Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA - Opettajankoulutuksen valintahaastattelu

Vierailija
16.02.2020 |

Hei!

Opiskelen yliopistossa ja haluaisin päästä opettajankoulutukseen. Sain kutsun pedagogisten aineopintojen soveltuvuuskokeeseen, jonka yksi vaihe on yksilöhaastattelu. Olen aiemmin hakenut kyseiseen soveltuvuuskokeeseen, eikä minua tuolloin valittu koska yksilöhaastattelussa jokin meni pieleen.

Asia jännittää hirveästi sillä nyt olisi viimeinen tilaisuus saada opettajan pätevyys, jotta voin suorittaa opettajankoulutuksen ennen valmistumista.

1) Onko täällä ketään, joka on ollut vastaavassa tilanteessa? Kaipaisin nyt neuvoja siihen, miten minun pitäisi ilmaista itseäni haastattelussa. Mitä haastattelijat odottavat hakijalta?

2) Kuulin, että opettajiksi tulee valituksi hyvin samanlaisia persoonia. Onko olemassa jonkinlainen tietty ihmistyyppi, jota etsitään haastattelussa?

3) Omia kokemuksia/muuta lisättävää?

Kaikki neuvot ovat tervetulleita! :)

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä teeskentele tai esitä mitään. Ole oma itsesi.

Hyvä neuvo periaatteessa mutta yritin sitä viime kerralla enkä tullut valituksi, koska juuri tuossa yksilöhaastattelussa jokin meni pieleen. :( En tiedä mikä koska jälkikäteen sitä on vaikee lähteä selvittämään. Siksi oon nyt miettinyt pitäisikö minun ilmaista itseäni jotenkin toisin jotta vastaisin haastattelijoidem odotuksiin paremmin.

No mitä sinulta viimeksi kysyttiin? Olisi vähän helpompi arvailla mikä meni vikaan.

Itselläni oli ryhmähaastattelu. Hiljaisimmat eivät tulleet valituiksi.

Vierailija
22/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelussa kyllä reippaus ja hyvä itseilmaisu kantavat pitkälle. Takeltelu ja vaikeus saada sanoja suustaan valitettavasti eivät anna hyvää kuvaa, koska koulumaailma on todella kova nykyään ja siellä eivät pärjää kuin erittäin vahvat yksilöt. Itse suuntautumassa pois alalta, kuten usea kollegakin. Opettajan työ vain on tehty ihan mahdottomaksi nykyään, kun erityisluokkia poistetaan, inkluusiota ajetaan raivolla ilman asianmukaisia resursseja, kaiken maailman tiimijuttuja ja projekteja ym. lisätään, usein ei ole omaa luokkaa enää (paitsi luokanopettajilla) vaan juokset pitkin koulua, oppilaiden asioiden hoitamiseen menee entistä enemmän aikaa, josta ei yleensä saa erillistä palkkaa ja itselleni kaikkein ahdistavimpana asiana: oppilasaines on muuttunut paikoin hyvin vaikeaksi. Lisätään tähän rankaisukeinojen tehottomuus (monessa koulussa vain ns. kasvatuskeskustelu jolle oppilaat lähinnä nauravat) ja tuen ja avun saamisen vaikeus. Itse ainakin paloin täysin loppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä neuvo periaatteessa mutta yritin sitä viime kerralla enkä tullut valituksi, koska juuri tuossa yksilöhaastattelussa jokin meni pieleen. :( En tiedä mikä koska jälkikäteen sitä on vaikee lähteä selvittämään. Siksi oon nyt miettinyt pitäisikö minun ilmaista itseäni jotenkin toisin jotta vastaisin haastattelijoidem odotuksiin paremmin.

No mitä sinulta viimeksi kysyttiin? Olisi vähän helpompi arvailla mikä meni vikaan.

Itselläni oli ryhmähaastattelu. Hiljaisimmat eivät tulleet valituiksi.

Ryhmähaastattelu meni tuolloin itselläni ihan hyvin. Yksilöhaastattelussa oli mm. seuraavia kysymyksiä:

- Mitä odotat opettajan opinnoilta (muistan, että tähän kysymykseen en oikein osannu vastata mielestäni hyvin).

- Mitä sivuaineita sinulla on ja miten niissä saamiasi tietoja voi yhdistää open opintoihin?

- Minkä näet heikkoutenasi opettajana (toinen mielestäni vaikea kysymys).

Vierailija
24/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ei minulla ole harhakäsityksiä opettajan työstä. :) Jos en loppujen lopuksi pärjääkään opettajana niin sitten en pärjää. Varmasti opettajankoulutus antaa kuitenkin eväitä muihinkin työelämän kannalta tärkeisiin asioihin ja uusia kokemuksia minulle.

Tuolla asenteella et aja omaa etuasi. Koulutuksen tarjoajan intresseissä ei ole tarjota sinulle alustaa saada uusia kokemuksia tai oppia muilla aloilla hyödyllisiä taitoja.

Haastattelijat etsivät ihmisiä, jotka haluavat nimenomaan opettajaksi ja jotka pysyvät alalla. Ei paikkoja jaeta harhailijoille tai kokemusten metsästäjille.

Vierailija
25/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haastattelussa kyllä reippaus ja hyvä itseilmaisu kantavat pitkälle. Takeltelu ja vaikeus saada sanoja suustaan valitettavasti eivät anna hyvää kuvaa, koska koulumaailma on todella kova nykyään ja siellä eivät pärjää kuin erittäin vahvat yksilöt. Itse suuntautumassa pois alalta, kuten usea kollegakin. Opettajan työ vain on tehty ihan mahdottomaksi nykyään, kun erityisluokkia poistetaan, inkluusiota ajetaan raivolla ilman asianmukaisia resursseja, kaiken maailman tiimijuttuja ja projekteja ym. lisätään, usein ei ole omaa luokkaa enää (paitsi luokanopettajilla) vaan juokset pitkin koulua, oppilaiden asioiden hoitamiseen menee entistä enemmän aikaa, josta ei yleensä saa erillistä palkkaa ja itselleni kaikkein ahdistavimpana asiana: oppilasaines on muuttunut paikoin hyvin vaikeaksi. Lisätään tähän rankaisukeinojen tehottomuus (monessa koulussa vain ns. kasvatuskeskustelu jolle oppilaat lähinnä nauravat) ja tuen ja avun saamisen vaikeus. Itse ainakin paloin täysin loppuun.

Kiitos tiedoista! Joo, tiedän kyllä että opettajilta vaaditaan paljon. Yksi kaverini, joka kaikkien mielestä sopi täydellisesti opettajan työhön, jättikin open opinnot yllättäen kesken, koska koki ne liian vaativiksi ja häntä ahdisti koulutuksessa vaadittu ylisosiaalinen asenne. Haluaisin silti itse hakea alalle, ja jos en pärjää opettajana niin sitten on vain keksittävä jotain muuta.

Vierailija
26/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kolme viime vuonna opettajaopintoihin hakenutta. Pirskahteleva ekstrovertti ilman kokemusta opettajan työstä tai edes lapsista tuli valituksi. Kaksi tyynen rauhallista paljon sijaisuuksia tehnyttä jäi rannalle.

Vierailija
27/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan pitää minusta olla itsevarma, vaikka persoona olisi mikä. Muutoin on pulassa haastavien lasten, nuorten ja vanhempien kanssa. Lisäksi lukisin viimeaikaiset alaa koskevat keskustelut/uutiset tarkkaan ja miettisin niihin näkökannat.

Vierailija
28/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ei minulla ole harhakäsityksiä opettajan työstä. :) Jos en loppujen lopuksi pärjääkään opettajana niin sitten en pärjää. Varmasti opettajankoulutus antaa kuitenkin eväitä muihinkin työelämän kannalta tärkeisiin asioihin ja uusia kokemuksia minulle.

Tuolla asenteella et aja omaa etuasi. Koulutuksen tarjoajan intresseissä ei ole tarjota sinulle alustaa saada uusia kokemuksia tai oppia muilla aloilla hyödyllisiä taitoja.

Haastattelijat etsivät ihmisiä, jotka haluavat nimenomaan opettajaksi ja jotka pysyvät alalla. Ei paikkoja jaeta harhailijoille tai kokemusten metsästäjille.

Jos saisin itse päättää, niin viettäisin koko elämäni opettajan työssä koska koen sen olevan juuri se mun juttu. Tarkoitin sitä, että tiedän että monet opettajat jotka olisivat oikeasti hyviä työssään joutuvat syystä tai toisesta kuitenkin vaihtamaan alaa, kuten muiden kommenteista täällä on saannu jo lukea. Tiedän myös opiskelijoita, jotka on tulleet valituksi, mutta jotka ovat jättäneet jutun kesken kokiessaan open opinnot liian vaativiksi. Siksi haluun myös olla realistinen ja odottaa, ettei elämä ehkä menekään niin kuin on suunnitellu vaikka mää toki toivon ja uskon että pärjäisin opettajana. :)

Vierailija
29/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajan pitää minusta olla itsevarma, vaikka persoona olisi mikä. Muutoin on pulassa haastavien lasten, nuorten ja vanhempien kanssa. Lisäksi lukisin viimeaikaiset alaa koskevat keskustelut/uutiset tarkkaan ja miettisin niihin näkökannat.

Kiitos vinkistä! Taidanpa pitää aiheeseen liittyviä uutisia silmällä.

Vierailija
30/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ettei sinulla ole harhakäsityksiä opettajan työstä. Ei kuitenkaan kuulosta, että käsityksesi kovin realistisiakaan ovat, kun et osaa vastata peruskysymyksiin. Jos et ollut noihin kysymyksiin valmistautunut, niin et ole ainalaan antakaan antanut kovin perehtynyttä kuvaa itsestäsi etkä osoittanut intohimoa alaan.

Eli sun pitää mietiskellä asioita paljon enemmän. Miksi haluat alalle? Miksi sovit opettajaksi? Mitä annettavaa sinulla olisi? Millainen opettaja olisit? Mitä opettaisit ja ketä ja missä? Millaisia työkaverit olisivat? Entä oppilaat? Entä vanhemmat? Mikä työssä olisi antoisinta? Mikä haasteellista? Mistä saisit vastapainoa työllesi?Ja niin edelleen.

Vierailija
31/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot ettei sinulla ole harhakäsityksiä opettajan työstä. Ei kuitenkaan kuulosta, että käsityksesi kovin realistisiakaan ovat, kun et osaa vastata peruskysymyksiin. Jos et ollut noihin kysymyksiin valmistautunut, niin et ole ainalaan antakaan antanut kovin perehtynyttä kuvaa itsestäsi etkä osoittanut intohimoa alaan.

Eli sun pitää mietiskellä asioita paljon enemmän. Miksi haluat alalle? Miksi sovit opettajaksi? Mitä annettavaa sinulla olisi? Millainen opettaja olisit? Mitä opettaisit ja ketä ja missä? Millaisia työkaverit olisivat? Entä oppilaat? Entä vanhemmat? Mikä työssä olisi antoisinta? Mikä haasteellista? Mistä saisit vastapainoa työllesi?Ja niin edelleen.

En siis todellakaan tiedä kaatuko se viimeksi juuri noihin kahteen kysymykseen. Jälkikäteen ei kerrota syitä miksi ei tullu valituksi, ainoastaan saadut pisteet jotka mulla lähes saavutti valintarajan joten mä jotain tein oikeinkin. En muista kaikkia kysymyksiä mutta itselle tuli vain sitten jälkikäteen tunne että olisi pitänyt osata vastata niihin paremmin. Voi toki olla, että mokasin jonkun muun kysymyksen kohdalla.

Ja kiitos paljon, näiden kysymysten pohdinnasta ennen haastattelua on varmasti hyötyä! :)

Vierailija
32/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soveltuvuuskokeen koko pointti on tunnistaa, ketkä hakijoista soveltuvat alalle. Jos et pärjää kokeessa, et sovellu alalle. Mitä järkeä on esittää kokeessa jotain roolia? Tuskin jaksat työssä kuitenkaan vetää samaa rollia vuodesta toiseen.

Vierailija
33/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soveltuvuuskokeen koko pointti on tunnistaa, ketkä hakijoista soveltuvat alalle. Jos et pärjää kokeessa, et sovellu alalle. Mitä järkeä on esittää kokeessa jotain roolia? Tuskin jaksat työssä kuitenkaan vetää samaa rollia vuodesta toiseen.

Tunnen ihmisiä, jotka hakeneet jopa kolme kertaa ennen kuin pääsivät sisään ja työskentelevät nyt opettajina. Sain viimeksi lähes tarpeeksi pisteitä siihen että tulin valituksi joten kai tein jotain oikeinkin. Siksi haluun vielä kerran yrittää uudestaan, ei kai siinä mitään menetäkään.

Kuten aiemmissa viesteissä sanoin, niin olen saannut kavereilta sen käsityksen että opettajiksi valitaan hyvin ylisosiaalisia persoonia ja siksi mietin että onko edes mahdollisuutta tulla valituksi jos on olemassa jokin tietty ihmistyyppi jota haetaan. Halusin kysyä täältä myös muilta, että pitääkö tämä paikkaansa. En tietenkään aio mitään roolia vetää. :)

Vierailija
34/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mitä odotat opettajan opinnoilta (muistan, että tähän kysymykseen en oikein osannu vastata mielestäni hyvin).

Eli et odottanut oppivasi xxx. Opinnot taitavat olla sinulle pakollinen paha, joka on vain suoritettava. Et osoittanut innostusta. Voin vannoa, että innokkaita on pilvin pimein.

- Mitä sivuaineita sinulla on ja miten niissä saamiasi tietoja voi yhdistää open opintoihin?

No mitä sivuaineita sinulla on? Jos haluat opettajaksi niin paljon kuin väität, niin luonnollisesti olet kasannut sellaisen tutkintokokonaisuuden, joka palvelee tätä tarkoitusta. Miten vaikeaa voi olla vastata kysymykseen miksi olet valinnut mitäkin!

Jo peruskoulussa opetetaan löytämään itsestä paitsi paljon hyvää, niin myös kehitettävää. Jos et oikein osannut vastata, niin et tunne itseäsi etkä tunteitasi kovin hyvin. Opettajiksi sopivat tasapainoiset ja hyväitsetuntoiset ihmiset. Tämä on tärkeää, koska työssä ollaan lasten kanssa.

Vierailija
35/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko täällä kenelläkään vielä mitään neuvoja tai mahdollisesti omia kokemuksia asiasta?

Vierailija
36/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu ajankohtaisista asioista, uudesta opetussuunnitelmasta, ilmiöoppimisesta, inkluusiosta jne. Seuraa, mitä mediassa puhutaan ryhmäkoon muutoksista, uudenlaisista oppimisympäristöistä yms. Se osoittaa kiinnostusta.

Vierailija
37/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelu oli sen verran lyhyt, että ei sen aikana ehkä tule esille onko yltiösosiaalinen. Kunhan siis ilmaisee itseään normaalin reippaasti ja vastaa asiallisesti kysymyksiin. Itseltä kysyttiin ainakin motivoimisesta ja häiriköivistä oppilaista. Vastasin mielestäni aika sekavasti, mutta tulin valituksi. Tilanteessa jo paikan päällä kehuttiin äänenkäyttöäni.

Vierailija
38/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeriä neuvoja täällä! Tottakai mietit vastauksia etukäteen ja harjoittelet niitä! Eikä ole mitään syytä olla täysin "oma itsensä". Vahvuuksia ja heikkouksia kannattaa pohtia oman itsensä kautta, mutta valita niistä haastatteluun sopivimmat, ei todellisimmat. Mieti mahdollisia kysymyksiä analyyttisesti etukäteen. Osoita vastauksillasi, että olet pohtinut opettajuutta ja oppiaineesi merkitystä. Harjoittele myös haastistilannetta etukäteen. Itse sain näillä täydet pisteet.

Vierailija
39/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli et odottanut oppivasi xxx. Opinnot taitavat olla sinulle pakollinen paha, joka on vain suoritettava. Et osoittanut innostusta. Voin vannoa, että innokkaita on pilvin pimein.

No mitä sivuaineita sinulla on? Jos haluat opettajaksi niin paljon kuin väität, niin luonnollisesti olet kasannut sellaisen tutkintokokonaisuuden, joka palvelee tätä tarkoitusta. Miten vaikeaa voi olla vastata kysymykseen miksi olet valinnut mitäkin!

Jo peruskoulussa opetetaan löytämään itsestä paitsi paljon hyvää, niin myös kehitettävää. Jos et oikein osannut vastata, niin et tunne itseäsi etkä tunteitasi kovin hyvin. Opettajiksi sopivat tasapainoiset ja hyväitsetuntoiset ihmiset. Tämä on tärkeää, koska työssä ollaan lasten kanssa.

Toki mä osasin vastata siihen mitä sivuaineita mulla on. :D Se oli vain yksi esimerkki viime kerran kysymyksistä. Koin vain jälkikäteen että nuo kaksi muuta kysymystä oli sellasia että olisin voinnu vastata niihin paremmin (en siis tiedä kaatuko se juuri noihin, mutta itselle tuli sellanen tunne). Sain kuitenkin lähes hyväksytyn määrän pisteitä joten ehkä tällä kertaa voisin tulla valituksi, kun ei se nyt mitenkään huonosti mennyt.

Oisko kenelläkään vinkkejä noiden kahden kysymyksen suhteen?

Vierailija
40/50 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeriä neuvoja täällä! Tottakai mietit vastauksia etukäteen ja harjoittelet niitä! Eikä ole mitään syytä olla täysin "oma itsensä". Vahvuuksia ja heikkouksia kannattaa pohtia oman itsensä kautta, mutta valita niistä haastatteluun sopivimmat, ei todellisimmat. Mieti mahdollisia kysymyksiä analyyttisesti etukäteen. Osoita vastauksillasi, että olet pohtinut opettajuutta ja oppiaineesi merkitystä. Harjoittele myös haastistilannetta etukäteen. Itse sain näillä täydet pisteet.

Kiitos sulle kommentista! Tuntuu myös hieman siltä että jotkut haluaa vain tahallaan täällä piikitellä mutta mitä tuosta. :) Pidän neuvosi mielessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi