Pienituloinen asuntokaupoilla, mutta haaveeksi jäi
Olen säästänyt vimmatusti 20 vuotta, haaveena oma yksiö tai pieni kaksio. Rahat olisi pian koossa, mutta en nyt uskalla omaa ostaa, jos kohta ei saa asumistukea vastikkeeseen. Asun sitten vuokralla, mikä toki tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi, mutta en uskalla riskeerata. Tuhlaan rahat johonkin kivaan sen sijaan.
Kommentit (18)
Tämä on hulluutta. Sain juuri maksettua pienen yksiöni. Saan vastikkeeseen asumistukea, mutta jos en saa enää tulevaisuudessa, niin joudun myymään ja käyttämään rahat vuokraan, kun tilillä olevat rahat vaikuttavat asumistuen määrään. Sun tilanne on hyvä, kun et ole ehtinyt ostaa. Älä osta! Käytä rahat mieluummin johonkin kivaan, kun nyt vielä voit.
Ja säästöt makaavat tietenkin tilillä 0% korolla? Ei ihme, ettei kans vaurastu, kun eivät laita rahojaan töihin. Tuokin summa kun olisi esimerkiksi indeksirahastossa, niin olisi jo kerännyt ihan hyvin tuottoa.
Jos se vastike on pienessä yksiössä n 100 euroa, niin onko se liikaa vai? Sitten on tosiaan niin köyhä, ettei voi asua omistusasunnossa.
Asumistukea ei muuten tule saamaan, jos on muutakaan omaisuutta kuten säästöjä, oliko nyt 10 000 euroa raja, josta jo alenee ja 50 000 ettei saa ollenkaan. Eli et taida saada vuokrakämppäänkään sitten.
Kannattaako koko elämää suunnitella tukien varassa elämisen mukaan on sitten toinen kysymys.
Harva pystyy ostamaan asunnon käteisellä, velaksi ainoa vaihtoehto. Mutta vuokrarahalla saa maksettua vastikkeen ja asunto on oma.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hulluutta. Sain juuri maksettua pienen yksiöni. Saan vastikkeeseen asumistukea, mutta jos en saa enää tulevaisuudessa, niin joudun myymään ja käyttämään rahat vuokraan, kun tilillä olevat rahat vaikuttavat asumistuen määrään. Sun tilanne on hyvä, kun et ole ehtinyt ostaa. Älä osta! Käytä rahat mieluummin johonkin kivaan, kun nyt vielä voit.
Jos saat asuntosi myynnistä yli 50 000, et saa asumistukea euroakaan vuokralla asumiseenkaan.
Meillä on asuntolainaa jäljellä alle 5000€ Osakkeissa on 86000€ Ollaan ihan tavallinen keskituloinen perhe. Todellakin kannattaa ostaa asunto ja sijoittaa mielummin kuin säästää jollekin nollakorkotilille.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, joten ainoa keino on suunnitella elämä tukien mukaan. Olen ollut terveenä vielä ollessani työelämässä, jolta ajalta suurin osa säästöistä on peräisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, joten ainoa keino on suunnitella elämä tukien mukaan. Olen ollut terveenä vielä ollessani työelämässä, jolta ajalta suurin osa säästöistä on peräisin.
Miten tuntuu että tk eläkkeet lasketaan toisille eri kaavoilla. En mielestäni missään huippuansioissa ollut mutta jäin tk eläkkeelle 50 vuotiaana ja ihan hyvin pärjään. Joka kuukausi jää "pakollisten" laskujen jälkeen useampi satanen jemmaan tai suoraan humpuukkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat asuntosi myynnistä yli 50 000, et saa asumistukea euroakaan vuokralla asumiseenkaan.
Eikä kuulukaan saada jos on kerran tuon verran rahaa, niin voi maksaa itse asumisensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuntuu että tk eläkkeet lasketaan toisille eri kaavoilla. En mielestäni missään huippuansioissa ollut mutta jäin tk eläkkeelle 50 vuotiaana ja ihan hyvin pärjään. Joka kuukausi jää "pakollisten" laskujen jälkeen useampi satanen jemmaan tai suoraan humpuukkiin.
Mulla on kaksi elätettävää ja saan takuueläkkeen suuruisen summan.
Se, että hoitovastikkeeseen saa asumistukea, on kyllä täysin järjetöntä. Onneksi tähän puututaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos se vastike on pienessä yksiössä n 100 euroa, niin onko se liikaa vai? Sitten on tosiaan niin köyhä, ettei voi asua omistusasunnossa.
Asumistukea ei muuten tule saamaan, jos on muutakaan omaisuutta kuten säästöjä, oliko nyt 10 000 euroa raja, josta jo alenee ja 50 000 ettei saa ollenkaan. Eli et taida saada vuokrakämppäänkään sitten.
Kannattaako koko elämää suunnitella tukien varassa elämisen mukaan on sitten toinen kysymys.
Herranjumala, saako asumistukea jos sulla on kymppitonni tilillä?!
Jumankauta mä olen ikäni tehnyt töitä eikä koskaan ole ollut noin paljoa, tukia en ole nostanut koskaan...
M40
Miksi pitäisi saada tukea vastikkeeseen?
Vierailija kirjoitti:
100e on liikaa työmarkkinatuella. Tosin toimeentulotuessa vastike yhä huomioidaan menona, että en ihan heti lähtisi myymään.
Vierailija kirjoitti:
Se, että hoitovastikkeeseen saa asumistukea, on kyllä täysin järjetöntä. Onneksi tähän puututaan.
Niin, järkevämpäähän sitä on maksaa vielä suurempia summia vuokraloordille, eiku....
Vierailija kirjoitti:
Ja säästöt makaavat tietenkin tilillä 0% korolla? Ei ihme, ettei kans vaurastu, kun eivät laita rahojaan töihin. Tuokin summa kun olisi esimerkiksi indeksirahastossa, niin olisi jo kerännyt ihan hyvin tuottoa.
Ei välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ne lasketaan eri kaavoilla. Jos esimerkiksi sairastuu ennen työuraa, niin saa pelkän kansaneläkkeen. Tuurista pitkälti kiinni.
Mietipä vaikka kaksi oikiksessa opiskelevaa, joista toinen sairastuu juuri ennen valmistumista ja toinen viisi vuotta myöhemmin työuran alussa-> ensimmäinen saa reilusti alle tonnin käteen ja toisella saattaa helposti olla nelinkertainen eläke tai yli, koska siihen työ(kyvyttömyys)eläkkeeseen lasketaan myös tulevan ajan osuus mukaan.
Taas yksi osoitus siitä miten kaikki ei ole itsestä kiinni vaan myös tuuri vaikuttaa.
Noin pienillä tuloilla kannattaa jättää se asunto hankkimatta, jos ei ole edes vastiketta varaa itse maksaa. Varsinkin, jos asunto on velaton.