Loukkaantuisitko, jos vanhempasi kieltäytyisi jouluvierailusta?
Jos olisit kutsunut samassa kaupungissa asuvan vanhempasi joulunviettoon perheesi luo (jossa ruoat ym. laitettu), loukkaantuisitko kieltäytymisestä?
Kommentit (46)
Arvostan itse niin paljon sitä ettei jouluna tarvitse lähteä mihinkään, että en.
Näen mielelläni rakkaita ja läheisiä joulun aluspäivinä.
En loukkaantuisi. Kukin ihminen saa viettää joulunsa haluamaallaan tavalla (kunhan ei sitten kitise yksinäisyyttään jälkikäteen). Tosin saattaisin kysyä, haluaako hän, että käymme sitten hänen luonaan vaikka kahvilla jossain välissä.
En loukkaantuisi.
Tunnen vanhempani, heillä ei ole mitään intoa esittää joulukuvaelmaa sukujoulusta. Meillä on aina ollut selvää, että jokainen voi viettää joulunsa haluamallaan tavalla, kunhan ei vaadi muita toimimaan omalla tavallaan.
Omat vanhemmat haluavat olla aaton rauhassa, käydä kirkossa ja hautausmaalla, samalla isän siskon luona iltapäiväkahvilla jne. Ei heitä innosta ajatus siitä, että pitäisi tulla mukaan lapsiperheen hösellykseen miettimään, miksi ei saa rauhassa istuskella nojatuolissa lukemassa lahjakirjoja.
Onhan tuo vähän jotenkin mielenosoituksellista. Joulu on perhejuhla. Arkivierailusta kieltäytyminen menisi helpommin, mutta että joulu
Miksi kieltäytymiselle pitää aina olla joku syy? Jos ei halua niin ei halua, järjetöntä vaatia selityksiä.
Loukkaantuisitko, jos oma lapsesi perheineen ei tulisi joulunviettoon luoksesi (jossa ruoat ym. laitettu), vaan ilmoittaisi, että menee tänä jouluna laivalle/kylpylään/toisten isovanhempien luokse?
Koska onhan se aika outoa, että ei joulukylään haluta, kyllä tuosta jo pitää ymmärtää tuohtua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kieltäytymiselle pitää aina olla joku syy? Jos ei halua niin ei halua, järjetöntä vaatia selityksiä.
Jos ei halua viettää aikaa jouluna lapsensa ja tämän perheen kanssa, niin on siihen ihan relevanttia haluta tietää syy. Edellyttäen ettei kyseessä ole mitkään riitatilanne tai erimielisyydet.
Vierailija kirjoitti:
Loukkaantuisitko, jos oma lapsesi perheineen ei tulisi joulunviettoon luoksesi (jossa ruoat ym. laitettu), vaan ilmoittaisi, että menee tänä jouluna laivalle/kylpylään/toisten isovanhempien luokse?
Koska onhan se aika outoa, että ei joulukylään haluta, kyllä tuosta jo pitää ymmärtää tuohtua.
En. Mutta loukkaantuisin jos lapseni perheineen jäisivät keskenään kotiinsa
En todellakaan loukkaantuisi. Paras joulu on rauhallinen joulu ilman aikatauluja ja menoja.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan loukkaantuisi. Paras joulu on rauhallinen joulu ilman aikatauluja ja menoja.
Itsekästä
Tuntuu että joulu on enemmän niille aikuisille lapsillekin joku paluu lapsuuteen. Halutaan lapsuuskotiin tai vähintään sitten vanhemmat aattona käymään.
Vuodessa on niin paljon muita päiviä, aikuisten lasten pitäisi omille lapsilleen luoda se joulu, ei jättää sinne omien vanhempiensa varaan.
Onko se kaikille isovanhemmillekaan nautinto olla "vieraskorea" vaikka useampaa päivää kun ei voi vetää pitkälleen, lukea lehteä rauhassa tai kuunnella/katsella vakio-ohjelmiaan.
En. Meillä on vietetty sukujouluja ( = mun vanhempani ja heidän jälkeläisensä) vuosikymmeniä ja mä olen pelkästään helpottunut, kun nuorempi sukupolvi vihdoin alkoi haluta luoda ihan omat jouluperinteensä (eikä enää jatkaa mun vanhempieni jouluperinteitä). Mullakin on vihdoin - yli 60-vuotiaana - mahdollisuus alkaa luoda omia jouluperinteitä. Viime joulun vietinkin yksin ja nautin siitä, että ei ollut mikään kiire minnekään. Tänä vuonna nyt sitten taas sukujoulu, koska äiti kuoli keväällä eikä haluta, että isä kokisi tämän ekan joulun äidin kuoleman jälkeen liian raskaaksi. Mun esikoinen ei siltikään osallistu vaan tosiaan nauttii nyt omasta joulustaan. Kuopuksesta en vielä tiedä, tuleeko vai ei. Olkoon itsekästä tai ei, mun mielestä tässä iässä saa jo alkaa viettää sellaisia jouluja kuin itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo vähän jotenkin mielenosoituksellista. Joulu on perhejuhla. Arkivierailusta kieltäytyminen menisi helpommin, mutta että joulu
En minä kuulu aikuisen lapseni ,jolla omat lapset, perheeseen. Hänen pitää luoda omille lapsilleen omat perinteet ja joulutavat.
Miten viettää henkilö joka on joka joulu ollut lapsineen siellä lapsuuskodissaan joulut kun vanhempia ei ole? Poissulkien sinkut, heille varmaan jää tyhjä paikka jouluun.
Mutta kun "aina" on oltu äidillä pakotetaanko sinne mukaan sitten aikuiset omat lapset puolisoineen ja heidän pienet lapsensa, kykenemättä itse joulua rakentamaan ja oman kodin perinteitä, sitä lapsuuskotia omille lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Mutta loukkaantuisin jos lapseni perheineen jäisivät keskenään kotiinsa
Eikö perheellisen lapsesi ole aika luoda oma joulu ja omat jouluperinteet lapsilleen?
Vanhempien taas ymmärtää se ja löytää uusi tapa viettää joulu.
En. Mun vanhemmat on muutenkin sitä mieltä, että lasten kuuluu tulla vanhempien luokse jouluksi eikä toisinpäin. Ja kyllä se vaan mulle kelpaa, eipä tarvi itse laittaa jouluruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua viettää aikaa jouluna lapsensa ja tämän perheen kanssa, niin on siihen ihan relevanttia haluta tietää syy. Edellyttäen ettei kyseessä ole mitkään riitatilanne tai erimielisyydet.
Riittääkö syyksi "koska minä haluan" vai pitääkö ihan oikeasti selittää, että joulu on rauhan juhla, teillä se on pelkkää hälinää ja käsikirjoitettua näytelmää. Ja samalla laittaa välit poikki lapsen perheeseen, koska he kokevat, että heillä on ainoa oikea ihana joulu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö syyksi "koska minä haluan" vai pitääkö ihan oikeasti selittää, että joulu on rauhan juhla, teillä se on pelkkää hälinää ja käsikirjoitettua näytelmää. Ja samalla laittaa välit poikki lapsen perheeseen, koska he kokevat, että heillä on ainoa oikea ihana joulu!
Hälinää ja käsikirjoitettua näytelmää? Hälinää voi olla joo. Ei meillä mitään näytelmiä tai käsikirjoituksia ole. Jonkinlaista selitystä kyllä kaipaisin. Tietysti voimme mekin jatkossa kieltäytyä ä syntymäpäiväkahvikutsuista ja vaikka hääjuhlasta, koska ei vain satu huvittamaan.
Ja ei kertoisi mitään järkiperustetta, haluaa vain möllöttää joulun yksin kämpässään.