Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kukaan varoittanut, että raskaus tuhoaa terveyden? Enkä nyt puhu repeämistä

Vierailija
14.02.2020 |

Koska repeämistä varoitetaan ja tiesin, että niistä saattaa jäädä loppuelämäksi tiettyjä ongelmia. Mutta kukaan ei varoittanut (siis edes raskausoppaissa eikä vastaavissa varoitettu), että voi tulla muutakin. Päivittäinen jatkuva selkäkipu vatsalihasten erkauman takia, ja lääkäri sanoi, että erkauma on sellainen, että sen voi korjata vain kirurgisesti eikä leikkausta tehdä ennen kuin lapsiluku on täynnä. Karpaalitunnelisyndrooma molemmissa käsissä, ja sen vuoksi päivittäinen kipu ja puutuneisuus ja nekin voi korjata vain kirurgisesti. Ja noudatin kaikkia raskausajan ohjeita, olin normaalipainoinen ja hyväkuntoinen ennen raskautta.

Kommentit (322)

Vierailija
241/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riskeistä olisi varmasti hyvä puhua enemmän. Kaikille ei kuitenkaan tule mitään, joten maltti kannattaa pitää ettei mene aiheettomaksi pelotteluksi.

Itselläni oli jonkin verran liitoskipuja raskausaikana, mutta ei mitään muuta. Toivuin synnytyksen jälkeen nopeasti, eikä muistoksi jäänyt edes yhtään arpea. Erkauma parantui itsekseen muutamassa kuukaudessa. Lantionpohjan lihakset eivä tunnu ihan samanlaisilta kuin ennen synnytystä, joskus jännittää aivastaa kun rakko on täynnä, mutta ei muita ongelmia. En ole treenannut kyseisiä lihaksia mitenkään, ehkä pitäisi.

Kukaan tuttuni ei myöskään ole kertonut että heille olisi jäänyt raskaudesta terveysongelmia, mutta varmaksi ei voi tietää, ihmiset eivät aina kerro kaikista asioistaan.

Ainakin omalle keholleni raskaus ja synnytys sopi hyvin.

No esimerkiksi minä en ole kertonut kenellekään, että kärsin päivittäisistä kivuista. Tai että minut voi korjata vain leikkauksella. Mieheni on ainoa joka tietää eikä hänkään tiedä kuinka kovia ne kivut koko ajan on. En tunne tarvetta puhua tästä ihmisille. Ystäväni varmasti luulee kaikki, että minulle ei jäänyt mitään vikaa. Ap

Ehkäpä tässä on vastaus otsikon kysymykseen. Haluat että asiasta puhutaan enemmän, mutta et itsekään ole kertonut kenellekään.

En koskaan valita muistakaan terveysongelmistani ystävilleni. Haluan, että tästä aiheesta puhutaan julkisesti enemmän ja että terveydenhuollon tahot validoi julkisesti nämä vauriot ja niiden olemassaolon. Sen sijaan en kaipaa sitä että kaverit toisilleen valittaa vaivoistaan. Ap

Oletko valmis antamaan sanotaanko 10% tuloistasi tuon tiedon ja kaikkien muidenkin tietojen keräämiseen parempaan paikkaan kuin esim. internet?

Vierailija
242/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mullkin tuli tuo erkauma. Lisäksi meni hampaat ihan paskaan kuntoon vaikka hoisin ihan normaalisti ja ennen raskauksia ei ollut reikiä ollenkaan. Hammaslääkäri vaan vitsaili että on tavallista, ennenhän sitä sanottiin että jokaisen lapsen myötä menettää yhden hampaan. 

Mistähän tuo johtuu?

t. hampaista kiinnostunut

1) Kun kohdunkaula vahvistuu raskauden aikana "kannattelemaan" painavaa kohtua niin limakalvot paksuuntuu. Tämä paksuuntuminen koskee sitten KAIKKIA limakalvoja sinussa. Mm. Nenäonteloa. Raskauden aikana nenä menee herkemmin tukkoon, kuorsaat sen takia öisin, suu kuivuu, hampaat pääsevät rapistumaan tämän takia

2) oksenteluun asti vievä raskauspahoinvointi kuluttaa hampaat pilalle

Siinä pari yleisintä syytä. Eräällä kaverillani putosi hiuksia ja meni hampaat huonoon kuntoon raskauden myötä. Kyseinen kaveri on hoikka, urheilullinen ja tarkka syömisistään (ns. fitness ihminen). Sokeria ei syö käytännössä ollenkaan (pl. leipä, riisi, vihannekset, hedelmät sellaisenaan).

