Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita joilla on IBS johon ei auta mikään

Vierailija
19.02.2020 |

Olen välillä niin poikki ja masentunut tämän sairauden takia. Jokainen päivä on älytöntä taistelua tämän asian kanssa.

Olen kokeillut kaiken mahdollisen; fodmap, gluteeniton, viljaton, about tuhat eri maitohappobakteerivalmistetta, piigeeli, librax, jooga, liikunta jne. jne. Mikään ei j**malauta auta tähän vaivaan. Librax sentään hieman rauhoittaa.

Nyt kysynkin miten te muut vaikeasta IBS:stä kärsivät oikein selviätte? Ja oletteko esim. käyneet allergiatesteissä tai onko taustalta löytynytkin jotain muuta mikä selittää vatsavaivat? Mitkä konstit ovat auttaneet eniten?

Kommentit (149)

Vierailija
41/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko käyneet laajemmissa testeissä? En tarkoita julkisen puolen "laajaa verenkuvaa" vaan sitä, että selvitetään uloste/veri/virtsanäytteistä kaikki mahdollinen? Pojallani oli ihan huuhaa IBS-diagnoosi ja tosi vaikeat oireet, eikä erikoissairaanhoidossa ollut hajuakaan, missä vika. Veriarvot olivat kuulemma raja-arvojen sisällä (useampi ihan laajan skaalan alarajalka). Vasta USA:an lähetettyjen näytteiden myötä vyyhti on alkanut selvitä ja poika voi jo paljon paremmin, vaikka ei täysin kunnossa vielä. IBS-diagnoosin saa, kun lääkäreillä ei ole aavistustakaan.

Vierailija
42/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun maha menee huonoksi, syön vain vihanneksia ja hedelmiä, en mitään muuta. Keitetyä porkkanaa, perunaa, lanttua yms mahaneutraaleja vihanneksia. Aamulla banaani smoothie jossa mahdollisesti taateleita. Biomedin viherjääpalat ja neuroway saa verenvuodon loppumaan viikossa. Sairaalassa ei saa verenvuodolle mitään. Lääkärit vaan voivottelee asiaa ja sanoo että pitää laittaa syö@pälääkitys. Mutta ei todellakaan tarvitse! Hullua touhua terveydenhuollon puolelta. En luota niihin velhoihin enää ollenkaan! Vihanneksilla se rauhottuu,

Jokatapauksessa, sitten kun maha alkaa rauhoittumaan, lisään varovasti muita ruokia. 

Maito ja liha tuntuu aiheuttavan verenvuotoa todella nopeasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko teille muille järkyttäviä kouristuskipukohtauksia paksusuoleen? Jokseenkin synnytyspolttojen oloista kipua. 

Voinko päätellä yläpeukuista että tämä on ns. normaalia tässä taudissa? Oikeasti en ole kuullut tästä koskaan muilta. Kramppi kestää 5-30 minuuttia ja on niin voimakas että kieriskelen maassa tuskissani. Kipu on ihan paksusuolen päässä tai jopa peräsuolessa. 

Kiitos jos joku kommentoi. 

Mulla kestävät pahimmillaan tuntikausia kun episodi iskee. Sen verran pahoja, että päivystyksessä nuorempana meinasivat viedä suoraan umpisuolen leikkaukseen, koska olin siinä vaiheessa maannut lattialla puolitajuissani kivusta 5 tuntia enkä pystynyt siis kävelemään. Oksensin myös kivusta joskus. Ei ollut umpisuoli kuitenkaan.

Nykyään tautini on suht hyvin hallinnassa, kun syön täysin viljattomasti ja maidottomasti ja välttelen fodmappeja. Kyllä vieläkin vietän ripulin takia muutaman tunnin joskus vessassa ja viimeksi kun erehdyin syömään laskiaispullan niin jouduin saikuttamaan seur. päivän, koska paskoin aamulla 6 tuntia putkeen. Siis silleen että mietin pitääkö alkaa nesteyttää pöntöllä ollessa -_-' enpä tee tuota virhettä uudestaan lol.

Mulla tosiaan auttanut ruokavalio, mutta saan toki kuunnella kaikilta syömishäiriökommentteja, kun en kuulemma "syö yhtään mitään". Jooh :D laktoosi-intoleranssi on, keliakiaa ei. 

Mulla kivut ovat hellittäneet iän myötä, että teini-ikäisenä kun oli aivan järkkyjä nuo tuntikausien kipukohtaukset niin nykyään (30v) niitä tulee ehkä kerran parissa kuukaudessa eivätkä ole yhtään niin rajuja.

Toivoa siis on! 

Vierailija
44/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko käyneet laajemmissa testeissä? En tarkoita julkisen puolen "laajaa verenkuvaa" vaan sitä, että selvitetään uloste/veri/virtsanäytteistä kaikki mahdollinen? Pojallani oli ihan huuhaa IBS-diagnoosi ja tosi vaikeat oireet, eikä erikoissairaanhoidossa ollut hajuakaan, missä vika. Veriarvot olivat kuulemma raja-arvojen sisällä (useampi ihan laajan skaalan alarajalka). Vasta USA:an lähetettyjen näytteiden myötä vyyhti on alkanut selvitä ja poika voi jo paljon paremmin, vaikka ei täysin kunnossa vielä. IBS-diagnoosin saa, kun lääkäreillä ei ole aavistustakaan.

Vie lapsi tutkimuksiin, sen jälkeen saat diagnoosin. Tähystykset, ulostetestaus, verikokeet.

Vierailija
45/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälä kans yksi jolla vaikuttaa ibs oireet + muut vaivat päivittäin. Alavatsakipuja, kylkikipuja, navan seudun kipua, vaihtelee paikkaa, selkäkipuja, myös siellä vaihtaa paikkaa, Kurkkuvaivat, röyhtäily (refluksi). En voi ymmärtää miten nämä vatsa / suolistovaivat voi vaivata päivittäin, ihan uskomatonta. Olen tämän takia lievästi masentunut, mietin näitä päivittäin, mikään ei oikein auta.

Mene tutkimuksiin äläkä itke täällä.

Vierailija
46/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko endometrioosia joka on levinnyt suoleen?

Vierailija
47/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kymmenisen vuotta hankala IBS, jonka oireena on ollut pääasiassa ylläriripuli ruokailun jälkeen, ja siihen on auttanut Vi-Siblin kaikkein eniten. Oireet on nykyään ihan siedettäviä. Ilmavaivoihin auttaa yleensä se, että jättää välillä banaanin ruokavaliosta pois. En noudata muuten mitään kovin tiukkaa ruokavaliota, vaan yritän syödä mahdollisimman monipuolisesti ja kasvisvoittoisesti. 

Vierailija
48/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mun maha menee huonoksi, syön vain vihanneksia ja hedelmiä, en mitään muuta. Keitetyä porkkanaa, perunaa, lanttua yms mahaneutraaleja vihanneksia. Aamulla banaani smoothie jossa mahdollisesti taateleita. Biomedin viherjääpalat ja neuroway saa verenvuodon loppumaan viikossa. Sairaalassa ei saa verenvuodolle mitään. Lääkärit vaan voivottelee asiaa ja sanoo että pitää laittaa syö@pälääkitys. Mutta ei todellakaan tarvitse! Hullua touhua terveydenhuollon puolelta. En luota niihin velhoihin enää ollenkaan! Vihanneksilla se rauhottuu,

;;

Tarkoitatko "syöpälääkkeellä" metotreksaattia? Typerää liiottelua. Syövässä annostus on jotain ihan muuta.

12 vuotta metotreksaattia syönyt.

Vierailija
49/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut kymmenisen vuotta hankala IBS, jonka oireena on ollut pääasiassa ylläriripuli ruokailun jälkeen, ja siihen on auttanut Vi-Siblin kaikkein eniten. Oireet on nykyään ihan siedettäviä. Ilmavaivoihin auttaa yleensä se, että jättää välillä banaanin ruokavaliosta pois. En noudata muuten mitään kovin tiukkaa ruokavaliota, vaan yritän syödä mahdollisimman monipuolisesti ja kasvisvoittoisesti. 

Lisään vielä, että käytän Vi-Sibliniä aamuisin heräämisen jälkeen yhden annospussin veteen sekoitettuna ja toinen lasillinen vettä vielä perään. Aluksi se sai vatsan tuntumaan täydeltä, mutta tunne meni ohi.

Vierailija
50/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla auttoi Ayurveda. Vaikket ehkä uskokaan.

Okei, mihin sen vaikutus perustuu? Ihan uusi asia minulle.

Ap

Kiva, ettet heti torpannut ajatusta, kannattaa ehdottomasti kokeilla syömistä Ayurvedan mukaan, eihän siinä mitään hävittävää ole. Se on siis vanhaa intialaista lääketiedettä, ensin pitäisi selvittää mikä olet kolmesta kehotyypistä: vata, pitta vai kapha :) Tässä testi: https://vedalila.se/fi/tietoa-ayurvedasta/ayurveda-testi.html

Ja tuola on aika hyvin infoa myös: https://surya.fi/ayurveda-kehotyypit/

Vierailija
51/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälä kans yksi jolla vaikuttaa ibs oireet + muut vaivat päivittäin. Alavatsakipuja, kylkikipuja, navan seudun kipua, vaihtelee paikkaa, selkäkipuja, myös siellä vaihtaa paikkaa, Kurkkuvaivat, röyhtäily (refluksi). En voi ymmärtää miten nämä vatsa / suolistovaivat voi vaivata päivittäin, ihan uskomatonta. Olen tämän takia lievästi masentunut, mietin näitä päivittäin, mikään ei oikein auta.

Mene tutkimuksiin äläkä itke täällä.

Olen jo käynyt kaikki tutkimukset, lääkäri laittoi ibs- diagnoosin. Eli on käyty tähystykset, verikokeet, ultrat jne. Enkä ole itkenyt täällä.

Vierailija
52/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jatkuvat, invalidisoivat vatsakivut, järkyttävä ummetus ja ilmavaivat. Normaali elämä mahdotonta. Oikeastaan puuro on ainut mitä voi syödä.. en tosiaan tiedä, mikä auttaa. Musta vielä kaiken lisäks tumtuu että terveellisesti syöminen pahentaa oireita, roskaruoalla ois paremmin hallinnnassa mut ei aina voi

Vierailija
53/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ajoittain hyvinkin pahaksi ärtyvä IBS. Kärsin karmeista krampeista vasemmalla alavatsalla, kotitöihin auttaa vain Litalgin. Kun kramppi iskee olen niin tuskissani, että tekee mieli oksentaa. Pahimpina aikoina en voinut juoda edes vettä, ilman että siitäkin iski krampit ja vesiripuli.

Parhaiksi apukeinoiksi tähän mennessä olen itselläni havainnut olevan:

- FODMAP - mieluiten vähähiilihydraattisena. Kaikki muut viljat, paitsi kaura ovat mulle triggereitä. Samoin peruna ja bataatti, joita ei yleisesti edes pidetä high fodmap- ruokina ovat minulle yksiä pahimpia oireiden aiheuttajia.

- liikunta. Kramppeja on harvemmin jos treenaan sen 4 kertaa viikossa. Jos lapsin treenirutiinista, krampit lisääntyvät.

- en suosittele, mutta SSRI-lääkitys. Käytin niitä muista syistä ja käytön aikana ibs meni remissioon. Lopetin, koska en halunnut sotkea aivokemioitani enempää, - oireetkin palasivat.

- ylläpitoannos probiootteja 2kps x vrkssa ja immodiumia 2tbl x vrkssa. Huomioi ettei probiootti sisällä esim inuliinia.

Otathan huomioon, että ruokavaliota muuttaessa kestää jonkin aikaa ennenkuin keho rauhoittuu.

Kannattaa ensiksi eliminoida kaikki mahdolliset triggerit ja koostaa ruokavalio "turvallisista ruuista" tyyliin broilerista, joka on valmistettu jotenkin muuten kuin rasvassa paistamalla, riisistä, porkkanasta, kurkusta, kesäkurpitsasta ja laktoosittomista, sokeroimattomista maitotuotteista.

Syö muutaman viikon todella rajoitetusti ja odottelee, että elimistö rauhoittuu. Sen jälkeen voi alkaa yritys ja erehdys -tyyliin kokeilla mitkä ruoka-aineet sopii ja mitkä ei

Vierailija
54/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä karpataan. Pahin on vilja ja niistä hirvein vehnä. Samoin sokeri ja tärkkelys eikä edes gluteenittomat tärkkelyksestä tehdyt leivät eivät käy. Eikä hiiva, dekstroosi, vehnätärkkelys jne.

Fodmap ois tärkeää mutta lipsun mm. pavuissa. Maito täytyisi jättää, itse hieman käytän. Jostain ihme syystä mulle käy vähän perunaa.

Mainittiin Ayrveda, olen juonut sitä puhdistavaa jauheteetä, se tuntuu ihan hyvälle.

Vierailija
55/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ibs:ään auttoi ketogeeninen gluteeniton ruokavalio. Pidä ateriat pieninä. Käytä kuitulisää, nosta sen annosta tosi hitaasti.

Vierailija
56/149 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko teille muille järkyttäviä kouristuskipukohtauksia paksusuoleen? Jokseenkin synnytyspolttojen oloista kipua. 

Voinko päätellä yläpeukuista että tämä on ns. normaalia tässä taudissa? Oikeasti en ole kuullut tästä koskaan muilta. Kramppi kestää 5-30 minuuttia ja on niin voimakas että kieriskelen maassa tuskissani. Kipu on ihan paksusuolen päässä tai jopa peräsuolessa. 

Kiitos jos joku kommentoi. 

Minulle tuli, luulen, että puhutaan samanlaisesta krampista. Aloitin magnesiuminlisän (Puhdistamon Tripla, ainoa mitä maha on kestänyt. Avaan kapselit ja sekoitan veteen tai jogurttiin.) ja krampit loppuivat kokonaan. Viimeisestä krampista kohta vuosi! Vatsa meni muutenkin paljon paremmaksi tuon magnesiumin myötä. Toki jossain vaiheessa vatsa menee löysälle kun magnesiumia saa tarpeeksi, silloin pitää annosta pienentää. Itse aloitin 2 kapselilla iltaisin parin kuukauden ajan, sitten laskin määrää yhteen kapseliin pari kertaa viikossa.

Tämä vaiva vie varmasti kaikki vitamiini -ja hivenaineetkin, ja puutokset pahentaa oireita. Minulla on alhaiset D, ferritiini ja ilmeisesti myös tuo magnesium. Nyt kun homma on korjattu, vatsakin vähän parempi. Stressi ja raskas liikunta sekä isot ateriat pahimmat mihin vatsa reagoi.

Vierailija
57/149 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie lapsi tutkimuksiin, sen jälkeen saat diagnoosin. Tähystykset, ulostetestaus, verikokeet.

On käyty kaikki mahdolliset. Letkua molemmista päistä, isotooppitutkimus, koepaloja ja kamerakin on syöty. Julkisen puolen erikoislääkärit ihan pihalla.

Vierailija
58/149 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS lähtee kun vähennät stressiä.

Vierailija
59/149 |
25.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös suolistomagnesium Oxytarm, jota voi kokeilla. 

Vierailija
60/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun havaintojeni mukaan liika urheileminen pahentaa oireita lähipiirissäni. Myös joka toisella fitnesspimulla on IBD. Urheiletko liikaa (syötkö proteiinipatukoita, urheilujuomia jne. ne pannaan heti ekana)?

Vaivaako heitä kolesterolikammo? Tuo vois auttaa helposti:

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/gottshall.htm

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi