Onko muita joilla on IBS johon ei auta mikään
Olen välillä niin poikki ja masentunut tämän sairauden takia. Jokainen päivä on älytöntä taistelua tämän asian kanssa.
Olen kokeillut kaiken mahdollisen; fodmap, gluteeniton, viljaton, about tuhat eri maitohappobakteerivalmistetta, piigeeli, librax, jooga, liikunta jne. jne. Mikään ei j**malauta auta tähän vaivaan. Librax sentään hieman rauhoittaa.
Nyt kysynkin miten te muut vaikeasta IBS:stä kärsivät oikein selviätte? Ja oletteko esim. käyneet allergiatesteissä tai onko taustalta löytynytkin jotain muuta mikä selittää vatsavaivat? Mitkä konstit ovat auttaneet eniten?
Kommentit (149)
Kyllä tulee. Silloin maataan kaksinkerroin lattialla ja ateistina rukoillaan kaikki mahdolliset jumalatkin apuun.
Kun tulee vaikea kipukohtaus, kramppi niin nousen kävelemään ja juon vettä lähes litran, usein sillä helpottaa. Kipukohtaus tulee yleensä yöllä ja varmasti jos olen syönyt paljon kuitua. Lisäksi on allergioita ja vuotava suoli. Sekin helpotti vähän kun en enää syö liikaa enkä kasin jälkeen illalla ollenkaan.
Olen kokeillut l-glutamiini jauhetta, joka on rauhoittanut suolistoa. Vajaa teelusikallinen mehukeittoon sekoitettuna ja heti aamulla tyhjään vatsaan. Glutamiini vaikuttaa suoliston hyvinvointiin. Kannattaa googlettaa. Lisäksi minua on auttanut, kun jätin fluorihammastahnan pois. Suoliston ärtyneisyys väheni.
Mulla vaivaa kanssa aika tavalla. Kaikkea tulee kokeiltua. On myös todettu laktoosi-intoleranssi.
Oon käyttänyt glutamiinia iltaisin, sopii paremmin kuin aamulla tyhjään vatsaan.
Vanha keskustelu, mutta nostan.
Mulla on ollut aina herkkä maha, ja erityisesti "höttöleivät" eli ranskanleipä ja perus vehnä paahtoleipä saa mahan turpoamaan niin että resorit paukkuu. Vaalea riisi, maustamaton kana, laktoositon jogurtti ja banaani-mustikka-jogurttismoothie on melko varmoja ruokia.
Yhtenä päivänä erehdyin tilaamaan kahvilassa bagelin, jossa oli maustettua tuorejuustoa, tomaattia ja sipulia - se oli iso virhe.
Olin pitkään vegaani, mutta soijaa maha ei siedä, enkä tykkää esim Härkiksestä tai Nyhtökaurasta, tofu jäi koska sitä maha sietää.
Tunnen kyllä oloni nimenomaan sairaaksi, kun nukkuu vaan jos vähemmän kipuja ja mikään päivä ei oireeton.
Vierailija kirjoitti:
Paksusuoli veks ja avanne.
Avanteen kanssa on helppo elää. Upea keksintö.
Tuore ibd täällä. Lääkkeellä saatiin oireettomaksi ja mennyt pari kk ilman lääkettä. Sitten alkoi kivut ja verenvuoto. Nyt sairastan koronaa ja öisin kipukohtauksia. Herään kouristeluun ja synnytyspolttomaiseen kipuun. Pistoskipua eri puolilla myös. Verta tulee enemmän kuin ennen.