Onko täällä lapsettomia yli 40v naisia? jos on niin kaduttaako?
Kommentit (607)
Kaduttaa, että odotin liian kauan. Piti olla sitä ja tätä ennen perheen perustamista, kun ne oli saavutettu ja aika oli sopiva, kävikin ilmi että oli jo liian myöhäistä. Olen kuitenkin oppinut elämään asian kanssa, katumuksen tunnekin hälvenee jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Parasta on se että voin lomailla ja tavata ystäviäni ihan milloin huvittaa. Otimme miehen kanssa äkkilähdön etelään jouluksi. Ei tarvinnut miettiä mitään muuta kuin kuinka monta lehteä otan rannalle luettavaksi.
Hahhah, monilla 40+ on jo aikuisia lapsia, että kyllä hekin voivat ottaa sen äkkilähdön ja pohtia pelkkiä lehtiä siinä iässä.
Itse kysymykseen, kaksi lasta on ja ikää pukkaa. Kolmatta vielä haluaisin mutta riskit tässä vaiheessa pelottaa. En ole vielä 40 mutta se jo häämöttää. Eli ainoa mikä ehkä kaduttaa on, että vähän hitaanpuoleisesti etenin lapsiasiassa, jos niitä haluaa, kannattaa aloittaminen tosiaan aloittaa tarpeeksi aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Parasta on se että voin lomailla ja tavata ystäviäni ihan milloin huvittaa. Otimme miehen kanssa äkkilähdön etelään jouluksi. Ei tarvinnut miettiä mitään muuta kuin kuinka monta lehteä otan rannalle luettavaksi.
Täällä kolmen äiti, minäkin voin lähteä lasten puolesta koska huvittaa ja ottaa vaikka sata lehteä rannalle :) Työstä ei saa noin vain lomaa, mutta lapset ei ole syy olla lähtemättä. Voidaan joko ottaa mukaan ja/tai pienempänä menivät mummolaan.
Lapset on isoja jo, sellainenkin asia meinaan on luonnollista kuin heidän kasvamisensa ;)
Yli 40v onnellinen nainen
Sinulta ei kysytty mitään.
:(
Vastasin vain edellisen kommenttiin, "voi matkustella ja lukea rannalla eri lehtiä kun on lapseton", että näitä asioita VOI kyllä tehdä lapsellinenkin. Ettei vain jollekin jää luulo, että lapset estäisivät nämä asiat. Tai vapaan pihasaunomisen, kuten yksi iloitsi voivansa lapsettomana tehdä. Outoja juttuja, koska meilläkin on pihasauna ja voimme sitä vapaasti lämmittää, lapset ei estä.
Mitä nämä harhaluulot elämästä lapsien kanssa on? Kuka pelottelee ja miksi?
Tuo, jolle vastasit, kirjoitti "Voin lomailla ja tavata ystäviäni ihan milloin huvittaa. Otimme miehen kanssa äkkilähdön etelään jouluksi".
Silloin kun nämä kolme lastasi olivat pieniä, sanotaan nyt alle viisivuotiaita, niin väitätkö todellakin että voit lomailla ihan milloin sinua huvitti, ja ottaa tuosta vain äkkilähdön etelään?
En väitä, mut väitän että työt on isompana esteenä kuin lapset. Kyllä reissupaikkoja joulunakin riittää, toki isolla porukalla pitää olla vähemmän vaatimuksia paikalle koska äkkilähdöt on äkkilähtöjä.
Varmasti tämä on paljon helpompaa lapsettomana eli pienemmällä porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kolmen äiti, minäkin voin lähteä lasten puolesta koska huvittaa ja ottaa vaikka sata lehteä rannalle :) Työstä ei saa noin vain lomaa, mutta lapset ei ole syy olla lähtemättä. Voidaan joko ottaa mukaan ja/tai pienempänä menivät mummolaan.
Lapset on isoja jo, sellainenkin asia meinaan on luonnollista kuin heidän kasvamisensa ;)
Vastasin vain edellisen kommenttiin, "voi matkustella ja lukea rannalla eri lehtiä kun on lapseton", että näitä asioita VOI kyllä tehdä lapsellinenkin. Ettei vain jollekin jää luulo, että lapset estäisivät nämä asiat. Tai vapaan pihasaunomisen, kuten yksi iloitsi voivansa lapsettomana tehdä. Outoja juttuja, koska meilläkin on pihasauna ja voimme sitä vapaasti lämmittää, lapset ei estä.
