Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen teini-ikäiset lapset eivät voi sietää uutta vauvaa.

Vierailija
12.02.2020 |

Teinit 16 ja 17v, vanhempansa eronneet jo kun lapset olivat aivan pieniä, me olemme olleet miehen kanssa yhdessä kolme vuotta.

Teinit asuvat joka toinen viikko äidillään ja tähän mennessä yhteiselo mennyt ok. Nyt vauvan syntymän jälkeen ei menekään enää niin hyvin. Valittavat vauvan itkua (unet katkeaa ym), osoittavat mieltään raivoamalla ihme asioista hne. Tulkitsen tän kaiken kuitenkin liittyvän vauvaan.

Mitä tämä on, ja miksi? Saavat isältään edelleen huomiota ja heistä pidetään huolta. Toki vauva vie osansa nyt, luonnollisesti.

Kommentit (238)

Vierailija
181/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 17-vuotiaana raskaana ja tulin 18-vuotiaana äidiksi, joten en todellakaan olisi käyttäytynyt enää noin lapsellisesti. Tuossa näkee miten ihmiset kehittyy eritahtiin ja epäkypsyys on sairaan ärsyttävää. Ihan niin kuin vanhempia ei ärsyttäisi myös se että vauva valvottaa yöllä, jokainen kun haluaa nukkua hyvät yöunet, mutta tuo on vaan vaihe elämässä ja teinienkin tulisi osata asennoitua siihen oikein että ei se vauva tahallaan pidä perhettä hereillä...

Ei 16-17vuotias ole enää pikkulapsi vaan häneltä voi odottaa jo kypsyyttä perusasioissa. Tuon ikäset opiskelee jo ammattia ja osa asuu omillaan, itsekkin muutin vanhempien luota 16v pois ja menin oppisopimuksella töihin. Kasvatan lapseni niin että osaa nuorena jo olla omatoiminen ja ymmärtää miksi vauva itkee yöllä.

- Äiti 25v, Poika 7v

Vierailija
182/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko minulle mennyt tässä ketjussa jotain ohi? Riehuvatko ne teinit? Luulin, että eivät vain välitä vauvasta.

No ainakin aloitusteksti on sitten mennyt ohi

Aloituksessa puhutaan raivoamisesta. Se on minusta suuttumuksen osoittamista.

Tässä myöhemmin annetaan ymmärtää, että teinit riehuvat. Se tarkoittaa muutakin kuin äänennkorottamista.

Voidaanhan tästä sanan merkityksestä alkaa käydä vääntöä. Varmaan ihmisten välillä on eroa, miten tulkitsevat, ehkä tömä on murrealuekysymyskin. Jos kyse on pelkästä äänen korottamisesta, itse kuvaan toimintaa huutamiseksi. Raivoamiseen voi taas mielestäni sisältyä dramaattista ja riuhtovaa kehonkieltä, ovien paiskomista, nyrkin lyömistä pöytään jne. Jollain tavalla ilmaisu on fyysisempää ja elehtivämpää kuin pelkästään huutaessa, vaikka kyse ei olisi varsinaisesti väkivaltaisesta käytöksestä.

Mitä mielikuvia sinussa herättää esimerkiksi sanonta "meri raivoaa"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti 17-vuotias raivoaa vauvasta? Ei hyvä päivää.. Sano miehelles että laittaa ison lapsensa ruotuun.

184/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ammatiltani kätilö ja töissä lapsivuodeosastolla. Kerran menin erään alle kolmekymppisen äidin huoneeseen ja siellä oli vauvan lisäksi vauvan isä sekä kaksi tyttöä, ehkä tyyliin arviolta. 12- ja 18-vuotiaat. Katsoin sitä vanhempaa tyttöä ja kysyin että oletko sinä ja tämä synnyttänyt äiti eli potilas sisaruksia. Potilas hämmästyen sanoi, että ei, tytöt ovat hänen miehensä lapsia.

Eli sen teini-ikäisen tytön isän vaimo oli max 10 vuotta häntä vanhempi.

Vierailija
185/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivoaa=ns. ragee= voi olla mitä vaan ei-rauhallista tyytymättömyyden osoittamista. 

Munkin lapset väittä että mä rageen, jos vaikka kolmannella kerralla samasta asiasta sanoessani käytän muutaman desibelin kovempaa ääntä ja painotan äänensävyllä avainsanoja. "No joo joo! Miks sun pitää heti alkaa ragee!"

Olisi kyllä hyvä että teinit saisi nukkua ilman heräämisiä. Mutta jos ei onnistu, niin kärttyisyys lienee ymmärrettävää. 

186/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jos sisarpuolen on noin iso ikäero, niin sisaruksille ei synny koskaan mitään tiivistä suhdetta

Vierailija
187/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin eka et kyse joistain 13-vuotiaista mutta isoja ihmisiä jo

Vierailija
188/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin teini ikäinen kun nuorin veljeni syntyi. Muistan, että olisin voinut vaikka kuristaa sen yöt huutavan rääpäleen. Vaikka minulla oli useampi nuorempi sisarus ennestää ja veljeni( niin kuin toisetkin sisarukseni) on täysi sisarukseni. Tiesin etukäteen mitä vauva tuo tullessaa. Siinä vaiheessa, kun veljeni alkoi nukkumaan yöt niin veljestäni tuli erittäin rakas ja on sitä edelleen.

Ei kukaan voi olettaa että rakkaus vierasta kersaa kohtaan syntyy yhdessä yössä. Teineillä ei ilmeisesti aikasempaa kokemusta vauvoista, kuten ei vauvan äldilläkään.

Mikäli ap haluaa pitää oman lapsensa jatkossakin erossa miehensä entisistä lapsista niin kannattaa olla näyttämättä mitään myötätuntoa huonosti nukutuista yöistä teinejä kohtaan, mielellään jopa syyttää teinejä siitä. Teineille ei missään nimessä kannata myöntää että on itsekkin yllättynyt kuinka paljon vauvat itkevät ja vaativat aikaa ja työtä.

Teinit kannattaa pakottaa lapsenvahdiksi aina kun on mahdollista( sekin vaan täytyy ottaa huomioon että voivat tehdä kersalle jotain jäynää. ) varsinkin silloin kun teineillä olisi jotain kivoja juttuja. Teevee, musiikki, puhuminen, kaverit jne täysin kiellettyjä. Vielä kun isket kateuden ja katkeruuden omaan lapseesi niin ei hänkään halua olla tekemisissä isänsä? Vanhempien lasten kanssa.

Sitä et voi muutta, että lapsesi isä on jjo elänyt vauva arjen ennenkin. Tämä sinun lapsesi ei ole se ainut ja ihmeellinen asia. Miehesi on kokenut tämän jo aikasemmin eikä tunne enää samoin.

Muista että tässä kaikessa on se riski, että miehen lapset eivät tule enää teille ja miehesi joutuu alata maksamaan isot elarit( viikkoviikko systeemi tehty ettei tarvi maksaa elareita)

Kyllä tilanne alkaa ajan myötä helpottaa jos aikuiset eli ap oikiasti niin haluaa. Ketään ei voi pakolla rakastaa eikä kaikki tapahdu heti.

Ap varmaan yhtä hukassa vauvan ja uuden tilanteen kanssa kuin teinitkin. Ap vaan syyttää kaikesta teinejä jotka ovat täysin syyttömiä tilanteeseen.

Oma lapsi on aina omalapsi. Se ei ole sisarus. Ei voi verrata keskenään

Vierailija
189/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noiden miehesi lasten tulisi pitää, rakastaa tai edes sietää vauvaanne.

Hän on vain puolisisarus heille. Miksi sinun oli pakko tehdä vauva, taas sitä naisten hoivakaipuuta, joka miehelle pitää vääntää ainakin yksi lapsi.

Sitten lopulta itketään ja valitetaan yksinhuoltajan kurjuutta.

Vierailija
190/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on vain puolisisarus heille. Miksi sinun oli pakko tehdä vauva, taas sitä naisten hoivakaipuuta, joka miehelle pitää vääntää ainakin yksi lapsi.

Näin juuri. Olisi mielenkiintoista nähdä teini, joka on innoissaan jakamassa kotinsa jonkin random-naisen vauvan kanssa.

Vierailija
191/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä uusperheessa poikani 17 ja 16 veet olivat oikein onnellisia saadessaan kuulla vauvauutisen muutama kk sitten. Toisella heistä tirahti oikein tippa linssiin vielä kun kuuli että se on poika, eli saavat veljen :) Edeltävä sisarus (3. lapseni, toisesta avioliitosta)  kun syntyi 6 v sitten, häneen pojillani on todella lämpimät välit. Herra 17 v ja neiti 6 v ovat suorastaan erottamattomat <3

Asutaan kaikki saman katon alla vakituisesti, mitä nyt pojat tapaavat isäänsä viikonloppuisin säännöllisesti. Huoneisto on iso, joten teinien ei tarvitse heräillä vauvanitkuihin öisin. Mitä nyt sisko saattaa rynnistää veljien huoneisiin liian aikaisin aamulla :)

Vierailija
192/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Olisi mielenkiintoista nähdä teini, joka on innoissaan jakamassa kotinsa jonkin random-naisen vauvan kanssa.

Voi olla, mutta käyttäytyä pitää silti. Sellaista se elämä on.

Vierailija
193/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin teini ikäinen kun nuorin veljeni syntyi. Muistan, että olisin voinut vaikka kuristaa sen yöt huutavan rääpäleen. Vaikka minulla oli useampi nuorempi sisarus ennestää ja veljeni( niin kuin toisetkin sisarukseni) on täysi sisarukseni. Tiesin etukäteen mitä vauva tuo tullessaa. Siinä vaiheessa, kun veljeni alkoi nukkumaan yöt niin veljestäni tuli erittäin rakas ja on sitä edelleen.

Ei kukaan voi olettaa että rakkaus vierasta kersaa kohtaan syntyy yhdessä yössä. Teineillä ei ilmeisesti aikasempaa kokemusta vauvoista, kuten ei vauvan äldilläkään.

Mikäli ap haluaa pitää oman lapsensa jatkossakin erossa miehensä entisistä lapsista niin kannattaa olla näyttämättä mitään myötätuntoa huonosti nukutuista yöistä teinejä kohtaan, mielellään jopa syyttää teinejä siitä. Teineille ei missään nimessä kannata myöntää että on itsekkin yllättynyt kuinka paljon vauvat itkevät ja vaativat aikaa ja työtä.

Teinit kannattaa pakottaa lapsenvahdiksi aina kun on mahdollista( sekin vaan täytyy ottaa huomioon että voivat tehdä kersalle jotain jäynää. ) varsinkin silloin kun teineillä olisi jotain kivoja juttuja. Teevee, musiikki, puhuminen, kaverit jne täysin kiellettyjä. Vielä kun isket kateuden ja katkeruuden omaan lapseesi niin ei hänkään halua olla tekemisissä isänsä? Vanhempien lasten kanssa.

Sitä et voi muutta, että lapsesi isä on jjo elänyt vauva arjen ennenkin. Tämä sinun lapsesi ei ole se ainut ja ihmeellinen asia. Miehesi on kokenut tämän jo aikasemmin eikä tunne enää samoin.

Muista että tässä kaikessa on se riski, että miehen lapset eivät tule enää teille ja miehesi joutuu alata maksamaan isot elarit( viikkoviikko systeemi tehty ettei tarvi maksaa elareita)

Kyllä tilanne alkaa ajan myötä helpottaa jos aikuiset eli ap oikiasti niin haluaa. Ketään ei voi pakolla rakastaa eikä kaikki tapahdu heti.

Ap varmaan yhtä hukassa vauvan ja uuden tilanteen kanssa kuin teinitkin. Ap vaan syyttää kaikesta teinejä jotka ovat täysin syyttömiä tilanteeseen.

Oma lapsi on aina omalapsi. Se ei ole sisarus. Ei voi verrata keskenään

Mitä helvettiä nyt:D

Missään en ole sanonut, että pitäisi rakastaa vauvaa, pakotettaisiin lapsenvahdiksi, kielletty katsomasta telkkaria jne. Aivan absurdi kommentti, vieläpä kirjoittaja näyttää tietävän miehenkin ajatukset ja tunteet paremmin kuin minä.

On tää palsta kyllä varsinainen rikkinäinen puhelin.

Vierailija
194/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske miehesi antamaan aikaa ja huomiota teineille paljon! Kun ovat äidillään, niin miehesi voi keskittyä pelkästään vauvaan. Ei se vaikuta miehen ja vauvan vuorovaikutukseen. Tuskin teinit isäviikollaan edes itse koko ajan haluis isän huomiota, kaverit ym. varmaan on kuviossa mukana.

TÄMÄ ON OIKEESTI PARAS NEUVO.

Vierailija
195/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lasten isä teki lapsen, oliko siihen joku erityinen syy?

Juuri tärkeä ikä ja vaihe menossa teinien elmässä, keho muuttuu, hormoonit jyllää, epävarmuus opiskelupaikoista jne. ja tarvittaisiin paljon isän läsnäoloa.

Sitten isä päättää aloittaa elämän taas alusta ja väistämättäkin joutuu keskittymään vauvaan. Teinit varmasti ihmeissään, että MIKSI. MIKSI!!

Vierailija
196/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota....mitä oikein odotit? Ylitsevuotavaa sisarusrakkautta?

En nyt mitään sisarusrakkautta todellakaan odottanut, mutta asiallista käytöstä, kuten tähänkin asti. Onneksi isänsä vaatii sitä myös, kyse kuitenkin jo kohta aikuisista.

Ap

Teineiltä, tuollaisen elämänmuutoksen kanssa...aika optimistista. Ostakaa korvatulppia, että saavat nukuttua kunnolla, heidän ei kuulu heräillä teidän vauvanne vuoksi.

Mutta jos kyse olisi äidin ja isän iltatähdestä, tilanne olisi jotenkin eri?

Vierailija
197/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan kantaa vain yhteen asiaan. Olen itse vielä lapseton ja sisaruksiakaan minulla ei ole, mutta hämmentää todella paljon osa kommenteista, joissa sanotaan, että vauvan teini-ikäisten sisarpuolten pitäisi HOITAA vauvaa ja "auttaa". Jos tilanteessa on jännitteitä jo ja teinit osoittavat jopa vastenmielisyyttä vauvaa kohtaan, niin en minä ainakaan edes haluaisi tai uskaltaisi työntää vauvaani vastentahtoisen teinin vastuulle. Teineillä ei TIETENKÄÄN ole mitään velvollisuutta hoitaa muutenkaan mitään vauvoja. 

Entä jos jotain sattuisi? Teini-ikäiset vasta opettelevat tunteiden hallintaa. En ole liian vanha muistaakseni miten vahvoina vaikka kiukun ja vihan tunteet tulivat teini-ikäisenä, jos koin, että minua kohdeltiin epäoikeudenmukaisesti. Tuollaisessa tilanteessa saattaisi vaikka sysätä vauvan kovakouraisesti pois. Vaikka mitään tuollaista ei tapahtuisi, niin tuskinpa "hoito" kovin motivoitunutta olisi. Sama hämmentää noissa lokki- ja hyväksikäyttäjäketjuissa. Törkeän käytöksen lisäksi suorastaan vaarannetaan omien lasten turvallisuus työntämällä ne käytännössä tuntemattomien hoitoon. Yritän kovasti lähtökohtaisesti ymmärtää kaikkien ihmisten toimintaa, mutta näissä ei vaan kykene. 

Vierailija
198/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika p*skamaisia kommentteja nuo että vauvan ei olisi tarvinnut syntyä ja on äp*rä ynnä muuta pskaa. Sillä vauvalla on oikeus elää. Nuo teinithän ovat jo lähes täysi-ikäisiä ja niidenkin on opittava että elämä muuttuu ja kaikki ei pyöri heidän ympärillä.

Nukkua pitää teinien saada, mutta ihan jokaikisessä vauvaperheessä muidenkin sisarusten on oltava hiljaa kun vauva nukkuu päiväunia.

Eli hommatkaa isompi asunto, mieluiten 2-tasoinen ettei vauvan itku häiritse teinien yöelämää. Tai jos se nyt vaan ei ole mahdollista, niin teineille hankitte hyvät ja laadukkaat korvatulpat nyt vähintään.

Vierailija
199/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja enkä missään nimessä myöskään suosittele että teinit pitäisi pakottaa hoitamaan vauvaa. Vauva saisi huonoa hoitoa ja teinit v*ttuuntuisivat entisestään.

Se 17 v ei anyways enää muutenkaan siellä pitkään pyöri. Helpottaa jossain vaiheessa. -206

Vierailija
200/238 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan noin hulluille pennuille mitään vauvaa hoidettavaksi! Kiusaisivat vain sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä