Mitkä aterimet teillä on? Mitä aterimia et suostuisi ottamaan?
Meillä on Sorsakosken Scandiat. Hackmanin Savonioita en suostuisi meille ottamaan mistään hinnasta.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Savoniat kelpaavat vaikka ovat melko lyhyitä ja ihan halpisversiotkin kelpaavat kyllä syömiseen. Vihaan sellaisia paksuja raskaita, ne ovat epäkäytännöllisiä, kun putoilevat painonsa vuoksi niin usein.
Careliat huonoja.
Perityt Savoniat, tylsät mutta toimivien aterimien poisheittäminen tuntuu typerältä. Kirpparilta olen ostanut uushopeiset aterimet, hinta taisi olla huimat 50 senttiä/kpl.
Hackmanin Careliat. Tykkään näistä. Myös mun lapsuuden kodissa samat.
Juhlaan sitten lahjaksi saadut Hopeiset Romanticat.
Savoniat ja Villeroy Bochin Piemontit. Tykkään käyttää kumpiakin.
Häälahjaksi saatiin hopeiset talonpoikaisrokokoot Pohjanmaan suvulta. Arjessa käytössä Savoniat ja Linneat.
Hackmanin Polar, Tuulia ja Scandia -sarjat vaihdellen käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Functional Form on päivittäisessä käytössä. Juhlaan on tilattu nätit mutta merkittömät aterimet nettikaupasta. Sitten on ihan vaan mun omaan käyttöön Sorsakosken 100 ja 6000 sarjaa veitsiä, haarukoita ja lusikoita. Niitä saisi kyllä muutkin käyttää, mutta eivät ymmärrä hyvän päälle, käyttävät mieluummin noita modernimpia malleja.
Mulla on Sorsakosken 100-sarjan lusikat ollut iät ja ajat, tykkään niistä enemmän kuin Savonia-lusikoista joita mulla myös on. Kestävät ja käytännölliset lusikat. Ne 6000-sarjan haarukat ja veitset tuo mulle aina mieleen mummolan jossa sellaiset oli. Niistä tulee myös vahva sotia edeltävä suomi-filmi fiilis, onhan ne jo 30-luvun alussa suunniteltu ja tuotu markkinoille. Jännä miksi lusikat on 100-sarjaa ja haarukat/veitset 6000-sarjaa vaikka samaan aikaan suunniteltu ja mitä ilmeisimmin yhdessä käytettäviksi tarkoitettu. Vintage/retro-henkisille ihmiselle hyvä valinta kotimaista laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Functional Form on päivittäisessä käytössä. Juhlaan on tilattu nätit mutta merkittömät aterimet nettikaupasta. Sitten on ihan vaan mun omaan käyttöön Sorsakosken 100 ja 6000 sarjaa veitsiä, haarukoita ja lusikoita. Niitä saisi kyllä muutkin käyttää, mutta eivät ymmärrä hyvän päälle, käyttävät mieluummin noita modernimpia malleja.
Mulla on Sorsakosken 100-sarjan lusikat ollut iät ja ajat, tykkään niistä enemmän kuin Savonia-lusikoista joita mulla myös on. Kestävät ja käytännölliset lusikat. Ne 6000-sarjan haarukat ja veitset tuo mulle aina mieleen mummolan jossa sellaiset oli. Niistä tulee myös vahva sotia edeltävä suomi-filmi fiilis, onhan ne jo 30-luvun alussa suunniteltu ja tuotu markkinoille. Jännä miksi lusikat on 100-sarjaa ja haarukat/veitset 6000-sarjaa vaikka samaan aikaan suunniteltu ja mitä ilmeisimmin yhdessä käytettäviksi tarkoitettu. Vintage/retro-henkisille ihmiselle hyvä valinta kotimaista laatua.
Ne lusikat on ainoat oikeat lusikat lusikkaleipien tekoon, veitset täydelliset levitteiden levittämiseen voileivälle, ja haarukat silli-, suolakurkku-, punajuuri-, mikä tahansa mausteliemessä killuva asia -purnukoihin ottimiksi.
On ja pitää olla : terävät ja konepestävät
En ota: tylsiä kuten Savonia
Vierailija kirjoitti:
Lusikoota
Haarukoota
Veittiä
Tää. Kiinalaisia syömäpuikkoja en suostuisi ottamaan.
Hackmanin (ei Iittalan uustuotanto) Mango.
Vakio aterimiini kuuluu retki-lusikka-veitsi-haarukka (light my fire) ja ikivanha lasten haarukka. Suuret ja metalliset aterimet ei tee minuun vaikutusta.
DIY Diesel by Seletti-aterimet. Mitään Hackmaneja en huolisi kotiini.
M 42
Carelia ja Tuulia. Ensimmäinen lahjaksi saatu, en oikein tykkää. Toinen itse valittu, tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Häälahjaksi saatiin hopeiset talonpoikaisrokokoot Pohjanmaan suvulta. Arjessa käytössä Savoniat ja Linneat.
Lisään vielä että olen todella ihmeissäni kuinka anteliaita pohjanmaalaiset ovat. Itse olen Etelä-Suomesta enkä ymmärrä tällaista ylenpalttisuutta lainkaan. Tässä talonpoikaisrokokoosetissä on kaikki osat kahdelle tusinalle ja lisäksi vielä ihmeellisiä kahvimittoja ja juustohöyliä sekä -veitsiä.
Suloisesti sekaisin erilaisia Hackmannin/Laufferin, Ikean, Danskin ja Towlen. Ainakin Muumia, Mangoa, Savoniaa ja Pinjaa on. Ainoat joista en ole tykännyt oli muoviset halpisaterimet jotka suli vänkyröiksi astianpesukoneessa ja Ratian jotka myin ebayssä pois. Amerikkalaisen ostajan sukunimi oli Ratia!
Hackman Careliat löytyy. Savoniaa kammoan, koska siitä tulee mieleen koulut ja laitokset, sekä ajatus että onko ne viety kyseisistä paikoista. Yläasteella eräs rinnakkaisluokkalainen nimittäin keräsi ruokalasta itselleen aterinsarjat...
Mulla on äitin ja iskän häälahjaksi 1970 saamat haarukat.
Havahduin viime vuonna toteamaan että mähän olen käyttänyt koko ikäni samoja Kaj Franckin suunntitelemia Sorsakosken/Hackmanin Scandia ateriamia aina 60-luvun lopulta asti. Sain aterimet lapsuudenkodista lähtiessäni opiskelemaan. Eni niitä osannut nuorempana oikein arvostaa kun en tiennyt edes sitä että ne oli Franckin suunnittelemat, pidin niitä myös vähän vanhanaikaisina 80- ja 90-luvuilla.
Enää en vaihtaisi mihinkään. Tyylikkäät klassikot, design (1953) on ajaton ja käytännollinen ja edustaa fanittamaani mid century modern tyyliä. Lisäksi ne kestää ja kestää, veitset leikkaa edelleen mainiosti eikä haarukatkaan ole tylsistyneet yhtään jatkuvassa jokapäiväisessä käytössä. Todellakin käytössä testatut. Ruokalusikoita olen koettanut metsästää alkuperäisä, ne on ainoat mitä multa täydestä Scandia-setistä puuttuu. Olen Iittalan liikkeessä katsellut uustuotantolusikoita Scandia sarjasta mutta mieluummin alkuperäiset haluaisin , uustuotantolusikat kun hieman poikkeaa alkuperäisestä.
Jos jollain toisella aterin-sarjalla pitäisi korvata niin varmasti joku skandinaavinen klassikkosetti joka olisi suunniteltu aikavälillä 1940-1970 sen tulisi olla, mutta enpä keksi mikä olisi sitten parempi kuin toi Franckin 1953 suunnittelema Scandic,
Ymmärrän kyllä toisenlaisiakin mielipiteitä, mutta mä olen näihin kasvanut kakarasta asti kiinni, ne on valmistettu kotimaakunnassa ja ne on suunnitellut arvostettu suomalainen muotoilija ja viime aikoina jopa niiden keräilyarvokin on noussut huomattavasti.
Peukku siis ap:n Scandia-setille täältä :)