Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläiset loukkaantuivat kahvilan mainoskyltin tekstistä. Onko huumorintajuttomuus uusi normaali?

Vierailija
18.02.2020 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006411050.html

OCD - Obsessive coffee disorder. Eikä mennyt kauankaan, että loukkaantuneet ihmiset kävivät huomauttamassa vakavasta asiasta.

Ei kyllä yhtään ihmetytä, että ihmisillä on niin paljon mt-ongelmia. Kyky ymmärtää huumoria ja loukkaantua kaikesta on nykyään valitettavan yleistä.

Mikä ihmisiä oikein vaivaa?

Kommentit (327)

Vierailija
81/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin helsinkiläisenä loukkaannuin ketjun yleistävästä otsikosta. En ole edes nähnyt tota kahvilaa tai sen mainosta, että oisin edes saanut mahdollisuuden loukkaantua 😁

Vierailija
82/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aika vahvasti OCD piirteinen, en kylläkään diagnosoitu. Musta tuo oli ihan hauska. Tosin mielestäni vitsailun raja menee kuolemaan johtavissa sairauksissa, niistä ei parane vitsailla kuin asianosaisten.

Uteliaisuudesta, montako tuntia päivässä menee pakkotoimintoihin?

Tosi vaikea sanoa, kun se on vähän siellä ja vähän tuolla. Mulla esiintyy eniten asioiden varmisteluna, eli saatan palata kotiin katsomaan jätinkö hellan päälle tai veden valumaan tai olihan ovi varmasti lukossa.

Myös esim. pestessäni lasten juomapulloja tai muuta käsintiskattavaa, saatan jäädä piiitkäksi aikaa huuhtomaan, kun pelkään etten ole huuhtonut kaikkia pesuaineita pois. Myös käsiä pesen usein, mutta en kuitenkaan sillä tavalla maanisesti kuin telkkarissa OCD näytetään. Olen tosi hyväntahtoinen ihminen, mutta usein pelkään aiheuttaneeni vahinkoa tai pahaa mieltä tahtomattani/vahingossa ja tähän jään ajatustasolla jumittamaan.

Eli olet käytännössä normaali ihminen, mutta omasta mielestäsi oikeiden OCD-ihmisten äänitorvi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaaminen ja häpäisy on uusi normaali.

Vierailija
84/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni mainos on mauton. Ilmeisesti kuitenkin monen mielestä hauska, joten ei täysin epäonnistunutkaan. Kuitenkin milloin sairauksilla vitsailu on tyylikästä?

”Diabeetikko, käytitkö liikaa insuliinia? Tule nostamaan verensokerisi meillä! Munkit vain 2€/kpl”

”Tiesitkö, että rintasyöpäsi voi johtua huonoista elintavoista? Meillä superterveelliset salaatit vain 10,50€”

”Oletko masentunut? No, se johtuu vain siitä ettet ole käynyt vielä meillä! Hauskimmat pelit ja huvilaitteet meiltä Starshipistä!”

Että sellaista.

Enpä yhtään loukkaantuisi noista, ja lapseni on kuitenkin diabeetikko. Hänkään ei lainkaan halua tulla nostetuksi siihen joukkoon josta ei muuten j-lauta leikkiä lasketa!

Ymmärrän kyllä todelliset typeryydet ja tunnekylmyyden enkä niitä hyväksy. Mutta tuo on pientä.

Vierailija
85/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aika vahvasti OCD piirteinen, en kylläkään diagnosoitu. Musta tuo oli ihan hauska. Tosin mielestäni vitsailun raja menee kuolemaan johtavissa sairauksissa, niistä ei parane vitsailla kuin asianosaisten.

Tosi vaikea sanoa, kun se on vähän siellä ja vähän tuolla. Mulla esiintyy eniten asioiden varmisteluna, eli saatan palata kotiin katsomaan jätinkö hellan päälle tai veden valumaan tai olihan ovi varmasti lukossa.

Myös esim. pestessäni lasten juomapulloja tai muuta käsintiskattavaa, saatan jäädä piiitkäksi aikaa huuhtomaan, kun pelkään etten ole huuhtonut kaikkia pesuaineita pois. Myös käsiä pesen usein, mutta en kuitenkaan sillä tavalla maanisesti kuin telkkarissa OCD näytetään. Olen tosi hyväntahtoinen ihminen, mutta usein pelkään aiheuttaneeni vahinkoa tai pahaa mieltä tahtomattani/vahingossa ja tähän jään ajatustasolla jumittamaan.

Eli olet käytännössä normaali ihminen, mutta omasta mielestäsi oikeiden OCD-ihmisten äänitorvi.

Tämä täysin normaali ihminen on juurikin hieno esimerkki siitä miten elämän pilaava OCD trivialisoidaan ja tämän mitään ymmärtämättömän "OCD-potilaan" hienoa asennetta kehutaan. Lukekaa tuo aamukahviesimerkki huolella ja miettikää sen jälkeen miten hassunhauskasta pikku vaivasta on kyse.

Vierailija
86/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei varmasti tunnu kivalta, jos itsellä on tuo häiriö, mutta itse en osaa loukkaantua siitä. Mietin vain, että aika mautonta, koska monet siitä kärsivät, että ei kovinkaan hauskaa.

Sama, kun joku tekisi vastaavan IBS:tä, josta itse kärsin, eikä siinä ole mitään hauskaa.

Mulla itselläkin on ibs ja en varmaan menisi kahvilaan joka mainostaa ibsällä looool 

Tämänlaiset huumorit on aina vähän kaksteräinen juttu, eivät varmana mitään pahaa tarkoittaneet mutta jotkut voivat loukkaantua. 

Vierailija
87/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei víŧtu, kansankesytys ja heikennys tehnyt tehtävänsä

Vierailija
88/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jostain kielletään puhumasta, erityisesti siitä tulisi puhua.

Vierailija
89/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä täysin normaali ihminen on juurikin hieno esimerkki siitä miten elämän pilaava OCD trivialisoidaan ja tämän mitään ymmärtämättömän "OCD-potilaan" hienoa asennetta kehutaan. Lukekaa tuo aamukahviesimerkki huolella ja miettikää sen jälkeen miten hassunhauskasta pikku vaivasta on kyse.

No niin rölli, voit lopettaa jo mielensäpahoittajan larppaamisen.

Vierailija
90/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava mainos.

Pitää samalla tosikko-kusip äät ulkona kahvilasta!

Vierailija
91/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin jopa, että porukka sanoisi vähän vastaan näille mielensäpahoittajille, jotka kokevat oikeudekseen joka ikisestä asiasta avautua julkisesti. Tämä on todella ärsyttävä somen mahdollistama ilmiö! Ennen sanottiin asiat suoraan päin naamaa tai annettiin olla, eikä lähdetty julkisesti lynkkaamaan yksilöitä ja yhteisöjä.

Arvostan sananvapautta yli kaiken, mutta alkaa kyllästyttämään joka ikisen kukkahattutädin ja sedän julkiset vatvomiset kohtaamistaan "epäoikeudenmukaisuuksista". Pitäisivät omana tietonaan, jos joku ärsyttää. Turhaa kuormittavat muiden päivää omalla pahalla mielellä. 

Vierailija
92/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on äärimmäisen tiukkapipoisten ihmisten maa. Kun katsoo maailmalla palkittuja, nerokkaita mainoksia, niissä on usein todella rohkeaakin huumoria. Suomessa ihmiset sekoaisivat jos näkisivät niitä kadulla. Suomessa yleensäkin paheksutaan kaikkea hauskaa ja rajoja rikkovaa.

Heikommassa sosiaalisessa asemassa olevien pilkkaaminen ei ole "hauskaa" eikä "rajoja rikkovaa", päinvastoin se ylläpitää yhteiskunnan valtarakenteita.

Sairaat saavat tehdä pilaa omasta sairaudestaan, terveiden asia se ei ole. Sairaat saavat myös pilkata terveitä, koska terveillä on enemmän statusta kestää se. Terve ei joudu arkielämässään jatkuvasti kärsimään rajoitteista ja ongelmista kuten sairas.

Tämän vuoksi  myöskään ns. käänteistä rasismia ei ole olemassa, koska valkoihoisia ei oikeasti missään syrjitä, vaan suositaan.

Vierailija
93/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni mainos on mauton. Ilmeisesti kuitenkin monen mielestä hauska, joten ei täysin epäonnistunutkaan. Kuitenkin milloin sairauksilla vitsailu on tyylikästä?

”Diabeetikko, käytitkö liikaa insuliinia? Tule nostamaan verensokerisi meillä! Munkit vain 2€/kpl”

”Tiesitkö, että rintasyöpäsi voi johtua huonoista elintavoista? Meillä superterveelliset salaatit vain 10,50€”

”Oletko masentunut? No, se johtuu vain siitä ettet ole käynyt vielä meillä! Hauskimmat pelit ja huvilaitteet meiltä Starshipistä!”

Että sellaista.

Huoh. Tuossa alkuperäisessä mainoksessa ei ratsastettu millään terveysväitteellä tai kerrottu että kyseisessä kahvilassa parannetaan pakko-oireinen häiriö. On väärin väittää että joku salaatti voisi parantaa rintasyövän mutta sanaleikit eivät ole väärin.

Vierailija
94/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun olisinkin. Arvelen itse tietäväni tilanteeni vähän paremmin kuin joku nettikeskustelija yhden viestin perusteella. Ei todella ole normaalia huuhtoa viittä minuuttia yhtä juomapulloa tai tarkistella samoja asioita seitsemää kertaa ennen lähtöä ja sitten palata vielå 5 km päästä tarkistamaan ne uudelleen. En missään vaiheessa väittänyt oireiluni olevan voimakkaimmasta päästä. Ja tällä hetkellä olen lievemmässä vaiheessa, oireilun voimakkuus tuntuu aaltoilevan elämäntilanteiden kanssa. Mutta usko mitä haluat.

Vierailija
95/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin rölli, voit lopettaa jo mielensäpahoittajan larppaamisen.

Ad hominem = näit valon.

Vierailija
96/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietitään hetki mitä obsessive coffee disorder tarkottais:

1. Aamulla pakko saada kahvia vaikka olisi kuinka kiire, eikä tekisi yhtään mieli, koska muuten äitisi kuolee.

2. Kahvia keittäessä kahvia pitää mitata juuri oikea määrä, mitan pinnan kanssa tasassa oleva määrä tai paras ystäväsi kuolee. Saatat siis mitata kahvin viiteen kertaan koska aina jotain menee pieleen.

3. Kahvia keittäessä vesihana pitää avata oikealla kädellä, oikeasta kohtaa ja veden pitää olla juuri oikean lämpöistä, muuten voit sairastua. Toistat siis veden mittaamisen kolmisen kertaa.

4. Kahvin keitin täytyy painaa päälle vasemman käden etusormella ja kahvin valmistuttua laittaa heti päältä pois samalla sormella, muuten riskeeraat sen että kahvinkeitin syttyy palamaan kun et ole kotona.

5. Kahvia pitää kaataa kuppiin juuri oikea määrä (siihen kohtaan kuppia missä on pieni kolhu), joten mittaat viimeiset millit lusikalla tippa kerrallaan.

6. Kaapissa olevassa maidossa päivämäärä on 11.2. joten et voi käyttää sitä koska numeroiden summa on 13, joudut siis avaamaan toisen maitotölkin.

7. Nyt pääset vihdoin siemailemaan kahvia. Kuppiin täytyy tarttua juuri oikealla tavalla oikealla kädellä ja siemailun pitää tapahtua 30 sekunnin välein tasaisina siemauksina. Muuten voit vaikka jäädä auton alle kun lähdet kotoa.

Mä en nyt tiedä oliko toi Obsessive Coffee Disorder jonkun mielestä hauska kokemus...

Olet varmaan tosi mukavaa ja huumorintajuista seuraa!

Vierailija
97/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko hauska jos nakkikioski mainostaisi ”täältä suolistosyöpä” tms?

Vierailija
98/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät onko hänellä diagnoosi? Ja miten vaikeita nuo oireet ovat tosielämässä. Ottaa päähän tämänkaltainen vähättely yhden anonyymin viestin perusteella.

Vierailija
99/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyky ymmärtää huumoria on mielestäsi valitettavan yleistä 😁😁😁?

Vierailija
100/327 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loukkaaminen ja häpäisy on uusi normaali.

Ei ole, vaan loukkaantuminen ja häväistyminen.

Aina on ollut loukkaavaa ja häpäisevääkin käyttäytymistä, mutta nykyään on menty lähes proaktiiviseen loukkaantumiseen. Auttaako se?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi