Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA - Opettajankoulutuksen valintahaastattelu

Vierailija
16.02.2020 |

Hei!

Opiskelen yliopistossa ja haluaisin päästä opettajankoulutukseen. Sain kutsun pedagogisten aineopintojen soveltuvuuskokeeseen, jonka yksi vaihe on yksilöhaastattelu. Olen aiemmin hakenut kyseiseen soveltuvuuskokeeseen, eikä minua tuolloin valittu koska yksilöhaastattelussa jokin meni pieleen.

Asia jännittää hirveästi sillä nyt olisi viimeinen tilaisuus saada opettajan pätevyys, jotta voin suorittaa opettajankoulutuksen ennen valmistumista.

1) Onko täällä ketään, joka on ollut vastaavassa tilanteessa? Kaipaisin nyt neuvoja siihen, miten minun pitäisi ilmaista itseäni haastattelussa. Mitä haastattelijat odottavat hakijalta?

2) Kuulin, että opettajiksi tulee valituksi hyvin samanlaisia persoonia. Onko olemassa jonkinlainen tietty ihmistyyppi, jota etsitään haastattelussa?

3) Omia kokemuksia/muuta lisättävää?

Kaikki neuvot ovat tervetulleita! :)

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitteena on kouluttaa omaa työtään tutkivia, yhteistyökykyisiä ja vastuullisesti työhönsä sitoutuneita opettajia. Opettajan ammatillinen osaaminen kehittyy oppiaineiden opintojen ja pedagogisten opintojen kanssa rinnakkain. Omaa työtään tutkivan opettajan ihanne on omaksuttu opettajankoulutuksen keskeiseksi arvoksi sen vuoksi, että tutkivan asenteen omaksuminen koulutusvaiheessa edistää opettajien osallistumista koulun kehittämistyöhön myös tulevaisuudessa. Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot ovat opettajuuden ydinaluetta. Sitoutuneisuus viittaa opettajan ammatin eettiseen luonteeseen.

Vierailija
2/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavoitteena on kouluttaa omaa työtään tutkivia, yhteistyökykyisiä ja vastuullisesti työhönsä sitoutuneita opettajia. Opettajan ammatillinen osaaminen kehittyy oppiaineiden opintojen ja pedagogisten opintojen kanssa rinnakkain. Omaa työtään tutkivan opettajan ihanne on omaksuttu opettajankoulutuksen keskeiseksi arvoksi sen vuoksi, että tutkivan asenteen omaksuminen koulutusvaiheessa edistää opettajien osallistumista koulun kehittämistyöhön myös tulevaisuudessa. Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot ovat opettajuuden ydinaluetta. Sitoutuneisuus viittaa opettajan ammatin eettiseen luonteeseen.

Kiitos vastauksesta! Miten voisin valintahaastattelussa tuoda nuo asiat parhaiten esille ja sen että tulisin olemaan oikeasti sitoutunut asiaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutukseen valitaan vihervassareita. Jos et ole,teeskentele.

Vierailija
4/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lähinnä haluaisin ohjeita/neuvoja, millä tavoin minun pitäisi haastattelussa ilmaista itseäni, jotta haastattelijat tietäisivät että tämä henkilö olisi oikea valinta.

Suhtaudun opintoihin muutenkin hyvin tunnollisesti, mutten tiedä miten sen voisi tuoda ilmi haastattelun kaltaisessa tilanteessa.

Vierailija
5/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele kaikki kysymykset huolellisesti ja vastaa ajatuksella, juuri omaan persoonaasi sopivalla tyylillä. Ei niin että tykität automaatilla vastauksen jonka oletat että he haluavat kuulla. Älä esiinny jo haastattelussa suureellisesti opetustyön asiantuntijana, vaan korosta haluasi oppia alalle. Korosta yhteistyökykyäsi.

Vierailija
6/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatio kantaa pitkälle. Selitä että olet pohtinut tätä huolellisesti ja nyt, vähän pidemmälle opinnoissa edenneenä, olet huomannut että tämä on se mitä haluat tehdä koska vahvuutesi on blaablaa ja opettajana saat tehdä nuorten kanssa merkityksellistä työtä joka on sinulle tärkeää koska blaapatiblaa.. olet pohtinut omia voimavarojasi ja muuttuvaa koulua muuttuvassa yhteiskunnassa ja jäpätijäpäti ( yhdistä kaksi edellistä) . Mutta joo - vastaa kysymyksiin, älä opettele ulkoa muuta kuin ehkä avoimen ja motivoituneen asenteen. Oon ymmärtänyt ettei opettajankoulutuksen enää oo niin vaikeeta päästä. Tsemppiä!

Vierailija
7/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntele kaikki kysymykset huolellisesti ja vastaa ajatuksella, juuri omaan persoonaasi sopivalla tyylillä. Ei niin että tykität automaatilla vastauksen jonka oletat että he haluavat kuulla. Älä esiinny jo haastattelussa suureellisesti opetustyön asiantuntijana, vaan korosta haluasi oppia alalle. Korosta yhteistyökykyäsi.

Kiitos neuvoista! Olen vain saannut sen käsityksen opettajakoulutuksessa olevilta kavereiltani että opettajiksi usein valitaan hyvin sosiaalisia ja ulospäinsuuntautuneita ihmisiä. Itse en ole mikään hirveän ylisosiaalinen vaikka osaan kyllä tarvittaessa aina ilmaista itseäni ja pidän ihmisten kanssa puhumisesta.

Vierailija
8/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvoista! Olen vain saannut sen käsityksen opettajakoulutuksessa olevilta kavereiltani että opettajiksi usein valitaan hyvin sosiaalisia ja ulospäinsuuntautuneita ihmisiä. Itse en ole mikään hirveän ylisosiaalinen vaikka osaan kyllä tarvittaessa aina ilmaista itseäni ja pidän ihmisten kanssa puhumisesta.

Ei pitänyt paikkaansa ainakaan minun kohdallani - päinvastoin toin jo haastattelussa esiin että koen itseni introvertiksi pohdiskelijaksi, mutta yhteistyö on minulle siltikin ”helppoa”. Jälkikäteen lehtorille hämmästelin että tulin valituksi, koska olin kanssa luullut että valituksi tulevat vaan ylisosiaaliset, mutta lehtori oli vankasti sitä mieltä että kyseinen ihmistyyppi on ihan yliedustettuna jo opettajakoulutettavissa. Tarvitaan erilaisia opettajatyyppejä.

Vierailija
9/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motivaatio kantaa pitkälle. Selitä että olet pohtinut tätä huolellisesti ja nyt, vähän pidemmälle opinnoissa edenneenä, olet huomannut että tämä on se mitä haluat tehdä koska vahvuutesi on blaablaa ja opettajana saat tehdä nuorten kanssa merkityksellistä työtä joka on sinulle tärkeää koska blaapatiblaa.. olet pohtinut omia voimavarojasi ja muuttuvaa koulua muuttuvassa yhteiskunnassa ja jäpätijäpäti ( yhdistä kaksi edellistä) . Mutta joo - vastaa kysymyksiin, älä opettele ulkoa muuta kuin ehkä avoimen ja motivoituneen asenteen. Oon ymmärtänyt ettei opettajankoulutuksen enää oo niin vaikeeta päästä. Tsemppiä!

Kiitos neuvoista tsempeistä, ne tulee tarpeeseen kun jännittää niin paljon. :)

Vierailija
10/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tyhmä nyt opettajaksi haluaa opiskelemaan. Kun valmistuvat, ovat suurin osa kortistossa, koska lapsia on niin vähän.

Tollot, seuratkaa hiukan aikaanne.

Vierailija
11/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä teeskentele tai esitä mitään. Ole oma itsesi.

Vierailija
12/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei pitänyt paikkaansa ainakaan minun kohdallani - päinvastoin toin jo haastattelussa esiin että koen itseni introvertiksi pohdiskelijaksi, mutta yhteistyö on minulle siltikin ”helppoa”. Jälkikäteen lehtorille hämmästelin että tulin valituksi, koska olin kanssa luullut että valituksi tulevat vaan ylisosiaaliset, mutta lehtori oli vankasti sitä mieltä että kyseinen ihmistyyppi on ihan yliedustettuna jo opettajakoulutettavissa. Tarvitaan erilaisia opettajatyyppejä.[/quote]

Kiitos kommentistasi, tämä kyllä helpotti omaa oloa paljon. :) Ehkä voisin itsekin ottaa asian jollain tavalla puheeksi haastattelun aikana. Se ehkä tosin riippuu siitä millaisia opettajaihanteita juuri näillä haastattelijoilla on.

Vierailija
13/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko ajatellut, ettet ehkä sovellu opettajaksi? Jännität, stresaaat, olet erittäin tunnollinen. Luultavimmin et kestäisi nykypäivän koulumaailmassa montaakaan vuotta.

Jo työnhaku on stressaavaa: pitää kestää epävarmuutta, lyhyitä pestejä, kisata toistuvasti ison joukon kanssa samoista paikoista jne

Haastatteluun annan ainoastaan yhden neuvon: ole rento ja oma itsesi. Esittämällä et päöse pitkälle.

Vierailija
14/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oletko ajatellut, ettet ehkä sovellu opettajaksi? Jännität, stresaaat, olet erittäin tunnollinen. Luultavimmin et kestäisi nykypäivän koulumaailmassa montaakaan vuotta.

Jo työnhaku on stressaavaa: pitää kestää epävarmuutta, lyhyitä pestejä, kisata toistuvasti ison joukon kanssa samoista paikoista jne

Haastatteluun annan ainoastaan yhden neuvon: ole rento ja oma itsesi. Esittämällä et päöse pitkälle.

Minä pääsin esittämällä rentoa kyllä opettajakoulutukseen mutta harjoittelussa huomasin työn olevan jäätävää pas kaa ja vaihdoin alaa.

Vierailija
15/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä neuvo periaatteessa mutta yritin sitä viime kerralla enkä tullut valituksi, koska juuri tuossa yksilöhaastattelussa jokin meni pieleen. :( En tiedä mikä koska jälkikäteen sitä on vaikee lähteä selvittämään. Siksi oon nyt miettinyt pitäisikö minun ilmaista itseäni jotenkin toisin jotta vastaisin haastattelijoidem odotuksiin paremmin.

Vierailija
16/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajaksi ei kannata kouluttautua. Liikaa opettajia, liian vähän lapsia.

Vierailija
17/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhtaudun opintoihin muutenkin hyvin tunnollisesti, mutten tiedä miten sen voisi tuoda ilmi haastattelun kaltaisessa tilanteessa.

Miksi ajattelet, että tunnollisuus olisi hyve? Voi se ollakin, mutta tunnolliset ovat myös suuremmassa riskissä uupua opettajan työssä.

Vierailija
18/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä neuvo periaatteessa mutta yritin sitä viime kerralla enkä tullut valituksi, koska juuri tuossa yksilöhaastattelussa jokin meni pieleen. :( En tiedä mikä koska jälkikäteen sitä on vaikee lähteä selvittämään. Siksi oon nyt miettinyt pitäisikö minun ilmaista itseäni jotenkin toisin jotta vastaisin haastattelijoidem odotuksiin paremmin.

Mieti nyt haluatko oikeasti kyseiselle alalle jos sinne pääseminen vaatii että esität jotain mitä et ole. Luulisi että jos kyse on soveltuvuuskokeesta etkä omana itsenäsi kelpaa niin joutuisitko sitten jatkossa koko työurasi vetämään jotain roolia.

Vierailija
19/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysytäänkö siellä tuollaisia kysymyksiä? Minulla on käsitys, että kysymykset ovat ennemminkin jotain keksittyjä tilanteita, joihin pitäisi reagoida fiksusti.

Vierailija
20/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki olen pohtinut noitakin asioita, en muuten hakisi koko alalle. Tarkoitin aiemmissa viesteissäni, että tämä haastattelu hermostuttaa siksi, koska tämä on viimeinen mahollisuus hakea koko juttuun ennen valmistautumista. Se tietenkin luo ylimääräistä painetta.

Ja ei minulla ole harhakäsityksiä opettajan työstä. :) Jos en loppujen lopuksi pärjääkään opettajana niin sitten en pärjää. Varmasti opettajankoulutus antaa kuitenkin eväitä muihinkin työelämän kannalta tärkeisiin asioihin ja uusia kokemuksia minulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän