Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntijat: Asuntojen arvon lasku uhkaa myös keskisuurissa kaupungeissa – ”Muutos tulee olemaan meille suomalaisille aikamoinen järkytys”

Vierailija
07.02.2020 |

”Iso osa suomalaisista joutuu hyväksymään, ettei heidän suurella työllään maksamallaan kodilla ole alkaneen vuosikymmenen päättyessä paljonkaan rahallista arvoa.”

VANHOJEN omistusasuntojen hinnat nousevat jatkossa mahdollisesti enää pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella.

Kasvukolmion ulkopuolelle jäävät esimerkiksi monet yliopistokaupungit, kuten Joensuu ja Oulu, sekä työvoimapulasta kärsivät Vaasa ja Kokkola.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sen väliä? Asun tässä aikani, mikä on asuntoni arvo kuolemani jälkeen, ei minua kiinnosta.

Entä perillisesi? Eikö sinua kiinnosta kuinka hänen/heidän käy? Pahimmassa tapauksessa joutuvat maksamaan perintöveron + jatkuvat ylläpitokustannukset asunnosta josta eivät pääse eroon vaikka miten halvalla myisivät.

Itse olen siinä tilanteessa, että kiinteistöhamstraamista harrastavan vanhemman joskus kuollessa tulen perimään enemmän kiinteistöveroja ja yhtiövastikkeita kuin mitä saan palkkaa. Eikä ole mitään takuita että saisin annettua noita kiinteistöjä edes ilmaiseksi pois, velkaisella muuttotappiopaikkakunnalla kun ollaan. Kylmä hiki iskee pintaan kun sitä mietin.

Perintö on mahdollista ottaa vastaan rajallisesti. Voit ottaa vastaan järkevät kohteet ja kieltäytyä ottamasta vastaan ongelmakohteet. Lopulta nuo sitten päätyvät valtion ongelmiksi.

Vierailija
82/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon arvon KUULUUKIN laskea sitä mukaa kun se vanhenee ja kuluu. Olisi sekin erikoista jos myös autojen arvot vain nousisivat ajan myötä.

Niinhän ne autojen arvot vain kasvaakin ajan myötä. Ei vaan ihan jokaisen kärryn, enimmäkseen vanhat italialaiset autot kasvattaa arvoaan kiitettävästi kun ovat vähintään 20 vuotta vanhoja.

Fiat Puntotko? Oikeasti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, koko elämä tehty kovasti töitä ja maksettu hienoa omakotitaloa muuttotappiokunnassa. Sitten kun on tarkoitus myydä niin ei saa kaupaksi ja onkin arvoton. Mihin menivät kaikki nuo vuodet?

Hukkanhan ne menivät. Kaikki aika meni töiden tekoon, että sai lainat maksettua ja sitten onkin elämä ohi.

Vierailija
84/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sen väliä? Asun tässä aikani, mikä on asuntoni arvo kuolemani jälkeen, ei minua kiinnosta.

Entä perillisesi? Eikö sinua kiinnosta kuinka hänen/heidän käy? Pahimmassa tapauksessa joutuvat maksamaan perintöveron + jatkuvat ylläpitokustannukset asunnosta josta eivät pääse eroon vaikka miten halvalla myisivät.

Itse olen siinä tilanteessa, että kiinteistöhamstraamista harrastavan vanhemman joskus kuollessa tulen perimään enemmän kiinteistöveroja ja yhtiövastikkeita kuin mitä saan palkkaa. Eikä ole mitään takuita että saisin annettua noita kiinteistöjä edes ilmaiseksi pois, velkaisella muuttotappiopaikkakunnalla kun ollaan. Kylmä hiki iskee pintaan kun sitä mietin.

Perintö on mahdollista ottaa vastaan rajallisesti. Voit ottaa vastaan järkevät kohteet ja kieltäytyä ottamasta vastaan ongelmakohteet. Lopulta nuo sitten päätyvät valtion ongelmiksi.

Eikä ole. Miksi valehtelet?

Vierailija
85/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei voi pitää paikkansa, koska av:lla on jo kauan tiedetty varmaksi, että suurin osa suomalaisista on muuttamassa maalle. Alanuolia satelee täällä, jos väittää, että kaupungistuminen kiihtyy. 

Vierailija
86/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunnolla on aina käyttöarvo, joka on vastaavan asunnon vuokran suuruinen. Pitkällä asumisajalla omistaminen tulee yleensä halvemmaksi.

Itsellä on kasvukeskuksessa isohko okt, josta lainakustannus 900 eur/kk ja 5 vuoden päästä 0 eur kun laina on maksettu. Alueella tarjotaan puolta pienempiä rivariasuntoja vuokralle hintaan 1500 eur/kk ja omakotitaloja alkaen 3000 eur/kk. Vaikka en saisi omiani takaisin kun myyn niin silti tulen jäämään voitolle verrattuna vuokralla asumiseen.

Vierailija
87/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintöveron joutuu silti maksamaan koko perinnöstä, mutta jos kauppa ei käy, arvo ei voi olla kovin korkea.

Vierailija
88/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintö on mahdollista ottaa vastaan rajallisesti. Voit ottaa vastaan järkevät kohteet ja kieltäytyä ottamasta vastaan ongelmakohteet. Lopulta nuo sittenlu päätyvät valtion ongelmiksi.

Eikä ole. Miksi valehtelet?

Se on mahdollista. En valehtele. Syyttäjä on hyvä ja avaa googlen, näppäilee siihen sanat perinnöstä luopuminen osittain ja painaa enter-näppäintä.

Vierailija
89/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, koko elämä tehty kovasti töitä ja maksettu hienoa omakotitaloa muuttotappiokunnassa. Sitten kun on tarkoitus myydä niin ei saa kaupaksi ja onkin arvoton. Mihin menivät kaikki nuo vuodet?

Noita tapauksia on paljon. Ja varsinkin viimeisimmän kymmenen vuoden aikana nuoret aikuiset ajoivat itsensä loputtomaan velkavankeuteen, kun toitotettiin että "on tyhmää asua vuokralla, asuntojen hinnat voivat vain nousta ja kyllä töitä riittää". Pankit antoivat lainaa lähes 100 %, vakuutena asunnon arvo ja ehkä vanhempien asunnon arvo. Ja nyt asuntojen hinnat ja vakuutusarvot romahtavat. Miten pankit tulevat reagoimaan? Tullaan näkemään surullisia kohtaloita.

Vierailija
90/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä täällä periferiassa Rovaniemellä on nyt lainanlyhennys ja vastike pienempi kuin vuokralla asuessa oli pelkän vuokran määrä ja neliöitä on enemmän. 18 vuoden päästä tämä kämppä on omani. Jos silloin saan tästä edes jotain (uskon, ettei mitenkään ole nollaksi tämän arvo laskenut) niin se kaikkihan on plussaa. Opiskelija- ja turismikaupungissa vuokrat on hyvinkin korkeat omistamiseen nähden, vaikka ollaan näinkin "landella". Ainakin, jos ymmärtää yhtään mitään siitä, millainen asunto kannattaa ostaa.

En siis ole yhtään huolissani.

Mulla on asuntolainanlyhennys(+korko) vajaa 150 e/kk. Aika tavanomaisesta pientalosta jossa muutkin asumiskustannukset maltillisia. Käyttöarvo oikeastaan korvaamaton. Kaikki realistiset muutokset olisivat olennaisesti huonompaan. Edes vuokralle ei kannattaisi muuttaa vaikka teoriassa tilapäisesti vuokralle muuttamisen pitäisi olla lähes aina kannattavaa.

Vierailija
91/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, vuokraan verrattuna omassa velattomassa asuminen on niin edullista, ettei jaksa hirveästi stressata saisko vaiko eikö omiaan pois.

Mitä jos haluat tehdä peruskorjausta ja pankki ei myönnä uutta lainaa esimerkiksi putkiremonttiin vakuuden ollessa arvoton?

Jos aikoo kuolemaansa asti asu samassa tönössä niin silloin ei hintojen laskeminen vaikuta mitenkään.

Totta, elämä itsessään on taloudellisesti kannattamatonta. Halvempaa on kuolla pois. Niin kauan kun tulot riittävät kattamaan menot niin ok.

Vierailija
92/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme hyväkuntoisessa kerrostalossa tilavassa kolmiossa vuokralla isossa kaupungissa muutaman kilometrin päässä keskustasta, vuokra 690 euroa. Täällä kaupungissa on paljon hyviä perheasuntoja vuokralle tarjolla 700 - 800 euron vuokralla. Me pystymme hyvin säästämään kuukausittain, säästöjä on valmiina odottamassa asunnon ostoa varten. Mutta meillä ei ole kiirettä ostaa pitkään aikaan, tässä on hyvä asua. Monissa paikallisissa myytävissä asunnoissa vastikkeet ovat kohtuuttomia. Hassua kun omistusasujat kuvittelevat vuokrien olevan aivan valtavia summia, vaikka todellisuudessa on paljon edullisiakin vuokra-asuntoja tarjolla.

Vierailija
93/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten asiat ovat salossa? Microsoft kun laukautti toimintansa siellä Nokian jälkeen taisi jäädä paljon omakotitaloja tyhjilleen?

Vierailija
94/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylä kuuluu tuohon ryppääseen myös. Ei käy asuntokauppa vaikka olevinaan kasvukeskus. Persaukisia kelakenkkareita kaupunki pullollaan.

Kyllä jyväskylässä kauppa käy ihan hyvin, jos hinta vaan on kohdallaan..😉

Vierailija
95/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä täällä periferiassa Rovaniemellä on nyt lainanlyhennys ja vastike pienempi kuin vuokralla asuessa oli pelkän vuokran määrä ja neliöitä on enemmän. 18 vuoden päästä tämä kämppä on omani. Jos silloin saan tästä edes jotain (uskon, ettei mitenkään ole nollaksi tämän arvo laskenut) niin se kaikkihan on plussaa. Opiskelija- ja turismikaupungissa vuokrat on hyvinkin korkeat omistamiseen nähden, vaikka ollaan näinkin "landella". Ainakin, jos ymmärtää yhtään mitään siitä, millainen asunto kannattaa ostaa.

En siis ole yhtään huolissani.

Sama homma. Lainanlyhennys ja vastike tulee jonkin verran halvemmaksi kuin vastaavan kokoisen asunnon vuokraaminen tai aso asunnon vastike.

Vierailija
96/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan. Kukaan ei peri toisen velkoja jos kieltäytyy ottamassa perintöä vastaan.

Vierailija
97/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ilmastonmuutos etenee ja Suomeen pakkosijoitetaan muutama miljoona pakolaista kaikki asunnot kelpaa taas

Vierailija
98/98 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä. Ahne pissipää siskoni tulee perimään käytännössä arvottoman talon, jota ei saa myytyä, ja perintöverot, joita ei pysty maksamaan. Itse aion kieltäytyä ottamasta perintöosuuttani vastaan. Tervemenoa ulosottoon, sisko rakas!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan