Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateemisen arkea Suomessa: Verojen ja vuokran ja työmatkojen jälkeen minulle jää 549 € kuussa elämiseen. Enkä edes adu pk-seudulla!

Vierailija
07.02.2020 |

Olen 33-vuotias nainen ja minulla on luonnontieteistä FM. Olen ollut työelämässä kokopäiväisesti 8 vuotta. Palkkani on keskipalkka alallamme ja työtehtäviinsä nähden, eli 2800 € kuussa. Vuokra on kohtuullinen kolmen huoneen ja avokeittiön rivarista maakuntakeskuksen ympäristökunnassa. Työmatkoihini (19 km yhteen suuntaan) tarvitsen autoa, koska julkista liikennettä työpaikalle ei ole)

Verojen, vuokran ja autosta johtuvien kulujen (osamaksuerät, vakuutukset, polttoaine, huollot) jälkeen minulle jää tuo otsikon summa elämiseen.

Jos polttoaineet vielä kallistuu, minun on jäätävä pois työstä. Lähempää työpaikkaani nuuttaminen ei auta, koska auto tarvitaan kuitenkin ja vuokrat olisivat vielä korkeammat.

Miten minun elämästäni on tehty tällainen umpikuja? Itse olen aina hoitanut asiani hyvin ja onnistunut kaikessa ihan hienosti. Nyt minulla ei enää ole varaa elää Suomessa!

Kommentit (266)

Vierailija
201/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulle jää saman verran kun kelan asiakkaalle kun maksat itse tuosta lääkkeet ja hammaslääkärit sun muut, kuten hajonneet kodinkoneet. Hirveen kannustavaa!

Enemmän sinulle jää kuin mitä velkajärjestelyssä oleville välttämättömiin elinkustannuksiin. Heillä siihen sisältyy myös autokulut, ja vain työmatkoista voi vähentään saman mitä verotuksessa.

Sinä elät liian kalliisti. Asuntosi on iso, voisitko vaihtaa pienempään ja halvempaan? Myös autosi on liian kallis, jos maksat siitä isoja osamaksuja ja vapaaehtoisia vakuutuksia. Toki auto pitää olla luotettava, mutta toisaalta halvan auton kulut ovat pienet ja kun korjauskustannukset ylittävän auton arvon, se laitetaan romuksi ja ostetaan seuraava yhtä halpa.

Millä perusteella eräät tätä provoksi väittävät? Voisin itse mainita monta sellaista, jotka ovat nyt tai ovat jossakin elämänvaiheessa olleet tuollaisessa tilanteessa, itseni mukaan lukien.

Ja paskat olette!

Vierailija
202/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa ettei ap maininnut aloitusviestissä asumisen menoja, ja onko vuokralla vai maksaako lainaa? Voitaisiin antaa budjettivinkkejä paremmin jos tietäisi tarkat menot.

Itse teen keikkatyötä rekryfirman kautta, teen ravitsemistyöntekijän sijaisuuksia mm. kouluille ja päiväkodeille.

Tulot vaihtelee mutta keskimääräiset tulot kuukaudessa ovat 1800e nettona (verot vähennetty).

Menot: Vuokra 530e, 200e menee sähkö, puhelin, vakuutus ja vesimaksuihin.

Perheessä on myös mies ja 1 lapsi, lapsella hieman harrastusmenoja.

Tulot on riittäneet hyvin, suurin säästö syntyy edullisesta vuokrasta ja siitä että meillä ei ole autoa. Kuljen töihin julkisilla tai pyörällä.

Suosittelen sinulle ap, että hankit halvemman asunnon ja muutat niin lähelle työpaikkaa että voit kulkea pyörällä tai julkisilla työmatkan. Kuukaudessa syntyisi väh. 400e säästöä, jonka voi käyttää vaikka siihen että säästää omistusasuntoa tai sijoittamista varten :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä siinä mielessä hassua että itselleni jää 502e/kk vuokran, sähkön, veden ja kotivakuutuksen jälkeen. Asun remontoidussa rivitalossa 15min matkan päässä suuresta kaupungista. Lääkkeet, lääkärikäynnit ja muut on "ilmaisia", koska ne kuuluu toimeentulotukeen. Olen työtön (toiv. en kauaa) ja saan työmarkkinatuen, asumistuen ja vähän toimeentulotukea. En ole akateeminen vaan amispohjainen artesaani eli koulutuksellani voi heittää vaikka vesilintua..

Ja pahimmillaan voisit joutua työkokeiluun tai mitä ne nyt on,yhdeksällä eurolla,vaikkapa pesemään "peppuja" vanhusten puolelle tai päiväkotiin.

Taiteile siinä sitten.

Vierailija
204/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikkoa! Ainoa kiinnostava kysymys, joka herää, on se, tuottaako näin heikkoja trollauksia persujen vai kokkareiden puoluetoimisto.

Kenellekään ei liene epäselvää, että tämä vastaus tuli paskapuhepajasta. Muuta Kampin kortteleihin oatlylattejen äärelle äläkä valita.

Vierailija
205/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikkoa! Ainoa kiinnostava kysymys, joka herää, on se, tuottaako näin heikkoja trollauksia persujen vai kokkareiden puoluetoimisto.

Kenellekään ei liene epäselvää, että tämä vastaus tuli paskapuhepajasta. Muuta Kampin kortteleihin oatlylattejen äärelle äläkä valita.

Terveisiä sinne paskapuhepajaan!

Vierailija
206/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama palkka ja tulen mainiosti toimeen. Säästöönkin jää 500 euroa kuussa. Ei oikein aukenee tuo ap:n yhtälö, että noin kallis asunto alueella, jossa ei ole julkista liikennettä. Jos lyhentää isoa asuntolaina, niin sitten ymmärrän ehkä. Mutta oma valintaan se on, turha siitä yhteiskuntaa on syyttää.415

Vierailija
207/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama palkka ja tulen mainiosti toimeen. Säästöönkin jää 500 euroa kuussa. Ei oikein aukenee tuo ap:n yhtälö, että noin kallis asunto alueella, jossa ei ole julkista liikennettä. Jos lyhentää isoa asuntolaina, niin sitten ymmärrän ehkä. Mutta oma valintaan se on, turha siitä yhteiskuntaa on syyttää.415

Yhtälö = puoluetoimiston paskapuhetta.

Vierailija
208/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ruhtinaallinen tuo sinun asuntosi. Rivarikolmio yksin. Siinä teet oman valintasi. Se mistä maksat on hyvä asuminen. Niin olen minäkin tehnyt. Minulle asunto ja hyvä asuinympäristö, tila ja koti ovat tärkeitä ja maksan siis niistä. Sitten rahaa ei jää paljon shoppailuun tai matkailu, mutta niistä en niin välitäkään. Mutta en sitten valitakaan, koska voisin elää toisinkin.

Vierailija
209/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi tarttet noin ison kämpän?

Milloin 89m2 olohuone, avokeittiö, makuuhuone ja työhuone/ pukuhuone, sekä pikkuruinen sauna on alkanut olla “iso”? Ap

tommosessa asuu yleensä 4 henkinen perhe.

Kahden makuuhuoneen asunnossa? Yleensä asuu ehkä 3 henkinen perhe, ei 4.

Vierailija
210/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka käski opiskella jotain joutotiedettä, jonka "osaamisesta" ei kannata maksaa juuri mitään.

Vierailija
211/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuoko muka on vähän? Yhdelle ihmiselle kuukaudessa??

Vierailija
212/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kitiskö apn asunnosta ku hän maksaa sen omista rahoistaan. Ärsyttävää kun ihminen ei muka saisi yksin asuessa asua yksiötä isommassa kämpässä.

Itsellä jää palkasta vuokran ja tähellisten laskujen jälkeen n.200€ ja asun yksiössä ja samassa kaupungissa missä työpaikka eli autoa en tartte. Silti haaveilen että oi kun pääsis kaksioon yksin asumaan niin saisin laitettua kotia jne. Nyt tuntuu kuin asuisin kenkälaatikossa missä tila aina kortilla.

Vierailija
213/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis nelihenkinen perhe tilantarpeesi suhteen. Jos kerran haluat elää asunnossa jossa on 40 neliötä liikaa niin älä valita.

Isojen "perheasuntojen" neliöhinta on usein suhteessa halvempi verrattuna kaksioihin. 500e:lla saa kaksion keskustasta, 700e:lla saa puolet isomman kämpän keskustan ulkopuolelta, paikkakunnasta riippuen jopa keskustasta. Yksityiset vuokranantajat vuokraa noita isoja kämppiä jossain muuttotappiopaikkakunnalla todella halvalla.

Mikään laki ei myöskään määrittele ihmisten asumisneliöiden määrää. Jossain miljoonakaupungin keskustassa se on eri asia aikuisten asua yksiöissä ja kimppakämpissä mutta näin harvaan asutussa maassa missä tosiaan saa isomman kämpän halvemmalla kuin pienemmän, on lähinnä hölmöä maksaa ylihintaista vuokraa siitä pikkukaksiosta kun lähes samalla hinnalla saa puolet enemmän tilaa ympärilleen.

Toki ihmisten tilantarve on erilainen ja muuttuva. Itse parikymppisenä viihdyin oikein hyvin siinä 30 neliön yksiössä, siellä kun kävi lähinnä nukkumassa ja vaihtamassa vaatteet. Nyt kolmekymppisenä seinät kaatuisivat sen kokoisessa kämpässä päälle.

Vierailija
214/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän.

T. Alipalkattu kääntäjä

Kääntäjä, hinnoittele työsi oikein, se on koko alan etu.

T. Normaalipalkkainen kääntäjä (palkka omasta yrityksestä)

Kääntäjiä löytyy monesta paikasta, kunnilta, valtiolta, järjestöistä.

Vierailija
215/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän.

T. Alipalkattu kääntäjä

Teetkö av-käännöksiä? Been there. Vaihdoin alaa.

216/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön tradenomi.Olen budjetoinut jokaisen kalenterikuukauden tulot ja menot vuoteen 2023 asti. Olen matemaatikko ja kilpailutan kaiken kuntosalista nettiliittymiin.

Olen budjetoinut joka päivälle 25€ ruokaan ja peruselämiseen.Noin 750€/kk. Puolison (nainen) laittaessa toiset 25€/pvä niin tuolla syö aika hyvin, ja kyllä me aika hyvin syödäänkin laadukasta ruokaa, paljon lihaa,kasviksia,paistia, monipuolisia salaatteja runsaalla kanalla, raejuustolla ym. Tykkään emmental juustoista ja lihaisista leikkekeistä. Myös parsakaalit,ruusukaalit,sienet ym. herkut maistuu. Ollaan myös Subwayn suurkuluttajia, bonukset paukkuu.

Ei juurikaan käytetä alkoholia, ehkä viiniä ulkomailla kun tehdään itse ruoat. Ei olla kumpikaan ikinä testattu huumeita,ei polteta eikä harrasteta rahapelejä. Sijoitetaan enempi matkusteluun,niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Auto on, eukko maksaa 70% auton kuluista mä 30%. Hän käyttääkin enempi autoa kun käy sillä töissä. Mutta tietty mulla myös aina käytössä jos ei eukolla ole menoa.

Mä oon budjetoinut mediaan (kännykkä/netti ) 30€/kk, sähköön siirtomaksuineen 30€/kk (puoliksi muijan kaa sähköt,eli 15€/naama). Kuntosalikorttiin, palloiluharrastuksiin ja elektroniikkaan tykkään sijoittaa; kotona (4h +k + s) wifin verkossa noin puolisen tusinaa laitetta ja älytv?

Mulla on pääomatuloja ja 3 vuoden kuluttua mun reaaliomaisuus tuhansia enemmän kuin nyt ja edellä mainittu melko pihi eläminen budjetoitu siihen.

Ja siis ajattelin olla työtön koko ajan, ei paljon kannusta mennä töihin kun ensinnäkään tradenomeille ei ole ALAN töitä ja toisekseen en tarvii enempää rahaa, vapaus tärkeämpää.

Vierailija
217/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen peruskoulun keskeyttänyt mutta palkkani on € 5200/kk mitä olen tehnyt väärin?

Vierailija
218/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi tarttet noin ison kämpän?

Milloin 89m2 olohuone, avokeittiö, makuuhuone ja työhuone/ pukuhuone, sekä pikkuruinen sauna on alkanut olla “iso”? Ap

Minulla ja kahdella teinillä on 7 neliötä enemmän... Mutta ongelma on kylläkin sama, eli palkkatulot eivät riitä elämiseen. Lähes 20 vuotta työuraa ja asuntolainan lyhennystä takana - lainaa vielä 20 vuodeksi eteenpäin...

Melkein jokainen hankinta täytyy miettiä tarkkaan.

Kyllähän tavallisen veronmaksajan tilanne on ihan sairas. Tänne otetaan avosylin vastaan tyyppejä, joista aiheutuu jättikulut yhteiskunnalle ja jotka osoittavat kiitollisuutensa raiskaamalla mummoja. Ja tuottavia yrityksiä tuotetaan vuodesta toiseen, verokikkailu mahdollistetaan, veropakolaisuus mahdollisestaan... keskituloisella ei ole mitään keinoja vältellä mitään maksuja, ja kaikkia veroja vaan nostetaan.

Niin, tekisi mieli nostaa kytkintä. Vaan minne?

Vierailija
219/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen peruskoulun keskeyttänyt mutta palkkani on € 5200/kk mitä olen tehnyt väärin?

Ei se nyt väärin ole, mutta aika kuluttavaa ja lyhytaikaista työtä kuitenkin - suurilla riskeillä vielä.

Vierailija
220/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta kauhean akateemiselta keskustelu joka pursuaa rasismia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi