Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateemisen arkea Suomessa: Verojen ja vuokran ja työmatkojen jälkeen minulle jää 549 € kuussa elämiseen. Enkä edes adu pk-seudulla!

Vierailija
07.02.2020 |

Olen 33-vuotias nainen ja minulla on luonnontieteistä FM. Olen ollut työelämässä kokopäiväisesti 8 vuotta. Palkkani on keskipalkka alallamme ja työtehtäviinsä nähden, eli 2800 € kuussa. Vuokra on kohtuullinen kolmen huoneen ja avokeittiön rivarista maakuntakeskuksen ympäristökunnassa. Työmatkoihini (19 km yhteen suuntaan) tarvitsen autoa, koska julkista liikennettä työpaikalle ei ole)

Verojen, vuokran ja autosta johtuvien kulujen (osamaksuerät, vakuutukset, polttoaine, huollot) jälkeen minulle jää tuo otsikon summa elämiseen.

Jos polttoaineet vielä kallistuu, minun on jäätävä pois työstä. Lähempää työpaikkaani nuuttaminen ei auta, koska auto tarvitaan kuitenkin ja vuokrat olisivat vielä korkeammat.

Miten minun elämästäni on tehty tällainen umpikuja? Itse olen aina hoitanut asiani hyvin ja onnistunut kaikessa ihan hienosti. Nyt minulla ei enää ole varaa elää Suomessa!

Kommentit (266)

Vierailija
221/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Vihreitä tietenkin äänestit?

Vierailija
222/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikasta työviikkoa tekevä oman alansa akateeminen:

Nettopalkka 1500 e

Asumiseen 650 e

Työmatkat pyörällä tai kävellen 0-5 e (jos rengas puhkeaa)

Netti ja puhelin 15 e

Muuhun jää 830 e. Jos tekisin kokoaikaista, varmaan minäkin voisin asua 90-neliöisessä asunnossa, mutta 50 riittää. Osa-aikaisuus on siis oma valintani, voisin tehdä myös täyttä viikkoa (ja välillä teenkin, jos on vaikkapa reissu tulossa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäisin voit tehdä työmatkan sähköpyörällä.

Säästöä tulee 10€ päivä!

Minä hiihdän töihin kesät talvet ja säästän kyllä aika paljon. Menee vain yhdet sukset vuodessa.

Vierailija
224/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

DI kirjoitti:

Mulla jää kulujen jälkeen yli 2000 e. Koko ajan pitää sijoittaa johonkin. Olen 37 v diplomi-insinööri.

Mä laitan parhaimmillaan 6000€/kk säästöön. Firman maksaa kaiken paitsi ruuan.

T. Ins

Hmmm... erilainen kulurakenne, niinkuin entisellä kansanedustajalla.

Vierailija
225/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aloittaja katosi?

Vierailija
226/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
227/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työmatka 90km, olen saanut tehdä pidempää päivää jolloin hiukan säästää bensakuluissa, mutta siltikin bensaan on mennyt 400e kuussa. Nyt jos se vielä kallistuu niin ei minun kannata enää töihin ajella.. ansiosidonnaisesta jää enemmän käteen kun ei tarvi noita bensoja maksaa. Aika surullista.

Vierailija
228/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksaa uudehko käytetty perusauto?

Pystyykö yksinasuva nauttimaan asumisesta noin 50-60 neliön asunnossa.

Ap on valinnut itse väljän asumisen ja hienon kulkupelin.

Mut rahat ei riitä muuhun..

Elämä on valintoja....

Itse asun väljästi..ja se rajoittaa muita hankintoja..mutta oma tietoinen valintani on.

Autoa ei ole..käytän julkisia..kulkee bussit maaseudullakin.

Vierailija
229/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

PeliMies76 kirjoitti:

Olen työtön tradenomi.Olen budjetoinut jokaisen kalenterikuukauden tulot ja menot vuoteen 2023 asti. Olen matemaatikko ja kilpailutan kaiken kuntosalista nettiliittymiin.

Olen budjetoinut joka päivälle 25€ ruokaan ja peruselämiseen.Noin 750€/kk. Puolison (nainen) laittaessa toiset 25€/pvä niin tuolla syö aika hyvin, ja kyllä me aika hyvin syödäänkin laadukasta ruokaa, paljon lihaa,kasviksia,paistia, monipuolisia salaatteja runsaalla kanalla, raejuustolla ym. Tykkään emmental juustoista ja lihaisista leikkekeistä. Myös parsakaalit,ruusukaalit,sienet ym. herkut maistuu. Ollaan myös Subwayn suurkuluttajia, bonukset paukkuu.

Ei juurikaan käytetä alkoholia, ehkä viiniä ulkomailla kun tehdään itse ruoat. Ei olla kumpikaan ikinä testattu huumeita,ei polteta eikä harrasteta rahapelejä. Sijoitetaan enempi matkusteluun,niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Auto on, eukko maksaa 70% auton kuluista mä 30%. Hän käyttääkin enempi autoa kun käy sillä töissä. Mutta tietty mulla myös aina käytössä jos ei eukolla ole menoa.

Mä oon budjetoinut mediaan (kännykkä/netti ) 30€/kk, sähköön siirtomaksuineen 30€/kk (puoliksi muijan kaa sähköt,eli 15€/naama). Kuntosalikorttiin, palloiluharrastuksiin ja elektroniikkaan tykkään sijoittaa; kotona (4h +k + s) wifin verkossa noin puolisen tusinaa laitetta ja älytv?

Mulla on pääomatuloja ja 3 vuoden kuluttua mun reaaliomaisuus tuhansia enemmän kuin nyt ja edellä mainittu melko pihi eläminen budjetoitu siihen.

Ja siis ajattelin olla työtön koko ajan, ei paljon kannusta mennä töihin kun ensinnäkään tradenomeille ei ole ALAN töitä ja toisekseen en tarvii enempää rahaa, vapaus tärkeämpää.

Se mikä eniten hämmästytti tässä kertomuksessa oli se, miten puoliso vaihtui eukoksi ja muijaksi ihan kesken jutun!

Vierailija
230/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PeliMies76 kirjoitti:

Olen työtön tradenomi.Olen budjetoinut jokaisen kalenterikuukauden tulot ja menot vuoteen 2023 asti. Olen matemaatikko ja kilpailutan kaiken kuntosalista nettiliittymiin.

Olen budjetoinut joka päivälle 25€ ruokaan ja peruselämiseen.Noin 750€/kk. Puolison (nainen) laittaessa toiset 25€/pvä niin tuolla syö aika hyvin, ja kyllä me aika hyvin syödäänkin laadukasta ruokaa, paljon lihaa,kasviksia,paistia, monipuolisia salaatteja runsaalla kanalla, raejuustolla ym. Tykkään emmental juustoista ja lihaisista leikkekeistä. Myös parsakaalit,ruusukaalit,sienet ym. herkut maistuu. Ollaan myös Subwayn suurkuluttajia, bonukset paukkuu.

Ei juurikaan käytetä alkoholia, ehkä viiniä ulkomailla kun tehdään itse ruoat. Ei olla kumpikaan ikinä testattu huumeita,ei polteta eikä harrasteta rahapelejä. Sijoitetaan enempi matkusteluun,niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Auto on, eukko maksaa 70% auton kuluista mä 30%. Hän käyttääkin enempi autoa kun käy sillä töissä. Mutta tietty mulla myös aina käytössä jos ei eukolla ole menoa.

Mä oon budjetoinut mediaan (kännykkä/netti ) 30€/kk, sähköön siirtomaksuineen 30€/kk (puoliksi muijan kaa sähköt,eli 15€/naama). Kuntosalikorttiin, palloiluharrastuksiin ja elektroniikkaan tykkään sijoittaa; kotona (4h +k + s) wifin verkossa noin puolisen tusinaa laitetta ja älytv?

Mulla on pääomatuloja ja 3 vuoden kuluttua mun reaaliomaisuus tuhansia enemmän kuin nyt ja edellä mainittu melko pihi eläminen budjetoitu siihen.

Ja siis ajattelin olla työtön koko ajan, ei paljon kannusta mennä töihin kun ensinnäkään tradenomeille ei ole ALAN töitä ja toisekseen en tarvii enempää rahaa, vapaus tärkeämpää.

Se mikä eniten hämmästytti tässä kertomuksessa oli se, miten puoliso vaihtui eukoksi ja muijaksi ihan kesken jutun!

Mua taas matemaatikko tradenomi.

Vierailija
231/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PeliMies76 kirjoitti:

Mua taas matemaatikko tradenomi.

Eikös matemaatikko Mutikainen ollut tradenomi?

Vierailija
232/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on valintoja. Kaksi 2500€ bruttona tienaavaa aikuista pärjäilee aivan mainiosti savossa pienellä paikkakunnalla asuen 120m2 ok-talossa. Miks on pakko asua Helsingissä? Työpaikkoja on tarjolla muuallakin hoitajille, lastentarhanopettajille, luokanopettajille, poliiseille ym. tämän tulotason ihmisille.

233/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisuus ei millään tavalla liity ap:n taloudelliseen tilanteeseen.

Jos asuu ja ajaa liian kalliisti, niin fyrkka käy vähiin.

Vierailija
234/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lukion käynyt itseopiskellut ATK-konsultti. Palkkani noin. 4400 eur / kk / netto, joka riittää oikein hyvin asumiseen omassa velattomassa kolmiossa 15min junamatkan päässä Helsingin keskustasta. Osakesalkkuakin on kertynyt n. 250 000 EUR ja ikää on vasta 31v. En edes tiedä paljonko menee ruokaan / elämiseen kuussa, koska rahaa on aina riittänyt 2000 eur / kk sijoitusten lisäksi.

Vierailija
235/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin oli jo mainittu että vähän reilumpi asunto ei välttämättä ole kalliimpi kuin pieni. Isoista asunnoista voi olla ylitarjontaa ja pikkuasunnoista huutava pula asumisen tuista johtuen. Joten hintaero voi olla todella pieni.

Ja sitten tuo "kallis" auto. Oletteko oikeasti laskeneet sen halpisauton kulut vs. uusi/uudehko auto. Meillä vanhan ja edullisen auton bensakuluilla rahoitti uuden auton (rahoitus, huoltosoppari ja polttoaine ). Kyseessä c segmentin auto. Sitten jos tulee toimeen pienemmällä niin saattaa tulla jopa edullisemmaksi.

Vierailija
236/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksi tarttet noin ison kämpän?

Milloin 89m2 olohuone, avokeittiö, makuuhuone ja työhuone/ pukuhuone, sekä pikkuruinen sauna on alkanut olla “iso”? Ap

Tää alanuolten määrä hämmentää! Pitääkö asua yksiössä jos elää yksin? Millaiset standardit teillä Suomessa on?

Terv Saksa

Pitää asua ahtaammin, jos rahat eivät meinaa riittää. Eikö siellä Saksassa opetella matikkaa jo koulussa?

Luetun ymmärtäminen olisi plussaa. Kysymys on siitä, että Suomessa kaikki ns. nomraaliin elämiseen kuuluvat asiat maksaa liikaa ja ihmiset ei edes ymmärrä sitä ongelmana esim. tuon asumisen suhteen. Meillä täällä on tosiaan vallalla ihan kummallinen ajatus, että jos asut yksin, pitää asua yksiössä tai hyvin pienessä kaksiossa. Esim. joskus katselin Tampereelta jotain LUMOn tms. kämppiä ja niissä oli ihan hakuehdoissa rajattu yksin muuttavalta pois tietyn kokoiset asunnot vaikka olisi varaa maksaakin.

Mä olen 46 ja ikäni asunut vuokralla yksin. Joskus parikymppisenä 30 m2 Helsingin Töölössä oli jees, mutta ei kaiken vapaa-aikansa kotona viettävän aikuisen ihmisen kuulu asua samankokoisessa asunnossa kuin kotonaan vaatteita vaihtamassa ja nukkumassa käyvän nuoren. Muualla maailmassa EI OLE luksusta asua jossain muussa kuin yksiössä vaikka asuisikin yksin.

Muualla maailmassa palkat on helvetisti paremmat kuin meillä. Se on tabu, jota ei saa ääneen sanoa.

"Muualla maailmassa" on aika lavea ilmaisu. Esim. heti Virossa palkkataso on selvästi alle puolet Suomen vastaavasta.

Kannattaa tutustua asiaan tarkemmin: saan itse 20% enemmän alallani palkkaa Virossa kuin Helsingissä ja veroprosentti melkein puolet pienempi. Asumiskulut alle puolet, taksi 1/6, ruoka 1/2, julkinen liikenne ilmainen, sairaanhoito käytännössä ilmainen ja toimii. Elelen Helsinkiin vrt hyvin leveästi.

-It-alalla

Vierailija
237/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sä teet kämpällä? Mikset asu majassa tai postilaatikossa?

Zinc

Ei voi mitään, mutta repesin täysin! Ja vielä Zincciksen jutulle... Mitä oikein on tapahtumassa?

Vierailija
238/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatteko miten paljon ahtaajat tienaa ja miksi?

Syyt on ilmiselvät. Ei heidän palkkoja voida laskea sen takia että muut ovat kateellisia siitä että istuvat rahakasan päällä.

Jokainen voi miettiä koulussa että missä se rahakasa on, että mikä on taloutta nostava ala.

Mikään humanistinen ala ei sellainen ole. Se nyt pitäisi tajuta sieltä norsunluutornista jo nuorena. Ehkä joskus 1800-luvulla monokkelejen aikaan oli näin. Unohtamatta silinterihattuja ja hassuja pulisonkia.

Ei palkat mene sen mukaan että on opiskeltu pitkään. Ei tämä ole mikään luterilainen leikki että opiskelu koetaan kärsimyksenä ja sitten saa sen kruunun päähänsä. Ehkä lääkäreillä on näin.

Ei se työ heilläkään ole mitään herkkua. Ihan hyvä turvatyöpaikka se on ja palkkoja voisi kyllä laskea suhteessa koko kansan ostovoimaan nähden.

Siis jos rehellisesti asiaa puidaan.

Tästä syystä aikoinaan tasapalkka ajatuksena olikin hyvin suosittu, kunnes se torpattiin.

Olisiko perustulo ehkä uusi sellainen keskustelu?

Jösses. Sitten varmaan sä vielä valitat, kun saat akateemisilta naisia pakkeja. Mitä tukipummit ovat monille muille, sitä nämä amisälyn jättiläiset ovat monille pienipalkkaisille akateemisille: hemmoteltuja idíootteja.

Oletat virheellisiä olettamia minusta. Sukupuoli, koulutus ja sivilisääty nyt ainakin meni pieleen.

Tuo miten puhut toisista ihmisistä kertoo ihan tasan tarkkaan vain sinusta.

Yksikään tuntemani sivistynyt akateeminen tai ammattikoululainen ei käyttäydy noin nolosti ja typerästi kuin sinä.

Itse asiassa tiedän ihmisiä joilla ei ole peruskoulun jälkeen koulutusta, ja hekin käyttäytyvät fiksummin kuin sinä.

Vierailija
239/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

KelaGold takaa sen, että vuokrat ovat kalliit ja asumiskustannukset nousevat vuosi vuodelta. Itse omat vuokransa maksavat ovat harvinaisuus, eteenkin Helsingissä.

Vierailija
240/266 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

Akateemisuus ei millään tavalla liity ap:n taloudelliseen tilanteeseen.

Jos asuu ja ajaa liian kalliisti, niin fyrkka käy vähiin.

Akateemisuus ei on yliarvostettua jos se ei tuo ihmiselle sisälukutaitoa.

Kyllä sellaisen "akateemisen" pitää hävetä ja syvästi, joka ei tajua että oleellinen pointti tässä keskustelussa on vuokralla asuminen ja vielä ylisuuressa asunnossa.

Mitään arvoa ei ole sillä, että osaa yhdyssanat ja tai vaikkapa on opiskellut jotain oman alansa viittauskäytäntöjä monta vuotta yliajalla, jos ei sisälukutaitoa tai normaalia järkeä löydy.

Kenenkään ei tarvitse maksaa useita tuhansia euroja ihmiselle joka on yksinkertaisesti ääliö ja ahne. Ei vaikka olisi saanut maisterin paperit jollain surkeaakin surkeammalla copypastetetulla pe*seenpyyhintä gradulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi