Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläiset loukkaantuivat kahvilan mainoskyltin tekstistä. Onko huumorintajuttomuus uusi normaali?

Vierailija
18.02.2020 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006411050.html

OCD - Obsessive coffee disorder. Eikä mennyt kauankaan, että loukkaantuneet ihmiset kävivät huomauttamassa vakavasta asiasta.

Ei kyllä yhtään ihmetytä, että ihmisillä on niin paljon mt-ongelmia. Kyky ymmärtää huumoria ja loukkaantua kaikesta on nykyään valitettavan yleistä.

Mikä ihmisiä oikein vaivaa?

Kommentit (327)

Vierailija
101/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan johtuu siitä, että yliopisto on ihan vieressä.

Vierailija
102/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaannuttehan varmasti myös jokaisesta iltapäivälehden otsikosta jossa kysellään että masentaako kaamos? Vakavan sairauden nimeä käytetään yhteydessä, johon se ei kuulu. Entäs apetitin mainoslause "ahmi kasviksia"? Joillain on oikeasti vakavia ahmimisongelmia, ei kannattaisi tuostakaan vitsiä vääntää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöyristyin. Ei ole tuollaiset mainokset hyväksyttäviä moniarvoisessa ja suvaitsevaisessa yhteiskunnassa.

Nimenomaan pitäisi olla.

Ihmiset kerjäävät huomiota, koska tuntevat jäävänsä sitä ilman tässä ikuisessa jälleenrakennusyhteiskunnassa.

Vierailija
104/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisten vitsien takia ihmiset oppivat kevyesti heittämään, et mul on vähän OCD, kun en malttais olla tekemättä asiaa x. Sitten kun jollain on oikeasti OCD, ei tajuta miten vakavasta vaivasta on kyse.

Kahvila reagoi palautteeseen hyvin. Ap varmaan olisi laittanut seuraavana päivänä vielä pahemman kyltin provosoidakseen ihmisiä hieman lisää?

Terveisiä 1950-luvulle.

Mielestäsi asioista puhuminen on kaaoksen luomista, syntiin yllyttämistä jne?

Vierailija
105/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, maailman metropoleissa asuneena Helsinki on silmissäni mitätön, sisäänpäinlämmennyt tuppukylä. Nämä uutiset vain vahvistavat ajatuksiani olla muuttamatta koskaan takaisin Stadiin, ja ylipäätään Suomeen. Inhottavia, tosikkoja ja muka niin kosmopoliittia porukkaa! 😂😂😂

Samaa mieltä, mutta kyllä sitä mieltä pahoitetaan täällä Frankfurtissakin. Suomeen en itsekään muuttaisi takaisin.

MUTTA: mielestäni juuri tässä kyseisessä tapauksessa asiakkaiden suuttumus oli ihan aiheellista. Olen itse kärsinyt OCD:sta ja se tehokkaasti kyllä pilasi sekä minun että läheisteni elämän vuosikausiksi. 

Ja olisiko kaikilta asiasta kärsiviltä pitänyt pyytää lupa?

No way! Jotain rajaa ja suhteellisuuden tajua. Kaikki ei ole henkilökohtaista.

Vierailija
106/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan tuskin kehtaisi vitsailla skitsofrenialla? Silti skitsofreenikon arki on taatusti sata kertaa helpompaa kuin pakko-oireisen silloin kun lääkitys on kunnossa.

Onhan siitä vitsailtu. Tsekkaa YouTubesta vaikka Napoleon XIV. Tai muistele kaikkia niitä pilapiirroksia, joissa on se paperihattumies käsi takin sisällä. Tai katso millaisia foliohattuja löytyy naamiaisasukaupoista.

Vierailija
107/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässäkin ketjussa näitä alapeukuttajia jotka eivät edes ymmärrä lukemaansa sisältöä. Pidä näppisi erossa siitä alapeukusta jos viesti ei avaudu sinulle, se ei ole syy alapeukuttaa senkin tampio. 

Vierailija
108/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aika vahvasti OCD piirteinen, en kylläkään diagnosoitu. Musta tuo oli ihan hauska. Tosin mielestäni vitsailun raja menee kuolemaan johtavissa sairauksissa, niistä ei parane vitsailla kuin asianosaisten.

Uteliaisuudesta, montako tuntia päivässä menee pakkotoimintoihin?

Tosi vaikea sanoa, kun se on vähän siellä ja vähän tuolla. Mulla esiintyy eniten asioiden varmisteluna, eli saatan palata kotiin katsomaan jätinkö hellan päälle tai veden valumaan tai olihan ovi varmasti lukossa.

Myös esim. pestessäni lasten juomapulloja tai muuta käsintiskattavaa, saatan jäädä piiitkäksi aikaa huuhtomaan, kun pelkään etten ole huuhtonut kaikkia pesuaineita pois. Myös käsiä pesen usein, mutta en kuitenkaan sillä tavalla maanisesti kuin telkkarissa OCD näytetään. Olen tosi hyväntahtoinen ihminen, mutta usein pelkään aiheuttaneeni vahinkoa tai pahaa mieltä tahtomattani/vahingossa ja tähän jään ajatustasolla jumittamaan.

Eli sulla ei todellakaan ole OCD:ta. Just tämmöisen takia olis jees ettei näitä hihhii-OCD-mainoksia käytettäisi. Ihmiset ei enää tiedä mistä on kyse. Ehkä sun kannattais mennä hakemaan sitä diagnoosia, niin sulle kerrottais ettei ole mitään sellaista ja noi kotidiagnoosti vois unohtaa. Niin ja mulla on ihan samaa, eli pitää palata varmistelemaan, mutta ei ole kyse mistään diagnoosiin yltävästä ongelmasta.

Vierailija
109/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ottaa niin vakavissaan kaiken. Jopa hyväntahtoinen leikinlasku on niiden mielestä halveksuntaa ja nimittelyä ja ra si smia ja syrjintää jne.

Mä olen sitä mieltä että kaikki kohtuullisen hyväntuulinen vitsailu pitäisi sallia kaikkia kohtaan. Se nimittäin lähentää meitä toisiimme. Jos joku nostetaan yläpuolelle kaikenlaisen puheen ja vahditaan sanomisia sakotuksen uhalla, siitä ei koskaan tule kaikkien hyväksymää ja tykkäämää. Se on tietysti makuasia missä raja menee vitsailussakin eivätkä kaikki hallitse sitä.

No siinähän olet sitä mieltä. Et selvästi kuulu siihen joukkoon, jonka vaikeilla asioilla vitsaillaan jatkuvasti. Niillä asioilla, jotka on ongelmallisia ja stigmaisia tässä yhteiskunnassa. Tiedätkö, että se on kiusaamista tuo mitä tahdot? Siis se, että pidetään me muut hauskaa tuon kustannuksella ja sitten irvitään vielä vähän lisää kun sille tulee siitä paha mieli. 

Vierailija
110/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisten vitsien takia ihmiset oppivat kevyesti heittämään, et mul on vähän OCD, kun en malttais olla tekemättä asiaa x. Sitten kun jollain on oikeasti OCD, ei tajuta miten vakavasta vaivasta on kyse.

Kahvila reagoi palautteeseen hyvin. Ap varmaan olisi laittanut seuraavana päivänä vielä pahemman kyltin provosoidakseen ihmisiä hieman lisää?

En ole törmännyt tällaiseen ilmiöön. OCD itsessään on kaukana hauskasta, se on elämää rajoittava ja ajatuksia jatkuvasti enemmän tai vähemmän hallitseva mielen sairaus. 

Kyllä siitä silti mielestäni saa heittää läppää, hyvän maun rajoissa toki. Se ei todellakaan vähennä oikean sairauden vakavuutta mitenkään.

Itseäni huvittavat esim. meemit, joissa todetaan että "my OCD is kicking in", kun joku tietty kuvio tai kaava on yhdestä kohtaa pielessä. Esim. sata sinistä lattialaattaa ja keskellä yksi musta. OCD:llä ei ole asian kanssa mitään tekemistä, mutta meemi ei sitä tosiasiaa muuta. Eli se voi siis olla myös hauska.

9

Totta kai voi olla hauska. Mutta hauska ei tarkoita, ettei olisi myös nurjia puolia. Esim. rasistinen vitsi voi olla myös hauska. Vitseillä voi esim. ylläpitää rasistisia stereotypioita - mitä hauskempi vitsi, sen tehokkaammin (koska ei-hauskan vitsin sisältöön suhtaudutaan kriittisemmin). Kun vitsi on hauska, kuulija tuntee mielihyvää, joka tekee sokeaksi sen mahdollisille haitoille. Hauskaa vitsiä haluaa levittää myös eteenpäin.

Fiksu ihminen ymmärtää että huono vitsi on huono, ja siksi esittää sen niin.

Pitää olla todella urpo jos ottaa hupijutut tosissaan. Tai sitten ihmisiä vihaava persu.

Vierailija
111/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan tuskin kehtaisi vitsailla skitsofrenialla? Silti skitsofreenikon arki on taatusti sata kertaa helpompaa kuin pakko-oireisen silloin kun lääkitys on kunnossa.

Eikä touretella vaikka siitä saisi varmasti meheviä juttuja

Vierailija
112/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ottaa niin vakavissaan kaiken. Jopa hyväntahtoinen leikinlasku on niiden mielestä halveksuntaa ja nimittelyä ja ra si smia ja syrjintää jne.

Mä olen sitä mieltä että kaikki kohtuullisen hyväntuulinen vitsailu pitäisi sallia kaikkia kohtaan. Se nimittäin lähentää meitä toisiimme. Jos joku nostetaan yläpuolelle kaikenlaisen puheen ja vahditaan sanomisia sakotuksen uhalla, siitä ei koskaan tule kaikkien hyväksymää ja tykkäämää. Se on tietysti makuasia missä raja menee vitsailussakin eivätkä kaikki hallitse sitä.

No siinähän olet sitä mieltä. Et selvästi kuulu siihen joukkoon, jonka vaikeilla asioilla vitsaillaan jatkuvasti. Niillä asioilla, jotka on ongelmallisia ja stigmaisia tässä yhteiskunnassa. Tiedätkö, että se on kiusaamista tuo mitä tahdot? Siis se, että pidetään me muut hauskaa tuon kustannuksella ja sitten irvitään vielä vähän lisää kun sille tulee siitä paha mieli. 

Mitenkään sairauksia ja herkkyyttä väheksymättä, loukkaantuja etsii sen syyn mistä tahansa kun on tarpeeksi ahdistunut. Koko yhteiskuntaa ei voi käsitellä silkkihanskoin.

Vierailija
113/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aika vahvasti OCD piirteinen, en kylläkään diagnosoitu. Musta tuo oli ihan hauska. Tosin mielestäni vitsailun raja menee kuolemaan johtavissa sairauksissa, niistä ei parane vitsailla kuin asianosaisten.

Tosi vaikea sanoa, kun se on vähän siellä ja vähän tuolla. Mulla esiintyy eniten asioiden varmisteluna, eli saatan palata kotiin katsomaan jätinkö hellan päälle tai veden valumaan tai olihan ovi varmasti lukossa.

Myös esim. pestessäni lasten juomapulloja tai muuta käsintiskattavaa, saatan jäädä piiitkäksi aikaa huuhtomaan, kun pelkään etten ole huuhtonut kaikkia pesuaineita pois. Myös käsiä pesen usein, mutta en kuitenkaan sillä tavalla maanisesti kuin telkkarissa OCD näytetään. Olen tosi hyväntahtoinen ihminen, mutta usein pelkään aiheuttaneeni vahinkoa tai pahaa mieltä tahtomattani/vahingossa ja tähän jään ajatustasolla jumittamaan.

Eli olet käytännössä normaali ihminen, mutta omasta mielestäsi oikeiden OCD-ihmisten äänitorvi.

Tämä täysin normaali ihminen on juurikin hieno esimerkki siitä miten elämän pilaava OCD trivialisoidaan ja tämän mitään ymmärtämättömän "OCD-potilaan" hienoa asennetta kehutaan. Lukekaa tuo aamukahviesimerkki huolella ja miettikää sen jälkeen miten hassunhauskasta pikku vaivasta on kyse.

Mistä tiedät onko hänellä diagnoosi? Ja miten vaikeita nuo oireet ovat tosielämässä. Ottaa päähän tämänkaltainen vähättely yhden anonyymin viestin perusteella.

Hänhän sanoi ettei ole diagnoosia, vaan piirteitä. 

Vierailija
114/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eletään kohta jossain henkisessä Pohjois-Koreassa, jos vakavista asioista ei saa puhua. Etenkään huumorin keinoin.

Vierailija
115/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tuntuvat MT-potilaat omivan lyhenteen, jolla sentään on acronymfinder.comin mukaan 66 muuta merkitystä. Yksi hyvin yleinen on Over the Counter Drug eli käsikauppalääke.

Suomalaiset ovat mielensäpahoittajakansaa. Vielä eritoten niin, että mieli pahoitetaan toisen puolesta, kysymättä.

Ja kuolleiden. Elävistä saa sanoa mitä tahansa.

Vierailija
116/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkään sairauksia ja herkkyyttä väheksymättä, loukkaantuja etsii sen syyn mistä tahansa kun on tarpeeksi ahdistunut. Koko yhteiskuntaa ei voi käsitellä silkkihanskoin.

Miksi ei voi olla kertomatta loukkaavia vitsejä? Miten se liittyy yhteiskuntaan ja silkkihanskoihin? En tajua logiikkaasi. Eikä loukkaantuja todellakaan "etsi syytä", vaan monilla on jo pitkä historia siinä kyseisestä asiasta tulevien ennakkoluulojen ja naureskelun traumatisoimana, joten ei tosiaan enää jaksa näitä hihhihhiii, kato vammanen-juttuja. Se aika on mennyt jo kun poikkeavia käytiin sirkuksessa nauramassa. 

Vierailija
117/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet käytännössä normaali ihminen, mutta omasta mielestäsi oikeiden OCD-ihmisten äänitorvi.

Tämä täysin normaali ihminen on juurikin hieno esimerkki siitä miten elämän pilaava OCD trivialisoidaan ja tämän mitään ymmärtämättömän "OCD-potilaan" hienoa asennetta kehutaan. Lukekaa tuo aamukahviesimerkki huolella ja miettikää sen jälkeen miten hassunhauskasta pikku vaivasta on kyse.

Mistä tiedät onko hänellä diagnoosi? Ja miten vaikeita nuo oireet ovat tosielämässä. Ottaa päähän tämänkaltainen vähättely yhden anonyymin viestin perusteella.

Ainoastaan lukutaitoiset voivat tietää että onko diagnoosi. Se on näemmä liikaa vaadittu.

Vierailija
118/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en yleensä loukkaannu tälläsestä, mutta kun on kärsinyt OCD:stä lapsesta asti, tämmöset vitsit ei oikeen naurata. Ei silloin kun on lapsesta asti saanut pelätä satuttavansa jotakuta muuta tai itseensä. Sen nimi on Harm OCD ja sen kanssa eläminen on yhtä helvettiä. Joka ilta kun mä meen nukkumaan, mä näen hirveitä skenaarioita mielessäni, enkä mä edes aina saa nukuttua. Siinä ei vitsit paljoa auta.

Vierailija
119/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä yhteiskunta on kyllä muuttunut että loukkaantumisesta on tehty uusi normi.

Aikaisemmin heitettiin huulta samalla tavalla kuin nykyään mutta se huumorin kohde ei halunnut näyttää loukkaantumistaan koska oli vähemmistössä. Nykyään huumorin kohde saa vapaasti loukkaantua ja tuoda kovan kohtalonsa julki. Tasa-arvoksi kai sitä kutsutaan.

Enkä nyt tietenkään tarkoita että rasistinen tai sairautta yms. pilkkaava huumori olisi ok. Mutta lyhytjalkaisena ajattelen niin että vitsit tikusta persiissä ovat ihan ok, hyvä vaan joku jaksaa repiä siitä iloa elämäänsä. Minua se vitsi ei loukkaa koska tiedostan itsekin vajaavaisuuteni ja pystyn hienosti taapertamaan eteenpäin.

Vierailija
120/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tämän elämäntapaloukkaantujan sukulaisena ja entisenä ahdistuneena.

Jokin aika sitten törmäsin tilanteeseen, jossa ennen olisin hyppinyt seinille. Enää ei tuntunut missään. Tosin ymmärsin jo silloin, että vika ei ollut muissa ihmisissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän