Miksei kukaan varoittanut, että raskaus tuhoaa terveyden? Enkä nyt puhu repeämistä
Koska repeämistä varoitetaan ja tiesin, että niistä saattaa jäädä loppuelämäksi tiettyjä ongelmia. Mutta kukaan ei varoittanut (siis edes raskausoppaissa eikä vastaavissa varoitettu), että voi tulla muutakin. Päivittäinen jatkuva selkäkipu vatsalihasten erkauman takia, ja lääkäri sanoi, että erkauma on sellainen, että sen voi korjata vain kirurgisesti eikä leikkausta tehdä ennen kuin lapsiluku on täynnä. Karpaalitunnelisyndrooma molemmissa käsissä, ja sen vuoksi päivittäinen kipu ja puutuneisuus ja nekin voi korjata vain kirurgisesti. Ja noudatin kaikkia raskausajan ohjeita, olin normaalipainoinen ja hyväkuntoinen ennen raskautta.
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Miten ulkomaalaisille naisille ei tapahdu mitään? Venäläinen naapuri ei lihonnut vauvan lisäksi paljon yhtään. Ei menettänyt hampaita eikä mennyt selkä rikki? Sama säteilevä itsensä. Käy lenkillä juoksemassa vauvan rattaiden kanssa. Johtuisko ruokavaliosta? Syö muutakin kuin ruskeaa kastiketta ja makarööniä? Jos syö huonosti niin voi tulla kaikenlaisia katoja etenkin kun kantaa toista ihmistä sisässään.
Joku ero siinä on pakko olla. Venäläiset lapset kävelee tuolla selkä suorana ihan kuin jotkut pienet sotilaat. Kerran jotkut venäläiset pojat kantoivat painavia säkkejä ja kysyin heiltä että jaksavatko he kantaa ja kuului vastaus ''olen venäläinen, kyllä minä jaksan''. Joku 10v poika sanoi tuon.
Ihme myyttejä te viljelette.
Se oli venäläinen nainen, joka sai sen maailman isoimman vauvan, valtavat repeämät ja muita pysyviä fyysisiä vaurioita.
Vierailija kirjoitti:
Miten ulkomaalaisille naisille ei tapahdu mitään? Venäläinen naapuri ei lihonnut vauvan lisäksi paljon yhtään. Ei menettänyt hampaita eikä mennyt selkä rikki? Sama säteilevä itsensä. Käy lenkillä juoksemassa vauvan rattaiden kanssa. Johtuisko ruokavaliosta? Syö muutakin kuin ruskeaa kastiketta ja makarööniä? Jos syö huonosti niin voi tulla kaikenlaisia katoja etenkin kun kantaa toista ihmistä sisässään.
Joku ero siinä on pakko olla. Venäläiset lapset kävelee tuolla selkä suorana ihan kuin jotkut pienet sotilaat. Kerran jotkut venäläiset pojat kantoivat painavia säkkejä ja kysyin heiltä että jaksavatko he kantaa ja kuului vastaus ''olen venäläinen, kyllä minä jaksan''. Joku 10v poika sanoi tuon.
Jos yksi venäläinen naapuri ei saanut mitään ongelmia, niin tarkoittaako se mielestäsi sitä, että kukaan venäläinen ei saa mitään ongelmia?
Ja mistä tiedät, että menettikö hän jonkun poskihampaansa? Ei se näy yleensä mitenkään ulospäin. Useimmilla venäläisillä on erittäin huonot hampaat eli tekohampaita useita, koska venäjällä lasten hammashoito on ollut heikoissa kantimissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurjaa, että ap:lle kävi kuten kävi, mutta en nyt oikein ymmärrä, mitä tässä pitäisi tehdä? Jakaa jo yläkoulussa jokaiselle tytölle satasivuinen pumaska, jossa lukee kaikki mahdolliset ja lähes mahdottomat riskit? Elämässä nyt vaan on riskejä, joka asiassa. Siinäkin kai on jotkut terveydelliset riskinsä, jos ei tee lapsia. Ja kuoleman riski vieläpä toteutuu jossain vaiheessa väistämättä. Omat lapseni ovat jo teinejä ja esikoista odottaessani luin jotain 90-luvunkin vauvalehtiä. Sitten kun kuopus syntyi v. 2007, olin ihan järkyttynyt sen aikaisista lehdistä (enkä todellakaan edes tiedä, mitä ne ovat nykyisin). Ja onneksi ei ollut mitään näitä vauvapalstoja! Toki on hyvä, että nykyisin voi puhua vaikkapa juuri näistä synnytysvammoista, mutta minusta on liikaa jäänyt pimentoon se, että lapset ovat ILO; ilo, josta usein saa maksaa vammoina, univaikeuksina ja ties minä, mutta joka tapauksessa niin iso ilo, että se kaikki kannattaa. Ennen niissä lehdissä hehkutettiin äitiyden onnea ja minusta se on ihan oikein! Voihan siinä ohessa kertoa vaikeuksistakin, tietysti, mutta nykyisin tuntuu kuin koko vanhemmuus on joku iloton suoritus, ei tavallista, onnellista perhe-elämää. Ei kaikkeen voi elämässä varautua, eikä mikään taho ole velvollinen korvaamaan esim. sellaisia vammoja, joita kukaan ei olisi voinut estää. Jokainen raskaaksi haluava nainen ottaa riskin, samaten kuin tien ylittävä jalankulkija.
Samaa mieltä!
Lapset ovat valtava ilo ja lahja!
Mahdollisia komplikaatioita on niin paljon, ettei ole edes mitään järkeä pelotella nuoria naisia niillä kaikilla.
Useimmat ymmärtävät muutenkin, että jos synnytyksestä selviää hengissä ja lapsi on terve, niin siinä on jo vahvasti voiton puolella.
Miksi pilata hyvin menevä odotus peloitteluilla? Suurin osa kuitenkin selviää riittävän hyvin nykyisin.
Kuulostaapa ihanalta elämältä tuollainen, että on keho riekaleina ja yhtä tuskaa mutta hei, olen elossa ("Suurin osa kuitenkin selviää riittävän hyvin nykyisin")! Tuo on niin kristinuskon aiheuttamaa mädätystä, että hyhhyh.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on kerrottava aivan kaikesta siitä, mikä on tiedossa, vaikka vain promille joutuisi niistä kärsiämään - onhan lääkkeissäkin pitkät listat varoituksia ja mahdollisia sivuvaikutuksia, vaikka suurin osa ei niitä koskaan koe.
Niinpä. Mulla on alakautta synnytetty lapsi eikä terveyteni ole pilalla. Eihän raskaus ja synnytys mikään kivuton kokonaisuus ollut, mutta ihan samoja asioita pystyn tekemään fyysisesti kuin ennen raskautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaudenaikaisen rannekanavamikälien pitäisi parantua itsestään ajan kanssa. Noista erkanemista en tiedä, itse olen ollut ennen raskauksia timmissä kunnossa ja ainoastaan kolmannen synnytyksen jälkeen oli alaselkä pari viikkoa kipeä - parani jumppaamalla ja venyttelemällä. Neljä raskautta ja kolme lähekkäistä synnytystä takana reilut 20 v sitten.
Joo niinhän sen pitäisi useimmiten. Mutta kaikilla ei parane vaan vaatii leikkauksen.
No onko todella joku joskus jättänyt hankkimatta lapsia tällä tiedolla? Tuntuu hieman kaukaa haetulta, että raskaus on tämänkin äidin terveyden "tuhonnut".
Mä oon lähes satavarma, että 50 vuoden päästä länsimaissa on jo normi käyttää lapsen tekoon keinokohtua naisen ruumin sijaan. Silloin katsotaan näitä aikoja ja mietitään, miten kauheeta raskauksien on täytynyt olla isolle joukolle naisille. Harmi, etten itse voinut odottaa lasten kanssa sinne asti.
Jep! Toinen jalka kasvoi yhdellä numerolla ja rektoseele, jonka vuoksi ulostaminen on toisinaan ihan perseestä! Peräsuolen alaosa pullistuu emättimeen päin ja kakka jää ikäänkuin taskuun.. Yritä siinä sitten vääntää ulos pökälettä sieltä, niin tuntuu että pillukin tipahtaa sinne pönttöön.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on venäläinen mies. Kohtelee edelleen kuin kuningatartaan ja piti ihan erityisen hellästi raskausaikana. Suomalaisen naisen tarvitsee pärjätä tilanteessa kuin tilanteessa ja olla joku helvetin arjen sankari, koska Luther, perinne ja sisu, perkele, eikä se raskauskaan ole mikään sairaus, pellolle ne edellisetkin synnytti, vai miten se oli. Siitä on vaikea oppia pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maailman paras neuvolajärjestelmä ja kummallista, että kaikki on näin tietämättömiä asioista.
Listatkaa asioita ja kysykää neuvolasta.
Myös yksityinen gynekologi varmasti neuvoo. Samoin fysioterapeutti. Tai joku muu tukihenkilö.
Mutta tietysti kaikkea ei saa ilmaiseksi.
Aptä ei olisi neuvola auttanut, koska han halusi tietää raskauden riskeistä jo ennen varsinaista raskautta. Neuvolaanhan mennään vasta alkuraskaudessa. Tämä koko ketju on suuri vitsi. Ei ole olemassa mitään tahoa, kirjaa tms. joka voi kaiken kattavasti kertoa riskeistä.
Miksiköhän kirja ei voisi mahdollisimman kaikenkattavasti kertoa riskeistä? Kun keskustelun aloittajaa parjattiin väärien kirjojen lukemisesta, kyselen lapsettomana naisena, että mikä kirja aiheesta kannattaa lukea? Jos siis nimenomaan riskit kiinnostavat. Kuten joku sanoikin, lääkkeissäkin pitää luetella haittavaikutukset jotka ilmenevät tyyliin yhdellä miljoonasta.
KAIKISTA riskeistä. Linkaa tai vinkkaa ihmeessä tuo ihmeopus. Varmasti on kirjoja jotka kertovat riskeistä, mutta juuri tämä ap:n risi tuskin löytyy tuolta. Tuntuu olevan ihan muu riski kuin raskausriski.
Varoittaa? Entä jos olo on ihan ok, sekä ennen että jälkeen synnytyksen?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla koko ketju suoraan Venäjän trollitehtaasta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa a.. ei mulle kyllä jäänyt mitään merkkejä lapsista, paitsi tissit ovat vähän pienemmät nykyään.. olen tosin laihempikin kuin ennen lapsia. Suurimmalle osalle ei varmaan jää mitään.
No hyvä sinulle. Mutta tämä aloitus ei edes koskenut ulkonäköä (paino, tissit tms) vaan ihan ihmisen terveyttä ja toimintakykyä. Ap
Juu, sen takia niistä ei varmaan pelotella ihmisiä kun suurimmalle osalle ei jää mitään.
Niin juuri. Jokainen raskaus on yksilöllinen eikä kukaan voi sitä ennakoida.
Ihan kuin vastavalmistuneita nuoria pitäisi varoitella työelämästä. Osa sielläkin saa burn outin ja menettää työkykynsä. Joku voi sen seurauksena jopa tappaa itsensä tai kuolla työtapaturmassa. Ei nuoria tietenkään näistä kaikista etukäteen pelotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maailman paras neuvolajärjestelmä ja kummallista, että kaikki on näin tietämättömiä asioista.
Myös yksityinen gynekologi varmasti neuvoo. Samoin fysioterapeutti. Tai joku muu tukihenkilö.
Aptä ei olisi neuvola auttanut, koska han halusi tietää raskauden riskeistä jo ennen varsinaista raskautta. Neuvolaanhan mennään vasta alkuraskaudessa. Tämä koko ketju on suuri vitsi. Ei ole olemassa mitään tahoa, kirjaa tms. joka voi kaiken kattavasti kertoa riskeistä.
Miksiköhän kirja ei voisi mahdollisimman kaikenkattavasti kertoa riskeistä? Kun keskustelun aloittajaa parjattiin väärien kirjojen lukemisesta, kyselen lapsettomana naisena, että mikä kirja aiheesta kannattaa lukea? Jos siis nimenomaan riskit kiinnostavat. Kuten joku sanoikin, lääkkeissäkin pitää luetella haittavaikutukset jotka ilmenevät tyyliin yhdellä miljoonasta.
KAIKISTA riskeistä. Linkaa tai vinkkaa ihmeessä tuo ihmeopus. Varmasti on kirjoja jotka kertovat riskeistä, mutta juuri tämä ap:n risi tuskin löytyy tuolta. Tuntuu olevan ihan muu riski kuin raskausriski.
Ajattelin, että joku jonka mielestä ap luki vääriä kirjoja, osaisi kertoa sellaisesta. Hiljaista on. Kai lääkäreille edes löytyy noista joku käsikirja? Yritin myös googlailla hakusanoilla tyyliin ”raskaudesta aiheutuvat pysyvät haitat” ja minusta tietoa löytyy todella heikosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ero siinä on pakko olla. Venäläiset lapset kävelee tuolla selkä suorana ihan kuin jotkut pienet sotilaat. Kerran jotkut venäläiset pojat kantoivat painavia säkkejä ja kysyin heiltä että jaksavatko he kantaa ja kuului vastaus ''olen venäläinen, kyllä minä jaksan''. Joku 10v poika sanoi tuon.Taitaa olla koko ketju suoraan Venäjän trollitehtaasta :D
Voi olla ihan kotimaisestakin trollitehtaasta.
Joillekin tuntuu olevan sydämenasia pelotella naisia raskaudella ja synnytyksellä.
Mulle ei käynyt kuinkaan vaikka synnytin 2 yli nelikiloista vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Varoittaa? Entä jos olo on ihan ok, sekä ennen että jälkeen synnytyksen?
Kauanko synnytyksestäsi on aikaa? Itsekin koin palautuneeni hyvin jo alle viikko synnytyksestä. Ei kipuja pimpukassa tai muuallakaan, iho palautui normaaliksi, paino tippui tasaista tahtia ja parissa viikossa olin normi mitoissani.
Vaivat alkoivat oikeastaan vasta vuosi synnytyksestä, kun tunsin peräsuolen laskeuman aiheuttamat alaselän ja häntäluun vihlovat kivut. Puhumattakaan kakkaamisongelmista. Eipä ole trampoliinillekaan asiaa vaikka synnytyksestä on jo 10 vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa a.. ei mulle kyllä jäänyt mitään merkkejä lapsista, paitsi tissit ovat vähän pienemmät nykyään.. olen tosin laihempikin kuin ennen lapsia. Suurimmalle osalle ei varmaan jää mitään.
No hyvä sinulle. Mutta tämä aloitus ei edes koskenut ulkonäköä (paino, tissit tms) vaan ihan ihmisen terveyttä ja toimintakykyä. Ap
Juu, sen takia niistä ei varmaan pelotella ihmisiä kun suurimmalle osalle ei jää mitään.
Asiallisen faktatiedon kertominen ei ole pelottelua. Olisin halunnut ennakkoon tietää, jos on esim. niin, että 10 % saa pahan erkauman.
Jos vaikka 70 % naisille ei jää raskaudesta mitään, niin se on toki hienoa, mutta se, että 30 % saa elinikäisen tai laajaa leikkaushoitoa vaativan terveysongelman tai elinikäiset kivut, niin olisi asiallista kertoa. Vaikka tuollonkin on niin, että "suurin osa" ei saa mitään. Ap
Voi kauheaa! Tieteen pitäisi keskittyä valmistamaan lapsia jossain keinokohdussa koeputkihedelmöityksen jälkeen. Seksikään ei nykyään maistu nuorille, joten ovat ihan tarpeettomat elimet.
Voisiko joku selittää minulle, että miksi kommenttini saa näin ilkeitä vastauksia?
Ap
Koska syytät muita siitä mitä sulle tapahtui.
Kyllähän ap on oikeassa siinä, että raskauden aikaisia vaurioita salaillaan.
Sillä on hyvin pitkät perinteet lääketieteessä, me ei olla edes kaukana ajasta, jolloin naiset näyttivät nuken avulla lääkäreille vaivojaan, koska niin sanotut hyvät naiset eivät saaneet tietää kehostaan yhtään mitään.
Suomessa myös esim. tilastoidaan tahallaan synnytysvaurioita väärin, jotta saadaan luvut paremmiksi.
Tuokin on ihan yleistä tietoa.
Joten kyllä salailu ja vääristely on faktaa, ja siitä saakin syyttää terveydenhuoltoa.
Juuri noin.
Minulle mm on merkitty papereihin 2.asteen repeämä vaikka se oli 3.asteen ja oikea ponnistusvaiheen pituus on jaettu neljällä ja merkitty se.
Suomessa on Euroopan mittakaavassa paljon alatiesynnytyksestä jääneitä loppuelämän vaivoja. Niin vähän meistä naisista välitetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin, että joku jonka mielestä ap luki vääriä kirjoja, osaisi kertoa sellaisesta. Hiljaista on. Kai lääkäreille edes löytyy noista joku käsikirja? Yritin myös googlailla hakusanoilla tyyliin ”raskaudesta aiheutuvat pysyvät haitat” ja minusta tietoa löytyy todella heikosti.
Niitä on sen verran vähän, ettei riitä kirjaksi asti. Monet vaivat helpottuvat ajan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri. Jokainen raskaus on yksilöllinen eikä kukaan voi sitä ennakoida.
Ihan kuin vastavalmistuneita nuoria pitäisi varoitella työelämästä. Osa sielläkin saa burn outin ja menettää työkykynsä. Joku voi sen seurauksena jopa tappaa itsensä tai kuolla työtapaturmassa. Ei nuoria tietenkään näistä kaikista etukäteen pelotella.
Silti lääkkeiden kaikki mahdolliset haittavaikutukset täytyy luetella pakkausselosteessa, vaikka jokainen lääkkeenkäyttökokemus on yksilöllinen, eikä ”suurimmalle osalle jää mitään”. Mistä saisin kattavan raskauden pakkausselosteen? Haittavaikutukset voisivat olla vaikka yleisyysjärjestyksessä. Milä estää jakamasta neuvolassa tällaista tietoa? Tosin neuvolassa se on jo osittain myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ero siinä on pakko olla. Venäläiset lapset kävelee tuolla selkä suorana ihan kuin jotkut pienet sotilaat. Kerran jotkut venäläiset pojat kantoivat painavia säkkejä ja kysyin heiltä että jaksavatko he kantaa ja kuului vastaus ''olen venäläinen, kyllä minä jaksan''. Joku 10v poika sanoi tuon.Taitaa olla koko ketju suoraan Venäjän trollitehtaasta :D
Voi olla ihan kotimaisestakin trollitehtaasta.
Joillekin tuntuu olevan sydämenasia pelotella naisia raskaudella ja synnytyksellä.
Mulle ei käynyt kuinkaan vaikka synnytin 2 yli nelikiloista vauvaa.
Menisitkö myös jonnekin lääketieteellisessä operaatiossa tai onnettomuudessa pysyviä vammoja saaneiden keskusteluun ilakoimaan, että itsellesi ei käynyt samassa tilanteessa mitään?