HS: 70 prosenttia suomalaisista syö liian vähän hiilihydraatteja – asiantuntija kertoo yllättävät merkit, joista tunnistat hiilarivajeen
Soosoo karppaajat!!!!!!!!!!
Voisiko joku peistata tänne tuon artikkelin? Kiitos.
Kommentit (263)
Joo, ihminen tarvitsee hiilareita. Mutta se, että jotenkin merkittävä osa suomalaisista muka potisi niiden puutosta, on huvittava väite. Suomessa syödään valtavasti perunaa, leipää, makeita herkkuja, alkoholia jne. Loppujen lopuksi todella harva karppaa tai kertoilee. Kyllähän sen katukuvassa näkee, että ruokaa ja hiilaria menee naamaan.
Itse syön vähemmän hiilareita kuin suositellaan ihan vain siksi, kun tyhjistä hiilareista on helppoa luopua. Sen sijaan jos yritän vähentää rasvasta tai proteiinista, alkaa nälkä ja mieliteot vaivata. Syön kyllä ruisleipää ja hedelmiä enkä mitenkään hysteerisesti välttele hiilareita. En todellakaan koe mitään aivosumuja tai voimattomuutta.
Suomalaiset syövät keskimäärin liikaa aivan kaikkea. Se on se oikea ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Liiallinen proteiinin saanti on pahaksi munuaisille. Tämä nyt vaan ISn juttu, mutta aiheesta löytyy kyllä tutkimustietoa.
https://www.is.fi/terveys/art-2000001215928.html
Kerrotko, miten tämä liittyy aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi hiilarivaje katukuvassa ihan silmiinpistävä, vielä paremmin näkyy rannalla ja uimahallissa.
Hiukset ohenee, harmaantuu, ja kaljuuntuu. Kasvoista tulee ns "narkkarin naama" kun rasvaprosentti on liian aikainen. Tämä johtaa ryppyihin.
Näkyy kaikkialla.
Mä olen useamman karppaavan työkaverin kohdalla kiinnittänyt tuohon huomiota. Yleensä he sanovat että voivat paremmin kuin koskaan, mutta jotenkin ulkoisesti ovat nopeasti menneet huonomman näköiseksi. Harmaa iho, ohentuva ja/tai harmaantuva tukka, ryppyjä, kasvojen roikkumista.
Sehän se tuolla lihapainotteisella ruokavaliolla onkin, että vitamiinien saanti jää tosi vähäiseksi, ja se näkyy ulkomuodossa ja ihon kunnossa.
Millä lihapainotteisella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi hiilarivaje katukuvassa ihan silmiinpistävä, vielä paremmin näkyy rannalla ja uimahallissa.
Hiukset ohenee, harmaantuu, ja kaljuuntuu. Kasvoista tulee ns "narkkarin naama" kun rasvaprosentti on liian aikainen. Tämä johtaa ryppyihin.
Näkyy kaikkialla.
Mä olen useamman karppaavan työkaverin kohdalla kiinnittänyt tuohon huomiota. Yleensä he sanovat että voivat paremmin kuin koskaan, mutta jotenkin ulkoisesti ovat nopeasti menneet huonomman näköiseksi. Harmaa iho, ohentuva ja/tai harmaantuva tukka, ryppyjä, kasvojen roikkumista.
Olen huomannut tämän myös. Tuttavapiirissäni on tällä hetkellä useita ketogeenisen ruokavalion nimeen vannovia ja sitä hehkuttavia. He ovat kyllä saaneet sillä painoa putoamaan hyvinkin, mutta ulkonäöstä ei ole tullut terveennäköisen hoikka vaan enemmänkin sellainen kuivahtanut.
Tottakai on kuivemman näköinen kun päällä ei ole vesipöhö. Warrior lookki kun on kireessä kuosissa ja katse vähän äkänen. Sähäkkä olo.
Hauskoja nuo karppauksen mollaajat, eivät edes tiedä, mitä karppaajat syövät. "Lihapainotteinen" "liikaa proteiinia" hahhah
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja nuo karppauksen mollaajat, eivät edes tiedä, mitä karppaajat syövät. "Lihapainotteinen" "liikaa proteiinia" hahhah
Et ilmeisesti itse tiedä? Liha ja puhdas rasva ovat ainoat ravintoaineet, joissa ei ole yhtään hiilihydraatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiallinen proteiinin saanti on pahaksi munuaisille. Tämä nyt vaan ISn juttu, mutta aiheesta löytyy kyllä tutkimustietoa.
https://www.is.fi/terveys/art-2000001215928.htmlKerrotko, miten tämä liittyy aiheeseen.
Jos hiilareita syö vähemmän, niiden sijaan syö rasvaa ja/tai proteiinia (olettaen siis että saa kuluttamansa määrän kaloreita ja hiilarien jättämä vaje korvataan muilla). Jos proteiinin määrä kasvaa liian suureksi, siitä on haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/terveys/art-2000001215928.htmlKerrotko, miten tämä liittyy aiheeseen.
Jos hiilareita syö vähemmän, niiden sijaan syö rasvaa ja/tai proteiinia (olettaen siis että saa kuluttamansa määrän kaloreita ja hiilarien jättämä vaje korvataan muilla). Jos proteiinin määrä kasvaa liian suureksi, siitä on haittaa.
Niin? Karppaus ei ole proteiinidieetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hiilihydraatit jätetään ravinnosta pois, mitä energian lähteitä jää jäljelle? Rasva ja proteiini (ja alkoholi jos tarkkoja ollaan). Liiasta rasvasta poksahtaa valtimot, liiasta proteiinista munuaiset ja liiasta alkoholista maksa. Kuulostaapa terveelliseltä.
Sitten jos lisätään hiilihydraattien lähteitä - hedelmät, marjat, vihannekset, juurekset, täysjyvävilja - kuulostaakin jo paljon paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen vetää 300g päivässä puhtaita hiilareita niin on turha miettiä miksi lihoaa. Olen 84kg mies ja syön 250g. Pituus 176cm ja rasvaprosentti 13%. 4pack näkyy vatsassa ja apollonvyö. Posket lommolla ympärivuoden.
Itse mietin tuota että on ok että haluaa näyttää prinssiltä.
Mutta parhaimmat myllyttäjät syö ihan kamalia annoksia hiilareita. Jos muistat viikinginkin.
Niin et sä saa lyöntivoimaa noilla määrillä.
Ei tolla pärjätä kehässä tai yleisesti myllytettäessä.
Et jos oot myllyttäjä niin unohda se prinssin ulkonäkö. Haluat kai olla ihan oikea mies ja myllyttäjä?
Taas on saatu lööppi aikaiseksi jonkun 'asiantuntijan' lausunnolla? Mitäs jos ihmiset vaan söisivät monipuolisesti normaalia ruokaa? Ihan kuten ovat tehneet muutamia tuhansia vuosia?
Voi kun se kaikkea kohtuudella toimisi. Mutta mulla ei toimi. Liikaa, niitä hyviäkin, hiilihydraatteja yhdistettynä vähäiseen rasvaan, ja sorrun lopulta ahmimaan kaikkea huonoa. Voisin elää päiväkausia leivällä, sillä terveellisellä täysjyvälläkin. Sitten turpoan kuin ilmapallo ja piereskelen ja ramppaan vessassa kakalla jatkuvasti.
Mun on pakko karsia kaikki leivät ja pastat ja riisit jos en halua ahmia pullaa, keksiä ja sipsiä. Pelkkä herkkujen karsiminen ei riitä.
Otan hiilarit n 50g per vrk vähäisestä määrästä kasviksia, marjoja ja maitotuotteita. Joskus voin syödä perunan, mutta senkin kanssa pitää olla todella tarkkana, ettei karkaa homma käsistä.
Energiat otan rasvasta. Proteiinia tulee siinä sitten rasvan ja hiilarin sivutuotteena se määrä mitä tulee.
En ole kestävyysurheilija, miksi siis pitäisi syödä kuin kestävyysurheilija? Olen arkiliikkuja, hyötyliikkuja, töissä saa runsaahkosti fyysistä rasitusta. Tämä hiilarimäärä ja niiden laatu sopii minulle, pitää mättöhimot kurissa ja on auttanut erinäisten terveysvaivojen selättämisessä.
Jos syön liikaa hiilareita:
1. Vetämättömyys ja väsymys kasvaa, tulee päivätorkkutarve.
2.uuvun helposti, en jaksa tehdä päivittäisiä askareitani alusta loppuun.
3. Vatsa reistailee. Kouristaa, pierettää, olo on kaikinpuolin tukala
4. Ummettaa
5. Olo on sumuinen.
6. Olen ärtyisä ja v*ttuuntunut. Koko ajan tyytymätön olo, pikkunälkä. En ole koskaan kylläinen, täysi voin olla, mutta en kylläinen.
7. En tykkää liikunnasta, en ole koskaan tykännyt, söin hiilaria tai en.
8. Uni tulee liiankin hyvin, tekis koko ajan vaan mieli nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se on pelkästään rasvadieetti? Ilmankos sydänkuolemien määrä on kääntynyt nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se on pelkästään rasvadieetti? Ilmankos sydänkuolemien määrä on kääntynyt nousuun.
Juu, niin on. Pelkkää voita kermaa me syödään - ainakin teidän mielestänne. Näytä tilasto niistä sydänkuolemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hiilihydraatit jätetään ravinnosta pois, mitä energian lähteitä jää jäljelle? Rasva ja proteiini (ja alkoholi jos tarkkoja ollaan). Liiasta rasvasta poksahtaa valtimot, liiasta proteiinista munuaiset ja liiasta alkoholista maksa. Kuulostaapa terveelliseltä.
Sitten jos lisätään hiilihydraattien lähteitä - hedelmät, marjat, vihannekset, juurekset, täysjyvävilja - kuulostaakin jo paljon paremmalta.
Energiaravintoaineita on kaksi, hiilari ja rasva. Jos vähentää toista pitää lisätä toista. Rasvasta ei poksahda valtimot. Vihannekset, marjat, juurekset, maltillisesti hedelmät on ok, vilja on huono myös täysjyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Proteiineja voi syödä liikaa vaikkei karppaisikaan.
Ja taas rasva tukkii suonet. Keskiaikaista. Kyseessä on kuitenkin verisuonien seinämiin kertyvä kalkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen vetää 300g päivässä puhtaita hiilareita niin on turha miettiä miksi lihoaa. Olen 84kg mies ja syön 250g. Pituus 176cm ja rasvaprosentti 13%. 4pack näkyy vatsassa ja apollonvyö. Posket lommolla ympärivuoden.
Itse mietin tuota että on ok että haluaa näyttää prinssiltä.
Mutta parhaimmat myllyttäjät syö ihan kamalia annoksia hiilareita. Jos muistat viikinginkin.
Niin et sä saa lyöntivoimaa noilla määrillä.
Ei tolla pärjätä kehässä tai yleisesti myllytettäessä.
Et jos oot myllyttäjä niin unohda se prinssin ulkonäkö. Haluat kai olla ihan oikea mies ja myllyttäjä?
Viikinki oli roinari, valehtelija ja narkkari ja vielä tekopyhä sellainen. Missä viikinki nyt on? Onko sun idoli? :D Showmies se oli. Tottakai iso mies Suomen piireissä.
Olen sitä mieltä että kaikki jotka laihtuvat nopeasti näyttävät enemmän tai vähemmän kelmeitä ja väsähtäneiltä. Eroa ei ole siinä miten sen tekee. Hiilarien vähentäminen vain on monelle se mahdollinen tapa laihtua, mm minulle. Esimerkiksi pasta ja riisi, täysjyvää tai ei, aiheuttaa minulle ahmimishäiriön.
Sokeri on toinen mikä tekee melkein hulluksi, lisää ja lisää pitää saada. Hiilareista peruna on ainoa joka ei aiheuta em oireita. Kun syön tasapainoisesti lihaa, kasviksia ja rasvaa voin hyvin. Ja mieliteot jäävät. Edes suklaata ei tee mieli. Testattu on tarpeeksi monta kertaa. Terv. Se harmaanaamainen mutta tyytyväinen laihduttaja.
Olen huomannut tämän myös. Tuttavapiirissäni on tällä hetkellä useita ketogeenisen ruokavalion nimeen vannovia ja sitä hehkuttavia. He ovat kyllä saaneet sillä painoa putoamaan hyvinkin, mutta ulkonäöstä ei ole tullut terveennäköisen hoikka vaan enemmänkin sellainen kuivahtanut.