Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kukaan varoittanut, että raskaus tuhoaa terveyden? Enkä nyt puhu repeämistä

Vierailija
14.02.2020 |

Koska repeämistä varoitetaan ja tiesin, että niistä saattaa jäädä loppuelämäksi tiettyjä ongelmia. Mutta kukaan ei varoittanut (siis edes raskausoppaissa eikä vastaavissa varoitettu), että voi tulla muutakin. Päivittäinen jatkuva selkäkipu vatsalihasten erkauman takia, ja lääkäri sanoi, että erkauma on sellainen, että sen voi korjata vain kirurgisesti eikä leikkausta tehdä ennen kuin lapsiluku on täynnä. Karpaalitunnelisyndrooma molemmissa käsissä, ja sen vuoksi päivittäinen kipu ja puutuneisuus ja nekin voi korjata vain kirurgisesti. Ja noudatin kaikkia raskausajan ohjeita, olin normaalipainoinen ja hyväkuntoinen ennen raskautta.

Kommentit (322)

Vierailija
201/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa ollut synnyttämässä vaimoni kanssa. Ei repeämiä, eikä muitakaan ongelmia. Tähän voi vaikuttaa se, että vaimoni on nuori vähän alle kolmikymppinen, on palautunut hyvin nopeasti ja käy salilla ja lenkillä tietty.

Mies 39v

Vierailija
202/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja molemmat vauvat syntyivät naistenklinikan vesialtaaseen.

Mies 39v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on idareita, joille mikään informaatio ei mene perille, etenkään elopainon ylimäärän haitallisuutta koskeva.

Raskaus ei kenenkään terveyttä pilaa, vaan läski, liikkumattomuus ja viiden edestä syöminen.

Idareista en tiedä. Itse olin hoikka ja hyväkuntoinen raskaaksi tullessani. Ap

Vierailija
204/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kunto ei suojaa raskauden tuomilta vaivoilta. Itse olin fyysisesti huippukunnossa kuopusta odottaessa, kiitos vuosien ahkeran salitreenin ja juoksuharrastuksen. En edes vielä tiennyt olevani raskaana kun huono olo alkoi, pyörtyilin ja koko ajan piti syödä jotain muuten oksensin sappinestettä. Tätä keski viikoilta 4-39 kun lapsi sitten syntyi.

Reuma räjähti joka paikkaan, kaikki ilmapussit tulehtui. Sain rytmihäiriöitä, vapinaa, kylmää hikeä, poissaolokohtauksia. Olin tulehduksilta niin kipeä etten voinut kävellä kuin keppien kanssa. Näkö huononi -0,50 —> -3,25.

Meni pari vuotta toipuessa tuosta raskaudesta. Eikä kaikki vaivat hävinneet tähänkään mennessä vaikka siitäkin raskaudesta on jo 9 vuotta.

Yllätyin miten vaikea raskaus oli koska kunto oli paras mitä koskaan ja kaksi edellistä raskautta sujui helposti eikä jäänyt mitään vaivoja.

Vierailija
205/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukkua? Ettekö ole onnellisia nuoren vaimoni puolesta, joka on palautunut hyvin vesialtaassa synnytettyään? Onko se joltain pois? Tsemppiä kaikille ja onneksi apua saa fysioterapiasta yms. Hyvää kevättä!

Mies 39v

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa ollut synnyttämässä vaimoni kanssa. Ei repeämiä, eikä muitakaan ongelmia. Tähän voi vaikuttaa se, että vaimoni on nuori vähän alle kolmikymppinen, on palautunut hyvin nopeasti ja käy salilla ja lenkillä tietty.

Mies 39v

Vierailija
206/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2 lasta,  ensimmäisen syntyessä olin 21 ja toisen 25, en mikään ftnesskissa mutta  hoikka ja hyvän peruskunnon omaava. Nyt lapset ovat jo teinejä, mutta pysyviksi vaivoiksi jäivät:

- Kahdella numerolla kasvanut jalankoko, oli sokki luopua siroista koon 39 kengistä ja alistua ostamaan koon 41 kanootit 

- Suuhun hajoilevat, supernopeasti reikintyvät hampaat

- Reuma joka puhkesi esikoisen ollessa 6kk

- Peräpukamat joita ei saatu kokonaan poistettua ja kasvoivat uudelleen

-Kivut ja naksuminen lonkissa (ei liity reumaan vaan ovat löystyneet)

Vierailija
207/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukkua? Ettekö ole onnellisia nuoren vaimoni puolesta, joka on palautunut hyvin vesialtaassa synnytettyään? Onko se joltain pois? Tsemppiä kaikille ja onneksi apua saa fysioterapiasta yms. Hyvää kevättä!

Mies 39v

Vierailija kirjoitti:

Mies 39v

Miehenä et ole paras vastaaja, siksi. Kai tiedät, että kudostyyppi vaikuttaa repeämisiin? Vähän alle kolmekymppinen ei ole mikään nuori, ihan normaali synnytysikä.

Vierailija
208/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provoilijoita taas tässä ketjussa.

Mielenkiintoista kyllä, että välittömästi on joukko salailun kannattaja liikkeellä.

No kyllä ainakin itse tiesin että vatsalihasten erkauma voi tulla ja monia muita vaivoja myös. Ihan itse luin netistä. Tiesittekö että se tieto löytyy sieltä? Ei sitä ole salattu. 

Kukaan ei minua myöskään raskaaksi pakottanut tai antanut raskaudesta tai lasten kasvattamisesta mitään ruusuista kuvaa. Itseasiassa mielessä oli monia kauhukuvia ja piti vain toivoa että hirveän moni asia ei menisi pieleen. 

Vierailija
209/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista kyllä, että välittömästi on joukko salailun kannattaja liikkeellä.

No kyllä ainakin itse tiesin että vatsalihasten erkauma voi tulla ja monia muita vaivoja myös. Ihan itse luin netistä. Tiesittekö että se tieto löytyy sieltä? Ei sitä ole salattu. 

Kukaan ei minua myöskään raskaaksi pakottanut tai antanut raskaudesta tai lasten kasvattamisesta mitään ruusuista kuvaa. Itseasiassa mielessä oli monia kauhukuvia ja piti vain toivoa että hirveän moni asia ei menisi pieleen. 

Kyllä minäkin tiesin että voi tulla erkauma. Mutta sitä en tiennyt että se erkauma voi sitten aiheuttaa päivittäiset kovat selkäkivut, jotka paranee vain erkauman leikkauksella. Ap

Vierailija
210/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä tyhmä, mutta kun googletan ”raskauden haitat”, tulee tietoa lähinnä äidin käyttämistä päihteistä ja lääkkeistä. Jos haen ”tupakoinnin haitat”, tulee heti selkeä listaus näistä haitoista. Tuntuu, että pitäisi jo valmiiksi tietää se raskauden aiheuttama haitta, kuten erkauma, ja sitten etsiä erikseen tietoa siitä. Jos haluaisin vaikka tietää kymmenen yleisintä raskauden aiheuttamaa terveyshaittaa ja niiden todennäköisyyden, mistä saisin tämän tiedon? No, varmaan parempi ettei näin tyhmä lisäänny.

Vierailija
211/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä tunnustaa, että minä en ole näistä monista vaivoista koskaan kuullutkaan. Ja olen kolmen lapsen äiti ja melkein kaikilla ystävilläni ja tuttavillani on lapsia. Ikävää kuulla, että tällaista on joidenkin äitien kohdalla sattunut. Kyllähän näistä pitäisi sitten kertoa, että näinkin voi käydä. Minä olen ihan tavallinen talleroinen, en hirveästi ole koskaan kuntoillut, pyrin kyllä syömään terveellisesti (paljon kasviksia, kalaa, vähän lihaa, voita, marjoja, luomua ja puhdasta) ja olen normaalipainoinen ollut aina. Lapset sain kolmenkympin molemmin puolin.

Raskauspahoinvoinnista kärsin ja siihen sain avun homeopatiasta. Synnytyksessä apuna oli vyöhyketerapia, samoin heti synnytyksen jälkeen ja raskausaikanakin kävin koko ajan luontaishoidoissa. Lieneekö noilla hoidoilla sitten ollut vaikutusta, että kaikki meni niin hyvin. Nyt osaan olla kiitollinen kyllä.

Vierailija
212/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, voinko nähdä jossain listan pysyvistä terveysongelmista, joita raskaus voi aiheuttaa? Siis jonkun terveydenhuollon tahon julkaiseman eikä mitään iltapäivälehden artikkelia. Joo, haittoja ei tule kaikille, mutta ei tule lääkkeiden tai tupakoinninkaan, ja silti niistä kerrotaan kattavasti. Olisin luullut, että tällainen tieto olisi osa perusterveydenhuoltoa.

Lääkkeiden ja tupakoinnin haitat eivät ole vertailukelpoisia raskaanaolemisen kanssa.  

Vierailija
213/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti, voinko nähdä jossain listan pysyvistä terveysongelmista, joita raskaus voi aiheuttaa? Siis jonkun terveydenhuollon tahon julkaiseman eikä mitään iltapäivälehden artikkelia. Joo, haittoja ei tule kaikille, mutta ei tule lääkkeiden tai tupakoinninkaan, ja silti niistä kerrotaan kattavasti. Olisin luullut, että tällainen tieto olisi osa perusterveydenhuoltoa.

Lääkkeiden ja tupakoinnin haitat eivät ole vertailukelpoisia raskaanaolemisen kanssa.  

Kiitos tiedosta. Onko mitään erityistä syytä kuitenkaan pimittää tunnettuja haittoja raskaana olevilta tai raskautta suunnittelevilta? Luulisi että lääketiede on ehtinyt selvittää raskauteen ja synnytykseen liittyviä ongelmia huomattavasti pidempään kuin tupakointiin tai lääkkeisiin liittyviä. Tavallisen kansalaisen saataville tällaista tietopakettia ei kuitenkaan internetinkään aikakautena katsota tarpeelliseksi tarjota. Foliohattu alkaa kiristää.

Vierailija
214/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a.. ei mulle kyllä jäänyt mitään merkkejä lapsista, paitsi tissit ovat vähän pienemmät nykyään.. olen tosin laihempikin kuin ennen lapsia. Suurimmalle osalle ei varmaan jää mitään.

No hyvä sinulle. Mutta tämä aloitus ei edes koskenut ulkonäköä (paino, tissit tms) vaan ihan ihmisen terveyttä ja toimintakykyä. Ap

Juu, sen takia niistä ei varmaan pelotella ihmisiä kun suurimmalle osalle ei jää mitään.

Niin juuri. Jokainen raskaus on yksilöllinen eikä kukaan voi sitä ennakoida.

Ihan kuin vastavalmistuneita nuoria pitäisi varoitella työelämästä. Osa sielläkin saa burn outin ja menettää työkykynsä. Joku voi sen seurauksena jopa tappaa itsensä tai kuolla työtapaturmassa. Ei nuoria tietenkään näistä kaikista etukäteen pelotella. 

Silti lääkkeiden kaikki mahdolliset haittavaikutukset täytyy luetella pakkausselosteessa, vaikka jokainen lääkkeenkäyttökokemus on yksilöllinen, eikä ”suurimmalle osalle jää mitään”. Mistä saisin kattavan raskauden pakkausselosteen? Haittavaikutukset voisivat olla vaikka yleisyysjärjestyksessä. Milä estää jakamasta neuvolassa tällaista tietoa? Tosin neuvolassa se on jo osittain myöhäistä.

Eikö tuossa voisi samalla luetella koko elämän "pakkausselosteen", riskit eri ikävaiheissa, lapsuus, nuoruus jne. Tuohon sote-suunnitelmaanhan se kävisi mukavasti. 

Vierailija
215/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en tiedä, onko joku jo aiemmin maininnutkin, mutta kannattaa varata aika äitiysfysioterapeutille. Lääkärillä (erityisesti jos tarkoitat yleislääkäriä) ei ole erkaumasta ja sen kuntoutuksesta ollenkaan samalla tavalla tietoa, kuin äitiysfysioterapeutilla. Toki voi olla, että erkaumasi on niin iso, ettei sitä kuntoutuksella oikeastikaan voi hoitaa. Itselläni oli useamman raskauden jälkeen 7cm erkauma, joka on nyt vuoden työllä saatu kaventumaan 5cm:iin. Eli aikaa vaativaa ja oikeanlaista (=alkuun hyvinkin pientä rasitusta vatsalihaksille) kuntoutusta, niin ehkä saat erkaumaa parempaan. Itselläni työ ja säännölliset fysioterapiakäynnit jatkuu edelleen :)

Vierailija
216/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies 39v

Vierailija kirjoitti:

Mies 39v

Se että joku lenkkeilee ei vaikuta millään tavalla siihen repeääkö vai ei.. eikä kolmekymppinen nyt ole erityisen nuori synnyttäjä.

Vierailija
217/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus voi myös puhkaista useita sairauksia. Esim autoimmuunisairauksia, jotka ovat kytköksissä naisen hormonitoimintaan. Ja siis loppuelämän riesaksi ja vaivaksi. Mä sain kolme tällaista. Näistä täytyisi puhua avoimemmin ihmisille, jotka suunnittelevat perheen perustamista.

Vierailija
218/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Siinäkin kai on jotkut terveydelliset riskinsä, jos ei tee lapsia. ”

Tämä. Esimerkiksi rintasyöpä tulee useammin synnyttämättömälle. Imetys nääs suojaa siltä.

Tämä koskee rintasyöpäriskiä vanhemmalla iällä. Sen sijaan lapsen synnyttäminen itse asiassa nostaa äidin riskiä sairastua rintasyöpään jopa seuraavien 20 vuoden ajaksi. Vaikutus ei ole iso, mutta mitattavissa. Jos rintasyöpään on pakko sairastua jossain vaiheessa, niin mieluummin sitten vanhana, kun syöpä monesti on ”kiltimpää” laatua. Pian synnytyksen jälkeen rintasyöpään sairastuvat naiset yleensä saavat varsin aggressiivisen syövän, 60 % niistä, joiden syöpä todetaan alle 2 vuotta synnytyksestä kuolee siihen 5 vuoden sisään.

Vierailija
219/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta. Onko mitään erityistä syytä kuitenkaan pimittää tunnettuja haittoja raskaana olevilta tai raskautta suunnittelevilta? Luulisi että lääketiede on ehtinyt selvittää raskauteen ja synnytykseen liittyviä ongelmia huomattavasti pidempään kuin tupakointiin tai lääkkeisiin liittyviä. Tavallisen kansalaisen saataville tällaista tietopakettia ei kuitenkaan internetinkään aikakautena katsota tarpeelliseksi tarjota. Foliohattu alkaa kiristää.

https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ong…

Onhan tuota tietoa netissä vaikka kuinka paljon. Minkä verran sitten naiset yleensä lähestyvät raskautta mahdollisten ongelmien kautta? En tiedä, itse en halunnut edes tietää, mitä kaikkea voi tapahtua. Luotin siihen, että asiat sujuvat hyvin, olinhan suomalaisen terveydenhuollon piirissä.

Vierailija
220/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a.. ei mulle kyllä jäänyt mitään merkkejä lapsista, paitsi tissit ovat vähän pienemmät nykyään.. olen tosin laihempikin kuin ennen lapsia. Suurimmalle osalle ei varmaan jää mitään.

No hyvä sinulle. Mutta tämä aloitus ei edes koskenut ulkonäköä (paino, tissit tms) vaan ihan ihmisen terveyttä ja toimintakykyä. Ap

Juu, sen takia niistä ei varmaan pelotella ihmisiä kun suurimmalle osalle ei jää mitään.

Niin juuri. Jokainen raskaus on yksilöllinen eikä kukaan voi sitä ennakoida.

Ihan kuin vastavalmistuneita nuoria pitäisi varoitella työelämästä. Osa sielläkin saa burn outin ja menettää työkykynsä. Joku voi sen seurauksena jopa tappaa itsensä tai kuolla työtapaturmassa. Ei nuoria tietenkään näistä kaikista etukäteen pelotella. 

Silti lääkkeiden kaikki mahdolliset haittavaikutukset täytyy luetella pakkausselosteessa, vaikka jokainen lääkkeenkäyttökokemus on yksilöllinen, eikä ”suurimmalle osalle jää mitään”. Mistä saisin kattavan raskauden pakkausselosteen? Haittavaikutukset voisivat olla vaikka yleisyysjärjestyksessä. Milä estää jakamasta neuvolassa tällaista tietoa? Tosin neuvolassa se on jo osittain myöhäistä.

Eikö tuossa voisi samalla luetella koko elämän "pakkausselosteen", riskit eri ikävaiheissa, lapsuus, nuoruus jne. Tuohon sote-suunnitelmaanhan se kävisi mukavasti. 

Itse en ainakaan ole voinut valita syntyväni tänne, enkä etenkään lapsuudessani voinut paljonkaan vaikuttaa siihen, mitä minulle tapahtui. Sen sijaan raskaaksi tuleminen edellyttäisi minulta hyvin tietoista valintaa, joten siihen liittyvät terveysriskit kiinnostavat. Toki ne lapsuudenkin riskit voi siinä samaan syssyyn luetella, mutta lapsuus on harvoin mikään lapsen tietoinen teko, toisin kuin aikuisen raskaaksi hankkiutuminen nyky-Suomessa. Jos raskauden pysyvät haitat sitä paitsi ovat niin harvinaisia kuin täällä annetaan ymmärtää, tuskin asian kertomisesta olisi mitään haittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi