Tradenomitutkinnon arvostus
Minulle on muodostunut sellainen käsitys, että tradenomi on moniosaaja. Sellainen jokapaikan höylä. Muistelisin, että tradenomien keskiansiokin on melko korkea. Koetteko, että tradenomia jopa aliarvostetaan?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Minulle on parinkin yrityksen rekrytoijat sanoneet, että jos on kaksi saman aevoista hakijaa, niin valitsevat mieluummin tradenomin kuin ekonomin. Siksi, että tradenomilla on käytännönläheisempi koulutus. Ja siksi, että tradenomi on tod näk enemmän toiminnan ihminen.
Millä tavoin ollaan samanarvoisia hakijoita, jos toinen on tradenomi ja toinen on ekonomi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on parinkin yrityksen rekrytoijat sanoneet, että jos on kaksi saman aevoista hakijaa, niin valitsevat mieluummin tradenomin kuin ekonomin. Siksi, että tradenomilla on käytännönläheisempi koulutus. Ja siksi, että tradenomi on tod näk enemmän toiminnan ihminen.
Millä tavoin ollaan samanarvoisia hakijoita, jos toinen on tradenomi ja toinen on ekonomi?
Outo kysymys.
Samanarvoisia hakijoita:
- molemmilla yhtä hyvät vuorovaikutustaidot
- molemmilla oikea asenne
- molemmat oma-aloitteisia
- molemmilla suht sama määrä työkokemusta
- molemmat ovat pystyviä vaadittuun tehtävään.
Mä oon tradenomi (taloushallinto). Bruttopalkka 3550€. Teen kirjanpitoa, konsernitilinpäätöksiä ym. Tuskinpa koulutustani arvostetaan erityisemmin, kokemusta ja osaamista enemmän.
Tutkinnolla voi kokemukseni mukaan pyyhkiä pebansa..Ei arvosteta tippaakaan ainakaan ilman työkokemusta, itse sain sitä vain harjoittelun kautta tutkinnossa ja työelämässä olenkin sitten ollut alinta pohjasakkaa. Numerot olivat pääosin hyviä, mutta ei ne ketään kiinnosta ja harvoin pääsee edes haastatteluun. Ohitseni valituiksi hakemiini töihin on ollut aina mm. ylioppilaita, merkonomeja, filosofian maistereita jne. Vissiin sitten työnantahan sukulaisia/tuttuja tai vakuuttvat työkokemukset heillä. Itse en vois iis suositella ellei ole jo työpaikkaa valmiina tutkintoo nhakeutuessaan ja/atai sukulaisten tuttujen fironja jonne työlliatyä valmistutruaan. Itse tuhlasin ihan turhaan opintotukeni tähän moskaan, ja kun alan työt olivat vain muutnekin "jotain mihin hakea", ei todellaakan unelmaduuniani lähelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomin "tutkinto", hah hah haa. Vastaa entistä merkonomia.
Siinä se arvostus.
Mitä horiset! Merkonomeja valmistuu vieläkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymys.
Samanarvoisia hakijoita:
- molemmilla yhtä hyvät vuorovaikutustaidot
- molemmilla oikea asenne
- molemmat oma-aloitteisia
- molemmilla suht sama määrä työkokemusta
- molemmat ovat pystyviä vaadittuun tehtävään.
Onko sairaanhoitaja ja lääkäri samanarvoisia hakijoita? 🙄
ite oot arvoton! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomin "tutkinto", hah hah haa. Vastaa entistä merkonomia.
Siinä se arvostus.
Mitä horiset! Merkonomeja valmistuu vieläkin!
Merkonomi oli ennen opistotasoinen tutkinto kuten sairaanhoitaja- ja insinööritutkintokin oli. Valmistuivat kauppaoppilaitoksista, joista myöhemmin tuli ammattikorkeakouluja.
Olen tradenomi opiskelija. Sain oman alan töitä jo opintojen alussa. Minut palkattiin motivaation, työkokemuksen sekä meneillä olevien opintojen takia. Tällä hetkellä saan 95€ yhdestä vuorosta. Valmistumisen jälkeen pääsen osakkaaksi ja työ muuttuu koko päiväiseksi. Oletettavasti myös palkka nousee siinä vaiheessa. Myös toimitusjohtajaksi eteneminen on mahdollista.
Mutta ellen olisi itse ollut aiemmin yrittäjä niin tilanne olisi eri.
Ja mieti, silloin kun minä suoritin oman tutkintoni, piti olla ysin keskiarvo ylioppilastodistuksessa, että pääsi sisään. Meidän koulussamme sai kyllä laadukasta opetustakin.