Kohdunulkoinen raskaus
Minulla oli kohdunulkoinen raskaus vastikään ja tammikuun 1.pv olin naistenklinikalla leikkauksessa. Menetin toisen munanjohtimeni ja melkein henkeni sisäiseen verenvuotoon.
Kellään kokemuksia? Olisi kiva puida yhdessä :)
Olen perusterve 23-vuotias nainen ja oli kyllä kova pala itselle!
Serkkuni tyttöystävä ”sairastui” kyseiseen raskauteen ja menetti tuohon henkensä!
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Mukava, että jaksat hymyillä kokemuksesi jälkeen. Tsemppiä.
Kiitos sinulle! :)
Kamalaa. Itselläni ei kokemusta, mutta läheiseni sairasti muutama vuosi sitten. Ei kyllä joutunut leikkaukseen, koska johdin oli ihan ok kunnossa.
Tsemppiä. Todella harmi noin nuorelle.
Tsemppiä!! Miten tunnistit kyseisen raskauden normaalista raskaudesta vai miten se lopulta sinulle selvisi?
Mulla oli just samanlainen kokemus!
En tiennyt että olin raskaana. Ensin oli erittäin kivulias verenvuoto monta, monta päivää. Luulin että on menkut.
Sitten yksi ilta tulin niin kipeäksi että makasin kyljellä sikiöasennosssa ja en pystynyt hengittämään.
Soitettiin ambulanssi ja keskellä yötä leikkaukseen. Toinen munatorvi poistettiin ja vatsasta pumpattiin pois monta litraa verta. Sain silloin verensiirtoakin.
Ikää mulla silloin oli 33v ja kaksi lasta.
Mies mulla silloin säikähti pahasti, minä itse otin tämän ”jutun” suht koht kevyesti. Päätettiin silloin että nuo kaksi lasta meille saa riittää 😬
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä!! Miten tunnistit kyseisen raskauden normaalista raskaudesta vai miten se lopulta sinulle selvisi?
Alussa oireet olivat kuin menkoissakin tai alkuraskaudessa. Rintojen turpoaminen, lievät kivut vatsassa yms.
Mutta poikkeavaa oli kuukauden mittainen ”kuukautisvuoto” eli siis todellisuudessa vuoto liittyikin tuohon ulkoiseen raskauteen.
Soitin päivystykseen kun menkat olivat kestäneet kaksi vkoa. Siellä sanottiin että normaalia nuorilla naisilla joten annoin olla.
Vasta kun vatsani oli yksi aamu niin kipeä että menin sokkiin ja pyörryin soitin uudelleen.
Silloinkin vielä vähäteltiin oireita.
Lopulta uuden vuoden päivänä jousuin kipujeni takia ambulanssilla sairaalaan.
Toki ymmärrän hoitajiakin. Eivät he kaikkea voi tietää ja ihmisiä he vain ovat, mutta olen kuullut usealta samaa mitä tulee oireiden sivuuttamiseen sairaalan puolelta.
Tein raskaustestin muuten vkolla 2 kun vuotoa oli, mutta se näytti negaa.
Kohdunulkoinen raskaus näkyykin siis vain verikokeessa ja ultralla pystytään varmistamaan missä alkio kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli just samanlainen kokemus!
En tiennyt että olin raskaana. Ensin oli erittäin kivulias verenvuoto monta, monta päivää. Luulin että on menkut.
Sitten yksi ilta tulin niin kipeäksi että makasin kyljellä sikiöasennosssa ja en pystynyt hengittämään.
Soitettiin ambulanssi ja keskellä yötä leikkaukseen. Toinen munatorvi poistettiin ja vatsasta pumpattiin pois monta litraa verta. Sain silloin verensiirtoakin.
Ikää mulla silloin oli 33v ja kaksi lasta.
Mies mulla silloin säikähti pahasti, minä itse otin tämän ”jutun” suht koht kevyesti. Päätettiin silloin että nuo kaksi lasta meille saa riittää 😬
Kiitos viestistä! Ikävä kuulla että säkin joutunut saman kokemaan!
Kuulostaa niin tutulta tuo sikiöasento ja sama itsellä, en pystynyt kunnolla hengittää kipujen ja sokin takia.
Hienoa että selvisit! Mulla ainakin tullut vähän varovainen olo lastenteon suhteen.. toki joskus niitä haluaa mutta kyllä tämä pisti olemaan entistä tarkempi kaiken suhteen!
Mullakin mies oli tosi huolissaan ja on vieläkin.
Onko sulla muuten vaikuttanut tuo tapahtunut mihinkään hormonaaliseen toimintaan nykypäivänä? Onko kovia kipuja tms kuukautisten aikana tai jos sulla vaihdevuodet niin onko mitään tullut oireiluja tosta jälkikäteen?
Mulla oli kohdunulkoinen raskaus vuos sitten!
Jouduttiin kans poistamaan munanjohdin oikealta. Muistan ne kivut! Olivat pahimpia kokemiani..
Nykyään pienen lapsen äiti joten älä huoli, kyllä se lapsen saaminen on mahdollista tuon jälkeenkin! Tsemppiä <3
Mistä tuo sisäinen verenvuoto siis tulee? Ehkä tyhmä kysymys, mutta on vain todella yllättävää kuulla että nykyäänkin tuohon voi ihmisiä kuolla, paljon voimia sulle!
Joo tuli mullekin vähän yllätyksenä että vielä tänä päivänä kohdunulkoiseen voisi kuolla. Kiitos tarinastasi, pistää olemaan entistä tarkempi tulevaisuudessa!
No olisikohan kannattanut vain vaatia apua jos tuollaisia oireita? Ei kai puhelimessa kukaan osaa antaa oikeita apuja tilanteeseen..
Tuntuu muutenkin että nuoret ovat todella huolimattomia nykyään seksielämässään ja vahinkoraskauksia tulee jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
No olisikohan kannattanut vain vaatia apua jos tuollaisia oireita? Ei kai puhelimessa kukaan osaa antaa oikeita apuja tilanteeseen..
Tuntuu muutenkin että nuoret ovat todella huolimattomia nykyään seksielämässään ja vahinkoraskauksia tulee jatkuvasti.
Voi elämä näitä ihmisiä.. katkeruus pistää käyttäytymään kuin idiootti!
Tsemppiä AP:lle!
Hienoa kuulla tällaisia tarinoita! Ovat avuksi varmasti muille naisille!
Hyvä että kaikki nyt kunnossa, mistä tiedät voitko saada lapsia jatkossa? Antoivatko sairaalassa minkälaisia tietoja?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kohdunulkoinen raskaus vuos sitten!
Jouduttiin kans poistamaan munanjohdin oikealta. Muistan ne kivut! Olivat pahimpia kokemiani..
Nykyään pienen lapsen äiti joten älä huoli, kyllä se lapsen saaminen on mahdollista tuon jälkeenkin! Tsemppiä <3
Hienoa kuulla, onnea lapsesta!
Kiitos, kyllä tässä toivottavasti vielä mahdollisuus lapseen itsellekin suotuu :)!
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo sisäinen verenvuoto siis tulee? Ehkä tyhmä kysymys, mutta on vain todella yllättävää kuulla että nykyäänkin tuohon voi ihmisiä kuolla, paljon voimia sulle!
Alkio lähtee kasvamaan paikassa joka ei siihen sovi, jolloin kudos vaurioituu ja verisuonet repeilee. Ihmisetkin on edelleen kuolevaisia, eikä sitä teknologinen kehitys tule muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se verenvuoto aiheutui vatsaonteloon siis munanjohtimen räjähdyksestä. Oli siis erittäin kriittinen tila tuolloin. Kiitos paljon :)
Vierailija kirjoitti:
Hienoa kuulla tällaisia tarinoita! Ovat avuksi varmasti muille naisille!
Hyvä että kaikki nyt kunnossa, mistä tiedät voitko saada lapsia jatkossa? Antoivatko sairaalassa minkälaisia tietoja?
Kiitos :)!! Ja en tiedäkään saanko lapsia tulevaisuudessa ainakaan normaaleilla metodeilla. Tietysti prosentuaalisesti mahdollisuus pienenee kun vain yksi johdin toimii. Lääkäri sanoi että mahdollisuus edelleen on ja ei huolta. Kun sairastaa ulkoisen raskauden niin kuulema tutkivat jatkossa jo alusta asti tarkemmin missä se raskaus sijaitsee ja näin pyrkivät estämään toista mahdollista munanjohtimen repeämistä :)
Helpompaa kun ei vain tee lapsia ja seksiäkään tarvi harrastaa
Voimia paljon Ap:lle!
Oliko sulla joku syy joka aiheutti kyseisen raskauden vai jäikö selvittämättä?
Mitä verikokeessa sitten selviää? Mistä voi tietää onko kyse kohdunulkoisesta pelkällä verikokeella
Mukava, että jaksat hymyillä kokemuksesi jälkeen. Tsemppiä.