Pihasaunoja taalla. :) Meilla kylla kay lapsiperheita ihan pidemmankin ajanjakson vierailuilla, kokemusta siis on ikavuosista 0-12, yhdesta tai useammasta lapsesta kerrallaan.
Kylla siina on eri meininki lammittaa se sauna lasten kanssa tai aikuisten kesken. Jonkun pitaa kuitenkin vahtia sita lasta/niita lapsia, olutta ja viinia pitaa ottaa maltilla, pitaa olla ruokaa ja valipaloja lapsille jne. Eika ne lapset sauno niin kuin aikuiset, se "chillauksen" fiilis on aika akkia ohi kun pitaa olla koko ajan lapsen takia skarppina. (Ei meilla siis muutenkaan kanneja vedeta, mutta tietysti otetaan eri lailla kun lapsia on paikalla.)
Nama siis mun omat fiilikset, enka edes hirveasti ole niitten lasten peraan vierailujen aikana katsonut.
Kylla tietysti voi tehda kaikkia samoja juttuja, voihan niitten lasten kanssa menna fine dining -ravintoloihin tai kaupunkilomillekin (ja ollaan oltukin), mutta kylla se koko tekemisen rytmi on ihan erilainen. Ja kun vertaan sita lapsiperheen rytmia ja aikuisten kesken tehtyjen reissujen rytmia, niin preferoin itse jalkimmaista. Naen itse henkilokohtaisesti lapset rajoitteina aikuisten aktiviteeteissa.
Jos ei lapsia halua niin tuskin kaduttaa. Jos halusi lapsia mutta ei saanut syystä tai toisesta niin siinä ei katuminen auta...ihan on toki muut tunteet pelissä.
Ikää 58 vuotta ja en ole katunut.
Mua ei kaduta ainakaan yhtään, joskus hävettää kun mietin kuinka helppoa mun elämäni onkaan. (Lähinnä silloin kun ystäväni avautuu ongelmalapsensa tunteja kestävistä raivokohtauksista, joiden vuoksi ovat saaneet jo varoitukisa naapurilta.)
Olen 44 v, ja tiedin jo teininä, etten halua lapsia. Onneksi löytyi samanlainen mies, nyt ollaan oltu kimpassa jo 18 vuotta.
Meille molemmille reissaaminen on tärkeää, ja jos pitäisi matkustaa lasten kanssa, se maksasi mansikoita. Tai sitten pitäisi olla tunkemassa heitä noin kerran kuussa johonkin hoitoon, tuskin toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut :O Harmittaako jos joku äiti-ihminen sanoo olevansa onnellinen? Eikö voi olla totta? Pitääkö lasten väistämättä olla asia joka pilaa kaiken elämässä, muuta ei uskota?
Saatte minun puolesta olla onnellisia lapsettomia, mutta en ymmärrä, miksi alapeukutatte. Tulee väkisinkin mieleen, oletteko sittenkään ihan onnellisia kun ei voi hyväksyä erilaisia tapoja elää.
Ehkä siksi että otsikon kysymys oli suunnattu lapsettomille, ei mammoille.
Olen 41 ja en pitkään halunnut lapsia tai tuntenut minkäänlaista vauvakuumetta, mutta muutaman viimeisen vuoden olen miettinyt jäänkö paitsi. Ehkä jään. Jos olisin löytänyt hyvän miehen ajoissa, luultavasti mulla olisi lapsi tai lapsia (jos siis yleensä voisin lapsia saada). En tiedä vielä tulenko katumaan, ehkä vähän. Eniten olisin toivonut sitä hyvää parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Te lapselliset... Tajuatteko te että asiat ovat usein HELPOMPIA ilman lapsia? Ei täällä kukaan väitä että koko elämä pysähtyy lapsien takia. Mutta fakta on se, että voin suunnitella elämäni ihan miten huvittaa, te ette. Älkää loukkaantuko näin verisesti, samahan on vaikka koiran kanssa.
Ei kukaan loukkaannu. Tuo on fakta. Lapsettomat eivät lähinnä ymmärrä sitä, että meille ja heille onni on eri asioista kiinni. Onnellinen 3 lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhah, monilla 40+ on jo aikuisia lapsia, että kyllä hekin voivat ottaa sen äkkilähdön ja pohtia pelkkiä lehtiä siinä iässä.
Itse kysymykseen, kaksi lasta on ja ikää pukkaa. Kolmatta vielä haluaisin mutta riskit tässä vaiheessa pelottaa. En ole vielä 40 mutta se jo häämöttää. Eli ainoa mikä ehkä kaduttaa on, että vähän hitaanpuoleisesti etenin lapsiasiassa, jos niitä haluaa, kannattaa aloittaminen tosiaan aloittaa tarpeeksi aikaisin.
Mikä sinua vaivaa? Miksi yrität pakottaa lastenhankintaa ketjuun joka koski nimenomaan lapsettomia? Tuollainen tyrkytys on luotaan työntävää, etkä anna itsestäsi kovin fiksua kuvaa.
Öö, ketjussa kysyttiin kaduttaako se, ettei hankkinut lapsia. Vastasin kysymykseen vaikken kokonaan lapseton ole, koska on myös tahattomasti yksi- tai kaksilapsisiksi jääneitä. Kapeakatseista jos ei tätä ymmärrä. Taidat itse provota. Mitä järkeä on ketjussa, johon vastaa vain ne, jotka eivät oikeasti halua lapsia? Aika yksipuolinen ketju tulossa jos tämä oli tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukut :O Harmittaako jos joku äiti-ihminen sanoo olevansa onnellinen? Eikö voi olla totta? Pitääkö lasten väistämättä olla asia joka pilaa kaiken elämässä, muuta ei uskota?
Saatte minun puolesta olla onnellisia lapsettomia, mutta en ymmärrä, miksi alapeukutatte. Tulee väkisinkin mieleen, oletteko sittenkään ihan onnellisia kun ei voi hyväksyä erilaisia tapoja elää.
Minä olen myös äiti, mutta alapeukutin tuota juttua. Ap ei kysynyt, että onko lapsia saanut 40-vuotias onnellinen vai kaduttaako, vaan nimenomaan LAPSETON. Lähinnä tämän "kolmen äidin" vastauksesta tuli minulle sellainen olo, että piti alkaa puolustelemaan omaa valintaansa hankkia lapsia. Melkein kuin olisi loukkaantunut siitä, että joku kuvittelee lapsiperhe elämän sellaiseksi kuin nyt sattuu kuvittelemaan ja tämän äidin äkkiä piti päästä korjaamaan miten lastenkin kanssa kaikki on niin helppoa. Sitä ei kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, se kommentoimasi henkilö ei sanonut, että "voi matkustella ja lukea rannalla eri lehtiä kun on lapseton". Hän sanoi, että voi matkustella miettimättä "mitään muuta kuin kuinka monta lehteä otan rannalle luettavaksi." Eli, ketjun aiheen huomioiden, miettimättä, otetaanko lapset mukaan ja jos ei, niin mihin heidät laitetaan hoitoon.
Varmaan lasten saamisen jälkeenkin VOI noin tehdä milloin vain, mutta joidenkin vuosien ajan siitä voi tulla jotain sanomista lähipiiriltä / viranomaisilta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua vaivaa? Miksi yrität pakottaa lastenhankintaa ketjuun joka koski nimenomaan lapsettomia? Tuollainen tyrkytys on luotaan työntävää, etkä anna itsestäsi kovin fiksua kuvaa.
Öö, ketjussa kysyttiin kaduttaako se, ettei hankkinut lapsia. Vastasin kysymykseen vaikken kokonaan lapseton ole, koska on myös tahattomasti yksi- tai kaksilapsisiksi jääneitä. Kapeakatseista jos ei tätä ymmärrä. Taidat itse provota. Mitä järkeä on ketjussa, johon vastaa vain ne, jotka eivät oikeasti halua lapsia? Aika yksipuolinen ketju tulossa jos tämä oli tarkoitus.
En ole ap, mutta kyllä tuolla otsikossa nimenomaan lukee: "Onko täällä lapsettomia ..."
Voithan sinä määritellä itsesi lapsettomaksi kahden lapsen kanssa, mutta ehkä hieman erikoista se on.
Vierailija kirjoitti:
Kaduttaa, että odotin liian kauan. Piti olla sitä ja tätä ennen perheen perustamista, kun ne oli saavutettu ja aika oli sopiva, kävikin ilmi että oli jo liian myöhäistä. Olen kuitenkin oppinut elämään asian kanssa, katumuksen tunnekin hälvenee jatkuvasti.
Miksi tätä on alapeukutettu? Eikö tähän ketjuun saa tulla sanomaan jos kaduttaa että ei yrittänyt saada lasta? Onko siis niin että ainoastaan saisi pönkittää velojen joukkuehenkeä olemalla yhtä mieltä siitä, että koskaan ei kukaan lapseton voi katua ja että vela ei voi kasvaa ihmisenä erilaiseksi ja muuttaa mieltään lapsettomuudesta?
Ihme ketju. Velat tulee tänne selittämään äkkilähdöistä ja Intian reppureissuista. Ihan kuin lapselliset ei näitä voisi tehdä. Ei mitään järkeä koko ketjussa joten poistun. Aitoa pohdintaa ei lainkaan. Osoittaa vaan miten kypsymättömiä ihmisiä velat ovat vielä 40+.
45 vuotta elämää takana ja anonyyminä voin sanoa, että en ole varma tunteistani. Saattaa olla, että joskus kaduttaa vielä paljonkin.
Tätä en ikimaailmassa kertoisi kenellekään omalla naamalla tai nimellä. Sen verran paljon tullut "ylpeiltyä" omalla valinnalla, jos joku on asiasta kysellyt. Välillä jopa kyselemättä. Kaitpa se on niin, että eniten ääntä pitävät ne kaikista epävarmimmat yksilöt.
Vierailija kirjoitti:
Jännä oletus tuossa kysymyksessä, että kaikki voivat saada lapsia, jos vain haluavat. En tajua, mitä toisten lastensaanti kuuluu kenellekään, mutta varmaan tuon takia muakin katsotaan nelikymppisenä lapsettomana nenänvartta pitkin. Olisin halunnut lapsia, en saanut. Kaikki eivät halua, eikä se kuulu kenellekään sekään.
Ei aloituksessa ole oletusta että kaikki saa halutessaan lapsia.
Kyllähän siinä tarkoitetaan niitä jotka eivät ole halunneetkaan lapsia.
Minulle tuo oli itsestään selvää, miksei sinulle?
Ei voi katua esim sitä ettei saanut lottovoittoa, vain sitä voi katua ettei lotonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä on alapeukutettu? Eikö tähän ketjuun saa tulla sanomaan jos kaduttaa että ei yrittänyt saada lasta? Onko siis niin että ainoastaan saisi pönkittää velojen joukkuehenkeä olemalla yhtä mieltä siitä, että koskaan ei kukaan lapseton voi katua ja että vela ei voi kasvaa ihmisenä erilaiseksi ja muuttaa mieltään lapsettomuudesta?
Itse kyllä velana yläpeukutin, koska musta on hienoa, että ihmiset oppivat elämään sellaistenkin valintojen kanssa, jotka osoittautuvat vääriksi. Näköjään enemmistö on yläpeukuttanut toistaiseksi, mutta mistä tosta näkee, ketkä on olleet veloja ja ketkä muita?
Noin yleisesti en kyllä tajua, miksi näihin peukutuksiin suhtaudutaan täällä niin kiihkeästi ja vedetään jotain johtopäätöksiä, että "alapeukku = tätä kommenttia ei olisi saanut kirjoittaa tähän ketjuun". En ihan oikeasti usko, että suurin osa käyttää tuota toimintoa mitenkään syvällisesti sanomaansa harkiten. Osa varmaan vetelee fiilispohjalta tyyliin "samaa mieltä / eri mieltä", osa yrittää varmaan kannustaa/lytätä ja jotkut varmaan vaan piruuttaan painelee mitä sattuu...
Tämä. Hoitopaikat pitää hankkia, entä jos isovanhemmille ei sovi teidän aikataulunne? Entä jos lapsi on sairaana? Minulla ei ole tätä ongelmaa.