Onko muita joilla on IBS johon ei auta mikään
Olen välillä niin poikki ja masentunut tämän sairauden takia. Jokainen päivä on älytöntä taistelua tämän asian kanssa.
Olen kokeillut kaiken mahdollisen; fodmap, gluteeniton, viljaton, about tuhat eri maitohappobakteerivalmistetta, piigeeli, librax, jooga, liikunta jne. jne. Mikään ei j**malauta auta tähän vaivaan. Librax sentään hieman rauhoittaa.
Nyt kysynkin miten te muut vaikeasta IBS:stä kärsivät oikein selviätte? Ja oletteko esim. käyneet allergiatesteissä tai onko taustalta löytynytkin jotain muuta mikä selittää vatsavaivat? Mitkä konstit ovat auttaneet eniten?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon kaikille vastanneille. Arvostan todella paljon, että tästä aiheesta syntyi keskustelua.
Tällä hetkellä käytössä on molkosan, librax, alflorex sekä viljaton ruokavalio. Uutena aloitin pari päivää siten diplomag-kokeilun. Että huh huh kyllä rahaa palaa tämän vaivan hoitoon.
En ole uskaltanut käydä tähystyksessä. :( Olen nyt kuitenkin yli viisi vuotta kärsinyt tästä vaivasta enkä ole vielä kuollut, niin mietin että mitä lisätietoa sieltä tähystyksestä sitten voisi löytyä? Keliakia on kuitenkin suljettu pois. Allergioita ei ole testattu.
En ole kokeillut eliminaatioruokavaliota, eli mitäs siinä sitten saa syödä alussa?
Ap
Tähystyksestä sen verran että sitä ei tarvitse pelätä. Saat puudutuksen peräpäähän, ja sitten semmoinen ohut pehmeä kumiletku työnnetään hiljalleen suoleen. Siinä on pieni kamera joka kuvaa suolen seinämät. Tähystys ei oikeastaan satu yhtään, lähinnä tuntuu kummalliselta kun vatsan sisällä muljahtelee tuo letku - ehkä samantuntuista kuin raskaanaollessa? En tiedä...
Joku mainitsi Ayervedan: en ole kokeillut mutta mitä olen jutellut Intialaisten ystävieni kanssa, niin heidän kulttuurissaan ollaan jotenkin paljon edistyneempiä ruokaaineitten ja syömisten kanssa. Ystäväni ihmetteli kun esimerkiksi otin vitamiineja kahvin kanssa, kun hänelle oli itsestäänselvää että kofeiini vähentää vaikutusta. Samanlaisia muita toimintatapoja mausteiden ja yhteensopivuuksien kanssa heillä on, joten uskon että joku tuollainenkin voisi auttaa herkkävatsaista :)
Suomalaisena herkkävatsaisuus on siinä mielessä ikävää kun meidän ruokakulttuurimme on suunniteltu sen pohjalle mitä maassa kasvaa eikä sen mukaan mikä olisi helposti sulavaa. Leipä ja juurekset noin yleisesti voivat rasittaa pahasti suolistoa, eikä maitotuotteet ja kermakaan yleensä hyvää tee.
Suosittelen kokeilemaan hieman eri asioita, ja miettimään mitkä asiat ovat juuri omalle vatsalle ne pahimmat: nämä kannattaa jättää täysin pois. Ravitsemusterapeuttini kommentoi myös että vatsan totuttelussa uudelle ruokavaliolle voi mennä viikkoja, joten kannattaa olla kärsivällinen kokeillessa uusia ruokavalioita! Itse pärjään jo aika hyvin jos syön a) kohtuullisesti ja usein b) vähärasvaisesti c) enemmän kevyitä kasviksia, vähemmän lisukkeita (peruna/riisi/viljat). Ikävä puoli on että "kaikki kiva on kielletty": eli kahvia pitäisi välttää; sipulia pitäisi välttää; vennätuotteita pitäisi välttää; palkokasveja pitäisi välttää; omenoita pitäisi välttää; jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Sairaus”..onko tuo muka sairaus? Tajuatko, miten paljon tuo loukkaa mm. IBD:stä kärsiviä?
On. Se voi olla jopa hankalampi,kun ibd. T. Ibd potilas
On sairaus ja kurja onkin, mutta ei se sentään ole kurjempi kuin IBD kaikenlaisine liitännäissairauksineen, syöpäriskeineen jne.
Miksiköhän?
"Kotieläintieteen ja biotekniikan tutkimusalan yhteistyökumppaneita ovat alan yritykset (Valio Oy, Rehuraisio Oy, Kemira Oyj), neuvontajärjestöt, Luken biotekniikka- ja elintarviketutkimus, HY:n matematiikan ja tilastotieteenlaitos sekä Faba Palvelu yhdessä Viking Geneticsin kanssa." - HYmtl
Onko kenelläkään vain lähinnä vatsan äänekkäänä mouruamisena ja jatkuvina runsaina ilmavaivoina (siis suomeksi pieruina) oireilevaa IBS:ää? Jos, niin onko jokin tuonut avun? Melkein kaikki mahdollinen kokeiltu...
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään vain lähinnä vatsan äänekkäänä mouruamisena ja jatkuvina runsaina ilmavaivoina (siis suomeksi pieruina) oireilevaa IBS:ää? Jos, niin onko jokin tuonut avun? Melkein kaikki mahdollinen kokeiltu...
No mulla on kyllä kouristuksia ja ummetusta/ripulia myös vaikeina kausina, mutta välistä on tommonen ilmavaivaisempi kausi :D Näihinkin ruokavalio on auttanut, eli helpommin sulavaa ruokaa joka ei kaasuta niin paljon. Itse jätin pois: omenat, perunan, leivät, kerman, paprikan, sipulin, palkokasvit, vesimelonin, jne.
Sitten kun syö viikon verran helpommin sulavia kasviksia (esim vihersalaattia, kesäkurpitsaa, munakoisoa, sitrushedelmiä, marjoja, kaurapuuroa ja maltillisesti lihaa, esim. kanaa) niin ilmavaivatkin on kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko käyneet laajemmissa testeissä? En tarkoita julkisen puolen "laajaa verenkuvaa" vaan sitä, että selvitetään uloste/veri/virtsanäytteistä kaikki mahdollinen? Pojallani oli ihan huuhaa IBS-diagnoosi ja tosi vaikeat oireet, eikä erikoissairaanhoidossa ollut hajuakaan, missä vika. Veriarvot olivat kuulemma raja-arvojen sisällä (useampi ihan laajan skaalan alarajalka). Vasta USA:an lähetettyjen näytteiden myötä vyyhti on alkanut selvitä ja poika voi jo paljon paremmin, vaikka ei täysin kunnossa vielä. IBS-diagnoosin saa, kun lääkäreillä ei ole aavistustakaan.
No mikä sitten oli ongelma?
Jokin harvinainen perinnöllinen tauti? Vai pelkkä laktoosi-intoleranssi.
Lapsen serkulla oli vähintään 3kk vatsaoireita, ja lääkärissäkin juoksivat julkisella mutta kukaan ei tajunnut vasta kun yksityisellä testata että 10 vuotiaalla olikin laktoosi-intoleranssi. Vanhemmatkaan ei hokanneet (heillä ei ongelmia maidosta, isoisällä kyllä laktoosi-intoleranssi) kun oireet tuli ajoittain ja viiveellä, riippuen tietysti kuinka paljon koulussa ja kotona oli syöty maitoa.
Nykyään syö vähälaktoosista/laktoositonta ruokaa.
Vuosikymmeniä olen sairastanut IBS:ää.
FODMAP-ruokavaliosta on apua, mutta muutamin lisäyksin:
1. Pitää noudattaa ruoavaliota tarkkaan, eli myös seurata määriä ei vaan laatua, jne...
2. Pitää lukea lääkkeiden ja ravintolisien yms. ainesosat, sieltä löytyy usein FODMAPeja.
3. Tavallinen FODMAP ei kaikille riitä, vaan pitää jättää pois myös kaura, kenties riisi, ja maitokin. Maidossa mulla auttoi vaihtaminen muuhun kuin lehmänmaitoon. Eli A2-maitotuotteita vaan.
4. Usein pois täytyy jättää myös kahvi, musta tee ja alkoholi.
5. Koisokasvit eivät sovi nekään kaikille. Itse syön vain silloin tällöin pieniä määriä perunaa, tomaattia, paprikaa, munakoisoa.
6. Mausteista jätettävä pois chili, paparika, cayennepippuri.
7. Lisäaineista pois ainakin E412, E415, E418 ja tietysti ne makeutusaineet, joissa lopussa -oli.
Olen kokeillut myös tuota yllämainittua äärimmäistä ruokavaliota ja siitä oli paljon apua, mutta pidempään noudattetuna tuli ravintopuutoksia, joten en voi suositella. Noudattaminen on myös vaikeaa, jos joutuu syömään työpaikkaruokalassa tms.
Lakkasin syömästä valmisteita. Ei makkaroita tai muita eineksiä. Jäljelle jäi vain hieman leipää, jugurtti ja juustot. Tosin olen immuuni fosforille et mene ja tiedä. Ehkä muiden ois luovuttava noistakin.
muuten se on raakaravintoa jota tosin saa lämmittää itse. Tai ainakin olen testaamalla todennu näin.
.
Ravintoloissa en ole käynyt moneen vuoteen syömässä yhtään mitään. Tosin mene ja tiedä mikä se tauti sitten olikaan ku vähän vaihteli. Oli välillä kuukausia ilman mitään sen kummempaa ku kaasua ja sitten toisaalta rajuimmillaan 3v ripulia putkeen että aloin jopa käyttämään vaippoja näin urheilullisena ja akateemisena 29v vanhana silloin "säähän pärjäät oikein kivasti elämässä" (aijaa?)
.
Mistään en saanu apua ja testasin vaan itse mikä toimi ja mikä ei.
En halua pelotella, mutta tähystys voi sattua. Kaikilla ei satu, mutta itselleni se oli hirveää tuskaa. Tähän vaikuttaa ilmeisesti ainakin se, miten mutkainen suoli henkilöllä on. Jos on enemmän mutkia, joudutaan pumppaamaan enemmän ilmaa, että saadaan edettyä suolessa eteenpäin. Olen käynyt kahdesti, eka kerta yksityisellä ei niin paha, hieman epämukavuutta, kun pumpattiin ilmaa. Tämä johtui siitä, että sain suoraan pyytämättä kipulääkityksen. Julkisella puolella ei saanutkaan kipulääkettä automaattisesti, tai sai vain jos mukana oli saattaja, mitä minulla ei ollut. Menin siis ilman, kun "viime kertakin meni niin hyvin". No, tämä kerta ei mennyt. Suosittelen ehdottomasti kipulääkitystä. En tosiaan halua pelotella, kannattaa käydä tähystyksessä jos siihen on tarve. Lähinnä haluan muistuttaa, että ei kannata arpoa, onko niitä ihmisiä joita ehkä tulee sattumaan, vaan suoraan ottaa se kipulääkitys jos se on tarjolla.
Hanki hauskempi elämä. (=vähemmän stressiä)
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä sai apua IBS:ään ketoruokavaliosta. Hänelle oikein lääkäri suositteli sitä. Kuulemma Ruotsissa käytetään sitä IBS:n hoitomuotona.
Totta, rasvaton ruokavalio sairastuttaa monin tavoin!
Mulla on ollut IBS yli 20 vuotta (ei tosin niin paha kuin mitä ootte tänne kuvailleet) ja reilu 10 vuotta sitten alkoi myös IBD.
Akuuttivaiheet ovat osuneet tyypillisesti pimeään vuodenaikaan tai imetysvaiheeseen tai siihen että käytin soijamaitoa tavallisen maidon sijaan.
Jostain sitten keksin kokeilla reilua D-vitamiinilisäystä ja ihmeen hyvin olen saanut pidettyä oireet aisoissa (jopa vuosia ilman akuuttivaihetta!), kun otan joka aamu heti herättyäni _tyhjään vatsaan_ D-vitamiinia (100 mikrogrammaa). Kannattaa ainakin kokeilla, jos siitä voisi olla apua myös IBS:n kanssa.
Edelliselle tiedoksi, että elimistön kuuluu hylkiä vieraita aineita ja varsinkin muuntogeeniset ainekset ovat juurikin aiheuttamassa sitä tautia. Kyllä se yleisesti tiedetään siellä, missä englantia luetaan:-X
Minulla fodmap auttoi pikkuisen. Mutta, kun jätin lihan pois (tai no syön kotimaista kuhaa) suolisto rauhoittui täysin. Siitä on kolme vuotta.
Nykyisin pystyn syömään papuja ym.
Kokeile alkuun jättää ainakin punainen liha pois. Toivottavasti helpottaa♥️
Käytättekö D-vitamiinia ja muita suositeltuja lisäravinteita?
http://www.tritolonen.fi/uutiset/3142-d-vitamiini-ja-suolistosairaudet
Onko muilla alkanut jo lapsena? Itsellä ollut niin kauan kuin muistan, 5-vuotiaasta asti ainakin. Silläkin olen nyt vähän miettinyt olisiko kuitenkin jotain allergiaa kun ei tietääkseni kovin yleistä ole alkaa noin nuorena.
Minulla auttoi pätkäpaasto ja syön 2-3 kertaa päivässä maksimissaan. Vähägluteeninen, vähäsokerinen, maitotuotteet pois. Lihaa hyvin harvoin, kalaa ja kasviksia paljon.
Alkoholia harvoin, vähän kerrallaan silloinkin.
Maitohappobakteerit ja d-vitamiinit päivittäin purkista.
Ihanaa kun ei ole ummetusta eikä ripulia jatkuvasti, ei pukamia tai vatsakramppeja. Eikö turvotusta.
Onko ketään tarkastettu suolistoloisten tai giardian varalta?
Minulla auttoi Ayurveda, kannattaa tutustua.
Mikä teillä muuten on suun ja etenkin ikenien kunto?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6427756/#:~:text=and%20Kaz….
En ole pätevä kääntämään, mutta lyhyesti suun pahat bakteerit voivat mennä suolistoon ja tehdä siellä ties mitä tuhojaan. Hammasvälit ja hampaat puhtaiksi! En ole suuhygienisti tai hammaslääkäri tai myy mitään hampaisiin liittyvää, mielestäni tuo vain on erittäin mielenkiintoinen tutkimus. Jos kerta suomalaisilla on suut huonossa kunnossa ja paljon ientulehdusta, voisiko meidän yleistyvät suolistovaivat ainakin osin johtua siitä?
Jatkan vielä tähän. Voin syödä ihan mitä vaan, oireiluni on jaksottaista. En rajoita voimakkaasti ruokavaliotani muuta kuin silloin, kun alan tunnistamaan, että jos jatkan fodmappien syömistä, alkaa ne helvetilliset menkkakipuja muistuttavat krampit pian. Ja niihinhän ei auta edes särkylääkkeet eli ovat pahempaa kuin menkat. Onnistuin aiheuttamaan itselleni pahan refluksin syömällä liikaa tulehduskipulääkkeitä ennen kuin tajusin, että kyse ei ole naispaikkojen ongelmasta vaan suolistosta, ja jouduin nukkumaan puoli-istuvassa asennossa varmaan 6kk, kun mahanesteet ärsyttivät henkitorvea ja illat meni limaisessä köhinässä. Hitto oikeesti.
Edelliset kipukohtaukset olivat viime jouluna, vaikka sen jälkeen on ollut niin stressaava elämä että ihmettelen ihan. Tärkeintä omalle voinnilleni on se, että tunnistaa, milloin maha alkaa sanoa sopimustaan irti, ja silloin tiukan ruokavalion aloittaminen on pakollista.
Kivuttomassa vaiheessa välttelen kotona ruokaa laittaessani sipulia. Näin syksyisin on ihan pakko saada parsa- ja kukkakaalia melkein joka ruuassa, joten joutuu olemaan varovainen muiden ruoka-aineiden kanssa. Välillä pidän taukoja pastasta, mutta syön normaalisti ihan tavallista leipää, kuitupitoista varsinkin. Ravintolassa käydessä en katso lainkaan mitä suuhuni laitan, syön vaikka sipulissa haudutettuja papuja pääruokana jos huvittaa.
Edelleenkään en käytä mitään kuitulisävalmisteita tai mitään muutakaan, koen että jos ongelma on ruuassa mitä syön niin sitä ruokavaliota korjaamalla pärjään. Ja onneksi olen pärjännyt.
Näin mun IBS pysyy kontrollissa.
Ps. Onko muilla sellaista, että kun oireilu alkaa ja jos tulee ruokailujen välille liian pitkä aika, niin kun vihdoin syö niin maha menee ihan hiton kipeäksi ja, no, piereminen lopulta lopettaa kivun :D