Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko yhtään aatelisia?

Vierailija
20.02.2020 |

Eikä siis mitään oluiden aatelia tai tangokuninkaallisia vaan ihan oikeita aatelisia, siniverisiä.

Kommentit (785)

Vierailija
361/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on paljon suomenruotsalaisia ystäviä, joten kyllä, tunnen aatelisia (monikossa). Ei se aatelius näy mammonana tai minään ökyelämänä, mutta ehkä eräänlaisena luonnollisena hienostuneisuutena, kenties vanhojen sukujen pitkien perinteiden siivittämänä.

Voi v*ttu😂 Se hienostuneisuus on läpi vuosisatojen ollut vain teennäistä pintaa, esi-isien edesottamukset ovat olleet jotain ihan muuta.

Se, mitä hän kutsuu hienostuneisuudeksi minä sanon kohteliaisuudeksi. Kunnioitetaan toisia olemalla hyvätapaisia ja parasta, mitä voimme olla. Käytäthän sinäkin haarukkaa, veistä ja lautasta etkä vain kauho nahkahanskoilla salaattia tarjoiluastiasta suuhun.

Vierailija
362/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Vähemmän Suomessa, enemmän ulkomailla.

Ihan ovat tavallisia ihmisiä omine vahvuuksineen ja heikkouksineen. Joillain sitä perittyä omaisuutta muodossa tai toisessa enemmän kuin osaa edes aavistaa. Toisilla komia titteli mutta köyhiä kuin kirkonrotat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen aihe. Olen itse suomenruotsalainen, aateliseen sukuun kuuluva, Helsingin keskustassa kasvanut ja vieläkin elämääni viettävä ihminen. 

Koulussa ja nuoruuden muissa piireissä ehkä n. joka neljäs kaveri oli aatelinen. Eikä meistä kukaan ikinä asiasta puhunut, eikä puhu mitenkään erityisesti vieläkään ellei ole pakko (tyyliin aiotko pitää häävastaanoton Ritarihuoneella vai et). 

Eihän tämä merkitse yhtään mitään muuta kuin että on tietystä sukupuusta peräisin. 

Vierailija
364/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattumoisin tapasin kerran tämän ufvo-Juhanan.

Vierailija
365/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin Ruotsin vanhimmilla aatelissuvuilla on ihan ruotsalaisia nimiä, esim. Bonde, Trolle, Bielke, Gädda.

Bielke ei kuulosta ruotsalaiselta nimeltä. Ennemminkin saksalaiselta?

Ihan ruotsalainen on, vanhahtava oikeinkirjoitus sanasta joka nykyisin kirjoitetaan bjälke (= palkki).

Vierailija
366/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on paljon suomenruotsalaisia ystäviä, joten kyllä, tunnen aatelisia (monikossa). Ei se aatelius näy mammonana tai minään ökyelämänä, mutta ehkä eräänlaisena luonnollisena hienostuneisuutena, kenties vanhojen sukujen pitkien perinteiden siivittämänä.

Voi v*ttu😂 Se hienostuneisuus on läpi vuosisatojen ollut vain teennäistä pintaa, esi-isien edesottamukset ovat olleet jotain ihan muuta.

Se, mitä hän kutsuu hienostuneisuudeksi minä sanon kohteliaisuudeksi. Kunnioitetaan toisia olemalla hyvätapaisia ja parasta, mitä voimme olla. Käytäthän sinäkin haarukkaa, veistä ja lautasta etkä vain kauho nahkahanskoilla salaattia tarjoiluastiasta suuhun.

Kutsuu sitä sitten miksi haluaa, niin aateluuden kanssa sillä on perin vähän tekemistä.

Vierailija
367/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aatelisia täällä muka on? Riittäkö, että sukunimessä on joku von-alkuliite?

Vierailija
368/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen aihe. Olen itse suomenruotsalainen, aateliseen sukuun kuuluva, Helsingin keskustassa kasvanut ja vieläkin elämääni viettävä ihminen. 

Koulussa ja nuoruuden muissa piireissä ehkä n. joka neljäs kaveri oli aatelinen. Eikä meistä kukaan ikinä asiasta puhunut, eikä puhu mitenkään erityisesti vieläkään ellei ole pakko (tyyliin aiotko pitää häävastaanoton Ritarihuoneella vai et). 

Eihän tämä merkitse yhtään mitään muuta kuin että on tietystä sukupuusta peräisin. 

Valaise tyhmää. Saako vain aateliset pitää häävastaanoton siellä? Entä jos nainen menee naimisiin ei-aatelisen kanssa, onko tapana pitää nuo Ritarihuoneella vain, jos aatelisuus jatkuu? Onko piireissänne junttia vai hienoa pitää ne siellä?

Vierailija
369/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on kyllä "aateloinut" ihan itse itsensä. Tai ehkä hän kuuluu jonkun muun aurinkokunnan aatelistoon :D

Vierailija
370/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Miten tämä liittyy aateliin?

Vierailija
371/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis Suomessahan on näitä suomenruotsalaisia sukuja joihin erääseen itsekin kuulun.

Miksi tätä niin hitosti peukutetaan? :D Suomen aateli on taustaltaan etupäässä muunmaalaista kuin ruotsalaista.

Vierailija
372/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni aatelissuku on suomentanut sukunimensä. Esimerkiksi Pentti Linkola kuului Collanin aatelissukuun ja Kokoomuksen kansanedustaja Terhi Koulumies kuuluu Schulmannin sukuun. 

Vierailija
373/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka. Ihan tavallisia ihmisiä ovat, lähiössä asuva pienituloinen hoitaja muiden muassa.

Jos ei ole aatelisen elämäntapaa, perinteitä eikä jäljellä henkistä pääomaa eikä mitään, ehkä pelkkä nimi,  ei oikeestaan voi sanoa aateliseksi enää.  Eikä siinäkään ole mitään huonoa, rahvas on yhtä arvostettavaa.

Vierailija
374/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhan af Grann on oikeasti Juhani Gran eikä missään määrin aatelinen.

Samoin muuten Lars von Trier on oikeasti Lars Trier, ei aatelinen

Vierailija
375/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko peruskoulun ajan oli eräs samalla luokalla. Tavallinen tyyppi, yksinhuoltajaäitinsä kanssa asui ja on päätynyt nykyään tehtaaseen liukuhihnalle

Vierailija
376/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni aatelissuku on suomentanut sukunimensä. Esimerkiksi Pentti Linkola kuului Collanin aatelissukuun ja Kokoomuksen kansanedustaja Terhi Koulumies kuuluu Schulmannin sukuun. 

Paitsi, että Pena ei kuulunut suvun aateliseen von Collan-haaraan.

Vierailija
377/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Collan ei ole aatelissuku. Von Collan on.

Vierailija
378/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä ovat nykypäivän aatelisia, kuvaannollisesti?

Vierailija
379/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kyllä persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä, jotka käytännössä pitävät itsejään aatelisina ja erityisoikeudet jo syntymässään ansainneina.

Vierailija
380/785 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen, ja sitä myöten kai itse olin, koska olemme naimisissa.

Naimakaupan myötä ei muutu aateliseksi.

Ja taas peukkuja satelee, vaikka tietoa ei ole kellään... Kyllä aatelisen kanssa avioituva muuttui ja muuttuu aateliseksi, ellei solmita morganaattista avioliittoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän