Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo ahdistelee sairaslomalla!

Vierailija
08.02.2020 |

Olen ollut nyt neljä päivää pois töistä korkean kuumeen ja influenssaoireiden vuoksi. Työ on hoitotyötä, joten sitä ei pysty etänä tekemään, enkä kuumeessa edes jaksaisi kun nukun lähes koko ajan. Ekana poissaolopäivänä soitin työterveyteen, mutta en saanut aikaa vasta kun seuraavalle päivälle joten ilmoitin esimiehelle että olen ainakin ti-ke pois töistä kuumeen vuoksi. Kotona tiistaina nukuin ja kun heräsin, näin että pomo oli yrittänyt soittaa 3 kertaa. Lisäksi hän viestittää jatkuvasti jotain asiaa ja on närkästynyt ellen vastaa heti.
Mitä mieltä olette, pitääkö sairaana saada sairastaa rauhassa vai olenko velvoitettu vastaamaan pomolle ja sumplimaan työasioita kipeänä?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran niin huolehtivainen esimies että pöllähti meille kotiin tuoden "näitä hyviä flunssalääkkeitä" 😂😂😂 kai sitten sai mielenrauhan itselleen kun lapsi kävi minut herättämässä sanoen iskä puhuu sun työtädin kanssa. Luulin näkeväni kuumehoureunia mutta totta se oli.

Vierailija
2/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten saa puhelinta kiinni?

Ja, kyllä työnantajalla on tähän oikeus, jos on jotakin akuuttia kysyttävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tavoitettavissa vain silloin, kun olen töissä.

Ei ole mitään velvollisuutta vastata pomon huhuiluille.

Vierailija
4/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vastata puhelimeen, mutta jos keskustelu jatkuu työasioihin voit muistuttaa että olet saikulla eikä aivot toimi yhtään. Itse jos joudun jäämään pois, laitan tiimille sähköpostin, jossa kerron mitä töitä jäi kesken ja jos oli jotain akuuttia. Insinööritoimistolla olen töissä ja tämä systeemi toimii meillä hyvin. Vain kerran joutui työkaveri esittämään lisäkysymyksen, joten rauhassa saa toipua.

Vierailija
5/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, sä saat kuitenkin palkkaa, vaikka lojut kotona.

Vierailija
6/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidan minäkin siis soittaa joka tunnin välein pomolle kun hän on seuraavaksi taas ”sairaana”.

Vierailija
7/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olet vienyt sairaspoissaolotodistuksen töihin? Ilmoittanut mihin saakka sait sairaslomaa? Meillä työterveydessä käydään ensisijaisesti työterveyshoitajan luona, joka antaa sairaslomaa. Heille on aina aikaa, jonotat aamulla omaa vuoroasi.

Vierailija
8/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sairausloma alkaa siitä, kun vie sairauslomatodistuksen ja tarkistetaan, että ei ole mitään korvaavaa työtä tarjolla. Omalla ilmoituksella saa olla palkatta pois.

Minusta pitäisi mennä siihen, että Kela korvaa sairauspoissaolot samalla tavalla kuin se korvaa työnantajalle eli 1+9 päivän omavastuun jälkeen.

Vierailija
9/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin saan, mitä sitten?

Vierailija
10/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mikä on saikun syy. Jos esim. murtuman takia, niin todella on oikeus soitella, kun pääkoppa kuitenkin toimii. Eri asia jos täysin voipuneena esim. influenssassa.

Vierailija
11/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sairausloma alkaa siitä, kun vie sairauslomatodistuksen ja tarkistetaan, että ei ole mitään korvaavaa työtä tarjolla. Omalla ilmoituksella saa olla palkatta pois.

Minusta pitäisi mennä siihen, että Kela korvaa sairauspoissaolot samalla tavalla kuin se korvaa työnantajalle eli 1+9 päivän omavastuun jälkeen.

Sairauslomalla sairastetaan.

Ei tehdä mitään "korvaavaa työtä".

Vierailija
12/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olet vienyt sairaspoissaolotodistuksen töihin? Ilmoittanut mihin saakka sait sairaslomaa? Meillä työterveydessä käydään ensisijaisesti työterveyshoitajan luona, joka antaa sairaslomaa. Heille on aina aikaa, jonotat aamulla omaa vuoroasi.

No tottakai olen ilmoittanut. Meillä saa olla omalla ilmoituksella pois 5 päivää. Työterveydessä käytännössä kaikki menee hoitajan kautta, eli hän arvioi lääkärin tarpeen. Jäin siis tiistaina kotiin, kun olin kuumeessa. Ilmoitin heti esimiehelle tilanteeni ja myöhemmin vielä että menen keskiviikkona lääkärille, jonka jälkeen tiedän enemmän.

Lääkäri kirjoitti loppuviikon sairaslomaa ja heti ilmoitin siitäkin.

Todistukset meillä hoidetaan kun tullaan töihin. Ei kukaan oleta että niitä pitäisi kipeänä lähteä kuskaamaan työpaikalle, ellei sitten ole kyse pitkästä sairaslomasta.

Vierailija
13/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää ilmoittautua joka aamu puhelimitse, jos on omalla ilmoituksella peräkkäisiä päiviä pois. Jos on lääkärintodistuksella pois, ei tarvitse kaikkina aamuina soitella.

Vierailija
14/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että 10 päivää palkatta? Toivottavasti sitten nautit sairastamisesta kun työkaverit köhivät vieressä, eikä haittaa että vaikka heikkona sairaalassa makaava äitisi kuolee influenssaan, nimittäin hoitajan tuloilla yhdenkin päivän palkan menetys olisi liikaa.

Vierailija
15/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin saan, mitä sitten?

Se on väärin.

Ihmisille pitäisi maksaa vain tehdystä työstä.

Vierailija
16/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin saan, mitä sitten?

Työnantaja viime kädessä päättää, miten sairaslomat hyväksyy. Ensisijassa sairaana ollaan poissa, jotta ei vaaranneta omaa terveyttä, parannutaan ja ei tartuteta muita. Joissain töissä on huomioitava toistenkin vaarantaminen. Työsuojelulta voi selvittää vaarantaako työnantaja terveyttä, mutta ei muutamaa puhelua päivässä varmasti pidetä sellaisena. Jos lepoa tarvitsee, silloin puhelin kokonaan kiinni ja voihan sen sanoa työnantajalle suoraan.

Joka tapauksessa työterveydeltä olen itsekin pomona saanut ohjeen olla sairastaviin yhteydessä, jos sairaudet on toistuvia tai jatkuvia. Vain sillä tavalla selviää mm masennukset ja työterveyden koulutuksen mukaan on vältetty mahdollisesti useampia itsemurhia. Jokaisella on tarve olla tarvittu ja yksikin soitto voi ehkäistä ikävän kierteen.

Olen käynyt yhden työntekijän kotona, kun hän oli poissa ilmoittamatta. Ryhdistä ja kasvoista näki, ettei hän ollut kunnossa vaikka flunssaa tms mitattavaa kuumetta ei ollut. Hän sanoi, että hänen palkkansa voi pidättää, mutta minä vein hänet terveyskeskukseen itsetuhoisuuden varalta.

Vierailija
17/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että 10 päivää palkatta? Toivottavasti sitten nautit sairastamisesta kun työkaverit köhivät vieressä, eikä haittaa että vaikka heikkona sairaalassa makaava äitisi kuolee influenssaan, nimittäin hoitajan tuloilla yhdenkin päivän palkan menetys olisi liikaa.

Moni ei maksa työntekijöiden sairaslomia ostoksissaan, vaan tilaa mieluummin netistä mm Kiinasta jossa sellaisia palkallisia sairaslomia ei tunneta.

Vierailija
18/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei maksa työntekijöiden sairaslomia ostoksissaan, vaan tilaa mieluummin netistä mm Kiinasta jossa sellaisia palkallisia sairaslomia ei tunneta.

Ja kuka haluaa Kiinan työolosuhteet tännekin?

Vierailija
19/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tiedät etukäteen montako päivää tulet olemaan sairaana?

Vierailija
20/55 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjestas mitä kommentoijia mukana.

Aloittajan ei todellakaan tarvitse enää vastata pomolle. Hän on hoitanut asiat ihan oikein ja tarvitsee influenssansa kanssa lepoa. Puhelin vaan kiinni, niin ne muutkin tekee.

Yst t työterveyslääkäri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi