Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita joilla on IBS johon ei auta mikään

Vierailija
19.02.2020 |

Olen välillä niin poikki ja masentunut tämän sairauden takia. Jokainen päivä on älytöntä taistelua tämän asian kanssa.

Olen kokeillut kaiken mahdollisen; fodmap, gluteeniton, viljaton, about tuhat eri maitohappobakteerivalmistetta, piigeeli, librax, jooga, liikunta jne. jne. Mikään ei j**malauta auta tähän vaivaan. Librax sentään hieman rauhoittaa.

Nyt kysynkin miten te muut vaikeasta IBS:stä kärsivät oikein selviätte? Ja oletteko esim. käyneet allergiatesteissä tai onko taustalta löytynytkin jotain muuta mikä selittää vatsavaivat? Mitkä konstit ovat auttaneet eniten?

Kommentit (149)

Vierailija
61/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla escitalopram 10mg auttoi tähän. Kun en mistään saanut apua aloin lukee muiden maiden sivuilta. on virallinen sivu nimeltä d ru gs.com missä voi arvostella lääkkeitä ja näkee muiden kokemuksia.

Muualla escitalopramia käytetään tähän oireseen. Kävin lääkäriltä hakee tämän ja auttoi aivan valtavasti. Uskokaa tai älkää mutta yliherkkä hermosto tekee vaikka mitä kepposia. Vatsani ei enää turvota ja on tasaantunut.

Suomessa kukaan lääkäri tätä ei määräis IBSeen.

Vierailija
62/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut eliminaatio-ruokavaliota? Jätä aluksi pois kaikki viljat (myös gluteenittomat), maitotuotteet, kananmuna, sokeri, palkokasvit, nightshades (en tiedä mikä tämä on suomeksi, mutta niihin kuuluu mm. peruna, paprika, tomaatti, munakoiso), pähkinät, siemenet, kahvi, kaikki mausteet paitsi tuoreet yrtit ja suola ja mahdollisesti myös FODMAPIT. Rajoita myös hedelmien ja marjojen määrää yhteen annokseen päivässä.

Sitten kun olo toivottavasti paranee, ala lisäämään ruokia yksi kerrallaan ja seuraa oireita kolme päivää ja lisää ruokavalioosi ne ruoat, jotka eivät aiheuta oireita. Ruokavalio on toooodella rajoittunut aluksi, mutta ainoa asia joka omalla kohdallani auttoi.

Tuossahan on käytännössä lueteltu oikeastaan kaikki ruoat. Pakko kysyä, että mitä VOI syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ja toisaalta hyvä niin, koska eipä tarvi rajoittaa ruokavaliota mitenkään kun ei se edes vaikuta vaivaani. Tiukka FODMAP ja eliminaatiodieettikin kokeiltu, ei mitään vaikutusta vatsaan. Toisaalta olen itse niin tottunut oireisiini, ettei ne niin haittaa. Syön naprokseenia kipuun jos on pahaa kouristelua, se auttaa hyvin. Imodiumia jos ripuli menee pahaksi tai on pakko mennä esim työkuvioissa jonnekin missä ei vaan käy käydä 10 kertaa tunnissa ripuloimassa tms.

Vierailija
64/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla escitalopram 10mg auttoi tähän. Kun en mistään saanut apua aloin lukee muiden maiden sivuilta. on virallinen sivu nimeltä d ru gs.com missä voi arvostella lääkkeitä ja näkee muiden kokemuksia.

Muualla escitalopramia käytetään tähän oireseen. Kävin lääkäriltä hakee tämän ja auttoi aivan valtavasti. Uskokaa tai älkää mutta yliherkkä hermosto tekee vaikka mitä kepposia. Vatsani ei enää turvota ja on tasaantunut.

Suomessa kukaan lääkäri tätä ei määräis IBSeen.

TÄMÄ!! Pitää paikkansa!!

Vierailija
65/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidoton ja gluteeniton ruokavalio on auttanut. Yllättävän monessa tuotteessa on maitoa tai maitojauhetta, ne täytyy eliminoida kokonaan. Tuoteselosteet pitää siis lukea tarkkaan.

Vierailija
66/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin laktoosittomiin tuotteisiin ja lisäsin kuitua ruokavalioon. Ostan kaiken mahdollisen täysjyväversiona. Pahimpina päivinä juon floridralia, se auttaa jonkin verran. Lipitän kahvin sijaan vihreää teetä, se tuntuu rauhoittavan vatsaa ja lisäksi välttelen liian rasvaisia ruokia.

Vierailija
67/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esomepratsoli ja stressitön elämä.

Vierailija
68/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Sairaus”..onko tuo muka sairaus? Tajuatko, miten paljon tuo loukkaa mm. IBD:stä kärsiviä?

Ei loukkaa ainakaan minua, vaikka minulla on erittäin vaikeahoitoinen IBD.

Vierailija
69/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Sairaus”..onko tuo muka sairaus? Tajuatko, miten paljon tuo loukkaa mm. IBD:stä kärsiviä?

On. Se voi olla jopa hankalampi,kun ibd. T. Ibd potilas

On sairaus ja kurja onkin, mutta ei se sentään ole kurjempi kuin IBD kaikenlaisine liitännäissairauksineen, syöpäriskeineen jne.

Vierailija
70/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla eniten on auttanut vi-siblin. Aikoinaan kun lääkäri sitä määräsi ja kokeilin, en kokenut helpotusta ja aloin olla todella epätoivoinen oireideni kanssa. En kuitenkaan ottanut silloin valmistetta oikein. Sitä pitää ottaa ihan joka päivä, mielellään aina samaan aikaan. Ja tosiaan runsaan veden kanssa. Vähintään yksi reilu mukillinen reilun mittalusikallisen/puolentoista kanssa. Aiemmin käytin satunnaisesti kuitulisänä lisäämällä vähän jonkin jugurtin joukkoon yms.

FODMAP-ruokavaliota noudatan tietysti myös siltä osin kun se itselle tuntuu sopivalta. Olen löytänyt ne ruoka-aineet, jotka eivät sovi, jotkut sopivat kohtuullisissä määrin ja sitten on ne, joita voin syödä vapaasti. Esim. ruisleipä on sellainen joka ei sovi ikinä, sipuli ei sovi raakana, mutta kypsennettynä kohtuullisissa määrin. Aina joutuu vähän päivän mukaan miettimään, mitä on syönyt. Jos on jo syönyt sipulia, yritän syödä muuten oireita aiheuttamattomia ruokia sinä päivänä.

Liika kuitu ei itselleni sovi. Olen lukenutkin, että ibs-vaivojen kanssa ei pitäisi syödä liikaa kuitua, vaikka sitä usein vatsaoireisiin määrätäänkin. Siksikin tuo vi-siblin on hyvä. Se on kuitua, mutta ei aiheuta samanlaisia oireita kuin esim. viljojen kuitu. Nyt kun vatsa on parempana pystyn kyllä syömään kaurapuuroa satunnaisesti.

Todella mielenkiintoista, että ihmiset kertovat escitalopramin auttaneen ibs-oireisiin. Minulle on muista syistä määrätty tätä lääkettä. Voisiko myös se osaltaan olla parantanut tilannetta? Joudun toki edelleen miettimään syömisiäni, mutta pahimmat mahan väännökset ja turvottelut ovat vähentyneet. Osa näistä oireista on ollut selkeästi stressi/ahdistuspohjaista, joten mielialalääke on tosiaan voinut auttaa.

Vierailija
71/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut eliminaatio-ruokavaliota? Jätä aluksi pois kaikki viljat (myös gluteenittomat), maitotuotteet, kananmuna, sokeri, palkokasvit, nightshades (en tiedä mikä tämä on suomeksi, mutta niihin kuuluu mm. peruna, paprika, tomaatti, munakoiso), pähkinät, siemenet, kahvi, kaikki mausteet paitsi tuoreet yrtit ja suola ja mahdollisesti myös FODMAPIT. Rajoita myös hedelmien ja marjojen määrää yhteen annokseen päivässä.

Sitten kun olo toivottavasti paranee, ala lisäämään ruokia yksi kerrallaan ja seuraa oireita kolme päivää ja lisää ruokavalioosi ne ruoat, jotka eivät aiheuta oireita. Ruokavalio on toooodella rajoittunut aluksi, mutta ainoa asia joka omalla kohdallani auttoi.

Mitä se ruokavalio sitten alkuun on?vettä ja suolaa?

Mitä saa syödä? vitamiinipilleri lisäksi?

Vierailija
72/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Se voi olla jopa hankalampi,kun ibd. T. Ibd potilas

On sairaus ja kurja onkin, mutta ei se sentään ole kurjempi kuin IBD kaikenlaisine liitännäissairauksineen, syöpäriskeineen jne.

Jos ihan oireista, niiden rajoittavuudesta ja rajuudesta puhutaan, ei syöpäriskeistä, niin IBS on ainakin ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisen mielestä usein vaikeampi. En käsitä tätä, että nykyisin pitää kilpailla ja pahoittaa mieli ihan kaikesta. Jos minulla on vaiva a, naapurilla b ja hänen naapurillaan c, ei niitä tarvitse laittaa järjestykseen, että kenellä nyt on Oikea Sairaus ja kenellä ei. 

Vierailija
73/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ääni myös Vi-Siblinille. Mut on tähystetty ja tutkittu vaikka mitä, kun krooninen ripuli kesti 1,5 vuotta. Ei ollut apua masennuslääkkeistä (kokeiltu essitalopram ja sen lisäksi vielä Triptyl) eikä mistään muustakaan lääkkeestä. Gastroenterologi käski vain syödä Imodiumia, että pystyin edes välillä poistumaan kotoa.

Sitten aloitin gluteenittoman ja hyvin vähän maitotuotteita sisältävän ruokavalion JA aloitin samaan aikaan Vi-Siblinin käytön. Vi-Siblin pitää aloittaa tosi pienellä annostuksella, että vatsa tottuu.

Puolen vuoden päästä pystyin ottamaan viljat takaisin ruokavalioon ja syömään maitotuotteitakin enemmän. Vi-Sibliniä käytän edelleen päivittäin, jos lopetan on vatsa taas sekaisin.

Vierailija
74/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon kaikille vastanneille. Arvostan todella paljon, että tästä aiheesta syntyi keskustelua.

Tällä hetkellä käytössä on molkosan, librax, alflorex sekä viljaton ruokavalio. Uutena aloitin pari päivää siten diplomag-kokeilun. Että huh huh kyllä rahaa palaa tämän vaivan hoitoon.

En ole uskaltanut käydä tähystyksessä. :( Olen nyt kuitenkin yli viisi vuotta kärsinyt tästä vaivasta enkä ole vielä kuollut, niin mietin että mitä lisätietoa sieltä tähystyksestä sitten voisi löytyä? Keliakia on kuitenkin suljettu pois. Allergioita ei ole testattu.

En ole kokeillut eliminaatioruokavaliota, eli mitäs siinä sitten saa syödä alussa?

Ap[/quot

Molkosan on tehty maidosta joten se voi oireilla jos on tosi herkkä maidolle.

Laktoosia ei siinä ole, mutta onhan sinulta laktoosi-intolenssi tutkittu?

Siinä on eritasoisia, eli jotkut kestää vähän laktoosia, jotkut ei ollenkaan.

Geenitesti kertoo varmemmin alttiuden, ei tosin sitä missä vaiheessa laktoosi-intoleranssi alkaa, sillä joillain se laktaasin tuotto vähenee hitaasti.

Vierailija
75/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolla on herkkyys vehnälle ja gluteenille vaikka ei ole suoraan keliaakikko tai todettu vehnäallergiseksi.

Pystyy syömään kauraa, ja ihan hieman ruista.

Syö suunnilleen fodmap ruokaa.

Useissa gluteenittomissa jauhoseoksissa on vehnää josta on poistettu gluteeni, se ei auta jos onkin vehnälle herkkä.

Vierailija
76/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai syö soijarouhetta? Tai tofua? Minulle se ei sovi laisinkaan, kaasutus ja ripuli taattu, se soijarouhe on pahin.

Vierailija
77/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ahdistulääke essitalopraami auttaa suolistovaivoihin?

Vierailija
78/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli todella paha kausi. Töissä oli pakko käydä (psy päivystyksen sh). Oli kuluttavaa kun et todellakaan voi rynniä vessaan kesken potilaan haastattelun. Et todellakaan voi sanoa masennusta nyyhkyttävälle ja vaikeista asioista avautuvalle ihmiselle että anteeksi hetkinen, tulen pian takaisin. Helpotti hieman se kun rajasin ruokavalion pelkästään nestemäiseksi, kuten joku jo aiemmin vinkkasi. En tiedä millä logiikalla keksin kokeilla mutta epätoivoissaan sitä kai tekee mitä vain.

Vierailija
79/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ahdistulääke essitalopraami auttaa suolistovaivoihin?

kannattaisko sinun ihan googlettaa ja lukea? Eikö ihmiset nykyään osaa enää mitään etsiä?

escitalopram IBS reviews.

Serotooni ja escitalopram käytetään unettomuuteen, palautumiseen, kroonisiin lihaskipuihin, uupumukseen. stressiin. Tekee että hermosto tasantuu ja kestää paremmin. Suomessa on niin aivopesty ihmiset masennuslääke sanalla.

Vierailija
80/149 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää nyt siihen ruokavalioon haaskatko aikaa!Se on loputon taistelu joka vain uuvuttaa. Ei kukaan voi loppuelämänsä vartijoida mitä syö.