Miehen teini-ikäiset lapset eivät voi sietää uutta vauvaa.
Teinit 16 ja 17v, vanhempansa eronneet jo kun lapset olivat aivan pieniä, me olemme olleet miehen kanssa yhdessä kolme vuotta.
Teinit asuvat joka toinen viikko äidillään ja tähän mennessä yhteiselo mennyt ok. Nyt vauvan syntymän jälkeen ei menekään enää niin hyvin. Valittavat vauvan itkua (unet katkeaa ym), osoittavat mieltään raivoamalla ihme asioista hne. Tulkitsen tän kaiken kuitenkin liittyvän vauvaan.
Mitä tämä on, ja miksi? Saavat isältään edelleen huomiota ja heistä pidetään huolta. Toki vauva vie osansa nyt, luonnollisesti.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vastata, miksi perheeseen, jossa on jo ennestään lapsia, pitää vielä tehdä niitä lisää uudessa liitossa? Miksi ei voi vain nauttia aikuisten parisuhteesta? Itse olen eronnut, eikä tulisi mieleenkään järkyttää teiniäni lisää lisääntymällä tässä uudessa suhteessakin, enkä tosiaan edes haluaisi aloittaa alusta. Ydinperhettä kun ei mikään takaisin tuo, niin nautitaan nyt täysillä lapsettomasta parisuhteesta.
Me kumpikin halusimme vauvan, joten miksi ei pitäisi hankkia. Kun uusperheessä on asiat kunnossa, ei ne teinitkään ragee pikkusisaruksesta, vaan osallistuvat hoitamiseenkin koska itse haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vastata, miksi perheeseen, jossa on jo ennestään lapsia, pitää vielä tehdä niitä lisää uudessa liitossa? Miksi ei voi vain nauttia aikuisten parisuhteesta? Itse olen eronnut, eikä tulisi mieleenkään järkyttää teiniäni lisää lisääntymällä tässä uudessa suhteessakin, enkä tosiaan edes haluaisi aloittaa alusta. Ydinperhettä kun ei mikään takaisin tuo, niin nautitaan nyt täysillä lapsettomasta parisuhteesta.
Ap:n mies on eronnut teinien äidistä näiden ollessa pieni!
Ap ja mies ovat halunneet lapsen. Siksi.
Näitä kommentteja lukiessa alan kyllä ymmärtää miksi nykyään lapset käyttäytyvät niin huonosti... Taitaa olla lapset kasvattamatta kokonaan. Kuvitellaan että lähes aikuiset ihmiset olisivat avuttomia pikkuvauvoja. Jos näiden ap:n teinien äiti on samanlainen, niin selittää teinien käytöksen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kuules samasta syystä kuin ydinperheessäkin tehdään lapsia perheeseen, jossa on jo ennestään lapsia. Aika monilla on useampi kuin yksi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
"Ja koska teinit eivät millään tavalla ole vauvasta saaneet päättää, vauva ei saa niiden elämää haitata millään tavalla."
Et voi olla tosissasi 🙄
Siis sinusta 16- ja 17-vuotiailta nirppanokilta pitäisi ihan kysyä lupa lapsentekoon???
Kuule, vanhemmat päättää omista lapsentekoasioistaan, ja vauva saa rääkyä vaikka yöt läpeensä. Teinit ostakoot vastamelukuulokkeet tai vaikka Peltorit, jos häiritsee.Ja vauvaa vahditaan jos niin käsketään. Ihan samoin kuin roskat viedään tai imuroidaan, jos käsketään. Jokaisella asukkaalla on velvollisuuksia, vaikkei ne aina miellyttäisikään.
Teinien pitää viedä roskat ja imuroida, kyllä, koska he ovat myös sotkemassa. Kotityöt kuuluvat kaikille. Mutta vauvaa heidän ei tarvitse hoitaa. Se on teidän vanhempien vastuulla, ei teinien. Te olette sen lapsen huoltajia, ei teinit. Heidän velvollisuutensa ei ole huoltaa teidän lastanne. Kuten ei ole naapureilla tai isovanhemmillakaan. Joka lapsen tekee, sen myös hoitakoot. Teinit ei ole ilmaisia lapsenvahteja. Sisaruksella ei ole mitään hoitovelvoitetta pikkusisarukseen. Ei mitään. Hoitaa jos haluaa, muutoin te hoidatte keskenänne.
Ja miehen velvollisuus on hoitaa asiat kotona niin että kaikki saavat nukkua. Teinien ei tarvitse kärsiä univajeesta siksi, että te päätitte tehdä lapsen. Se päätös oli teidän, ei teinien. Joten heidän ei tarvitse ostella mitään peltoreita. Isä hoitaa asian niin, että kaikki pysytyvät elämään samassa huushollissa niin ettei kukaan kärsi kohtuuttomasti.
Normaalille ihmiselle nämä asiat olis päivänselviä. Varsinkin teinien biologisille vanhemmille. Kotona kaikilla pitää olla hyvä olla. Vaikka hommattais kymmennen vauvaa.
Ap. Keskustelkaa nuorten kanssa asiasta esim. ei tuo vauva-aika niin kauaa kestä ja ennemmin tai myöhemmin pikkusisarus alkaa nukkua kunnon yöunia. Toki kunnon yöunet ovat tärkeitä nuorillekin ja toiset ovat toisia herkkäunisempia, joten miten olette nukkumispaikat järjestäneet.
Vierailija kirjoitti:
Näitä kommentteja lukiessa alan kyllä ymmärtää miksi nykyään lapset käyttäytyvät niin huonosti... Taitaa olla lapset kasvattamatta kokonaan. Kuvitellaan että lähes aikuiset ihmiset olisivat avuttomia pikkuvauvoja. Jos näiden ap:n teinien äiti on samanlainen, niin selittää teinien käytöksen.
Jep. Samaa minäkin ihmettelen. Hyysätään pennut piloille ja kas kummaa; heistä kasvaa vain omaa napaansa tuijottavia ihmisp.rseitä.
Mutta sitähän tämä nykyään on. Pelkkää lässynlässyn, koulukiusaajiakaan ei saada ikinä kuriin.
Tämä on kyllä jotenkin aika järkyttävä ketju. Suurin osa vastaajista tuntuu ajattelevan että on ihan ok kasvattaa lapset (tässä tapauksessa teinit) ajattelemaan että omasta sisaruksesta ei tarvitse välittää/on ihan ok inhota häntä jos hän sattuu aiheuttamaan jotain harmia, melua tms. Että teinillä on oikeus raivota ja kohdella muita miten tahansa jos tilanne ei satu miellyttämään/muut ihmiset ovat hänen tiellään. Ja että vanhemman pitää lasten takia uhrata mahdollisuus onneen, vaikka kyse ei ole (ainakaan ei ole tullut ilmi että olisi) siitä että vanhempien lasten perusoikeuksia poljettaisiin tai heitä laiminlyötäisiin sen takia.
Ymmärrättekö te, että tällaisella minä-minä-minä -kasvatuksella te luotte lapsillenne vahvaa turvattomuutta? Kyllä lapset ja nuoret tajuavat, että jos on ihan ok olla välittämättä muista, ei ole mitään takeita siitä että kukaan välittäisi heistäkään? Jos kaikessa saa asettaa itsensä etusijalle aina, niin ehkä muutkin toimivat samoin.
Tai sitten tämä ketju on vain täynnä pahasti katkeroituneita exiä. Minäkin olen ex, sitä ennen olin uusperheen äitipuoli. Meille syntyi vauva kun miehen lapset olivat 7 ja 8. Molemmat lapset ovat aina rakastaneet pikkusisaruksiaan ja rakastavat edelleen. He ovat aina olleet toisilleen sisaruksia ja perhettä. Ero tuli muista syistä, onneksi sisaruus jää.
Tämä kunmastuttaa minuakin että kirjoitetaan miten vauva olisi pitänyt jättää tekemättä ja että ihan oikein äp. rälle yms.
Selkeästi täällä kirjoittamassa jätetyt naiset joiden lasten isillä uusi nainen. Tai ydinperheen epävarmassa suhteessa olevat äidit jotka pelkäävät että mies jättää.
Kun sillä vauvallakin on oikeus elää ja asua turvallisessa kodissa. Noin isojen teini-ikäisten on opittava käyttäytymään, hyvänen aika.
Meillä töissä on kesäisin aina 16-17-vuotiaita nuoria, jotka ovat todella fiksuja ja ahkeria. Osaavat kunnioittaa muita ihmisiä. Osa on kertonut pikkusisaruksistaan, kauniisti puhuvat näistä. Mutta näemmä kypsyyserot ovat suuret.
Jos pelkäävät Kari Kivilahden ensimmäisten lapsien kohtaloa.
Lol. Peruskoulussa oli aikoinaan perhekasvatusta ja ehkäisyvalistusta. Onkohan siellä nykyisin oma kurssinsa sille, miten pujotella uusperheen arjessa? Jos vähän arvaan, sama ydinperheen idyllinen malli on edelleen kasvatuksen keskiössä, vaikka omien kouluvuosien aikana jo suurin osa koulukavereista tuli avioeroperheistä.
Suomessa saisi ottaa käyttöön katolisen Italian systeemin; naimisiin pääsee tasan yhden (1) kerran. Laittaa vähän perspektiiviä siihen perheenperustamiseen; perhe ei ole mikään huviretki tai leikkikehä, varsinkin kun lapsia on tehty. Perhettä voi toki perustella toiseen, kolmanteen tai neljänteen kertaan, mutta yhteiskunta ei niitä enää tunnusta eikä rahallisesti tue.
Vierailija kirjoitti:
Lol. Peruskoulussa oli aikoinaan perhekasvatusta ja ehkäisyvalistusta. Onkohan siellä nykyisin oma kurssinsa sille, miten pujotella uusperheen arjessa? Jos vähän arvaan, sama ydinperheen idyllinen malli on edelleen kasvatuksen keskiössä, vaikka omien kouluvuosien aikana jo suurin osa koulukavereista tuli avioeroperheistä.
Suomessa saisi ottaa käyttöön katolisen Italian systeemin; naimisiin pääsee tasan yhden (1) kerran. Laittaa vähän perspektiiviä siihen perheenperustamiseen; perhe ei ole mikään huviretki tai leikkikehä, varsinkin kun lapsia on tehty. Perhettä voi toki perustella toiseen, kolmanteen tai neljänteen kertaan, mutta yhteiskunta ei niitä enää tunnusta eikä rahallisesti tue.
Hah, tervemenoa kivikaudelle. Meinaatko muuten että nykyään lapsia syntyy vain avioliittoihin? Eiköhän avoliitot ole yleistymässä kovaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Samaa minäkin ihmettelen. Hyysätään pennut piloille ja kas kummaa; heistä kasvaa vain omaa napaansa tuijottavia ihmisp.rseitä.
Mutta sitähän tämä nykyään on. Pelkkää lässynlässyn, koulukiusaajiakaan ei saada ikinä kuriin.
Ongelmat eivät tule pilalle hyysäämisestä vaan siitä, että osa vanhemmista kuvittelee teinin pärjäävän lähes yksin.
Meillä sama tilanne:Kerran nuorempi yritti jopa tukehduttaa vauvan. Huusi ja raivosi. Hän on kova puremaan ja muutenkin koiramainen. Aina kun vauva itki nuorempi ulvoi kattoa kohti ja vanhempi huusi hiljaisuutta
Rauhallisesti vaan ja huomiota ja rakkautta kaikille. Meillä noista ajoista on reilu kaksikymmentä vuotta, lapset nyt aikuisina kyläilevät toistensa luona ja kaikki tulevat toimeen keskenään erinomaisesti. Vaatii kaikilta vanhemmilta viisautta ja kärsivällisyyttä.
No eiköhän se ole normaalia, että teiniä kyrpii vauvan märisemiset, ym.
Mä en ikinä lähtisi uusperhekuvioihin.