Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä

Vierailija
11.02.2020 |

Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä

linkki: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/80481153-3fb4-4388-be5b-2e5528472ad9

Järkyttävää!!

Tuomio on aivan liian pieni!

"Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut sairaanhoitajan tietosuojarikoksesta 40:een 15 euron päiväsakkoon eli maksamaan 600 euroa. Lisäksi oikeus on velvoittanut hoitajan korvaamaan naapurilleen kärsimyksestä 500 euroa ja oikeudenkäyntikuluista 2 236 euroa."

Kommentit (347)

Vierailija
281/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei voisi vähempää kiinnostaa toisten sairaustiedot,joudun kuitenkin työssäni aivan liian usein avaamaan sellaisten ihmisten tietoja joihin minulla ei ole mitään oikeutta.Jos minun nimi näkyy listalla kyse on siitä, että puhelu on ohjautunut väärin tai osastolta tms pyydetään apua kirjaamiseen ja usein ihmiset myös sössöttää hetunsa ja sen kuulee väärin ( artikuloikaa selkeästi ja älkää soittako jostain meluisasta ympäristöstä) yms.

Vierailija
282/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin liian pieni tuomio.

Mikä sitten olisi ollut riittävä tuomio? Ehdoton vankilatuomio?

Ainakin tuli aika kalliiksi uteliaisuus.

Mielestäni kuitenkin sen verran lievä asia, että tuomio on aika kohdillaan.

Mutta kun moni murhaaja ja raiskaaja pystyy uusimaan tekonsa moneen kertaan elämänsä aikana, niin silloin on jossain pahasti vikaa.

ammattioikeudet pitäisi viedä rahallisen korvauksen lisäksi pois. Potilaan hoidon on oltava luottamuksellista kaikissa välivaiheissa terveydenhuollossa ja jos edes sitä ei tajua, ei pitäisi saada olla missään tekemisissä potilastietojen, tai potilaan hoidon kanssa. 

Itse kun olin vuoden alussa leikattavana sairaalassa ja hoitaja antoi esilääkkeet ja tarkisti vielä leikkauskelpoisuuden, niin sinä sitten sivussa hoitaja lipsautti, että "juuri edelliselle potilalle kerroin samaa, että kannattaa käytttää tuotetta a tuohon oireeseen, onpas hauska sattuma, että peräkkäin on kaksi potilasta, joilla sama oire" Teki mieli sanoa jotain hoitajalle, mutta purin kieltäni, koin, että olen aika haavoittuvassa asemassa juuri silloin, kun olin menossa leikattavaksi ja tämä henkilö oli osa hoitotiimiä. Päätin sitten itse että olen kuin mitään ei olisi tapahtunut ja laitoin nimettömän viestin leikkauksen jälkeen sairaalaan oikealle taholle, että hoitajille tulisi muistuttaa ettei edes small talkin nimissä kerrota potilaan asioita toisille potilaille, vaikka ei  potilaan nimeä kerrota, niin sekin on kuitenkin jo yksityisyydensuojan loukkaus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Lokitiedot pyydetään selvitettäväksi? 

Vierailija
284/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noi yhä edelleen kehtaa. Meneekö tuosta työpaikka edes? Onneksi nämä asiat lienee edes pikkusen paremmin nykyään. Oma äitini kauhisteli joskus vuosituhannen vaihteessa kun kyläläinen sairastui. Toinen kyläläinen oli kommentoinut että ei tiedetä mikä "Pirkkoa" vaivaa kun ei ole vielä kysytty "Helenalta" (sairaanhoitajana tk:ssa).

taitaa vähän vaihdella paikoittain se irtisanomiskäytäntö, minusta selvissä keisseissä pitää tulla kenkää ja tollanen 7krt päivässä lienee jo melko selvä että ei liittynyt työasiaan. Jaksan sitäkin ihmetellä, miten toisia jaksaa kiinnostaa muiden terveystiedot, mitä näillä ihan aidon oikeasti tekee..hierooko iltaisin hihitellen käsiä yhteen että "pirkolla" onkin hiivatulehdus heheh. t. itsekin alalla jossa pääsy monenlaisiin tietoihin, niin ei kiinnosta sitten pätkääkään urkkia. Samaa kertonut uusille tulokkaille että uteliaisuuden vuoksi ei kannata uhrata työpaikkaansa.

Vierailija
285/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noi yhä edelleen kehtaa. Meneekö tuosta työpaikka edes? Onneksi nämä asiat lienee edes pikkusen paremmin nykyään. Oma äitini kauhisteli joskus vuosituhannen vaihteessa kun kyläläinen sairastui. Toinen kyläläinen oli kommentoinut että ei tiedetä mikä "Pirkkoa" vaivaa kun ei ole vielä kysytty "Helenalta" (sairaanhoitajana tk:ssa).

taitaa vähän vaihdella paikoittain se irtisanomiskäytäntö, minusta selvissä keisseissä pitää tulla kenkää ja tollanen 7krt päivässä lienee jo melko selvä että ei liittynyt työasiaan. Jaksan sitäkin ihmetellä, miten toisia jaksaa kiinnostaa muiden terveystiedot, mitä näillä ihan aidon oikeasti tekee..hierooko iltaisin hihitellen käsiä yhteen että "pirkolla" onkin hiivatulehdus heheh. t. itsekin alalla jossa pääsy monenlaisiin tietoihin, niin ei kiinnosta sitten pätkääkään urkkia. Samaa kertonut uusille tulokkaille että uteliaisuu

Kielletyt asiat tuppaavat houkuttelemaan ja jännittämään. 7 kertaa päivässä kuulostaa jo tavalta. Se saattaa olla jopa joku rauhoittava rutiini.

Todella typerää tuollainen on. Työpaikan menettäminen on varma juttu. Juuri tällä hetkellä hoitajakaan ei välttämättä löydä uutta. Sihteeri nyt ei ainakaan.

Vierailija
286/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoitajana ihmettelen työkavereitten intoa lukea tuttujensa tietoja ja vielä kehtaavat kehua sillä. Kukaan heistä ei ole jäänyt kiinni.

minä ihmettelen hoitajia, jotka näkevät ja kuulvat tuollaisista väärinkäytöksistä, mutta eivät tee asialle mitään

Vierailija
287/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo lokitiedot saa hommattua? Onko maksullinen palvelu?

Ei ole maksullinen. Oman sairaanhoitopiirin sivuilla on tiedot

Vierailija
288/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologina mua suututtaa ja ärsyttää ihan suunnattomasti, että jotkut asiaan täysin liittymättömät lääkärit ja hoitajat pääsevät näkemään psykologin asiakaskirjaukset.

Kuinka asiaan liittymättömät ammattihenkilöt voivat lukea kirjauksesi? Mt-kirjaukset ovat arkaluontoisia tietoja, jotka eivät näy esim. perusterveydenhuollon työntekijöille. Eli voisitko hieman avata väitettäsi?

Vierailija
289/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Savossa? Ahaa. Just. 

Vierailija
290/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-savolainen lainvalvojan ammatissa toimiva n oli eilen esillä lehdistössä saamansa rikostuomion takia.

Minä en halua mennä oman paikkani tk, juuri tämän takia. Jo ajatus puistattaa, vaikka nyt joku papakoe. Ei. Menen yksityiselle tai suureen kaupunkiin. Terveysasiat ovat too personal.

Vierailija
291/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku päivä he lukevat sinun tietosi! Tai jonkun muun tutun, on väärän alan valinnut"( ilmoitusta eteenpäin!!

Minusta tuo on noloa touhua. Ammattilaiset no ei todellakaan!

Vierailija
292/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissäni käsittelen ihmisten arkaluonteisia tietoja. En ole terveydenhoitoalalla kuitenkaan. Etätöitä tehdessäni korona-aikaan, minulle myös toimitettiin kotiin näitä ihmisten henkilökohtaisia asioia sisältäviä asiakirjoja, myös paperisena. Aikoinaan, kun näitä hommia aloittelin, tuli mukana myös velvoite käsitellä salassapidettäviä tietoja ja asiakirjoja asianmukaisesti. Pitkät ohjeet ja paperinivaskat ja viimeisellä rivillä tietoa, että jos tapahtuu ja tulee ilmi väärinkäytöksiä, niin napsahtaa 3 kuukauden tuomio. Mielestäni jokaiselle sellaiselle ihmiselle, joka käsittelee arkaluonteisia tietoja voisi ihan surutta ottaa käyttöön saman systeemin. Jo hommiin ryhtyessäsi tiedät, että väärinkäytöksiä ei sallita.   Ei voi vedota mihinkää, että käväsiin vain hetken pois tietojen ääreltä ja siinä yhteydessä naapurin petteripirjo tuli sisään ja luki niitä. Siitäkin olisin minä ollut vastuussa: miksi en laittanut papereita lukittavaan laatikkoon lähtiessäni pois niiden ääreltä: oma vika, sinä itse olet vastuussa. 

Vierailija
293/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sain poliisin tutkinnan päätöksen. Usea urkkija jäi kiinni kun tilasin lokitiedot. Toimitin ne poliisille. Ei rikosta

Vierailija
294/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaa sekaantuuko muut uskonnot kristittyjen elämään työpaikoilla ! Tai potilaana . 

Vierailija
295/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai Pohjois-Savossa!! Missä muualla onkaan niin inhottavia kyyliä ihmisiä kuin landella! Onneksi asun ja olen koko elämäni asunut Helsingissä niin ei ole koskaan tarvinnut murehtia kyyliä kun ihmiset täällä elää omia elämiään.

Olen helsinkiläinen, sain helmikuussa tiedon että Helsingin kaupunginsuunterveydenhoidon taholta olen yksi tietosuojarikoksen uhri tuhansien muiden joukossa. Tilasin lokitiedot. Niistä en voinut varmaksi päätellä kuka tai ketkä olivat urkkineet tietojani. Helsingin kaupunki irtisanoi urkkijoiden työsuhteet.

Vierailija
296/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enossa oli aikoinaan eräs työllistetty teekoossa. Kaikki kävi tutkimassa ja juoruili. Ja olipa sitten poliisilaitoksellakin töissä...

Vierailija
297/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Lokitiedot pyydetään selvitettäväksi? 

Googleta lokitietopyyntö. Sinne on tunnistauduttava pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Omaan tietoturvaloukkaukseen liittyen sain ohjeet miten menetellä. Voi olla paikkakuntaeroja, ota selvää kaupungistasi/kunnastasi. Oikeus on jokaisella.

Vierailija
298/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en uskalla tilata niitä lokitietoja. Mitä jos joku olisikn urkinnut. Asun tällä hetkellä paikassa, jossa on yksi eritäin paljon juoruileva   sairaanhoitaja. Tekisi mieli tarkistaa ettei minun tietojani ole urkittu, mutta en tiedä haluanko tietää. Miten laaja se listaus on, joka itselle sitten tulee, jos ne tilaisi? 

Siinä on sekunnilleen mitä on tehty, kuka (nimi) on tehnyt ja mitä on tehnyt. Siinä kerrotaan, missä henkilö työskentelee ja mistä (esim terveyskeskus) hän on tiedot hankkinut

Vierailija
299/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en uskalla tilata niitä lokitietoja. Mitä jos joku olisikn urkinnut. Asun tällä hetkellä paikassa, jossa on yksi eritäin paljon juoruileva   sairaanhoitaja. Tekisi mieli tarkistaa ettei minun tietojani ole urkittu, mutta en tiedä haluanko tietää. Miten laaja se listaus on, joka itselle sitten tulee, jos ne tilaisi? 

Siinä on sekunnilleen mitä on tehty, kuka (nimi) on tehnyt ja mitä on tehnyt. Siinä kerrotaan, missä henkilö työskentelee ja mistä (esim terveyskeskus) hän on tiedot hankkinut

Voit myös pyytää lokia nimenomaan tämän yhden henkilön osalta

Vierailija
300/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enossa oli aikoinaan eräs työllistetty teekoossa. Kaikki kävi tutkimassa ja juoruili. Ja olipa sitten poliisilaitoksellakin töissä...

Tuon tapauksen täytyy olla sellaiselta ajalta kun tiedot olivat paperilla. Ei työllistetylle anneta käyttöoikeuksia sairauskertomusjärjestelmään..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi