IL: Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä
Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä
linkki: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/80481153-3fb4-4388-be5b-2e5528472ad9
Järkyttävää!!
Tuomio on aivan liian pieni!
"Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut sairaanhoitajan tietosuojarikoksesta 40:een 15 euron päiväsakkoon eli maksamaan 600 euroa. Lisäksi oikeus on velvoittanut hoitajan korvaamaan naapurilleen kärsimyksestä 500 euroa ja oikeudenkäyntikuluista 2 236 euroa."
Kommentit (347)
Ärsyttää oikeasti täällä nämä näsäviisastelijat, jotka nokka pystyssä tiedottavat täällä eri järjestelmistä. Ymmärrämme nämä. Se, mitä on näiden tapahtumien jälkeen todella vaikeaa ymmärtää, on, miksi ihmeessä sinne Kantaan ei voisi automaattisesti kirjautua tieto siitä, kuka on katsonut mitä järjestelmää. Oletan syyn olevan se, että koko homma on vielä aika schaissea, eli eihän siellä mitään oikeaa, kunnon automatiikkaa ole taustalla, vaan käsin sinne kirjaillaan mitä sattuu kun osuu olemaan aikaa.
Ja tästä syystä siis mitään parannusta ei ole oletettavasti, vaan kuka hyvänsä neiti näpsä saa mennä edelleenkin tutkimaan.
Minkä takia seitsemän kertaa päivässä? Kenellä muka päivitetään tietoja sinne niin usein :D
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö farmaseutit urkkimaan omakantaa?
Ei pysty kuin omiaan.
Uteliaisuus vie voiton niinkuin tässäkin tapauksessa. Olisin sanonut tälle naapurille että olenpa ollut todella mielenkiintoinen ihminen kun on halunnut niin paljon tietää minusta. Mutta se tuli todella kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai Pohjois-Savossa!! Missä muualla onkaan niin inhottavia kyyliä ihmisiä kuin landella! Onneksi asun ja olen koko elämäni asunut Helsingissä niin ei ole koskaan tarvinnut murehtia kyyliä kun ihmiset täällä elää omia elämiään.
Kiitos. Teilasit sitten yhden ihmisen perusteella kaikki Pohjois-Savossa asuvat ihmiset. Tosi älykästä.
Tässä korvaukset kärsimyksestä 500.
Kun öykkäröivät kulmahousut eivät pääse ravintolaan, korvaukset vähintään kymmenkertaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö hoitsuille tehdä psykologiset testit ja järjestää päälle vuosiseuranta?
Hoitajilla on niin matala koulutus, ettei ole muuta ajanvietettä, kuin urkkia. Hirveän uteliasta porukkaa.
Ei ole olemassa mitään ammattia "hoitaja". Ja hoitajista kaikilla on suhteellisen pitkä koulutus paitsi lähihoitajilla. Esim. Terkkarit ja ensihoitajat opiskelee 4v, kätilöt 4,5v. Ei ole mikään matala ja lyhyt koulutus.
Ei kannata välittää tämän palstan kommenteista, täällä on lähinnä pahoinvoivia ihmisiä, jotka haluaa haukkua milloin ketäkin :) Tosiaan terkkareilla, ensihoitajilla ja kätilöillä on pitkät ja melko vaativatkin koulutukset, vaikkei sitä monet usko. Opiskelemaankin on vaikea päästä. Olisi hieno
Ei ole pakko hoitaa? Mistä teille urpoille maksetaan jos ei hoitotyöstä? Pitäisikö sinun palata maan päälle sieltä Lässynlässynmaailmastasi? Lakkaa tarkastelemasta maailmaa vaaleanpunaisten lasien läpi ja kasva aikuiseksi..
Tiedän vanhan tapauksen, jossa ensiavun vastaanotossa työskennellyt nuori nainen luki kaverinsa potilastiedot. Levitteli sitten selville saamiaan (varsin arkaluontoisten sairauksien) diagnooseja ympäri pientä kylää. Näin siis Kanta-hämeessa.
Vierailija kirjoitti:
ei
Vierailija kirjoitti:
Tiedän vanhan tapauksen, jossa ensiavun vastaanotossa työskennellyt nuori nainen luki kaverinsa potilastiedot. Levitteli sitten selville saamiaan (varsin arkaluontoisten sairauksien) diagnooseja ympäri pientä kylää. Näin siis Kanta-hämeessa.
Paperiaikaan tuosta ei edes jäänyt mitään merkintää, että joku oli käynyt lukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö hoitsuille tehdä psykologiset testit ja järjestää päälle vuosiseuranta?
Ei, kun lukita ne tiedot niin, ettei hoitsut/sossut pääse millään niitä kyyläämään.
Sinne voisi sisäänkirjautumisen yhteydessä laittaa potilaalle tiedon kuinka monta kertaa hänen tietojaan on luettu viimeisen x ajan sisään. (Vaikkapa viimeisen sisäänkirjautumisen jälkeen, viimeisen kuukauden sisällä tai jotain) ja vaikka siihen maininta myös, että kuka luki tyyliin: lääkäri, siaraanhoitaja, ajanvaraus jne). Klkkkaamalla saisi lisätietoa ja voisi lukea tarkemmin, että kukam mitä, missä ja milloin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä ihmettelee, että kuinka tyhmiä nää hoitsut ja kyylät oikein on? Heillehän varmasti paukutetaan päähän, että jokaisesta käynnistä jää "sormenjälki", heidät saadaan kiinni jos asiattomilla teillä ovat olleet. Ja silti kuvittelevat olevansa lakien yläpuolella. - en jää kiinni, kun mä osaan olla ovela.
Jep. Kyllä nuo asiat pitäisi olla tiedossa ihan jokaisella potilastietojen kanssa työskentelevillä ihmisillä. Itse olen sairaanhoitaja ja minulla on kokemusta esimerkiksi tällaisesta, että lääkäri on mennyt minun tunnuksilla kirjaamaan omia juttujaan. Oma vika tottakai, että jätin hetkeksi koneen auki kansliassa, mutta todella röyhkeää ja ajattelematonta lääkäriltä. Kysyin häneltä, että miksi hän minun tunnuksilla on kirjaamassa, niin kohautti vaan olkiaan, että nopeasti hän nyt vaan tässä ajatteli laittaa, kun kone oli auki...
Sinäkin itse asiassa rikoit tuossa lakia, kun jätit sivut ja tunnuksesi auki. Periaatteessa kuka tahansa ulkopuolinen olisi voinut kävellä kansliaan ja päätyä lukemaan tietoja, joita näytöllä on. Vaaransit siis itsekin potilastuvallisuuden
Vierailija kirjoitti:
Huomionarvoista on, kuinka tällaisissa tapauksissa oikeudenkäyntikulut on yleensä tuhdimmat kuin itse uhrille maksettu korvaus. Ymmärrän, että oikeusprosessi maksaa ja niin sen kuuluukin, mutta korvaukset uhrille itse teosta noinkin pienet. Pistää ihmetyttämään kyllä. Ei eletä oikeusvaltiossa, tuomion olisi ehdottomasti pitänyt olla ankarampi.
Suomalainen tunnekylmä asenne näkyy tässä samoin kuin seks.vvalta -tuomioissa. Ei ymmärretä eikä välitetä uhrin tunteista ja teon henkisistä seurauksista
Minä en uskalla tilata niitä lokitietoja. Mitä jos joku olisikn urkinnut. Asun tällä hetkellä paikassa, jossa on yksi eritäin paljon juoruileva sairaanhoitaja. Tekisi mieli tarkistaa ettei minun tietojani ole urkittu, mutta en tiedä haluanko tietää. Miten laaja se listaus on, joka itselle sitten tulee, jos ne tilaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty kuin omiaan.
Reseptit osio on omassa tietokannassaan.
Itsellä kävi kerran apteekissa niin, että annoin ihan normaalisti henkilökortin ja pyysin 3 kk lääkettä xx. Apteekkihenkilö selaisi ja selasi ja lopulta tulosti nipun eteeni ja sanoi, ettei lääkettä x ollut listalla. Katsoin jo nipun paksuutta ihmeissäni ja kun sain sen eteeni ja selasin, niin tajuisin, että edessäni on aivan vieraan ihmisen kaikki lääketiedot (joita oli paljon ja ilm. myös mt-tyyppisiä). Ihmeissäni sanoi, etten ole ko. henkilö, jonka jälkeen apteekkihenkilö tiuskasi, että tuon henkilön henkiökortin annoit. Annoin kortin uudestaan ja sanoin, että kyllä ihan omani annoin. Piippasi uudestaan, ja näsäviisaasti sanoi, että ei täällä ole lääkettä xx, vaan yy (muistin siis väärin lääkkeen nimen). Jälkeenpäin jäin miettimään, että mikä tietosuojavirhe mahtui tapahtua ja entä jos tuolla vieraalla henkillä olisi ollut lääkettä xx, niin olisinko saanut annoksen. Mitään selitystä en saanut.