Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä

Vierailija
11.02.2020 |

Nainen järkyttyi pyydettyään lokitiedot Omakanta-palvelusta – naapuri oli käynyt urkkimassa intiimejä terveystietoja 7 kertaa päivässä

linkki: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/80481153-3fb4-4388-be5b-2e5528472ad9

Järkyttävää!!

Tuomio on aivan liian pieni!

"Pohjois-Savon käräjäoikeus on tuominnut sairaanhoitajan tietosuojarikoksesta 40:een 15 euron päiväsakkoon eli maksamaan 600 euroa. Lisäksi oikeus on velvoittanut hoitajan korvaamaan naapurilleen kärsimyksestä 500 euroa ja oikeudenkäyntikuluista 2 236 euroa."

Kommentit (347)

Vierailija
301/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enossa oli aikoinaan eräs työllistetty teekoossa. Kaikki kävi tutkimassa ja juoruili. Ja olipa sitten poliisilaitoksellakin töissä...

Tuon tapauksen täytyy olla sellaiselta ajalta kun tiedot olivat paperilla. Ei työllistetylle anneta käyttöoikeuksia sairauskertomusjärjestelmään..

Kyllä, aikoinaan.

Vierailija
302/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tuppaavat olemaan uteliaita paskiaisia. Houkutus on suuri, kun ihmisten yksityistiedot on tyrkyllä. Ehkä ei pitäisi olla?

Voisiko kantaan laittaa vaikka salasanan, tunnistekoodin, tai kanta aukeaisi vain esim kela-kortin viivakoodilla? Siten tietoja katsomaan pääsisi vain sillä hetkellä potilaan hoitoon osallistuva eikä tämmöinen urkinta olisi mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en uskalla tilata niitä lokitietoja. Mitä jos joku olisikn urkinnut. Asun tällä hetkellä paikassa, jossa on yksi eritäin paljon juoruileva   sairaanhoitaja. Tekisi mieli tarkistaa ettei minun tietojani ole urkittu, mutta en tiedä haluanko tietää. Miten laaja se listaus on, joka itselle sitten tulee, jos ne tilaisi? 

Siinä on sekunnilleen mitä on tehty, kuka (nimi) on tehnyt ja mitä on tehnyt. Siinä kerrotaan, missä henkilö työskentelee ja mistä (esim terveyskeskus) hän on tiedot hankkinut

Voit myös pyytää lokia nimenomaan tämän yhden henkilön osalta

Näin tuo suma Helsingissä alkoi purkautua.

Vierailija
304/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ennen oli sentään tuomiot kohdallaan... häpeäpaaluja

Ennen kuule muistan, että jopa vaxit lukijat tietoja, kun paperikansioita oli.

Vierailija
305/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en uskalla tilata niitä lokitietoja. Mitä jos joku olisikn urkinnut. Asun tällä hetkellä paikassa, jossa on yksi eritäin paljon juoruileva   sairaanhoitaja. Tekisi mieli tarkistaa ettei minun tietojani ole urkittu, mutta en tiedä haluanko tietää. Miten laaja se listaus on, joka itselle sitten tulee, jos ne tilaisi? 

Siinä on sekunnilleen mitä on tehty, kuka (nimi) on tehnyt ja mitä on tehnyt. Siinä kerrotaan, missä henkilö työskentelee ja mistä (esim terveyskeskus) hän on tiedot hankkinut

ok, kiitos tiedosta

Vierailija
306/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit myös pyytää lokia nimenomaan tämän yhden henkilön osalta

tuohan onkin kätevää! taidan tehdä noin. On viie vuonna tullut paljon käyntejä erikoissairaahoidossa, kun minut leikattiin ja siinä yhteydessä varmaan kyseisen sairaalan kaikki tuon alan erikoislääkärit tutkivat minua ja lukivat tietojani, joten lista saattaisi olla pitkä, että kuka on lukenut ja mitä, mutta voisin tuon yhden ihmisen osalta tehdä haun. Kiitos tiedosta. 

