Tunnetko yhtään aatelisia?
Eikä siis mitään oluiden aatelia tai tangokuninkaallisia vaan ihan oikeita aatelisia, siniverisiä.
Kommentit (785)
Itseni. Ja tietty koko lähisukuni.
Vaakuna Ritarihuoneella.
Naapureina on ainakin kolme, opettajana oli yksi, asiakassuhteessa oli yksi (jo edesmennyt) että kyllähän heitä tunnetaan.
- Synnöve af Karvajalka-
(lähes aatelinen itsekin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valaiskaa tyhmää. Miksi siellä on niin vähän suomenkielisiä sukunimejä? Yrjö-Koskinen taisi olla ainoa lukuisten saksan- ja ruotsinkielisten jälkeen.
Ruotsi on ollut aika rasististinen suomalaisia kohtaan.
Olisi varmaan kivaa ollut sinusta jos alkukantaiset suomalaisheimot olisivat sulautuneet jälkiä jättämättä slaavilaisiin heimoihin. Sivistys tuli Turusta.
Samalla tavalla kuten Amerikkaan tuli sivistys Euroopasta?
Kirjoittiko joku oikeasti, että sivistys tuli Turusta? Parhaat naurut pitkään aikaan. Sivistys tuli Saksasta, raha Venäjältä. Viipuri oli Suomen sivistynein, rikkain, kehittynein ja kansainvälisin kaupunki ennenkuin se menetettiin. Suomen ainoa Hansa-kaupunki.
Oikeastihan sivistys on lähtöisin Turusta, se ei vaan ole koskaan palannut sinne takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, Griepenbergejä :)
Kun nuorena opiskelin, siellä oli yksi Gripenberg, joka oli kuin uudestisyntynyt naisasianainen Alexandra Gripenberg. Paitsi mies.
Tiedän ex-työkavereita joilla aatelisnimi mutta toinen ainakin omaa sukua joku tavis eli naimakaupan kautta vaan, eivät itse siis ole oikeasti:)
Vierailija kirjoitti:
Valaiskaa tyhmää. Miksi siellä on niin vähän suomenkielisiä sukunimejä? Yrjö-Koskinen taisi olla ainoa lukuisten saksan- ja ruotsinkielisten jälkeen.
On muitakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herran jestas, perehdy historiaan.
Noiden sukujen edustajia tunnen ainakin 4 kpl. Työkavereita kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä pikkupaikkakunnalla oli eräs, joka oli pudottanut sukunimestään pois sen "von" etuliitteen. Hän oli terveydenhoitaja lastenneuvolassa silloin, kun olin lapsi. Ystävällinen rouva. En minä häntä tuntenut, mutta tiesin. Kaikki täällä melkein toisensa tietää.
Oma kollega esitteli myös välillä ilman von-liitettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni on naimisissa suomenruotsalaisen kanssa, jolla ainakin on sellainen vanha aatelisnimi. Sitä en tiedä yhtään, miten nuo aatelisasiat nykyään menevät eli onko tämä ko. tyyppi aatelinen vai ei.
Suomenruotsalainen ei tarkoita automaattisesti, että on aatelinen.
Ei todellakaan vaikka suomenruotsalaiset itse sellaista tuntuvat kuvittelevankin.
Kuvittelevat, mutta täysin ilman mitään perustetta. Ovat oikeasti pientilallisten ja kalastajien jälkeläisiä. Missä ei mitään vikaa, mutta eivät kyllä ole aatelisia nähneetkään.
Mikä ihmeen suomenruotsalaisten haukkuja täällä on joka toisessa kommentissa? Anna olla ja hanki apua.
Pysyttäiskö asiassa?
Tunnen yhen keharin putkimiehen. Aina jaksaa jankuttaa suvustaan ja siitä miten kuninkaallinen on.
Vierailija kirjoitti:
Miehen, ja sitä myöten kai itse olin, koska olemme naimisissa.
Naimakaupan myötä ei muutu aateliseksi.
Jokusen tunnen. Ihan tavallista porukkaa ovat. Lapsilla ei koulu oikein sujunut.
En tiedä johtuiko päästä vai motivaation puutteesta.
Oma sukunimi löytyy listalta ja tunnen monia.. entistenkin sukujen hopeita löytyy.
Suku menettäny rahansa monta kertaa ja taas luonu varallisuuksia uudestaan tyhjästä. Viimeksi meni linnat ja tehtaat kommareille mutta ei se mitään miljoonat on taas koossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herran jestas, perehdy historiaan.
Ei se noilta onnistu. Pitää osata ruotsia voidaaknseen tutkia edes suomen historiaa.
Ellei sitten "tutkimukseksi" riitä jonkun suomalaisuuden liiton pamfletti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen, ja sitä myöten kai itse olin, koska olemme naimisissa.
Naimakaupan myötä ei muutu aateliseksi.
Se on ihan siitä kiinno vietiinkö alttarille oikeassa tai vasemmassa kädessä. Eli oliko morgaaninen liitto vaiko muu. Siksi niitä hääkuvia otetaan. Todisteeksi siitä onko oikeuksia vai ei.
Kaikki suomalaiset aateliset ovat tulleet tähän ketjuun!
Vierailija kirjoitti:
Yrjö-Koskiset on aateloitu niin myöhään, vasta reippaasti 1800-luvun puolella. Hekin olivat alkujaan ruotsinkielisiä Forsmaneja, mutta aatelisnimeksi tuli Yrjö-Koskinen. Fennomaanisukua.
Kaksi aatelista tuttavaa tai kaveria minulla. Kumpikin on ahkera varhais- tai kokokeski-ikäinen somettaja, jonka toisen some-elämän keskipiste ovat koirat, toisen persaukisuus ja siitä draamailu. Reippaita, viihdyttäviä tapauksia kumpikin.
Mutta onko sinulla myös kiivas koleerinen temperamentti? Se on aidon aatelisen ominaisuus! Näin ainakin joskus uskottiin. En tiedä, muuttuiko talonpojan jähmeä temperamentti sitten saman tien, jos hänet aateloitiin.