Miksi hääkutsulla halutaan tuottaa pahaa mieltä?
Tuli kauan odotettu hääkutsu, save-the-date-kortti saatu jo 2 vuotta sitten. Tosin päivä onkin nyt eri kuin siinä aiemmassa kortissa, mutta ei kai se niin vakavaa.
Iloisena luin lapsille ääneen kutsua, mutta sitten tuli paha mieli. Juhla onkin vain aikuisille. En ymmärrä, juhlatilanakin on joku jättikokoinen lato, kyllä sinne mahtuisi.
Minulla on tilanne se, että jos lapset eivät voi tulla mukaan, en minäkään pääse. Jos juhla olisi lähempänä meitä, sitten voisin olla alkuillasta mukana ja siihen saisin lapsenvahdin, mutta en tuossa tapauksessa, että pitää olla yötä pois.
Ja kutsuja tietää tilanteen.
Ymmärrän, että viettävät hääjuhlansa kuten itse haluavat, mutta en ymmärrä, miksi sitten ylipäänsä lähettivät meille koko kutsua. Sama kuin olisivat jättäneet kutsumatta. Vai onko ajatus, että vaikka en pääse paikalle, niin kutsuttuna osallistuisin kuitenkin heidän rahankeruuseensa?
Surkeaa lasten kannalta, koska ovat viime kesän häistä asti odottaneet tätä juhlaa. Nyt tuli vaan sellainen olo, että mitä teimme viime kesän juhlissa lasten kanssa väärin, kun meitä ei nyt näihin juhliin haluta? Lapset istuivat hiirenhiljaa kirkossa, käyttäytyivät siivosti juhlissa, eivät häirinneet mitenkään häävalssia tai kakunleikkuuta tai mitään.
Nyt vaan mietin pääni puhki, miten me ollaan viime kesänä käyttäydytty tämän hääparin mielestä huonosti niissä aiemmissa juhlissa, että meitä ei haluta näihin kemuihin?
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt tota rahankeruu juttua. Voitko vähän selventää?
No sitä, että vaikkei itse juhlaan menisi, niin periaatteessa kutsun saaneen pitäisi kuitenkin muistaa hääparia lahjalla. Mutta minusta tuo on ihan vanhanaikaista soopaa. Jos ei pääse, niin ei lahjojakaan.
Minusta ei periaatteessa pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää nyt ymmärtää: jokainen saa järjestää mieleisensä juhlat. Vaikka kutsuisi koiria lasten. tilalle. Hölmöä loukkaantua.
Minusta tämä on vaan jotenkin niin selvä osoitus siitä, että jotenkin ollaan heitä tietämättämme siellä viime kesän häissä loukattu, koska eivät halua lapsia juhliin. Enkä ymmärrä, miten. Lapset seurasivat kiltisti ohjelmaa, pääasiassa askartelivat ja leikkivät kotoa tuoduilla jutuilla sen ajan, kun ei ollut virallista ohjelmaa. Ja juttelivat muiden vieraiden kanssa.
Minusta tämä on vaan niin ilmiselvä trolli että en ymmärrä miten joku viitsii kaltaistasi paskahousua edes ruokkia.
Oikeasti, lopettakaa!
Teidän lapset ei nauti niistä häistä jos ovat niin pieniä että et voi jättää yöksi hoitoon. Ja et sinäkään nauti niin pienien kanssa juhlissa olosta. Tehkää jotain muuta tuolloin. Jos on joku megatärkeä ystävä niin sitten pitää kaivaa kuvetta ja maksaa lapsenvahdille oma hotellihuone myös. Annat sitten vaatimattomamnan häälahjan ja menet itse samassa koltussa kun viime kesän häihin. Lapsillesikaan ei tarvitse hommata vaatteita kun eivät tule.
Vai että isoäiti jo iloisena ompeli tytöille pukuja 😀 kuorruta nyt vielä enemmän vanhaa provoa
Tuokin on vähän riippuvainen siitä, kuinka läheinen tuo hääpari on. Jos vaikka siskoni häihin ei huolittaisi lapsiani mukaan, niin todellakin suuttuisin. Jos joku kaveri, jolla ei juuri ole tekemistä lasteni kanssa, asia olisi ihan ok.
Mutta nämä hiton hääetiketti-intoilijat. Esim. mun vanhemmat eivät tajuaisi, että jos kuoressa lukee vain Matti Virtanen, niin hääkutsu olisi vain hänelle, vaan hän haluaa käsittää sen niin, että myös hänen lapsensa perheineen on kutsuttu. Onko hän vanha ja tietämätön? On toki, mutta kaikilla ei ole tuollaisille etikettiasioille minkäänlaista mielenkiintoa.
Mun mielestä tämä on vähän samaa kategoriaa kuin se, että joku lapseton on saanut itkupotkuraivarin, kun joku lapsellinen on lähettänyt lisääntymishaasteista kärsivälle kamulle joulukortin, missä se oma kullanmuru on tonttulakki päässä. Tuskin sitä kukaan pahoittamismielessä ketään häihinsä kutsu (tai joulukorttia lähetä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä, että vaikkei itse juhlaan menisi, niin periaatteessa kutsun saaneen pitäisi kuitenkin muistaa hääparia lahjalla. Mutta minusta tuo on ihan vanhanaikaista soopaa. Jos ei pääse, niin ei lahjojakaan.
Missä ihmeessä on määrätty, että pelkkä hääkutsun saaminen velvoittaisi ostamaan hääparille lahjan? En ole koskaan kuullutkaan moista! Sellaista olen kuullut, että häälahjan arvon tulisi vastata häissä tarjotun aterian arvoa, mikä sekin on ihan hölmö ajatus, mutta että pitäisi lahja hankkia vaikka ei häihin edes osallistuisi.
Moni vähävarainen jättää häihin osallistumasta juuri siksi, ettei ole varaa lahjaan. Niin minäkin olen tehnyt aikanaan kun isoja pirskeitä sattui aina useat samalle kesälle ja jouduin kitkuttamaan kesät työttömyystuella. Ei todellakaan tarvitse lahjaa ostaa, jos ette osallistu häihin. Lähettäkää vain vaikka lasten kanssa yhdessä tekemänne kortti. Se riittää oikein hyvin.
Ihme touhua. Jos ei halua toisten lapsia juhliinsa niin mikä ihme siinä on. On olemassa myös juhlintaa Aikuiseen makuun ja aikuisten kesken. Minä olen hyvin lapsirakas ihminen, mutta meilläkin oli hääjuhla ilman lapsia koska:
- juhlatila rajallinen
- emme halunneet, että tietyt lapset riehuvat juhlissa ja sabotoivat minkä ennättävät. Koska lapsivieraita ei liene soveliasta rajata persoonien ja kasvatuksen perusteella, ettei kukaan myöskään loukkaannu, niin oli helppo valita täysin lapsettomat häät kuin aiheuttaa "ai teidän lapset sai tulla, mutta meidän ei"- mielipahaa ihmisille
- Ettei kenenkään tarvitse katsoa lapsien perään/huolehtia etteivät mene hukkumaan, koska juhlapaikka oli kaunis kartano järven rannalla.
Ei oo normaalia, jos joillekin lapsille tai aikuisillekaan perheen ulkopuolisten ihmisten häät ovat joku vuoden kohokohta. Pääsääntöisestihän ihmiset tylsistyvät häissä, mutta käyvät niissä, koska haluavat olla kohteliaita ja ystävällisiä, ja onhan se ihan kiva syödä ja juoda ja höpötellä tuttujen kanssa - mutta jos nyt jotkut häät jäävät välistä, niin eipä se yleensä ketään haittaa.
Jaaha. Päästiin helmikuun alkuun ja nyt alkaa taas tää iänikuinen paskaprovo häistä johon ei lapsia haluta. A. Ap'tä ei ole kutsuttu häihin. B. Ap'llä ei ole lapsia. C. Ap saa suunnatonta nautintoa tästä jutusta ja lukee joka vastauksen kieli pitkänä. D. Ap'llä ei ole kaikki inkkarit laaksossa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, mitä olisit ajatellut, jos etukäteishehkutuksen jälkeen et olisikaan saanut kutsua, koska kutsuja tietää ettet pääse? Olisit ruikuttanut täällä entistä kauheammin, kun et olisi tiennyt, että on lapsettomat häät. Kysellyt, kannattaako sinun nyt katkaista välisi mokomaan.
Olisi voinut tietysti jättää sen turhan save-the-date-kutsunkin lähettämättä. Ja olla heiluttamatta häitään joka tapaamisella viimeiset 3 vuotta. Miten joku jaksaa elää kolme vuotta jotain häähumua?
Vierailija kirjoitti:
Ai että tämä ihanan ihana aihe. Me pidimme lapsettomat häät sen yhden perheen lapsien vuoksi. Ainoa henkilö, joka kertoi kättelyvaiheessa, että lapset pahoitti mielensä oli juuri sen perheen äiti, jonka lasten vuoksi niitä muitakaan lapsia ei kutsuttu. Kasvattavaa lapsenne niin, että heidät voi kutsua.
Onko näin torveloja tyyppejä oikeasti olemassa, että ilmoittavat häissä lapsensa pahoittaneen mielensä, kun eivät päässeet?! Ei luoja, ei luoja...
Vierailija kirjoitti:
Ei oo normaalia, jos joillekin lapsille tai aikuisillekaan perheen ulkopuolisten ihmisten häät ovat joku vuoden kohokohta. Pääsääntöisestihän ihmiset tylsistyvät häissä, mutta käyvät niissä, koska haluavat olla kohteliaita ja ystävällisiä, ja onhan se ihan kiva syödä ja juoda ja höpötellä tuttujen kanssa - mutta jos nyt jotkut häät jäävät välistä, niin eipä se yleensä ketään haittaa.
Sukujuhlat ovat usein tapahtumia, joissa kohdataan kaukaisempiakin sukulaisia ja ne synnyttävät yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Myös ja etenkin lapsissa. Niillä vahvistetaan lasten identiteettiä, kuulun tähän sukuun, olen hyväksytty tässä yhteisössä.
Toki osa häitään viettävistä ehkä haluaa identifioitua vain kaveripiiriinsä. Mikäs siinä sitten. Mutta usein totuus on se, että suku jeesii tilanteessa, jossa kavereita ei näy ei kuulu.
Minusta on kumma järjestää sukujuhlat, joihin se suvun jatkumo, lapset, eivät ole tervetulleita. Voihan sitä kavereiden kesken pitää kekkereitä sitten muutenkin.
- Miksi kutsu olisi näpäytys juuri teille, jos edelliskesän sukuhäissä oli muitakin lapsia?
- Edelliskesän hääpari oli luultavasti eri kuin tämä nyt kyseessä oleva. Miksi tämä nyt naimisiin menevä pari ei saa tehdä omaa linjaustaan, vaan on toimittava, kuten muutkin sukulaiset?
- Ettekö voi palkata vaikka MLL:n lapsenvahtia lapsille hotellille, ja tulette sinne sitten itse juhlien jälkeen?
- Miksi sinua triggeröi se, että joku toinen vetää rajat omassa elämässään? Kuten meidän kaikkien, myös sinun tehtäväsi on kunnioittaa toisten ihmisten rajoja, ja tuntea myös omasi. Itsetutkiskelun paikka nyt, ettet itse kuormita lähipiiriäsi rajattomuudellasi, ja ettei sinusta aikanaan tule sitä rajatonta, vauvaa omivaa anoppia, josta lapsesi puoliso sitten avautuu nettipalstoilla 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei mene juhliin niin ei tarvitse lahjaakaan hankkia tai antaa rahaa. Itse ilmoittaisin että valitettavasti en pääse häihin ko ajankohtana ja onnittelisin. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, mitä olisit ajatellut, jos etukäteishehkutuksen jälkeen et olisikaan saanut kutsua, koska kutsuja tietää ettet pääse? Olisit ruikuttanut täällä entistä kauheammin, kun et olisi tiennyt, että on lapsettomat häät. Kysellyt, kannattaako sinun nyt katkaista välisi mokomaan.
Olisi voinut tietysti jättää sen turhan save-the-date-kutsunkin lähettämättä. Ja olla heiluttamatta häitään joka tapaamisella viimeiset 3 vuotta. Miten joku jaksaa elää kolme vuotta jotain häähumua?
Mahtaa tuollaisten häät olla pettymys, kun ne tuollaisen järkkäilyjen jälkeen kovin nopeasti ohi. Ja mitä jos ne lautasliinat sit kuitenkin olisi pitänyt olla vähän tummempaa persikan sävyä?
Voi ristus näitä mielensäpahoittajia. Porvoolaiset ovat kyllä hankalia ihmisiä. Itse en haluaisi olla AP:n kaltaisen ihmisen kanssa missään tekemisissä.
Jossain vaiheessa olisi omat häät suunnittelussa. Lapset voivat puolestani tulla, paitsi yhden perheen erityiset. Eivät osaa käyttäytyä, kun on yhtään erikoisempi tilanne, ja toinen nyt kirkuu muutenkin jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukujuhlat ovat usein tapahtumia, joissa kohdataan kaukaisempiakin sukulaisia ja ne synnyttävät yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Myös ja etenkin lapsissa. Niillä vahvistetaan lasten identiteettiä, kuulun tähän sukuun, olen hyväksytty tässä yhteisössä.
Toki osa häitään viettävistä ehkä haluaa identifioitua vain kaveripiiriinsä. Mikäs siinä sitten. Mutta usein totuus on se, että suku jeesii tilanteessa, jossa kavereita ei näy ei kuulu.
Minusta on kumma järjestää sukujuhlat, joihin se suvun jatkumo, lapset, eivät ole tervetulleita. Voihan sitä kavereiden kesken pitää kekkereitä sitten muutenkin.
Häät eivät ole sukujuhla. Miten tämä voi olla niin vaikea käsittää, että ne omat mielipiteet eivät ole universaali totuus.
Hohhoijakkaa, onpa omaperäinen aloitus!
Mites porvoon suunnalla, paisteleeko aurinko? Täällä paistaa, lähden lenkille.