Vierailija
307/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan tavallista Savossa, siellä vähintään kaksi talosta tietää jo poliisisukulaisten kautta ihan kaiken ja sairaanhoitajatyttöriltä jne loput. On myös vanhoja katkeroituneita työntekijöitä levittelemässä joka tori akalle ja ukolle asiat muista ja tietysti arkistonhoitaja eukko vahvistaa asiat. Ja Poliisi suojelee. Se on ihan tavallista ja kiinni näitä ei saa millään koska on mafia joka suojaa toisiaan.Kaikki ihmiset käydään läpi. Ne jotka eivät ilmoita tästä osallistuvat samaan mielestäni ja pitäisi rankkua vaan antaa. Niin isot sakot ja potkut töistä että tämä loppuisi.

Vierailija
308/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai Pohjois-Savossa!! Missä muualla onkaan niin inhottavia kyyliä ihmisiä kuin landella! Onneksi asun ja olen koko elämäni asunut Helsingissä niin ei ole koskaan tarvinnut murehtia kyyliä kun ihmiset täällä elää omia elämiään.

HUSissa paljastui jättimäinen potilastietojen urkinta, lähes 1 000 potilaan tietoja katsottu | Kotimaa | Yle https://share.google/KKpFMac4fACO2PMe8

Vierailija
309/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai Pohjois-Savossa!! Missä muualla onkaan niin inhottavia kyyliä ihmisiä kuin landella! Onneksi asun ja olen koko elämäni asunut Helsingissä niin ei ole koskaan tarvinnut murehtia kyyliä kun ihmiset täällä elää omia elämiään.

Sairaanhoitaja urkki potilastietoja ilman syytä https://share.google/9ecDt46VPo5SWV9MN

Helsingin kaupungilla tapahtui

Vierailija
310/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUS lähetti arkaluontoiset potilastiedot väärään osoitteeseen - Suomen Uutiset https://share.google/XqJHUjHnL1AJZ6uNG

Vierailija
311/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Husin työntekijät urkkineet potilastietoja - Ilta-Sanomat https://share.google/Som7fMzltMXPE24GI

Vierailija
312/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveysyrityksen esimies urkki alaisensa potilastietoja Espoossa

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000002886788.html

Vierailija
313/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KRP otti HUS:n tietosuojarikoksen tutkintaansa epäiltynä yksi henkilö | MTV Uutiset https://share.google/vtGgQscZMmdWGsv8C

Vierailija
314/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin katsomassa omakanta tiedot. Siellä onneksi olivat kaikki, mitään ei oltu viety. Luojankiitos siitä.

Vierailija
315/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa sekin, että näistä kyylääjistä ja urkkijoista jää kiinni vain se 1%. Henkilökohtaiset tiedot pois netistä ja heti!

Vierailija
316/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietoturva | Hus: Kaksi työntekijää urkki satojen tietoja mukana julkisuuden henkilöitä

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010878706.html

Vierailija
317/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve. Olen ollut töissä HUSn hallinnossa. Sori vaan, mutta näitä tapahtuu siellä paljon, ihan jokapaikassa itseasiassa. Valitettavasti. 

Kannattaa itse tarkastaa, että kuka on käynyt tietojasi katsomassa ja miksi.

Vierailija
318/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tää menee. Jos olen ollut kirjoilla Kuopiossa ja hoidossa ja sitten vaikka Joensuussa, siellä uteliailla on pääsy tietoihini? Vaikka olisin ollut tikattavana lomalla Levillä?

Vierailija
319/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi thaikkuhoitsut ei osaa suomea :^D

Vierailija
320/347 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku kertoa, miksi ihmeessä kukaan on kiinnostunut naapurin tai muuten tutun terveystiedoista? En kertakaikkiaan pysty ymmärtämään.

Laittaa työpaikka vaakalaudalle täysin yhdentekevän tiedon takia. Miksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi