Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tradenomitutkinnon arvostus

Vierailija
15.02.2020 |

Minulle on muodostunut sellainen käsitys, että tradenomi on moniosaaja. Sellainen jokapaikan höylä. Muistelisin, että tradenomien keskiansiokin on melko korkea. Koetteko, että tradenomia jopa aliarvostetaan?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on parinkin yrityksen rekrytoijat sanoneet, että jos on kaksi saman aevoista hakijaa, niin valitsevat mieluummin tradenomin kuin ekonomin. Siksi, että tradenomilla on käytännönläheisempi koulutus. Ja siksi, että tradenomi on tod näk enemmän toiminnan ihminen.

Oikea syy on se, että tradenomille voi maksaa vähemmän. Kukaan ei ottaisi tradenomia, jos molemmille pitäisi maksaa saman verran

Minä olen rekrynnyt mielelläni tradenomeja, koska työtehtävät ovat olleet heille sopivammat. Eräs ekonomi otettiin ja hän oli ainoa, josta piti miettiä puretaanko koeaikana, kun ei suoritunut tehtävistä ja asenne oli mitä oli. Toinen ekonomi teki älyttömän pitkää päivää ja lopulta irtisanoutui, koska lähti opiskelemaan eri alaa. 

Vierailija
22/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on parinkin yrityksen rekrytoijat sanoneet, että jos on kaksi saman aevoista hakijaa, niin valitsevat mieluummin tradenomin kuin ekonomin. Siksi, että tradenomilla on käytännönläheisempi koulutus. Ja siksi, että tradenomi on tod näk enemmän toiminnan ihminen.

Kuulosta lähinnä siltä, että nämä rekrytoijat eivät tiedä tradenomin ja ekonomin eroa, tai ehkä he vain haluavat maksaa vähemmän palkkaa. 

Aikamoista dissausta sinulla....

Teen paljon yhteistyötä hr-osastojen kanssa, en ole itse rekrytoinneissa mukana enkä ole tradenomi. Ei minulla ole syytä dissata heidän kommenttejaan. Rahalla toki on merkitystä, mutta eihän se raha tule esteeksi, jos ihmisen tuottavuus on korkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea syy on se, että tradenomille voi maksaa vähemmän. Kukaan ei ottaisi tradenomia, jos molemmille pitäisi maksaa saman verran

Ei kaikki aina kulminoidu rahaan. Työhön valitseen se, joka on sopivampi.

Vierailija
24/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vähemmän koulutettu olisi sopivampi, kun on kuitenkin kyse samasta alasta?

Vierailija
25/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut palkka tradenomina korkeintaan 2700€/kk, olen käynyt myös ylemmän AMK-tutkinnon Tradenomi YAMK. Yhdessä taloushallinnon työpaikassa oli palkka vajaat 2300€, sain samaa palkkaa kuin merkonomit.. kävin kerran yhdessä työhaastattelussa ja laitoin palkkatoiveeksi 2700€, sanoivat heti että ”palkkatoiveesi on kyllä aivan liian korkea”.. (lähtöpalkka olisi ollut 2100€🙄)

Vierailija
26/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vähemmän koulutettu olisi sopivampi, kun on kuitenkin kyse samasta alasta?

Koulutus ei takaa soveltuvuutta. Koulutusta tärkeämpää on valita ihminen, joka sopii luonteeltaan organisaatiokulttuuriin ja tiimiin, käärii hihat ja on valmis tekemään töitä, ja hänellä leikkaaja on oppimiskykyinen. Asenne voittaa useinmiten osaamisen. Harva työ on niin spesifiä, ettei sitä voisi työpaikalla oppia.

Vierailija
27/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyistä duuneista maksetaan mitä maksetaan. Jos yö on kovin eipä-älyllistä niin ei se sovi ekonomille. Useimmat duunit on duunarihommia

Vierailija
28/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida paljon tajuta alasta. Harvalla on tarjota sellaisia hommia, missä jatkuvasti tarvittaisiin ekonomin koulutusta, joka on enemmän projekteja, kehitystä, johtamista jne, kun taas monessa hommassa on rutiineja, jotka pitää toistaa kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Ja niissäkin on erilaisia vastuutasoja. Kun kymmenen vuotta sitten olin ison firman taloushallinnossa, samalla osastolla oli tehtäviä, jotka sopi parhaiten merkonomille, tradenomille ja ekonomille henkilökohtaiset taidot huomioiden. Mutta tärkeintä rekryssä oli valita ihminen, joka sopii yhteisöön ja jonka asenne on hyvä ja joka suoriutuu tehtävistään, edes ekonomin tutkinto ei takaa sitä, että oikeasti suoriutuu. 

Vierailija
29/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiketoiminnan ammattilaisille on tärkeintä luoda kannattavaa bisnestä. Joillain ihmisillä on luontainen bisnesäly. Joillain on kyky olla innovatiivisia. Jos tiimiin etsitään tällaista henkilöä, niin kyky merkitsee enemmän kuin koulutus.

Vierailija
30/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradet tulee ja vie kaikki valtion työpaikat

Vierailija
31/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sitä mieluummin kouluttautua tradeksi kuin sairaanhoitajaksi. Saman pituinen koulutus, mutta tradena saa harkasta palkkaa, keskipalkka parempi muutenkin ja vastuu ei lähelläkään sitä mitä saikkarilla. Muutenkin kivempi työ.

Toisaalta hoitsut nai monesti ylöspäin (tuntuvat saavan helposti miehiä muutenk) ja sh:n arvostus on ihan eri luokkaa kuin tradenomin. Lisäksi sh:lla todella paljon varmempi työllisyys.

Sairaanhoitaja: Kiukutteleva, ylipainoinen, tupakoiva ma-mupatja, en arvosta yhtään.

Tommonen mielikuva kertoo vain sinusta itsestäsi.

Vierailija
32/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo ekonomienkaan työllistyminen ole niin varmaa. Siskoni on ollut opiskeluajoistaan asti Prisman kassalla, ja valmistui ktm:ksi 2013...

Vierailija
33/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin itse tradenomiksi vuonna 2011 ja en ole ollut päivääkään työttömänä. Muutin ulkomaille jossa tradenomi on bachelor of business administration. Sillä on ihan hyvin saanut töitä, samoja töitä olen tehnyt kuin KTM:t. Tosin työkokemusta täällä arvostetaan enemmän kuin pelkkiä tutkintonimikkeitä.

Vierailija
34/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiarvopalkka oli 5 480 euroa. Yksityisellä sektorilla mediaanipalkka oli tasan 5 000 euroa. Mediaani laski 1,9 prosenttia edellisvuodesta. Valtiolla mediaanipalkka pysyi edellisen vuoden lukemassa, 4 400 eurossa, ja kunnalla työskentelevän ekonomin keskimmäisin palkka oli 4 300 euroa.

Ei todellakaan ole tradenomin palkkoja nuo 😂😂😂😂 monet tradenomit saa sitä 2400-2500e/kk palkkaa.

Mitäs maksetaan nykyään huolintafirmojen kuljetuksia järjesteteville ja tullauksia ym. asiaan liittyvää byrokratiaa hoitaville?

N. 10v sitten kk- palkat olivat ko. hommissa

olivat jossaim 1700-1800 brutto, useinkin tradenomeja, kielitaitovaatimus sujuva englanti ja usein myös saksa ja ruotsi.

Vierailija
35/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosi paljon persoonasta, mihin työelämässä sijoittuu. Osa jää rutiinitehtäviin ja jopa viihtyykin niissä (siisti sisätyö klo 8-16 ja säännölliset tulot, mikäpä siinä). Osa etenee, jos rahkeet riittävät ja kiinnostusta löytyy.

Vierailija
36/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalleni, uudeksi pomoksi, tuli tradenomi. Voi luoja, voiko tyhmempää olla. Lähdin pois toiselle firmalle, jos yrityksen taso on tuo, se ei ole hyvä työpaikka. Joku muukin lähti jälkeeni.

Tuskin se tradenomin tutkinto siitä henkilöstä tyhmää teki, oli vaan väärä henkilö siihen tehtävään.

Vierailija
37/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutus ei takaa soveltuvuutta. Koulutusta tärkeämpää on valita ihminen, joka sopii luonteeltaan organisaatiokulttuuriin ja tiimiin, käärii hihat ja on valmis tekemään töitä, ja hänellä leikkaaja on oppimiskykyinen. Asenne voittaa useinmiten osaamisen. Harva työ on niin spesifiä, ettei sitä voisi työpaikalla oppia.

Asenne ja luonne eivät riipu tutkinnosta. Ekonomilla on evidenssin valossa parempi osaamiskyky ja kognitiivinen potentiaali. Eli jos asenne ja luonne ovat samat, on ekonomi parempi vaihtoehto

Vierailija
38/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty jos meillä on haussa suorittavaa duunia tradea mietitään. Jos vaativampaa sitten ekonomi

Vierailija
39/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestä ja säkästä taitaa olla kiinni mihin asti pääsee tai mihin saa jalan oven väliin. Kuten sanottu, tradenomeja on älyttömän paljon. Käytännössähän tämä on vain entinen yo-merkonomi. Minun tuntemani tradenomit ovat siivoamassa vessoja kohdevastaavan nimikkeellä ja kaupan kassalla. Haku parempiin töihin haussa mutta niitä hakemuksia esim taloushallinnon tehtäviin tulee se 13 tusinassa samanlaista.

Vierailija
40/49 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä unohdan, että minulla on tämä tutkinto, enkä arvosta sitä yhtään.. Olen työttömänä, enkä ole tehnyt päivääkään tuota koulutusta vastaavia palkkatöitä. En taida edes haluta niitä. Aikoinaan nämä opinnot jäivät sitä paitsi minulta kesken, mutta suoritin ne  TE-toimiston painostuksesta loppuun työttömyyskorvauksella. Muutenkin minulla on niin paljon ongelmia, että seuraava tavoite lienee sitten eläkkeelle pääsy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi