Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko yhtään aatelisia?

Vierailija
20.02.2020 |

Eikä siis mitään oluiden aatelia tai tangokuninkaallisia vaan ihan oikeita aatelisia, siniverisiä.

Kommentit (785)

Vierailija
401/785 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani luokalla koulussa oli saksalainen prinssi, jonka luona hän myös kävi sillon tällöin.

Minut on esitelty kouralliselle kuninkaallisia , mutta he tuskin muistavat minua :D

Vierailija
402/785 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aatelisten tehtävänä oli käydä sodissa kuolemassa. Nykyään ovat yhdentekeviä.

Historia on hallussa selvästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/785 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen. Aatelisuus näkyy elämässäni lähinnä parempana tietoisuutena omista sukujuuristaan kuin joissain toisissa suvuissa..

Tämä on totta ja historiafriikkinä musta on mahtavaa kun sukupuu löytyy 1600-luvulle asti.

Sikäli hauskaa että Suomessa ei tarvitse olla aatelinen tunteakseen sukujuurensa. Itse tunnen oman sukuni sukupuun 1400-luvulle ja suurin osa heistä on ihan vaan tavallista multa-aatelia. :D

Mielenkiintoista... Oletan, että kaukaisimmissa polvissa kuitenkin on "multa-aatelin" lisäksi korkeampien säätyjen edustajia? Rahvaasta kun ei ole mahdollista tietoja noin pitkälle löytää.

Vierailija
404/785 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks musta tuntuu, että ketjussa on joku aatelinen vouhottamassa ja - - öyhöttämässä?

Vierailija
405/785 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen. Aatelisuus näkyy elämässäni lähinnä parempana tietoisuutena omista sukujuuristaan kuin joissain toisissa suvuissa..

Tämä on totta ja historiafriikkinä musta on mahtavaa kun sukupuu löytyy 1600-luvulle asti.

Sikäli hauskaa että Suomessa ei tarvitse olla aatelinen tunteakseen sukujuurensa. Itse tunnen oman sukuni sukupuun 1400-luvulle ja suurin osa heistä on ihan vaan tavallista multa-aatelia. :D

Mielenkiintoista... Oletan, että kaukaisimmissa polvissa kuitenkin on "multa-aatelin" lisäksi korkeampien säätyjen edustajia? Rahvaasta kun ei ole mahdollista tietoja noin pitkälle löytää.

Sukuni kuuluu Ripatin leipä/leipomo-sukuun ja 1400-luvulle on päästy.

Muistaakseni ei ole aatelisia lainkaan vaan maanviljelijöitä ja joitakin neuvoksia.

Vierailija
406/785 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni ei ole aatelisia lainkaan vaan maanviljelijöitä ja joitakin neuvoksia.

No, jos niin sanot. Hyvin harvinaista.

Vierailija
407/785 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks musta tuntuu, että ketjussa on joku aatelinen vouhottamassa ja - - öyhöttämässä?

Kiinni jäin! Ei ole oikein muutakaan tekemistä, kun näin tuulisena päivänä ei viitsi käyskennellä kartanon tiluksillakaan.

Vierailija
408/785 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos niin sanot. Hyvin harvinaista.

En ole tuo sinulle kommentoinut. Eli hänen sukunsa jatkumoa en tiedä.

Valitettavasti en muista mitä nuo neuvokset tms oli sillä sukukokouksesta on ikuisuus eikä aihe niin paljoa kiinnosta. Muistelisin että kauppaneuvos tai vastaava, ja joku oli tuomarin tyyppinen, aatelia ei kuitenkaan ollut, uskoisin muistavani/ että olisi mainittu jos olisi.

Vierailija
409/785 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiajalla ei vielä aatelia ollutkaan, vaan puhuttiin rälssistä.

Vierailija
410/785 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adelbränvin Kalle eli Jallukalle.

Vierailija
411/785 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku haluaisi estää sukunsa sammumisen nykypäivänä, voisiko hän edelleen "adoptoida" jonkun sukulaisen tms?

Vierailija
412/785 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Tunnen, montakin, kun omaa sukua ovat. Itsenikin tunnen kait jotenkin.

Mitä ihmeellistä siinä sitten on tänä päivänä, niin sitä en ymmärrä.

Ihan samoja hanttihommia meidän suvussa tekee moni, kuin muutkin, ja suuri osa on paraikaa työttömänä. Rahavaikeuksia todella monella. Ja on alkoholiongelmia, mielenterveysongelmia, vaikka mitä.

Ainut ero muuhun "tavissakkiin" on se, että Ritarihuoneen tanssiaisiin putkahtaa kutsu aina silloin tällöin. ei yhtään mitään muuta.

Niin, ja vaikeasti kirjoitettava sukunimi, jonka kanssa saa aina taistella, jotta sen saa oikein kaiken maailman palveluihin ym.

Älkää vaan kadehtiko meitä!!

Vierailija
413/785 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta olisi tullut 1918 hyvä kuningaskunta! Eläköön kuningas Philip:)

Vierailija
414/785 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko hassu, kun vähän kaipaisin Suomeen sellaista aatelismeininkiä? Vähän tyhmää, ettei meidän aatelisista kirjoitella lehdissä.

Tykkään kovasti esim kuninkaallisista kertovista jutuista ja katsonut esim viime päivinäkin juuri telkkarista niistä kertovia ohjelmia, niiden suosimia kauppoja, ihmissuhdesotkuja jne.

Suomalaiset tosi-tv-julkkikset lehdissä ovat liian juntteja, jotta jaksaisin seurata niitä. Olisi ihan eri juttu lukea ja kauhistella seiskasta tms, että voi hirveä, kun tuolla vapaaherrattarella on ruma takki, ei sovi yhtään noihin housuihin, tai vastaavasti ihastella sen tyyliä.

Vierailija
415/785 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä laskettuna viisi. Siis näitä joilla sukunimessään von. Yksi ns. työläistaustainen saanut tittelin avioliiton kautta, muut ovat vanhan rahan perheistä aidosti aatelisia. Kaikki muut oikein mukavia, leppoisia tavallisia ihmisiä, mitä nyt tämä vasta aikuisiällä tuurilla aateliseksi päätynyt. Eli kihahti hattuun heti.

Yhdellä näistä on toki melko tavallisesta poikkeava elämä kyllä, eli se pelkkä kesämökkikin on varmaan 600 neliötä isompi kuin meillä tavallisilla, ja kulkuvälineetkin pienkonetta, helikopteria jne. Se mikä on hauskinta, niin ne kolme kaikki varakkaimmasta suvusta olevaa ovat sinänsä ihan perus keskituloisia. Sillä erotuksella tietty, että työ on heille lähinnä harrastus. 

Vierailija
416/785 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sattumoisin tapasin kerran tämän ufvo-Juhanan.

Vai niin. Miten tämä liittyy aateliin?

Sitä itsekin mietiskelen. Af oli kuitenkin.

Vierailija
417/785 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joukossa on toki myös aatelisia, säätyläisiä, papistoa, sotilaita, isojen tilojen maanomistajia ja tietysti muutama rikokseen syyllistynyt. :D Rahvaan edustajien ollessa kyseessä, kyseinen henkilö on yleensä tehnyt jotakin merkittävää ollakseen vielä kirjoissa ja kansissa, joko toiminut jossakin luottamustehtävässä, osallistunut taisteluun, kapinaan tai tuomittu jostakin rikoksesta. Mukana on myös muutama henkilö josta on tiedetty kirjata ylös tämän osanneen lukea ja kirjoittaa ja omistaneen kirjoja. Suomessa onneksi kirkonkirjoja on pidetty tunnollisesti ja kauan ja lisäksi löytyy muutakin arkistomateriaalia, luetteloja ja pöytäkirjoja joista tietoa voi löytää. 

Vierailija
418/785 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sattumoisin tapasin kerran tämän ufvo-Juhanan.

Vai niin. Miten tämä liittyy aateliin?

Sitä itsekin mietiskelen. Af oli kuitenkin.

Koska on itse nimen itselleen keksinyt :)

Vierailija
419/785 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen omasta mielestäni melkein aatelinen, koska yksi sukuhaara jossain maailmankaikkeuden vaiheessa oli. Ei tästä mulle kyllä mitään iloa ole, mutta onhan tää hei hienoa!

Vierailija
420/785 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen. Mieheni ja lapseni ei sitten enää olekaan, koska se ei enää minulta periydy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi