Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA - Opettajankoulutuksen valintahaastattelu

Vierailija
16.02.2020 |

Hei!

Opiskelen yliopistossa ja haluaisin päästä opettajankoulutukseen. Sain kutsun pedagogisten aineopintojen soveltuvuuskokeeseen, jonka yksi vaihe on yksilöhaastattelu. Olen aiemmin hakenut kyseiseen soveltuvuuskokeeseen, eikä minua tuolloin valittu koska yksilöhaastattelussa jokin meni pieleen.

Asia jännittää hirveästi sillä nyt olisi viimeinen tilaisuus saada opettajan pätevyys, jotta voin suorittaa opettajankoulutuksen ennen valmistumista.

1) Onko täällä ketään, joka on ollut vastaavassa tilanteessa? Kaipaisin nyt neuvoja siihen, miten minun pitäisi ilmaista itseäni haastattelussa. Mitä haastattelijat odottavat hakijalta?

2) Kuulin, että opettajiksi tulee valituksi hyvin samanlaisia persoonia. Onko olemassa jonkinlainen tietty ihmistyyppi, jota etsitään haastattelussa?

3) Omia kokemuksia/muuta lisättävää?

Kaikki neuvot ovat tervetulleita! :)

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastattelu oli sen verran lyhyt, että ei sen aikana ehkä tule esille onko yltiösosiaalinen. Kunhan siis ilmaisee itseään normaalin reippaasti ja vastaa asiallisesti kysymyksiin. Itseltä kysyttiin ainakin motivoimisesta ja häiriköivistä oppilaista. Vastasin mielestäni aika sekavasti, mutta tulin valituksi. Tilanteessa jo paikan päällä kehuttiin äänenkäyttöäni.

Kiitos kun kerroit omasta kokemuksestasi. Toivoinkin että voisin kuulla näkökulmia henkilöiltä jotka on olleet aiemmin samassa tilanteessa. Oot oikeassa, ehkä me ei haastattelun aikana katokaan sitä että miten sosiaalinen tämä henkilö on jne.

Vierailija
42/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse päässyt pedagogisten haastiksesta läpi, mutta totta puhuen karsintaa ei meidän kiintiössä ollut hirvittävän paljon. Toki pitää saada tietty pistemäärä joka tapauksessa.

Sanoisin että mieti millaiset tilanteet koit ikävimmiksi opettajan ja oppilaiden välillä kun olit itse koulussa, ja aseta itsesi siihen opettajan asemaan. Mitkä niistä tuntuisi susta vaikeimmilta reagoida ja ratkoa? Sitä kautta voi yrittää miettiä heikkouksiaan. Ja kuten työhaastatteluunkin valmistautuessa, muista miettiä myös miten aiot ja voit parantaa niitä heikkouksia ja kerrot senkin.

Odotuksia kannattaa lähteä miettimään samalta kannalta. Mitkä asiat huolestuttaa eniten siinä varsinaisessa työssä? Mihin haluat erityisesti oppia, sekä oman opetettavan aineen että yleisen opettajan roolin kannalta? Niitä toivot tietysti koulutukselta.

Tuosta ylisosiaalisuuden tarpeesta: käännä mahdollinen introverttiys tms. voimavaraksi ja mieti millä tavalla se voi olla työssä hyödyllistä, huomaat hiljaisempienkin oppilaiden tarpeet jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ole itsevarma

- Tutustu siihen, mitä pedagogiset opinnot sisältävät ja mieti, mitä opinnoiltasi odotat.

- Tutustu tämän hetken "trendeihin" kuten ilmiöoppiminen, tutkiva oppiminen, positiivinen pedagogiikka, inkluusio, eriyttäminen, kolmiportainen tuki, opettajien työssä jaksaminen jne. Mieti, mitä mieltä olet näistä ja mitä ne merkitsitsee sun opettajuudelle.

- Opettajia tarvitaan erilaisia, joten mieti, mitä juuri sinä toisit kouluun ja työyhteisöön.

Vierailija
44/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

noope kirjoitti:

Oon itse päässyt pedagogisten haastiksesta läpi, mutta totta puhuen karsintaa ei meidän kiintiössä ollut hirvittävän paljon. Toki pitää saada tietty pistemäärä joka tapauksessa.

Sanoisin että mieti millaiset tilanteet koit ikävimmiksi opettajan ja oppilaiden välillä kun olit itse koulussa, ja aseta itsesi siihen opettajan asemaan. Mitkä niistä tuntuisi susta vaikeimmilta reagoida ja ratkoa? Sitä kautta voi yrittää miettiä heikkouksiaan. Ja kuten työhaastatteluunkin valmistautuessa, muista miettiä myös miten aiot ja voit parantaa niitä heikkouksia ja kerrot senkin.

Odotuksia kannattaa lähteä miettimään samalta kannalta. Mitkä asiat huolestuttaa eniten siinä varsinaisessa työssä? Mihin haluat erityisesti oppia, sekä oman opetettavan aineen että yleisen opettajan roolin kannalta? Niitä toivot tietysti koulutukselta.

Tuosta ylisosiaalisuuden tarpeesta: käännä mahdollinen introverttiys tms. voimavaraksi ja mieti millä tavalla se voi olla työssä hyödyllistä, huomaat hiljaisempienkin oppilaiden tarpeet jne.

Kiitos vinkeistä! Tuo omien kouluaikojen pohtiminen voi olla hyväksi, tuli heti mieleen opetuksessa yms koetuista ongelmista. Ja tosiaan, vähemmän ylisosiaalisen asenteenhan voisi esittää voimavarana! Mietin aiemmin vain sitä, että se luetaan vain automaattisesti heikkoudeksi.

Vierailija
45/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ole itsevarma

- Tutustu siihen, mitä pedagogiset opinnot sisältävät ja mieti, mitä opinnoiltasi odotat.

- Tutustu tämän hetken "trendeihin" kuten ilmiöoppiminen, tutkiva oppiminen, positiivinen pedagogiikka, inkluusio, eriyttäminen, kolmiportainen tuki, opettajien työssä jaksaminen jne. Mieti, mitä mieltä olet näistä ja mitä ne merkitsitsee sun opettajuudelle.

- Opettajia tarvitaan erilaisia, joten mieti, mitä juuri sinä toisit kouluun ja työyhteisöön.

Hei kiitos paljon näistä neuvoista, pidän ne mielessä. Kivaa kun täällä saa eri ihmisiltä on erilaisia neuvoja niin se tuo itsellekin uutta näkökulmaa. :)

Vierailija
46/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot oma itses ja vastailet täysipäisesti. Multa kyseltiin kaikkea, että miksi haluan opettajaksi, miten voisin kehittää itseäni opettajana, millainen on hyvä opettaja yms. Vastailin kaikkea, että oon tuutoroinut koulussa ja työskennellyt lasten kans muutenkin ja alkoi tuntua, että musta vois olla opettajaksi ja että hyvä opettaja osaa ottaa vastaan kritiikkiä myös oppilaita ja muuttaa tomintatapojaa, jos joku metodi ei toimi ja että ei jumitu siihen samaan kaavaan uransa alusta loppuun ja muuta diipadaapaa. Ei sitä tarvi jännittää. Jos et nyt aivan tyhjäpäältä ja hermorauniolta vaikuta ja osaat muodostaa järkeviä lauseita joissa on joku idea niin hyvin se menee.

Vierailija
47/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot oma itses ja vastailet täysipäisesti. Multa kyseltiin kaikkea, että miksi haluan opettajaksi, miten voisin kehittää itseäni opettajana, millainen on hyvä opettaja yms. Vastailin kaikkea, että oon tuutoroinut koulussa ja työskennellyt lasten kans muutenkin ja alkoi tuntua, että musta vois olla opettajaksi ja että hyvä opettaja osaa ottaa vastaan kritiikkiä myös oppilaita ja muuttaa tomintatapojaa, jos joku metodi ei toimi ja että ei jumitu siihen samaan kaavaan uransa alusta loppuun ja muuta diipadaapaa. Ei sitä tarvi jännittää. Jos et nyt aivan tyhjäpäältä ja hermorauniolta vaikuta ja osaat muodostaa järkeviä lauseita joissa on joku idea niin hyvin se menee.

Kiitti vinkeistä ja tuesta! Ja selvä, yritän vähentää jännittämistä ennen haastattelua. :)

Vierailija
48/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaa myös keskittyä kuuntelemaan tarkkaan mitä sinulta kysytään. Ja sitten vastaat kysymykseen eikä kysymyksen vietestä peitellen omia heikkouksia. Ilmaise itseäsi selkeästi.

Vierailija
49/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaa myös keskittyä kuuntelemaan tarkkaan mitä sinulta kysytään. Ja sitten vastaat kysymykseen eikä kysymyksen vietestä peitellen omia heikkouksia. Ilmaise itseäsi selkeästi.

Kiitos kommentista!

Vierailija
50/50 |
04.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Ajattelin päivittää vielä tänne, että haastattelujen tulokset tuli tässä muutama päivä sitten ja mut hyväksyttiin opettajan koulutukseen. Olen kyllä nyt tosi iloinen tästä enkä malta odottaa open opintojen alkua. :)

Kiitos paljon kaikille jotka antoivat neuvoja ja jakoivat omia kokemuksiaan haastatteluun liittyen. Koin että niistä oli oikeesti itselle apua. Niille jotka vaikuttivat epäilevän että kannattaako edes yrittää jos ei ole aiemmin päässyt  läpi, annan neuvon että älkää lannistuko ensimmäisten vastoinkäymisten kohdalla, sillä jo yrittäminen ja haastatteluun meneminen on itsessään opettavainen kokemus. :) Hyvää kevättä!

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän