Mikä vaivaa kroonista myöhästelijää? Myöhästyy pienten syiden takia tärkeistä jutuista
Tällaiset ihmiset kuin minä siis. Yleensä tilanne on, että juoksen ja juuri ja juuri ennätän junaan tai bussiin. Aika useasti käy niin, että myöhästyn ihan pikkuisen ja kärsin sitten myöhemmin kiireestä ja loppupäivä saattaa mennä aika pitkällekin pilalle tämän takia, että se alkuperäinen myöhästyminen aiheuttaa kierteen. Kotoa lähtiessä olen tätä lajia; laitan ja pakkaan kaiken ihan hyvin valmiiksi, mutta sitten kello on yhtäkkiä paljon. Sen JÄLKEEN kumminkin alan miettiä, että olisi tosi hyvä jos olisi korvatulpat tai parempi hiuslenkki tai vesipullo mukana. Aina jälkeenpäin ajatellen olisi ollut 10 kertaa helpompi ostaa se unohtunut vesipullo matkalla, kuin myöhästyttää itsensä.
Mitä mieltä?
Kommentit (50)
Te ootte ihan hirveitä. Siis missä on ihmisten empatia?
Sinä et tiedä mitä sen myöhästelijän päässä liikkuu. Sinä et tiedä miten hänen mennessä vessaa. ennen lähtöä kello oli 7.26 ja aikaa oli reilusti ja vessasta ulos tullessa 7.39 ja kengännauhoja sitoessa jo 7.45 eikä enää ehdikkään tasan kahdeksaksi vaan myöhästyy viisi minuuttia.
Rakkaat myöhästelijöistä nillittäjät. Te, ette tiedä miten toinen hahmottaa ajan. Te, ette tiedä mikä jatkuva kaaos, unettomuudesta tai stressistä johtuva sumu toisella on. Ei minuutin tarkkuudella toimiminen ole kaikille mahdollista.
Tässä puhutaan samasta kun autismista tai ADHD:ssa. Tehdään maailma valtavirran ja enemmistön mukaiseksi ja koitetaan korjata kaikki poikkeavalla tavalla käyttäytyvät.
Sietäkää erilaisuutta. Jotta et jatkossa menetä hermoja, keksi joku tekeminen mitä teet aina kun odotat myöhässäolijaa ja koe empatiaa, että hänen päässään on kaaos, joka estää tai ainakin tekee kohtuuttoman rankaksi olla ajoissa ja pakottaa itsensä robotinlailla toimimaan sekuntilleen ehtiäkseen.
Lähdet silloin kun ehdit ajoissa. Laitat vaikka puhelimeen hälytyksen minuuttia ennen ja sen jälkeen ei muuta kuin kengät jalkaan ja takkia päälle.
Ei auta, jos kamat puuttuu. Opitpahan sitten pakkaamaan kunnolla ensi kerralla, kun puolet kamoista on unohtunut.
Ainoastaan jos olet niin pälli, että olet unohtanut pakata esim. passin, niin se lienee pakollista etsiä ;)
Minkään muun etsiminen ei ole pakollista. Ei etenkään minkään hiuslenkkien tai kuminauhojen.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tiedä mitä sen myöhästelijän päässä liikkuu. Sinä et tiedä miten hänen mennessä vessaa. ennen lähtöä kello oli 7.26 ja aikaa oli reilusti ja vessasta ulos tullessa 7.39 ja kengännauhoja sitoessa jo 7.45 eikä enää ehdikkään tasan kahdeksaksi vaan myöhästyy viisi minuuttia.
Rakkaat myöhästelijöistä nillittäjät. Te, ette tiedä miten toinen hahmottaa ajan. Te, ette tiedä mikä jatkuva kaaos, unettomuudesta tai stressistä johtuva sumu toisella on. Ei minuutin tarkkuudella toimiminen ole kaikille mahdollista.
Tässä puhutaan samasta kun autismista tai ADHD:ssa. Tehdään maailma valtavirran ja enemmistön mukaiseksi ja koitetaan korjata kaikki poikkeavalla tavalla käyttäytyvät.
Sietäkää erilaisuutta. Jotta et jatkossa menetä hermoja, keksi joku tekeminen mitä teet aina kun odotat myöhässäolijaa ja koe empatiaa, että hänen päässään on kaaos, joka estää tai ainakin tekee kohtuuttoman rankaksi olla ajoissa ja pakottaa itsensä robotinlailla toimimaan sekuntilleen ehtiäkseen.
Myöhästelijöistä vaan 80% ongelma on se, että päässä hölskyy.
Zinc
Lisäksi kannattaisi tehdä check lista, jos puolet kamoista puuttuu.
Kun itsekin tiedostaa asian, niin silloinhan se on taas kerran vain välinpitämättömyyttä.
Listaa pitämällä voi tarkistaa, että kaikki tavarat on pakattu mitä pitääkin olla pakattuna.
Sitä listaa taas on niin kauan aikaa päivittää kun on lähdössä, eli esim vaikka puoli vuotta etukäteen.
Zinc
Esim. kun minä lähden erä-retkelle, niin mulla on lista valmiina mitä pitää pakata.
Ettei sitten huomaa keskellä erämaata, että ahaa .. jäipäs tulukset kotiin.
Zinc
Olenko ainoa jolla kaikenlainen viime hetken säätäminen vain pahentaa lähtöstressiä? Olen myös tyyppi jolle lähteminen on hankalaa, mutta olo helpottuu heti kun pääsen liikkeelle. Vaikka jotain unohtuisi tai hiukset olisivat pörrössä, kun olen menossa ei ole enää säädettävää mikä vähentää minulla stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Hmmh, miten paljon empatiaa pitäisi löytyä? Ihan omasta elämästä esimerkkinä, soitin ystävälle että tulisi henkiseksi tueksi kun odotin soittoa lääkäriltä, jossa selviäisi onko minulla syöpä vai ei. Pyysin ystävää tulemaan joissa koska pelkäsin suunnattomasti. Hän tuli 15 minuuttia myöhässä, puhelun jälkeen. Koska ajantaju.
Heippa täällä krooninen ja paatunut myöhästelijä avaa sielunmaisemaansa. Itse olen myöhässä käytännössä aina viidestä minuutista ohareihin skaalalla. Ystävät ja rakkaimpani tiedostavat ja hyväksyvät tämän. Koen, että en välitä riittävästi muiden ajasta, jotta näkisin sen ekstra ponnistuksen saapua ajoissa. Tällainen olen ollut aina ja muutama kaverisuhde sekä yhdet irtisanomiset olen sen johdosta kokenut, mutta hyväksyn seuraamukset tietysti. Haluan vielä mainita etten tahalleen katso kellosta, että heheh nyt kykin tässä kulmalla vartin ennen ylppäreiden alkua, jotta voin tylla myöhässä. En vain koe esim. Ylppäreitä, hautajaisia juna-aikoja riittävän tärkeiksi, jotta ponnistaisin itseni tylemaan ajoissa. Silti hyvin olen nuoresta iästäni huolimatta pärjännyt ja tulen menestymään niin työelämässä, parisuhteissa kuin muissakin ihmissuhteissa. Nämä arviot perustuvat tähän astiseen kokemukseen (abduktiivinen arvio).
Kaikenlaisia epätodennäköisiä skenaarioita voi keksiä mutta se ei muuta sitä että tuollainen toiminta on iso Haistakaa Vi**u odottajille. Töissä tiedetään ketkä on aina myöhässä eikä marssita neukkariin odottamaan ennen kuin joku alkaa haalimaan porukkaa kasaan. Ajanhukkaa sekin on mutta jos ei johtoa kiinnosta niin tuskin kiinnostaa ketään muutakaan.