Eipä tuota voi estää mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuli myös erkauma, ja viimeisen lapsen raskauden myötä puhkesi myös krooninen ihosairaus. Kuulemma hormonit vaikuttavat niin paljon kaikkeen, että mitä tahansa voi ilmetä raskauden myötä. Kivut vielä kestäisin, mutta en tätä jatkuva järkyttävää kutinaa.

Minä sain reuman:(

Voimia sinulle!

Vierailija
244/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli kyllä tiedossa, että raskaudesta voi tulla erilaisia vaivoja. Luin aiheesta jonkin verran etukäteen, ei sitä tietoa tarvinnut kamalasti etsiä. Hassua syyttää yhteiskuntaa jos ei ole itse ottanut lainkaan selvää.

Neuvola voi toki valistaa mutta tavallaan siinä vaiheessa jo myöhäistä kun sinne otetaan yhteyttä. Silloinhan ollaan jo raskaana.

Ja kuten sanottua valtaosa toipuu raskaudesta ja synnytyksestä hyvin.

Vierailija
245/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a.. ei mulle kyllä jäänyt mitään merkkejä lapsista, paitsi tissit ovat vähän pienemmät nykyään.. olen tosin laihempikin kuin ennen lapsia. Suurimmalle osalle ei varmaan jää mitään.

No hyvä sinulle. Mutta tämä aloitus ei edes koskenut ulkonäköä (paino, tissit tms) vaan ihan ihmisen terveyttä ja toimintakykyä. Ap

Langolla on erkauma ja se on mies.

Vierailija
246/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedätte että nämä kaikki vaivanne johtuvat nimenomaan raskaudesta? Etteivät olisi tulleet ilman raskauttakin?

Vierailija
247/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riskeistä olisi varmasti hyvä puhua enemmän. Kaikille ei kuitenkaan tule mitään, joten maltti kannattaa pitää ettei mene aiheettomaksi pelotteluksi.

Itselläni oli jonkin verran liitoskipuja raskausaikana, mutta ei mitään muuta. Toivuin synnytyksen jälkeen nopeasti, eikä muistoksi jäänyt edes yhtään arpea. Erkauma parantui itsekseen muutamassa kuukaudessa. Lantionpohjan lihakset eivä tunnu ihan samanlaisilta kuin ennen synnytystä, joskus jännittää aivastaa kun rakko on täynnä, mutta ei muita ongelmia. En ole treenannut kyseisiä lihaksia mitenkään, ehkä pitäisi.

Kukaan tuttuni ei myöskään ole kertonut että heille olisi jäänyt raskaudesta terveysongelmia, mutta varmaksi ei voi tietää, ihmiset eivät aina kerro kaikista asioistaan.

Ainakin omalle keholleni raskaus ja synnytys sopi hyvin.

No esimerkiksi minä en ole kertonut kenellekään, että kärsin päivittäisistä kivuista. Tai että minut voi korjata vain leikkauksella. Mieheni on ainoa joka tietää eikä hänkään tiedä kuinka kovia ne kivut koko ajan on. En tunne tarvetta puhua tästä ihmisille. Ystäväni varmasti luulee kaikki, että minulle ei jäänyt mitään vikaa. Ap

Ehkäpä tässä on vastaus otsikon kysymykseen. Haluat että asiasta puhutaan enemmän, mutta et itsekään ole kertonut kenellekään.

En koskaan valita muistakaan terveysongelmistani ystävilleni. Haluan, että tästä aiheesta puhutaan julkisesti enemmän ja että terveydenhuollon tahot validoi julkisesti nämä vauriot ja niiden olemassaolon. Sen sijaan en kaipaa sitä että kaverit toisilleen valittaa vaivoistaan. Ap

Oletko valmis antamaan sanotaanko 10% tuloistasi tuon tiedon ja kaikkien muidenkin tietojen keräämiseen parempaan paikkaan kuin esim. internet?

Ilmaiseksiko niiden tietojen pitäisi ilmestyä hyvä alapeukuttaja? Vai teetettäisiinkö esim 9 euron/pv kuntoutujilla?

Vierailija
248/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedätte että nämä kaikki vaivanne johtuvat nimenomaan raskaudesta? Etteivät olisi tulleet ilman raskauttakin?

No eiköhän sen tiedä vaikkapa siitä, että ne ilmestyi loppuraskauden aikana / heti synnytyksen jälkeen ja kyseisten sairauksien osalta lääketiede tietää, että raskaus aiheuttaa niitä. Ja itse tiedän ihan siitäkin, että lääkäreissä on tullut rampattua niiden vuoksi loppuraskaudessa ja nämä 2 v raskauden jälkeen ja kaikki lääkärit kiistatta sanoo, että raskaus niihin syynä. Ap

Vierailija
249/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a.. ei mulle kyllä jäänyt mitään merkkejä lapsista, paitsi tissit ovat vähän pienemmät nykyään.. olen tosin laihempikin kuin ennen lapsia. Suurimmalle osalle ei varmaan jää mitään.

No hyvä sinulle. Mutta tämä aloitus ei edes koskenut ulkonäköä (paino, tissit tms) vaan ihan ihmisen terveyttä ja toimintakykyä. Ap

Langolla on erkauma ja se on mies.

Lihaville miehille voi tulla erkauma sen ison läskimahan vuoksi. 

Vierailija
250/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisinko, että elämä on. Helpolla täällä ei kukaan pääse nyt eikä koskaan. On ylä- ja alamäkiä.. näin on ollut ja tulee olemaan.

Vierailija
251/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh, miks ei kukaan kerro, että kun mullekin jäi kahden raskauden jälkeen semmonen lötkö kengurukassi tohon alavattan kohille, enkä oo jaksanut laihduttaa sitä poiskaan, on siis päässyt sillai läskin avuin kiinteytymään vuosikymmenien aikana kaikenlisäksi, mut ei kuiteskaan vielä polviin asti roiku:D;heh.

Vierailija
252/322 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muuta kun odottelemaan vaihdevuosia niin sitten ne vaivat vasta tuplaantuu. sellaisen kommentin sain joskus kätilöltä että jos naiset oikeasti tietäisivät mitä riskejä raskauteen ja synnytykseen liittyy niin ei lapsia syntyisi tätäkään vähää

Vierailija
253/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on vaarallista. Pihalla voi liukastua yms.

Vierailija
254/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa treenata niitä lihaksia sekä ennen raskautta, raskauden aikana että raskauden jälkeenkin. Etenkin raskauden jälkeen tehtävä fyysinen työ oman kropan ylläpitoa varten on erittäin tärkeä vaihe ja tätä monesti laiminlyödään milloin minkäkin tekosyyn varjolla! Hyvässä kunnossa oleva äiti on myös jaksavampi vanhempi eikä arkikaan tunnu silloin niin kuormittavalta. Vatsalihasten erkauma saadaan ainakin osittain kurottua umpeen ilman leikkaustakin, mutta siihen pitää käyttää aikaa ja nähdä vaivaa, eli treenata keskivartaloa ja vatsalihaksia. Onhan se nyt selvä, että lapsen saaminen aiheuttaa muutoksia kehossa eikä niiltä todennäköisesti välty yksikään lapsen maailmaan saattanut. Kehon huolto on avain toimivaan arkeen!

Tämä. Kuntoutin itse itseni ja aikaahan se vei, mutta lopulta oli sen arvoista. Neuvolasta ei saanut mitään apua. Jouduin vaatimaan jälkitarkastuksessa lääkärin tarkistamaan sormilla onko erkauma, koska olin perehtynyt asiaan ja epäilin sitä vahvasti. No selkeä erkauma oli ja netistä käski etsiä ohjeet. Aha, kiva kiitos. Koko jälkitarkastus on pelkkä vitsi. Mutta 1,5 vuotta meni toipua synnytyksestä. Toista raskautta en halua kokea osittain tämän takia.

Vierailija
255/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos siitä, että kirjoitatte kaikista niistä vaivoista, joita raskaus voi aiheuttaa. Olen oikeasti saanut täältä vauva-palstalta paljon tietoa, jota en ole tullut ajatelleeksi. Vain vahvistaa päätöstäni siitä, että en halua lapsia. Onneksi olen syntynyt tähän maailman aikaan kun kellekään naiselle synnytys ei enää ole pakko.

Vierailija
256/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin synnytyksen jälkeen 8 kg laihempi kuin ennen raskautta, jolloin olin ihan normaalipainoinen. Ei varmaan tehnyt terveydelleni hyvää. Neuvolassa ihmeteltiin olematonta painonnousua, mutta kun sikiö kasvoi niin asialle ei tehty mitään.

Vierailija
257/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, sen takia niistä ei varmaan pelotella ihmisiä kun suurimmalle osalle ei jää mitään.

Asiallisen faktatiedon kertominen ei ole pelottelua. Olisin halunnut ennakkoon tietää, jos on esim. niin, että 10 % saa pahan erkauman. 

Jos vaikka 70 % naisille ei jää raskaudesta mitään, niin se on toki hienoa, mutta se, että 30 % saa elinikäisen tai laajaa leikkaushoitoa vaativan terveysongelman tai elinikäiset kivut, niin olisi asiallista kertoa. Vaikka tuollonkin on niin, että "suurin osa" ei saa mitään. Ap

Mikä on pointtisi, ap? Meinaatko, että olisit jättänyt raskautumatta, jos joku olisi etukäteen valistanut sinua, että raskauden myötä on 20 % todennäköisyys sairastua sairauteen X ja 10 % todennäköisyys saada vaiva Y?

Vierailija
258/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni on siis 24v eli vähän alle kolmikymppinen eli mielestäni nuori.

Nykyäänhän naiset synnyttävät pitkälti yli kolmikymppisinä.

Mies 39v

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukkua? Ettekö ole onnellisia nuoren vaimoni puolesta, joka on palautunut hyvin vesialtaassa synnytettyään? Onko se joltain pois? Tsemppiä kaikille ja onneksi apua saa fysioterapiasta yms. Hyvää kevättä!

Mies 39v

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa ollut synnyttämässä vaimoni kanssa. Ei repeämiä, eikä muitakaan ongelmia. Tähän voi vaikuttaa se, että vaimoni on nuori vähän alle kolmikymppinen, on palautunut hyvin nopeasti ja käy salilla ja lenkillä tietty.

Mies 39v

Miehenä et ole paras vastaaja, siksi. Kai tiedät, että kudostyyppi vaikuttaa repeämisiin? Vähän alle kolmekymppinen ei ole mikään nuori, ihan normaali synnytysikä.

Vierailija
259/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut hei raskaus ei ole sairaus, ei ole!

Fyysisesti olin onnekas enkä saanut vakavia vaurioita, mutta raskauden ja vuorotyön yhdistelmä aihetti mielenterveysoireita joita puoliso ei kestänyt ja siitä johtuen olen nyt vuoroviikkovanhempi.

Olen sittemmin miettinyt että ihan looginen lopputulos elämänmullistavasta tilasta josta yleisesti todetaan että ei ole mullistavaa! Ihan tavallista on kaikki!

Repivään riitelyyn totesi neuvolapsykologikin että "taidat olla vähän väsynyt 😊".

Näin jälkikäteen katsoen olisi kannattaanut vaan ottaa loparit, mutta kuka on nii hullu että ottaa loparit 6kk ennen äitiysloman alkua? Silloinhan pusketaan töitä ihan hulluna että olisi varaa olla äitiyslomalla.

Vierailija
260/322 |
15.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni on siis 24v eli vähän alle kolmikymppinen eli mielestäni nuori.

Nykyäänhän naiset synnyttävät pitkälti yli kolmikymppisinä.

Mies 39v

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukkua? Ettekö ole onnellisia nuoren vaimoni puolesta, joka on palautunut hyvin vesialtaassa synnytettyään? Onko se joltain pois? Tsemppiä kaikille ja onneksi apua saa fysioterapiasta yms. Hyvää kevättä!

Mies 39v

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa ollut synnyttämässä vaimoni kanssa. Ei repeämiä, eikä muitakaan ongelmia. Tähän voi vaikuttaa se, että vaimoni on nuori vähän alle kolmikymppinen, on palautunut hyvin nopeasti ja käy salilla ja lenkillä tietty.

Mies 39v

Miehenä et ole paras vastaaja, siksi. Kai tiedät, että kudostyyppi vaikuttaa repeämisiin? Vähän alle kolmekymppinen ei ole mikään nuori, ihan normaali synnytysikä.

Jepjep. Tyttönimensä Trollai-Lee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi