Onko muita joilla on IBS johon ei auta mikään
Olen välillä niin poikki ja masentunut tämän sairauden takia. Jokainen päivä on älytöntä taistelua tämän asian kanssa.
Olen kokeillut kaiken mahdollisen; fodmap, gluteeniton, viljaton, about tuhat eri maitohappobakteerivalmistetta, piigeeli, librax, jooga, liikunta jne. jne. Mikään ei j**malauta auta tähän vaivaan. Librax sentään hieman rauhoittaa.
Nyt kysynkin miten te muut vaikeasta IBS:stä kärsivät oikein selviätte? Ja oletteko esim. käyneet allergiatesteissä tai onko taustalta löytynytkin jotain muuta mikä selittää vatsavaivat? Mitkä konstit ovat auttaneet eniten?
Kommentit (149)
Kuinkahan usein IBS on itse asiassa SIBO (small intestine bacterial overgrowth, ohutsuolen liiallinen bakteerien kasvu, tai jotai)? Minulla iainakin aamupahoinvointiin on auttanut omenasiiderietikka, esim. teelusikallinen tai vähän enemmänkin lasilliseen vettä. En ossoo sannoo kuinka tehokkaasti noin laimea etikkaliuos tappaa (haitallisia) bakteereita, mutta väkevä liuos on erittäin tehokas:
Kysyin tsättäriltä SIBOn oireista. Aiemmin olen luullut itselläni olevan lähinnä IBS, koska aamulla makuuasennossa voi tuntua ihan normaalilta mutta kun nousee punkasta voi alkaa todella invalidisoivat kivut. GPT:n vastauksen perusteella viime aikaiset tapahtumat viittaavat lähinnä SIBOon. Kyse voi toki olla molemmista:
SIBO eli suoliston bakteeriylikasvu (englanniksi Small Intestinal Bacterial Overgrowth) on tila, jossa suoliston ohutsuoleen kertyy liikaa bakteereja, mikä voi aiheuttaa monenlaisia oireita. Oireet voivat vaihdella yksilöittäin ja niiden vakavuus voi vaihdella lievästä vaikeaan. Joitain yleisiä oireita, joita SIBO voi aiheuttaa, ovat:
Vatsan turvotus ja ilmavaivat: Suoliston bakteeriylikasvu voi aiheuttaa lisääntyneen kaasunmuodostuksen, mikä voi johtaa vatsan turvotukseen, ilmavaivoihin ja röyhtäilyyn.
Vatsakipu ja epämukavuus: SIBO voi aiheuttaa vatsakipua ja epämukavuutta, jotka voivat vaihdella paikasta ja voimakkuudesta riippuen.
Ruuansulatusoireet: SIBO voi aiheuttaa erilaisia ruuansulatusoireita, kuten ripulia, ummetusta, pahoinvointia, oksentelua ja ruokahaluttomuutta.
Röyhtäily ja närästys: SIBO voi aiheuttaa lisääntyneen kaasunmuodostuksen ja happojen refluksin, mikä voi aiheuttaa röyhtäilyä ja närästystä.
Väsymys ja heikotus: SIBO voi aiheuttaa väsymystä ja heikotusta johtuen ravintoaineiden imeytymishäiriöistä ja suoliston tulehdusreaktioista.
Ruoka-aineallergiat ja intoleranssit: SIBO voi johtaa ruoka-aineallergioiden ja intoleranssien kehittymiseen, koska bakteerit voivat pilkkoa ruoka-aineita ennen kuin ne ovat täysin sulaneet, mikä voi aiheuttaa immuunireaktioita.
Muut oireet: SIBO voi aiheuttaa muita oireita, kuten päänsärkyä, nivelkipuja, iho-oireita, masennusta ja huonontunutta mielialaa.
On tärkeää huomata, että SIBO-oireet voivat
Visiblin aamulla, zolt ja gefilustabletti illalla. Hyvin sulavaa ei mausteista ruokaa, puuroa, banaania.. Vettä juoda tarpeeksi. Levätä, ei stressiä. Välillä joutuu puurokuurille viikoksi pariksi. Lasten pilttisoseet pusseissa sopii, mustikkasoppa, apteekin nutridrink. Lääkärin ohjeet on nuo ja alle viikossa helpotti. Ei tarvi miettiä lähintä vessaa jos johonki menen. Visiblinistä saa kuitua joka turvottaa ulosteen, sitä saa reseptillä, on myös sokeriton versio. Helppo ottaa sen mitä tarvii, mitta on mukana. Viiliin laitan aamulla sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut kymmenisen vuotta hankala IBS, jonka oireena on ollut pääasiassa ylläriripuli ruokailun jälkeen, ja siihen on auttanut Vi-Siblin kaikkein eniten. Oireet on nykyään ihan siedettäviä. Ilmavaivoihin auttaa yleensä se, että jättää välillä banaanin ruokavaliosta pois. En noudata muuten mitään kovin tiukkaa ruokavaliota, vaan yritän syödä mahdollisimman monipuolisesti ja kasvisvoittoisesti.
Lisään vielä, että käytän Vi-Sibliniä aamuisin heräämisen jälkeen yhden annospussin veteen sekoitettuna ja toinen lasillinen vettä vielä perään. Aluksi se sai vatsan tuntumaan täydeltä, mutta tunne meni ohi.
Ihmetyttää vain todella paljon miksi Vi-Siblinissä pitää olla niin paljon sokeria (sakkaroosi) tai sorbitolia siinä toisessa mikä on sinisessä pakkauksessa. Eikö tällaiset lisäaineet ole juuri haitallisia vatsalle? Ihan turha lisä. Eikä makeutus tällaisissa aineissa yhtään lisää niiden käyttöä. Olen nyt ostanut nyt samaa ainetta ilman makeutusta, siis psylliumhiutaleita ruokakaupasta.
Oletko kokeillut vi-sibliniä?
Se on mulla ainoa, joka auttaa.
Rauhoittaa suolta.
Ei ole viljavalmiste, vaan jotain siementä.
Hei oletko mies vai nainen? Luin että Yhdysvalloissa on tutkimuksissa todettu miesten testosteronitasojen lasku olevan yhteysessä IBS oireisiin ja saatuaan korvaushoitoa myös vatsaoireet loppuivat.
Liittyykö kenelläkään IBS:ssään kipu oikealla ylävatsassa? Vähän sappikipujen kaltainen?
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittaa suolta.
Ei ole viljavalmiste, vaan jotain siementä.
Vatsani ei kestä sorbitolia - monen muun lisäksi - joten on todella harmi, että Vi-Siblin sisältää sorbitolia. En ymmärrä miksi ihmeessä pitää laittaa vatsanhoitotuotteeseen sorbitolia, joka tunnetusti ärsyttää monen ihmisen vatsaa. Rahastusta lienee. On toki hyvä, että se on auttanut joitain onnekkaita, joita ei makeutusaineet haittaa.
Ruokavalio, Agiocur ja gluteenittomuus mulla auttoi. Rauhallinen elämä.
Terveysaseman yleislääköreistä 0:n verran apuja
Olen käynyt miltei kaikki keskustelussa mainitut oireet ja hoitokonstit läpi muutaman viime vuoden aikana. Nyt viime syksynä löytyi suolistossa piileskelevä suolipaise eli abskessi. Sen tyhjennyksen jälkeen tutkittiinkin perusteellisemmin ja havaittiin tuumori sigmasuolessa. Joulun alla kasvain ja pätkä suolta leikattiin. Nyt olen varmuuden vuoksi vielä sytostaattihoidoissa.
Ala syömään nykyihmisen luontaisen ruokavalion mukaan eli lihaa ja eläinrasvaa - ei lainkaan hiilihydraatteja eikä kasvikunnan tuotteita. Muutosta ei toki voi tehdä päivässä vaan esim. 6 viikon aikana vähiten lihan määrää lisäten.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat pääasialliset oireet? Onko stressinlähteet eliminoitu? Sokeri, vehnä ja gluteeni pois? Oletko käyttänyt Havitallia?
Oma ibs on tällä hetkellä hallinassa, mutta esim sokeri ja vehnä ripuloittavat välittömästi.
Noihan on fodmapissa kiellettyjen listalla valmiiksi.
Jatkan vielä näin syöpäleikkauksen jäljiltä: Ihanaa kun voin nyt syödä ihan mitä vain, ei enää ruoansulatusvaivoja! Monivuotinen akne kasvoilta, nivelvaivat ja masennus ovat myös hellittäneet. Monivitamiinit, maitobakteerit, Agiocurit, V-Siblinit, laksatiivit, ummetuslääkkeet, uni- ja kipulääkkeet - mitään niistä en enää tarvitse. Voin todella hyvin. Laktoosi-intoleranssi, allergiat, keliakiahöpötys, IBS ym. diagnoosit olivat kohdallani ihan omaa pähkäilyäni.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut eliminaatio-ruokavaliota? Jätä aluksi pois kaikki viljat (myös gluteenittomat), maitotuotteet, kananmuna, sokeri, palkokasvit, nightshades (en tiedä mikä tämä on suomeksi, mutta niihin kuuluu mm. peruna, paprika, tomaatti, munakoiso), pähkinät, siemenet, kahvi, kaikki mausteet paitsi tuoreet yrtit ja suola ja mahdollisesti myös FODMAPIT. Rajoita myös hedelmien ja marjojen määrää yhteen annokseen päivässä.
Sitten kun olo toivottavasti paranee, ala lisäämään ruokia yksi kerrallaan ja seuraa oireita kolme päivää ja lisää ruokavalioosi ne ruoat, jotka eivät aiheuta oireita. Ruokavalio on toooodella rajoittunut aluksi, mutta ainoa asia joka omalla kohdallani auttoi.
Ja mikä siis oli sallittua?!
Jos lähes kaikki kielletty, eikö olisi helpompi luetelka, mitä saa syödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittaa suolta.
Ei ole viljavalmiste, vaan jotain siementä.Vatsani ei kestä sorbitolia - monen muun lisäksi - joten on todella harmi, että Vi-Siblin sisältää sorbitolia. En ymmärrä miksi ihmeessä pitää laittaa vatsanhoitotuotteeseen sorbitolia, joka tunnetusti ärsyttää monen ihmisen vatsaa. Rahastusta lienee. On toki hyvä, että se on auttanut joitain onnekkaita, joita ei makeutusaineet haittaa.
visiblin on makeutettua ratamonsiemenjauhetta. Samaa ainetta saa ilman suolistohäirikkö-sorbitolia jokaisen marketin leivontahyllystä nimellä psyllium. On puolet halvempaakin. En ymmärrä lääkäreitä, jotka tuota visibliniä määräävät suolistosairaille.
IBS on ärtyneen suolen oireyhtymä. Itselläni auttaa hyvinkin tasainen elämä, ei mitään ruokavalio tms testauksia koska ärtyy vain. Sain lääkäriltä ohjeet ja niissä olen pysynyt, stressi, väärä ruoka ja huonosti nukutut yöt pahentavat sekä muut kivut. Eli: aamulla visiblin, illalla zolt ja gefilustabletti viimeiseksi. Alussa söin viikon löysää 4 viljan puuroa ja apteekin nutridrinkkejä, ja nyt on aina nutrit jääkaapissa, ja puuroa pari kertaa viikossa ruoaksi. Juon vettä ja syön myös banaaneja että saa kuituja. Alle viikossa parani suolistotuskat, helpottamaan alkoi parissa päivässä. Mausteiset raskaat huonosti sulavat ruoat pois, alkoholi tupakka pois, nuku tarpeeksi, ulkoile rentoudu.. Mun lääkäri käski mennä metsään ja hengitellä siellä syvään.
Onko veriarvot kunnossa? Syötkö d-vitamiinia riittävästi?
Stressiä ei pysty kokonaan poistamaan, parempi oppia elämään sen kanssa. Sopivasti liikuntaa: kävelyä, uintia, joogaa, pilatesta, kuntosali. Rauhoittava syvähengitys tekee hyvää, hermoston ylivireys tasoittuu. Lempeä saunominen, jollekin taas kylmäkylvyt tai avanto rauhoittaa kehoa.
Ruokavalio kuntoon. Ensin tiukempi, niin että saat edes vähän vatsaa rauhoittumaan. Sitten pieniä lisäyksiä kokeillen. Sokerit ärsyttää, myös alkoholi. Fodmap antaa suuntaa, kokeilemalla löytyy itselle sopiva. Selkeä ruokarytmi, tauot ruokailujen välille. Pitkä yöpaasto sopii usealle.
Hormonitoiminta vaikuttaa herkästi vatsaan. Kannattaa kalenteroida ja varautua huonompiin vaiheisiin, niin ei tule yllättäen. Asenne muutenkin niin, että hankalassa vaiheessa koittaa hyväksyä sairauden. Mulle tasapaino tarkoittaa, että on ihan hyviäkin päiviä (vaikka melkein joka päivään kuuluu jonkinlaista pientä oiretta ja välillä hankalia vaiheita).
Kiitos ihanaiset tästä ketjusta. Täällä ripuloin n 3 kertaa aamuisin ja iltapäivä turvoksissa.
Vi sibliniä käytän, mutta nyt stressivaihe taas sotki elämän.
Laktoosia ei vatsa kestä yhtään.
Laktoosi-intoleranssista sain uutta tietoa.
Olin yhdessä leikkauksessa ja kirurgi kysyi lääkkeitä määrätessä että onko lakstoosi-intoleranssia.
Minulta oli tutkittu geenitestillä, joka totesi, ettei ole, mutta en silti siedä lakstoosia.
Ko kirurgi sanoi että intoleranssi voi myös tulla ilman, että geeneissä on mitään häikkää.
Esim jonkun infektion seurauksena voi laktoosin sietokyky hävitä.
Samoin hän sanoi, että se on kolmen geenin toiminnasta riippuvain, jos intoleranssi on paha, niin nämä kolme geeniä ovat toimimattoamia, mutta lieviä oireita saa, jos esim yksi tai kaksi geeniä ei toimi saaden aikaan laktaasientsyymin vajeen.
Antoi ohjeeksi testin: syö puoli litraa tavallista jäätelöä ja odota seurauksia💩
Jos kakka pysyy sisällä, niin eiole laktoosi-intoleranssia.
Tsemppiä kaikille mahavaivaisille.😨