Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä

Vierailija
11.02.2020 |

Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä

linkki: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/80481153-3fb4-4388-be5b-2e5528472ad9

Järkyttävää!!

Tuomio on aivan liian pieni!

"Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut sairaanhoitajan tietosuojarikoksesta 40:een 15 euron päiväsakkoon eli maksamaan 600 euroa. Lisäksi oikeus on velvoittanut hoitajan korvaamaan naapurilleen kärsimyksestä 500 euroa ja oikeudenkäyntikuluista 2 236 euroa."

Kommentit (349)

Vierailija
341/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku tilannut lokitiedot terveydenhuollosta? Näkyy ne urkinnat niminä siellä vai millä merkinnöillä?

Vierailija
342/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku tilannut lokitiedot terveydenhuollosta? Näkyy ne urkinnat niminä siellä vai millä merkinnöillä?

Niminä ja titteleinä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää ihmiset omakantaan ja ruksikaa kiellot päälle. Menee noin kolme minuuttia aikaa. Tein sen tänään.

Tarkoittaako se muka sitä, että terveydenhuollon henkilöstö ei niihin pääsisi enää lainkaan käsiksi? Jos kielto tarkoittaa tuota, en halua sitä ruksia, sillä esimerkiksi hätätilanteessa pääsy tietoihin voi olla henkilöstölle välttämätön. Ja jos ei tarkoita, se on aika tarpeeton tuon urkinnan suhteen.

Itselle kävi melkein näin kun olin laittanut kaikki kiellot päälle. Kävin edellispäivänä yksityislääkärin vastaanotolla ja seuraavana päivänä jouduin päivystykseen, jossa lääkärin olisi ollut hyvä nähdä ne yksityislääkärin kirjaukset mutta ei nähnyt kieltojen takia.

Vierailija
344/349 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitä tietoa miten lokitiedot tilataan ja mistä.

Soita oman hyvinvointialueesi kirjaamoon ja pyydä lähettämään lokitietopyyntö-lomake.

Voit tulostaa sen myös hyvinvointialueen nettisivuilta itse. Lomakkeessa näkyy osoite mihin se lähetetään.

Perusteluita ei lain mukaan tarvita. Kahdelta vuodelta saa tiedot ja jos yhtään mitään löytyy niin vieläkin pidemmältä ajalta. 

Ja pyydä tiedot koko omalta hyvinvointialueeltasi. Kaikilta paikkakunnilta. Ei ainoastaan niistä yksiköistä joissa olet hoidettavana ollut

Kuukaudessa pitää tietojen tulla postissa

Vierailija
345/349 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää ihmiset omakantaan ja ruksikaa kiellot päälle. Menee noin kolme minuuttia aikaa. Tein sen tänään.

Tarkoittaako se muka sitä, että terveydenhuollon henkilöstö ei niihin pääsisi enää lainkaan käsiksi? Jos kielto tarkoittaa tuota, en halua sitä ruksia, sillä esimerkiksi hätätilanteessa pääsy tietoihin voi olla henkilöstölle välttämätön. Ja jos ei tarkoita, se on aika tarpeeton tuon urkinnan suhteen.

Itselle kävi melkein näin kun olin laittanut kaikki kiellot päälle. Kävin edellispäivänä yksityislääkärin vastaanotolla ja seuraavana päivänä jouduin päivystykseen, jossa lääkärin olisi ollut hyvä nähdä ne yksityislääkärin kirjaukset mutta ei nähnyt kieltojen takia.

Itse olin aina ajatellut että ne kiellot on ihan huijausta. Että tietoihin pääsee kuka vain haluaa.

Vierailija
346/349 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hoitajana ihmettelen työkavereitten intoa lukea tuttujensa tietoja ja vielä kehtaavat kehua sillä. Kukaan heistä ei ole jäänyt kiinni.

minä ihmettelen hoitajia, jotka näkevät ja kuulvat tuollaisista väärinkäytöksistä, mutta eivät tee asialle mitään

Ystävyyssuhteissa tämä on täysin normaalia: terveydenhuollon ammattinimike ei tee kenestäkään automaattisesti hyveitä korostavaa moraalinvartijaa. Voi myös olla että ei uskalla sanoa kun omat luurangot kolistelee kaapissa. Ihminen on luonnostaan utelias.

Vierailija
347/349 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voisi tehdä kansalaisaloitteen: Urkkijoilta oikeudet pois Julki-Terhikistä. Eivät ole päteviä.

Vierailija
348/349 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kyllä ei kaikki tiedot ole sairaanhoidossa kaikille nähtävissä. Jos menet rokotukseen, ei se rokottaja näe kuin rokotushistoriasi.

Jos menet silmäpolille, ei siellä nähdä kuin ne silmäasiaan liittyvät tutkimukset hoitajille. Voivat tietysti hoidon alussa kysyä, onko jotain tauteja, jotka pitäisi huomioida hoidossa. Olen jo tottunut sanomaan, että ei tähän asiaan liittyviä tauteja ole ollut, enkä ala selvittämään liikavarpaani leikkausta. Lähinnä haluavat tietää onko antibiottilääkitys päällä, koska se muuttaisi tilannetta.

Vierailija
349/349 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuusselvitys olisi saatava myös sairaaloihin.