät uskalla sanoa vastaan. Jos tämä yksi hoitaja lähtee muualle, muuttuu koko ryhmän toimintaperiaate kertaheitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eihän se lapsi voi olla väsynyt sen arkiviikon jälkeen, että nukkuisi paremmin viikonloppuisin?
Nukkuuko siis lapsi edelleen teidän huoneessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena totean, että meillä vielä 6-vuotiaskin pelkää niin kovasti pimeää, että haluaa nukkua toisten kanssa samassa huoneessa. Esikoinen oli 8, kun siirtyi omaan huoneeseen.
Joten meillä ei ainakaan olisi ollut ratkaisu pistää 4-vuotiasta yksin pyörimään.
Hmm... miten olisi yövalo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole enää päiväkodissa töissä. Paska homma. Lapset kivoja ei siinä mitään mutta just tää kun pitäisi olla jokaiselle mieliksi ja kun ei vaan tilat ja henkilökunta riitä.
Miksi te vanhemmat ette valita jossain muualla kun niille väsyneille hoitajille tai vauvapalstalle.
No mulle sama. Päiväkotiin ei enää koskaan. Ihanaa.
En ole koskaan valittanut päiväkodin työntekijöille yhtään mistään. Kerran sanoin, että päiväunia voisi lyhentää, silloin 3-vuotisneuvolan jälkeen, kun terveydenhoitaja sanoi, että on ookoo, jos yöunet kärsii pitkistä päiväunista. Hoitajat eivät kuitenkaan suostuneet tähän nöyrään pyyntööni, jonka jälkeen en ole asiasta maininnut. Nyt asia olisi jälleen ajankohtainen, koska en suorudu omista töistäni, kun en saa nukuttua kunnolla. -Ap
No bingo, täällähän se syy löytyi. Siis sä olet kerran asiasta maininnut että päikkärit voisi jättää pois -> lapsi kuitenkin itse aina nukahtaa niille -> et nosta asiaa enää esiin -> totta kai tätsyt luulee että tilanne on ok. Ei muuta kun uudestaan asia esiin ja selität saman kuin tännekin niin eiköhän asiaan tule muutos! Tuohan nyt on ihan turhaa marttyrointia että mielenterveys menee etc. kun ei itse saa suutaan kunnolla auki.
No nythän voi sitten purnata että kyllä niiden tätsyjen pitäisi päiväkodissa uskoa kertasanomisella. No tässä asiassa nykyisin ei. Vanhemmat tuntuu oikein kilpailevan tästä että "meillä jätettiin päikkärit pois jo 2,5 veenä" "ai, teilläpå nukuttiin päikkäreitä pitkään, kyllä meillä jo annica-jennica oli niin muita edellä kehityksessä että päikkärit voitiin jättää pois jo 1,5veenä! Eikä yölläkään nukuttu kuin 8h!" Sitten vaan ihmetellään näiden muka muita lapsia parempien, omien "vähäunisten" lasten kanssa että kun elo on yhtä härväämistä ja kiukuttelua ja riehumista - ooooo, meidänpäs lapsi tarvitsee paljon tekemistä muihin lapsiin verrattuna, vielä täyden päivän päikyn jälkeen meilläpäs käydään uimassa ja ollaan pari tuntia ulkona (niin että se lapsi on aivan tapilleen jännitetyksi jouseksi viritetty ja kaatuu umpiväsyneenä petiin klo 21-22 ja nukahtaa välittömästi. Tai valvoo tätäkin pidempään kun ei yliväsyneenä kykene nukahtamaan)
Tämä on se todellisuus valtaosan "ei minun lapseni tarvitse enää päiväunia, älkää antako sen nukkua niitä"-vanhempien takana. Jos lapsi sitten kuitenkin alkaa olla kypsää kauraa unille pk.ssa kun muutkin levolle valmistautuvat, ei väkisin pidetä hereillä. Osa näistä "ei tarvitse enää päikkäreitä"- lapsista kun nukahtaa sitten siihen hiljaiseen tekemiseensä kuitenkin...
Lienee lapsissa tapahtunut joku ihme muutos viimeisen 10v aikana kun unentarve on suurimmalla osalla muka muuttunut todella radikaalisti pienempään suuntaan. Suositukset, pyh, kyllä lapset on erilaisia ja minun lapseni varsinkin!!1! Joo, toki osa mutta nyt melkein kaikkien on oltava näitä "kyllä meillä pärjätään vähemmälläkin unella, niin lapset ja aikuiset!" Juupajuu. Ja samaan aikaan meillä on räjähtänyt käsiin esim. käytösongelmaisten lasten määrä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään ollut, joten nukuimme miehen kanssa vuorotellen lapsen huoneessa.
Tämä on tismalleen näin. Kyllä sen oman lapsen kanssa kotona pitää pärjätä eikä hankaloittaa surkeapalkkaisen tarhatädin hommia yxilöllisillä univaatimuksilla.
Ota asia uudelleen esille siellä päiväkodissa.
Siis kyllähä se niin on että maksavaan asiakasta on palveltava.
Näin kaikista lapsista saadaan yksilöitä heti päikkärissä, sitten taivastellaan esim. ettei pojat sopeudu armeejaan kun pitää mennä/tehdä kuten muutkin.
Tuttu juttu molempien omien lasten kohdalla aikanaan. Yöunet alkoi monen tunnin sängyssä pyörimisen jälkeen klo 22-23 ja aamulla rättiväsynyt lapsi väkisin hereille ja ihmekös että päiväuni aikaan nukahtaa helposti kun väsymyskierre valmis. Lasten etua ei koskaan ajatella näissä vaan jankataan vanhaa mantraa ”lapsi tarvitsee päiväunta” ei välttämättä yksilökohtaisesti tarvitsisi ellei päiväkoti pitäisi itsepintaisesti kiinni tavoistaan. Jos oikeasti ajateltaisiin lapsen etua niin tätä pelleilyä ei olisi enää.
Täällä palstalla ollaan harvinaisen ymmärtämättömiä sen suhteen, että lasten päiväunen tarve vaihtelee suuresti.
Minä sain kuulla olevani täysin toistaitoinen vanhempi, kun en saanut taaperoani nukkumaan päiväunia. Lapsi meni 2,5-vuotiaana päivähoitoon. Hoitajat vakuuttivat, että kyllä se täällä nukkuu, vaikka ei kotona nukkuisikaan. No ei nukkunut koskaan, makuutettiin aina.
Toisaalta oli sekin vähän surullista, kun työni loppuivat viideltä ja lapsi oli seitsemältä unessa. Välillä toivoin että hän olisi nukkunut päikkärit, niin päivät eivät olisi tuntuneet niin pitkiltä.
Sama juttu oli meilläkin aikoinaan. Lapset muistelevat vieläkin päiväkotiaikoja, että siellä oli ihan tyhmää, kun pakotettiin aina nukkumaan, vaikka ei väsyttänyt. Kaikkien oli siis pakko nukkua päiväunet, se ei ollut siinä päiväkodissa mikään neuvottelukysymys. Meilläkin lapset sitten joutuivat pyörimään 2-2,5h sängyssä ja ihan hiljaa piti olla, ettei häirinnyt nukkuvia. Tuntuu, että tässä asiassa todellakin ajatellaan enemmän päiväkodin henkilökuntaa kuin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Nukkua ei ole pakko, mutta se ei valitettavasti ole vaihtoehto että lapsesi ei mene lepohetkelle ollenkaan. Ihmettelen kyllä miksei päiväkodin henkilökunta suostu herättämään lastasi esim. tunnin jälkeen. Minua ärsyttää suunnattomasti tämä termi "laiskotteluhetki." Kuinka monelle teistä kuuluu töissä sekä ruoka- että kahvitauko? No meille ei kuulu kuin kahvitauko. Ihmettelen myös millä ajalla vanhemmat kuvittelevat meidän suunnittelevan seuraavan viikon toiminnan, tekevän askartelumallit, käyvän vasukeskustelut ym. Ai niin, omalla ajalla työpäivän jälkeen.
Kuinka monta kertaa joudun toistamaan itseäni, että tottakai lapsi tarvitsee lepohetken ja saa vaikka nukahtaakin, mutta ei mitään kahta tuntia tarvitsisi. Myönnän, että otsikko on raflaavampi kuin pointti. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... miten olisi yövalo?
Wau! Sulle pitäisi antaa Nobelin palkinto noin mainiosta keksinnöstä. Ei ollakaan yövaloa koetettu kaikkina näinä vuosina pimeää pelkäävien kolmen lapsen kanssa.
Mun lapsi osasi vaatia jo lapsesta ja potki sängyn päätyä niin pitkään että sai luvan poistua :D Koska viimeksi olet puhunut siellä päiväkodissa? Sain käsityksen, että olet kerran puhunut noin vuosi sitten. (en toki jaksanut kaikkea lukea)
Tämä taktiikkahan on/olisi aivan loistava! On käynyt mielessäkin ja harmi, etten pysty viemään lasta myöhemmin päiväkotiin. Mutta näin on muutaman kerran käynyt, että yö on jostain syystä mennyt hyvin ja katkotta nukkuessa, niin ei ole päiväkodissa nukahtanut. Hoitajat olleet hieman harmissaan tästä tai vähintään kertoneet asian moittivaan sävyyn, että "ei suostunut nukkumaan" tms. -Ap